PvdA winnaar verkiezingen.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10143
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

PvdA winnaar verkiezingen.

Bericht door Redactie »

PvdA winnaar verkiezingen.

De volledige uitslag van de verkiezing kunt u downloaden op http://www.oldebroek.nl


Afbeelding

Kijk ook op http://www.oldebroek.nl
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Bericht door Bert-Jan »

Persoonlijk had ik niet verwacht dat Oldebroek zo snel en massaal zou aangeven dat het maar eens afgelopen moest zijn met de rechtse meerderheid van het gemeentebestuur, maar de bevolking heeft in alle duidelijkheid gesproken en gekozen.

Die kleine meerderheid "hangt" nu de andere kant op en ik denk toch met stelligheid dat dit inhoudt dat er nu eindelijk een start gemaakt is met het ontwikkelen van een open en vrij karakter van de Gemeente Oldebroek.

Misschien dat dit sein ook opgepakt gaat worden door ondernemers en burgers die onze lokale samenleving wel eens het nodige leven zouden willen inblazen. Meer activiteiten, minder begrenzing van andersdenkenden. Hoe je 't ook wendt of keert, het hangt niet alleen van de politiek af, gelukkig maar, zou ik zeggen.

De PvdA met verse en jonge gezichten, kans op 3 nieuwe vrouwelijke raadsleden.

Misschien klinkt het té euforisch, maar ik voel het nu eenmaal zo:

Oldebroek, Welkom in de 21-ste eeuw!

Ik hoorde al weer geluiden dat de lokale bevolking is meegehobbeld in een landelijke tendens, alsof die 2841 PvdA stemmers klapvee of meelopers zijn. Nee, die politici met de wat aanhoudende wrange smaak in de mond wil ik voorstellen om de handen uit de mouwen te steken en in te zien dat de burgers toe zijn aan wat anders, aan vooruitgang. Dat de kiezers gesproken hebben, het antwoord is aan de nieuwe raad in z'n nieuwe verrassende samenstelling.

Ik wens hen én ons succes!

Ik groet oe,

Bert-Jan Dokter
janb
Berichten: 5
Lid geworden op: za mar 11, 2006 16:07
Locatie: wezep

Bericht door janb »

Ik heb inmiddels in de wandelgangen gehoord dat de PVDA in Wezep bijzonder veel voorkeurstemmen heeft ontvangen voor dhr Klein.
Of dit ook het geval was in Oldebroek is mij niet bekent, de reden waarom dit in Wezep het geval is lijkt me duidelijk.
J Klein staat bekent om zijn inzet voor de bewoners van Wezep wanneer deze plannen hebben om te bouwen en er door de steeds stugger wordende mensen van bouwzaken tegenwerking of in ieder geval geen medewerking voelen.
Ga maar naar Klein hoor ik regelmatig, hij kan je misschien wel helpen.


Over het bouwzaken heerst sowieso veel onvrede binnen de gemeente, soms onterecht, regels zijn immers regels, maar soms ook zeer terecht.
Maar misschien dat we daar een nieuwe topic voor moeten openen.

Ik wil Klein in ieder geval veel wijsheid en sterkte toewensen in de komende periode en ik spreek de wens uit dat hij zich blijft inzetten voor de mensen in de gemeente oldebroek die willen gaan bouwen of andere plannen hebben.
In ieder geval alvast dank voor da afgelopen jaren
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Bericht door Bert-Jan »

Best leuk om de uitslag van de verkiezingen wat meer in detail te zien. Per stembureau (dus welke buurt) kun je zien wat daar de plaatstelijke stemming is.

Download de gedetailleerde uitslag van de verkiezingen in PDF formaat vanaf de website van de Gemeente Oldebroek:

Klik hier voor het verslag in PDF

Kun je mooi zien wie er voorkeurstemmen krijgt en waar hij/zij die oploopt.

Trouwens opvallend dat Jennifer Zoombelt van de PvdA als eerste niet-lijstrekker zoveel voorkeurstemmen heeft gekregen. Er bestaat grote kans dat er meerdere vrouwen in de raad vertegenwoordigd zijn straks, maar dat zie je wel op de lijst.

Áls Oldebroek veranderd, doet het dat ook meteen maar op volle kracht, blijkbaar ;-)

Groet,

Bert-Jan

Link naar PDF verslag aangepast door de redactie :D
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Bericht door Bert-Jan »

Ik zie net dat Oldebroek niet alle pagina's van de uitslag op de website heeft gezet. Je mist dus het aantal stemmen per persoon.

