Uitbreiding airport lelystad heeft gevolgen voor Oldebroek.

Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 9241
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Uitbreiding airport lelystad heeft gevolgen voor Oldebroek.

Bericht door Redactie » za jan 26, 2013 7:07

Vliegtuig raast over Oldebroek
Bron www.destentor.nl 26 januari 2013

OLDEBROEK - Uitbreiding airport lelystad heeft gevolgen voor vliegbewegingen boven de Veluwe. 'Vliegtuigen maken bij Oldebroek een bocht en moeten daar heel snel op hoogte komen om buiten het schietterrein van defensie te blijven'.

Ook Oldebroek krijgt over enkele jaren(de verwachting is in 2017) met geluidsoverlast van passagiersvliegtuigen te maken die zijn opgestegen van airport Lelystad of er naar toe vliegen. Dat zegt het Flevolandse Groenlinks- statenlid Simon Miske. Volgens Miske zullen de toestellen via het Veluwe Randmeer bij Oldebroek een bocht maken en de vliegtuigen moeten daar heel snel op hoogte komen om buiten het schietterrein van defensie te blijven. "Dat betekent dat de vliegtuigen boven Oldebroek flink gas moeten geven om de gewenste hoogte te bereiken", legt Miske uit......lees verder op de website van de Stentor.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.

hlodewijk
Berichten: 8
Lid geworden op: do aug 11, 2011 15:31

Re: Uitbreiding airport lelystad heeft gevolgen voor Oldebro

Bericht door hlodewijk » za jan 26, 2013 8:13

Dit bericht lijkt mij nogal voorbarig en meer iets weg te hebben van stemmingmakerij.

Lelystad Airport ligt toch nog zo'n 30 km van de gemeente Oldebroek. Via VOR baken Rekken en waypoint OSKUR (Hattemerbroek) ligt er een drukke aanvlieg route naar Amsterdam. U ziet in de zomer waarschijnlijk de vliegtuigen wel eens vanuit de richting Zwolle in westelijke richting vliegen. De vliegtuigen zitten dan meest nog op 3 to 4 km hoogte. Vertrek routes liggen op andere plekken in Nederland. (Voor richting het oosten : Harderwijk naar Apeldoorn naar Arnhem)

De opmerking over het schietterein Oldebroek lijkt mij onjuist. Dit gebied heet in luchtvaartkringen EHR3. En als deze in gebruik is (schieten)dan is dit verboden gebied voor vliegtuigen tot FL360. (36000 voet). Zo hoog komen vliegtuigen nooit, ook al zet je de gashandels helemaal open. Dat laatste mogen vliegtuigen trouwens maar voor een hele korte tijd. Bij de start, bij het direct van de grond los komen dus. Een volgeladen 747, die van Schiphol vertrekt, maakt boven het grondgebied van Oldebroek volgens mij nog meer lawaai. Ondanks dat ze dan al weer boven de aanvliegroute zitten.

Ik heb ik de luchtvaart sector gewerkt en heb toen vrij serieus met een flightsimulator liggen stoeien. Ik zal eens een keer over Wezep vertrekken en kijken hoe hoog of ik dan zit :D .

Harmen Lodewijk

Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 405
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Uitbreiding airport lelystad heeft gevolgen voor Oldebro

Bericht door mrotman » zo jan 27, 2013 8:13

Betreft: Reactie op Aldersadvies Lelystad
Ministerie van Infrastructuur en Milieu

