Activiteiten bij Voedselbank Elburg-Oldebroek.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Activiteiten bij Voedselbank Elburg-Oldebroek.

Bericht door Redactie »

Activiteiten bij Voedselbank Elburg-Oldebroek

De laatste weken zijn er allerlei activiteiten rondom de voedselbank Elburg-Oldebroek. De dankdagcollecte van de kerken in Wezep werd dit jaar bestemd voor de voedselbank. Een paar weken geleden vond er op zondag bij de geloofsgemeenschap Luctor in Elburg een inzameling van levensmiddelen plaats.


Afbeelding

Rond dankdag waren er ook acties bij de Ichtuskerk in Elburg. Gemeenteleden is gevraagd, op de zondagen vóór en na en tijdens dankdag, thee en/of koffie in te leveren. Traditiegetrouw is er daar op dankdag een stand van de wereldwinkel waar gelegenheid geboden wordt om producten te kopen. Mede door de actie voor de voedselbank heeft men vooral veel koffie en thee verkocht die avond. Hierdoor worden niet alleen de naasten dichtbij, maar ook onze verre naasten geholpen.
Totaal werd er 44 kg koffie en zo’n 7 kg thee ingeleverd. Naast deze zijn er ook een aantal andere producten ingeleverd, variërend van een koekje voor bij de koffie tot maaltijdsoep.
Recent is er een commissie Geld- en voedselverwerving ingesteld. Nicolet Hoorn, Bram Onderdelinden, Willem achter de Molen en Henk ten Have spannen zich in om geld en goederen te werven. Een grote wens, maar ook dringend noodzakelijk, is een grote koel- en vriescel. Momenteel wordt nog gewerkt met afgedankte huishoud koelkasten en vrieskisten, maar er is grote behoefte aan meer capaciteit. Bijdragen hiervoor op rekeningnummer 3010.05.818 zijn meer dan welkom.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Benny v/d Werfhorst
Berichten: 31
Lid geworden op: wo mei 06, 2009 22:32
Locatie: 't Loo Oldebroek
Contacteer:

Re: Activiteiten bij Voedselbank Elburg-Oldebroek.

Bericht door Benny v/d Werfhorst »

Hoi,

Dat er voedselbanken zijn voor mensen die het echt en hard nodig hebben, vind ik dit een zeer goed initiatief. Maar het zou in Nederland toch niet mogelijk moeten zijn, dat er mensen naar de voedselbank móeten...!? :roll:

In een welvarend land als Nederland, waar echt nog wel geld genoeg is, zou dit niet voor mogen komen.

Kijk eens hoeveel geld pensoenfondsen en banken hebben opgestreken; laten ze het geld daar maar vandaan halen. Daar zit nog genoeg geld weg gemoffeld. En dit over de rug van jan modaal en lager...

Benny
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Activiteiten bij Voedselbank Elburg-Oldebroek.

Bericht door Barry »

persoonlijk vraag ik mij ook af hoe groot de nood is bij degenen die bij de voedselbank aankloppen.

Hoe werkt dat eigenlijk, stel ik meld mij aan bij de voedselbank, wordt ik dan ook gescreend of zo? om te kijken of ik wel onder het sociaalminimum leef?
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Activiteiten bij Voedselbank Elburg-Oldebroek.

Bericht door Redactie »

Criteria

Om in aanmerking te kunnen komen voor een voedselpakket zijn criteria opgesteld. Deze zijn (per 01.01.2012) als volgt:

Wanneer het maandelijks besteedbaar inkomen per huishouden lager is dan de volgende bedragen, dan komt het huishouden in principe in aanmerking voor een voedselpakket:

Eénpersoonshuishouden € 180, bij meerpersoonshuishoudens is dit bedrag voor iedere volwassene die tot het huishouden behoort te vermeerderen met € 60 en/of voor ieder kind dat tot het huishouden behoort (tot 18 jaar) met € 50.

Voorbeeld
Een huishouden van 2 volwassenen en 2 kinderen dat na aftrek van alle vaste lasten minder dan € 340,- (= € 180 + 60 + 50 + 50) te besteden heeft kan in aanmerking komen voor een voedselpakket.
Bron: http://www.dewarmehand.nl/hulp/criteria/
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Plaats reactie