Jan Klein had 1553 voorkeurstemmen en Jennifer Zoombelt 438.

Er bestaat de kans dat er 6 vrouwen in de raad vertegenwoordigd zullen zijn.

CU : Inge de Vries - de Jong (op basis van voorkeurstemmen)

PvdA : Jennifer Zoombelt
Myrna Klinkenberg
Immie Wolff

CDA : Heleen Mulder - Koornberg
Carla Compagner

De vorming van het college (lees: wie wordt er wethouder) moet nog bepalen hoe de zetels dan een positie naar beneden doorschuiven bij de betreffende partijen.

Voorkeurstemmen lijstrekkers:

CU Gerrit Jan Veldhoen 2056
PvdA Jan Klein 1553
CDA André Maat 1175
SGP J. Ten Hove 1098
VVD Henk Kemp 475

Nogmaals groet,

Bert-Jan
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Voorkeurstemmen.

Bericht door mrotman »

Voorkeurstemmen.

Het is erg moeilijk om conclusies te trekken uit het stemgedrag van de kiezer. In discussies met andere mensen hierover kun je alleen maar speculeren hierover. Hier op het forum durf hier wel een paar mogelijkheden en stellingen te plaatsen.

Als iemand met voorkeurstemmen in de raad gekozen wordt:
:!: Is een gevolg van de verandering in de kieswet
:!: Heeft de partij het bij het opstellen niet goed gedaan.
:!: Heeft de kiezer een voorkeur voor vernieuwing.
:!: Is de kiezer ontevreden over de mensen die op een verkiesbare plaats staan.
:!: Heeft de gekozene in onvrede met zijn positie campagne voor zichzelf gevoerd.

Volgorde hierboven begint met volgens mij de meest aannemelijke reden.
Heel interresant, maar de werkelijke reden van dit stemgedrag zal denk ik nooit helemaal te achterhalen zijn

Martin Rotman
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Re: Voorkeurstemmen

Bericht door Bert-Jan »

Speculeren is zo lekker ;-)

Het lijkt me logisch dat een lijstrekker de meeste stemmen behaalt. Hij/Zij staat bovenaan de lijst en het is nu eenmaal erg denkbaar dat mensen kiezen voor een specifieke partij en "het bovenste knopje".

Elke afzonderlijke kiezer/burger heeft zijn/haar eigen methode, dus om dat in een gemiddelde of statistiek te trekken is een taak voor Maurice de Hond en soortgenoten, denk ik. Je hebt dus gelijk dat het speculeren ís én blijft.

Wethouders Veldhoen en Maat wisten in De Stentor van 8 maart ook te melden dat de winst van de PvdA te danken is aan landelijke tendens en de populariteit van Wouter Bos. Is ook een visie, maar één van de mogelijke visies en nogal negatief t.o.v. de Oldebroekse PvdA, laat staan t.o.v. de kiezer. Die laatste heeft nu eenmaal het laatste en bepalende woord. Dat woord doet soms pijn, dat weten de PvdA-ers ook nog maar al te goed. 2002 is nog niet zo lang geleden.

Het is i.i.g. geen speculeren dat ik de hoop uitspreek dat de uitslag een positieve invloed zal hebben op onze lokale samenleving. De meeste invloed komt uit de samenlving, maar een verandering op bestuurlijk niveau helpt alvast een beetje.

Alea Jacta Est,

Bert-Jan
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Knopje

Bericht door mrotman »

bovenste knopje
Bij elke andere keuze die gedaan wordt is het goed dat de partij op zoek gaat naar de reden. Dit hoeft natuurlijk niet negatief te zijn.

landelijke politiek
Jammer dat deze zo een invloed heeft op de plaatselijk uitslag. Dat is iets wat je de ene keer mee hebt en de ander keer tegen. Ik denk dat de PvdA Oldebroek 1 zetel uit zich zelf heeft en 1 van de landelijke stemming.

Als redactie van http://www.oldebroek.net had ik uit onvrede met het feit dat alle ogen zich weer richten op de politici in Den Haag een poll geplaatst. Zie de uitslag hieronder.
Afbeelding
Martin Rotman
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10143
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Gemeente verslag

Bericht door Redactie »

Bert-Jan, inderdaad er ontbreekt nog al wat in het verslag op de site van de gemeente. Hieronder een aanvulling.

Gemeente Oldebroek Verkiezing Gemeenteraad 2006
Opkomst 66,09% Voorkeursdrempel 148,59
Rood: met voorkeurstemmen gekozen
Eerste nummer was plaats op kieslijst.