Geachte voorzitter,
Op 30 maart 2012 heeft de heer Alders zijn advies van de Alderstafel Lelystad gepresenteerd en aangeboden. Hierbij stuur ik u, mede namens de minister van Defensie, een reactie op dit integrale advies over de luchthavenontwikkeling van Lelystad Airport. In deze reactie zijn tevens de resultaten van de uitgevoerde voorstudie naar een operationeel concept voor de luchthaven Lelystad verwerkt, conform de toezegging van 27 juni 2012...................
.................
door naar blz 7
In de voorstudie is gekomen tot een indicatieve routestructuur waarbij bebouwde gebieden zo veel als mogelijk worden vermeden. Uitgaande van deze routestructuur bereikt het vertrekkend verkeer van de luchthaven Lelystad, conform de wens van regionale partijen, het ‘oude land’ tussen Nunspeet en Elburg op een vlieghoogte van 6000 voet. Op het ‘oude land’ geldt alleen voor de regio Kampen dat er rekening moet worden gehouden met overvliegend naderend verkeer op een hoogte tussen circa 4000 en 5000 voet. Hoewel dit niet volledig voldoet aan het regionale kader, is het gebied waarbinnen de regeling burgerluchthavens vraagt om een expliciete afweging tussen geluidgehinderden en nieuwe woningbouw (tussen de 56 en 48 dB(A)Lden contour) ver gelegen van deze regio.
Hallo Harmen, Ik heb absoluut geen verstand hiervan maar misschien kun jij hier wat mee

hlodewijk
Berichten: 8
Lid geworden op: do aug 11, 2011 15:31

Re: Uitbreiding airport lelystad heeft gevolgen voor Oldebro

Bericht door hlodewijk » ma jan 28, 2013 12:59

Martin, vertrekkend verkeer vanaf Lelystad zou oorspronkelijk over Harderwijk/Hierden "het oude land" bereiken. Wat ik begrijp wil men de route nu tussen Nunspeet en Elburg laten lopen. Ik heb een kaartje gevonden waaruit ik opmaak dat de route over de zandverstuiving "De Haere" loopt. Maar de vliegtuigen zitten dan al wel op een hoogte van 6000 voet(2km). In veel gevallen zal dat waarschijnlijk nog meer zijn omdat ze boven de Flevopolder eerst nog een soort van omweg maken. Vanaf dit punt gaat de route weer in de richting Apeldoorn/Arnhem om daar weer aan te sluiten op de vertrekroute's. Boven het grondgebied van Oldebroek komen ze niet want daar liggen zoals al eerder gezegd de aanvliegroute's + militair vlieggebied.

Over het stukje "tussen circa 4000 en 5000 voet". : Dit is dus een hoogte van 1200 tot 1500 meter. Er staat zo niet bij over welk vliegverkeer men het hier heeft. Het kan niet het aanvliegende verkeer naar Schiphol zijn. Dat zit boven het grondgebied van Oldebroek/Kampen nog op zo'n FL140-FL170 (4,2 - 5,1 km) hoogte. Het lijkt mij dus het naderende verkeer naar Lelystad te zijn. Maar bij dalen staan de motoren bijna stationair te draaien dus is de geluidsproductie zeer beperkt.

Hoe ik het ook bekijk, ik denk dat het allemaal nog wel meevalt. En ach, we zijn in Oldebroek met het ASK zo vlak naast de deur toch ook wel wat gewend toch :) .

Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 405
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Uitbreiding airport lelystad heeft gevolgen voor Oldebro

Bericht door mrotman » ma jan 28, 2013 18:26

Dat het bericht een stuk stemmingmakerij in zich heeft ben ik met je eens. Daarom had op Oldebroek.net een wat juistere titel gemaakt.
Maar openheid en een eerlijk verhaal naar de burger is belangrijk voor een goede meningsvorming. Daar heb jij nu ook aan bijgedragen.

Kampen
Ja, ik begrijp ook dat het om dalende vliegtuigen gaan op weg naar Lelystad.

Kun jij het genoemde route kaartje mailen, ik kon geen goede vinden.

Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 9241
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Uitbreiding airport lelystad heeft gevolgen voor Oldebro

Bericht door Redactie » wo jan 30, 2013 20:54

Afbeelding
bron: Geluids contour Lden Veluwe. Onderzoek verstorende effecten van grote burgerluchtvaart
IWWR, 2011 (gepubliceerd maart 2012) In opdracht van de Alderstafel is door het Institute for Water and Wetland Research, in samenwerking met de vakgroep Dierceologie van de Radboud Universiteit en Bureau.

Afbeelding
bron: 120507 Presentatie vliegroutes Lelystad-1.pdf

Bedankt Harmen
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.

Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 9241
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Uitbreiding airport lelystad heeft gevolgen voor Oldebro

Bericht door Redactie » do feb 07, 2013 9:51

Nog een bestand met allerlei plaatjes ontvangen van Harmen. Hieronder een afbeelding met het grootst gekleurde oppervlak.
Bron Grondzijdige effecten Lelystad scenario’s, Jeroen Timmers, 28 maart 2012, To70

Afbeelding
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.

Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 9241
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Uitbreiding airport lelystad heeft gevolgen voor Oldebro

Bericht door Redactie » vr jan 10, 2014 9:16

Informatiebijeenkomst uitbreiding Lelystad Airport
Bron www.locourant.nl donderdag 09 januari 2014 06:10

NUNSPEET - Lelystad Airport wil uitbreiden. Maandag 13 januari van 20.30 tot 22.00 uur is er een informatieavond over de vliegroutes van en naar het vliegveld. De bijeenkomst wordt gehouden in hotel Dennenhoeve, Elspeterweg 14, Nunspeet.

In de voorgestelde routes vliegen vliegtuigen boven Amersfoorts grondgebied op minimaal 6.000 voet (1.830 meter). Ook gaan de vliegroutes niet over woongebieden en stedelijk gebied. Hier heeft het college van Amersfoort samen met de regiogemeenten op aangedrongen, om geluidsoverlast op de grond en andere milieueffecten te voorkomen.

Lelystad Airport wil uitbreiden zodat er in de toekomst meer en grotere vliegtuigen kunnen opstijgen en landen. Voordat het vliegveld kan uitbreiden wordt eerst gekeken welk effect dit heeft op de omgeving. Dit gebeurt in een zogeheten milieueffectrapport. Hierin staan de gevolgen van de uitbreiding op zaken als geluid, luchtkwaliteit, toename van autoverkeer en invloed op de natuur. Tijdens de informatiebijeenkomst licht het ministerie van Infrastructuur en Milieu de vliegroutes toe.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.

Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 9241
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Uitbreiding airport lelystad heeft gevolgen voor Oldebro

Bericht door Redactie » di jun 24, 2014 8:47

Persbericht gemeente Oldebroek, 20-06-2014
Voorlichtingsavonden vliegroutes over Elburg en Oldebroek
Voorlichtingsavonden luchthaven Lelystad

Op maandag 23 juni 2014 om 20.00 uur vindt in de Nieuwe Buitensociëteit in Zwolle een voorlichtingsbijeenkomst plaats over de toename van het aantal vliegbewegingen rondom vliegveld Lelystad. De avond is vrij toegankelijk voor alle geïnteresseerden. De colleges van burgemeester en wethouders van Elburg en Oldebroek adviseren inwoners de informatieavonden te bezoeken.


Geluidproductie
De avond gaat over het concept-luchtvaartbesluit en de voorkeursvariant route B+. Deze vliegroute gaat over het grondgebied van de gemeenten Elburg en Oldebroek. De aanwezigen krijgen informatie over de geluidproductie van de vliegtuigen en geluidbelasting op de omgeving. Met een animatie ervaren aanwezigen zelf het geluid, gezien van uit een aantal herkenbare locaties in Elburg en Oldebroek. Ook kunnen bezoekers ervaren welk effect dit geluid heeft op de woon- en leefomgeving in de gemeenten Elburg en Oldebroek en rond het vliegveld.

Extra voorlichtingsavonden

Naast de voorlichtingsavond in Zwolle vinden er nog 3 avonden plaats:
dinsdag 24 juni vanaf 18.30 uur tot 21.15 uur, Meerpaal te Dronten
maandag 1 juli vanaf 18.30 uur tot 21.15 uur, RSG Levant te Zeewolde
dinsdag 2 juli vanaf 19.30 uur tot 22.15 uur, stadhuis van Lelystad

De Alderstafel
Het ministerie laat zich adviseren over de vliegroutes door de Alderstafel. De Alderstafel is een overlegtafel onder voorzitterschap van voormalig minister en Commissaris van de Koningin van Groningen, de heer Hans Alders. De overlegtafel is in december 2006 opgericht om het kabinet te adviseren over de ontwikkeling van de luchthaven Schiphol in samenhang met de luchthavens Eindhoven en Lelystad. Partijen aan Tafel zoeken daarbij naar een balans tussen de kwaliteit van het verbindingennetwerk en de kwaliteit van de leefomgeving.

