Ingezonden: Aangevallen door een Roofvogel op Ijsselvliet

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie 2
Berichten: 87
Lid geworden op: ma dec 20, 2010 15:07

Ingezonden: Aangevallen door een Roofvogel op Ijsselvliet

Bericht door Redactie 2 »

Vanmorgen rondje hardgelopen op landgoed Ijsselvliet, je kent het wel lekker joggen met muziekje in je beide oren.
Al lopend voel ik van achter iets over mijn hoofd gaan een vogel denk ik dan.
Wat schets mijn verbazing als ik omkijk is het een roofvogel en voor de tweede keer zet hij de aanval in op mijn Adidas pet.
De vogel {waarschijnlijk een buizerd} had een vleugelspanwijdte van wel een meter !
Het adrenaline gehalte steeg tot ongekende hoogte en ik dacht doorlopen, maar voor de derde keer zette de buizerd de aanval in en moest het beest van me afslaan.
Ik kon gewoon niet verder lopen richting de Zuiderzeestraatweg want hij bleef maar aanvallen.
Ik moest voor eigen veiligheid een andere route nemen, of de Buizerd verzameld petten of bewaakt zijn eigen territorium.
Ik ben erg benieuwd of dit andere sporters/wandelaars is overkomen op Ijsselvliet?

Groet Johan Wolff
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
jettie74
Berichten: 1
Lid geworden op: zo jun 12, 2011 22:28

Re: Ingezonden: Aangevallen door een Roofvogel op Ijsselvliet

Bericht door jettie74 »

las dit op omroep gelderland
WINTERSWIJK - De politie waarschuwt voor een agressieve buizerd in het buitengebied tussen Winterswijk en Aalten.

De vogel heeft op de Ringkampsbult en aan de Huiskermatedijk sporters en wandelaars aangevallen. Daarbij zouden twee personen lichtgewond zijn geraakt.

Buizerds zijn berucht om de agressieve manier waarop ze hun nest verdedigen. Mensen die door de vogel zijn belaagd, kunnen zich melden bij de gemeente
Gerrit Nagelhout
Berichten: 1
Lid geworden op: ma jun 13, 2011 10:59

Re: Ingezonden: Aangevallen door een Roofvogel op Ijsselvliet

Bericht door Gerrit Nagelhout »

Ook ik ben aangevallen door waarschijnlijk dezelfde roofvogel op IJsselvliet.
Dit gebeurde vorige week dinsdagavond 7 juni, ook bij het hardlopen. Blijkbaar houdt deze vogel niet van hardlopers. Overigens had ik geen pet op, dus daar ligt het niet aan. Ik ben vier keer aangevallen, waarbij de vogel mij bij de 2e aanval bovenop het hoofd geraakt heeft. Met als gevolg een beetje bloed.
In ieder geval heeft deze vogel zijn doel wel bereikt, want hij heeft mij met succes verjaagd. Na de 2e aanval leek het mij immers verstandig om mijn weg niet te vervolgen, maar om te keren en terug te lopen. Ik had het idee dat ik toen ineens veel harder kon lopen, gedreven door deze vogel die mij daarna nog twee keer aanviel. Maar toen had ik hem in de gaten en kon ik hem ontwijken.
Ik kan je vertellen dat het een vreemde en ook angstige gewaarwording is.
Ik heb het overigens gemeld bij de boswachter.

Gerrit Nagelhout
hetlam
Berichten: 1
Lid geworden op: ma jun 13, 2011 21:39

Re: Ingezonden: Aangevallen door een Roofvogel op Ijsselvliet

Bericht door hetlam »

o, nee zeg. Ik ben afgelopen donderdagmorgen nog wezen hardlopen op IJsselvliedt!! Ik ben gelukkig niet aangevallen, maar ik durf er natuurlijk niet meer te lopen.....
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: Ingezonden: Aangevallen door een Roofvogel op Ijsselvliet

Bericht door Jan B. Kaiser »

Het is bij roofvogels net als bij meeuwen en zwanen. Na het broedseizoen raken ze hun natuurlijke schuwheid kwijt en vallen iedereen aan die in hun ogen een bedreiging voor de jongen vormen. Een buizerd (of meeuw) zal eerst schijnaanvallen uitvoeren. Je kunt dan het beste omdraaien en een andere route volgen. Als de jongen uitvliegen behoort het aanvalsgedrag meteen ook tot het verleden. Een optie is bijvoorbeeld om in juni niet op IJsselvliet te gaan joggen. Overigens vallen de buizerds alleen personen aan die ze niet kennen. Ik heb op de Oldhorst ook al vele jaren buizerds, die elk jaar jongen krijgen, maar ben nog nooit aangevallen.

Jan B. Kaiser, die naast (een klein beetje) verstand van politiek ook iets van vogels weet
strijkert
Berichten: 1
Lid geworden op: ma nov 09, 2009 22:07

Re: Ingezonden: Aangevallen door een Roofvogel op Ijsselvliet

Bericht door strijkert »

Ik ben een regelmatige bezoeker van de bossen rond oldhorst en ijsselvliedt, prachtig is het daar, en ja daar kom je rond deze tijd de roofvogels tegen die hun territorium en nest bewaken.
Ik heb jaren geleden een haviksnest gevonden en bezoek het ieder jaar om te kijken of er activiteiten plaats vinden, dit jaar heeft het paartje helaas een ander nest gekozen, de havik heb ik vaak geobserveerd langere tijd achter elkaar. ze hebben nooit een aanval ingezet, waarschijnlijk omdat ik ze alleen maar observeer en geen geluiden maak, ik weet dat de buizerd een aanval niet uit de weg gaat, het is ook verstandig om de weg terug te kiezen, het duurt immers niet lang dat de jongen uit vliegen en dan zal hij je weer met rust laten. Ik heb het gelukkig zelf niet meegemaakt.
Het blijft een prachtige vogel en de moeite waard om in deze tijd dan maar een andere weg te kiezen en de vogel te ontwijken, maar blijf genieten van de prachtige omgeving van oldhorst en ijsselvliedt.
Groet Hennie.
RudolfHuberts
Berichten: 1
Lid geworden op: do jun 16, 2011 10:57

Re: Ingezonden: Aangevallen door een Roofvogel op Ijsselvliet

Bericht door RudolfHuberts »

Het is een bekend voorval in andere gemeenten en ook in de onze. Precies vijf jaar geleden vond het ook plaats in dat gebied, zie onderstaand stuk uit de stentor:

http://www.destentor.nl/algemeen/binnen ... Veluwe.ece

Daarnaast zijn ook in de omgeving van Dalfsen en Deventer dezelfde problemen te herkennen!
Zie onder:

http://www.refdag.nl/nieuws/regio/hardl ... d_1_570110
http://www.destentor.nl/regio/deventer/ ... terweg.ece

Wat opvalt is dat alle artikelen dateren van half juni. Toch de meest gevaarlijke tijd blijkbaar om in de bossen te gaan hardlopen. Ijsselvliedt dus maar vermijden in de maand juni!
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: Ingezonden: Aangevallen door een Roofvogel op Ijsselvliet

Bericht door Jan B. Kaiser »

In mei leggen alle vogeltjes een ei en in juni zijn die dus uitgekomen. Vandaar.
De buizerd is met de torenvalk één van de meest voorkomende roofvogels in Nederland. Het fenomeen van aanvallende buizerds is dan ook een landelijk verschijnsel.

Groeten

Jan B. Kaiser
Plaats reactie