Christen Unie
1. 2056 stemmen Veldhoen, G.J. (Gerrit-Jan)
2. 271 stemmen van Leijen, A. (Ton)
7. 158 stemmen de Vries- de Jong, I.K. (Inge)
9. 153 stemmen van den Brink, G. (Gijs)

3. 56 stemmen van Bergeijk, H.W. (Henk)
4. 140 stemmen Souman, C. (Cees)

CDA
1. 1175 stemmen Maat, A.T. (André)
2. 341 stemmen van 't Ende, G.G. (Ben)
4. 200 stemmen Mulder-Koornberg, H. (Heleen)

3. 138 stemmen Compagner, K. (Carla)

PvdA
1. 1553 stemmen Klein, J. (Jan)
3. 438 stemmen Zoombelt, J (Jennifer)
4. 161 stemmen Beverwijk, L.H. (Loek)
19. 152 stemmen Koele, G.J. (Gert-Jan)

2. 139 stemmen Kolkman, H.H. (Henri)

SGP
1. 1098 stemmen ten Hove, J.
3. 225 stemmen van Duijn, P.
2. 152 stemmen Korenberg, H


VVD
1. 475 stemmen Kemp, H.G.P.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Bericht door Bert-Jan »

In Elburg waren ze wel héél snel met de collegevorming. Dat hadden ze blijkbaar in 2002 al rond, want ze zijn allemaal maar blijven zitten waar ze zaten. Was zo leuk, doen we nog een keer! Dat zullen ze wel gedacht hebben. Niet alle partijen zijn daar zo gelukkig mee, geloof ik, zeker niet met de snelheid waarin dat verlopen is.

In Oldebroek mag het eventjes duren. De CU is de grootste partij, dus aan zet. Waar zullen ze naar zoeken? CU, CDA & SGP in het college? Het klinkt simpel haalbaar, maar Dhr. Veldhoen is de kaarten nog aan het schudden denk ik.

Of toch maar CU, CDA en VVD? Henk Kemp is uit voorzorg het land al ontvlucht! (grapje van de zaak, maar serieuze business voor Dhr. Kemp, natuurlijk). ;-)

Misschien is CU, PvdA en CDA wel te makkelijk, zo schaal één op oog. Ligt te veel voor de hand. Volgens de kiezer niet zou je zo denken.

Iedereen zoekt natuurlijk naar de portefeuille die elke partij denkt dat hem past, dat zal zeker zwaar meewegen in de totstandkoming van een coalitie.

Ik ben benieuwd wanneer het grote nieuws gepresenteerd gaat worden. Worden de Wezepers serieus genomen of niet, zou je bijna zeggen. Ik heb nu nagenoeg iedereen al horen (lezen) roepen dat de PvdA z’n zetelwinst louter te danken heeft aan Wouter Bos of het landelijke beeld. De inzet van de PvdA fractie en de wethouder van de afgelopen tijd wordt met liefde onder de tafel geschoven.

Uitspraken waar ik me over verbaas. In mijn ogen een rechtstreekse tik op de neus van de kiezer, alsof heel Oldebroek gevuld is met meelopers en populisten.

Waar blijft de buiging naar de kiezer? Het tonen van respect en begrip? De uitspraak dat men de komende 4 jaar inzet zal tonen om enigszins verloren vertrouwen te herstellen?

Waar blijft dan de beschuldigende vinger naar de eigen landelijke collegae? Is immers een inherente optelsom bij de PvdA succes vergelijking?

‘Tuurlijk zijn er landelijke invloeden. Weten we sinds 2002 allemaal maar al te goed. De aardverschuiving van destijds moet toch een leermoment op zich zijn geweest.

Politiek is gestoeld op gevoel. Blijf het juiste voelen. Doe wat je zegt en zeg wat je doet.

De komende 4 jaar valt er toch niks weg te geven (wordt even wennen zonder OZB op de agenda), dus zet maar in op leefbaarheid en omarm elke groeikans voor de samenleving. Doe uw ding, maak de keuze die eigenlijk al gemaakt is en laat het besturen met rasse schreden doorgaan. Da’s nodig. De retoriek mag weer 4 jaar in de kast (of 14 maandjes). De inzet en betrokkenheid mogen weer opgevoerd worden. Liever niet uit persoonlijke smaak, maar de smaak van diegenen die de kruiden hebben gestrooid: de inwoners van onze gemeente.

Zo, dat ben ik kwijt. Lucht mooi op op dat Oldebroek.net! Dank aan de redactie ;-)
Plaats reactie