Ochtendgloren : Landgoed IJsselvliedt

Wat niet te plaatsen is in een ander forum.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10162
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Ochtendgloren : Landgoed IJsselvliedt

Bericht door Redactie »

Ochtendgloren : Landgoed IJsselvliedt
door dick van de graaf

Wezep 29 januari 2011 - Als de wind uit het oosten komt hebben we een goede kans om een goede zonsopkomst te zien. 's Morgens rond de klok van 8.30 was ik op landgoed IJsselvliedt om dit schouwspel te bekijken. Ik heb geluk, net boven de horizon van Wezep zie ik de koperen bol boven het talud van de snelweg uit komen. Ik neem wat foto's met op de voorgrond de oudste boom van Wezep en dan op de achtergrond de zon die prachtig boven de horizon op komt. Het is een prachtig schouwspel wat je vaak kunt beleven tijdens deze koude winterdagen, met de wind uit het oosten.

Klik hier om alle foto's van die dag te bekijken.
Afbeelding

Ik ga verder met een wandeling over dit mooie landgoed, het is een mooie ochtend en ga verder richting 't Vinkennest. Onderweg kom ik een mammoetboom tegen, deze staat in het pinetum {verzameling van coniferen}. Ook een mooie boom die zo,n 30 meter hoog kan worden. Onderweg kom ik een hazelaarstruik tegen, hier kun je de bloeiwijze duidelijk op aantreffen. Rode bloempjes waaruit de hazelnoten kunnen komen.

Op een openplek tref ik houtstammen aan, deze zijn voor de zagerij, hieruit kunnen balken en planken worden gezaagd. Dit komt dan weer ten goede als timmerhout voor het landgoed. Hier wordt o.a. bloembakken, banken of afrastering van gemaakt.
Het is een prachtige ochtend, tussen de lanen zie ik het strijklicht van de zon. Echt een bijzonder moment om stil te staan en te genieten van deze omgeving. Het was zeker de moeite waard om een vroeg op te staan en een wandeling te maken. Ik wil hier zeker nog eens terug komen om dan te genieten van deze mooie omgeving.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Plaats reactie