Meer informatie

Aanvullende informatie kunt u vinden op de website van de Alderstafel, www.alderstafel.nl. Daarnaast kunt u de themapagina over de voorlichtingsavonden luchthaven Lelystad (pdf, 464kb) downloaden.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.

Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 405
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Uitbreiding airport lelystad heeft gevolgen voor Oldebro

Bericht door mrotman » di jun 24, 2014 8:56

De uitbreiding van Lelystad heeft gevolgen voor een groot deel van de regio en raakt ook onze gemeente in meer of mindere mate.
Voor en tegenstanders proberen hun argumenten zo sterk mogelijk naar voren te brengen.

Hieronder wat links en afbeeldingen:
Geen vliegroutes boven biddinghuizen Met animaties
Dossier Omroep Flevoland
13 juni: Zorgen om uitbreiding vliegveld Lelystad
24 juni: KLM-topman tegen uitbreiding Lelystad Airport
24 juni: Piloten tegen Lelystad Airport
26 juni: Meerderheid kamer achter uitbreiding airport Lelystad
Laatst gewijzigd door Redactie op za jun 28, 2014 7:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: links toegevoegd

Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 9241
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Uitbreiding airport lelystad heeft gevolgen voor Oldebro

Bericht door Redactie » di jun 24, 2014 17:44

Persbericht gemeenten Oldebroek en Elburg
Elburg, 24 juni 2014


Kritiek op uitbreiding Lelystad Airport

Op maandag 23 juni hebben de bestuurders van de gemeenten Elburg en Oldebroek in de Buitensociëteit in Zwolle een toelichting gekregen van de ‘Alderstafel’ over de ontwikkelingen rond Lelystad Airport. Onder andere dhr. Alders heeft een toelichting gegeven over het huidige voorkeurstraject. Rien Boukema wil reageren op deze ontwikkeling: “Als colleges sturen we nu een brief naar de kamerleden die zich morgen in een hoorzitting laten informeren. Wij zijn niet gelukkig met deze ontwikkelingen en hopen met deze brief het debat over het nut van de uitbreiding van Lelystad Airport een positief-kritische bijdrage te leveren.”


Tijdens de bijeenkomst bleken dat er vooral veel vragen waren bij burgers en de verschillende gemeenten over het geluid. Rien Boukema: “Ik vind dat de commissie onvoldoende duidelijk heeft gemaakt wat nu de ‘hinderbeleving’ van het geluid is. Duidelijk is dat het een en ander binnen de wettelijke norm blijft. Maar in onze gemeenten verwachten we een verhoging van 6 dB (A) ten opzichte van de huidige situatie. Dat betekent een verdubbeling van de beleving en dat is nogal wat.”
Volgens wethouder Harm Westerbroek zijn er nog teveel vragen en onduidelijkheden: “Verschillende luchtvaartmaatschappijen hebben al aangegeven geen trek te hebben in Lelystad Airport. Maar belangrijker is de vraag of het wel zo noodzakelijk is als wordt gesteld door dhr. Alders? De prognoses omtrent de toename van het aantal vliegbewegingen rond Schiphol zijn al fors bijgesteld. Daarnaast maken vliegtuigen nu minder lawaai. Wellicht is er wel veel meer ruimte voordat de grenzen van Schiphol worden bereikt.”

De inhoud van de brief staat op de websites van de beide gemeenten.
Geachte mevrouw, heer,

Gisterenavond hebben wij, bestuurders van de gemeente Elburg en Oldebroek, een toelichting gekregen van de ’Alderstafel’ over de ontwikkelingen rond Lelystad Airport, het voorliggende luchtvaart besluit en de routevariant B+ die aan de staatssecretaris is geadviseerd.

In de komende dagen staat het onderwerp bij u op de agenda. Daar wij gisteren niet de kans kregen om onze vragen te stellen, willen wij u hiervan op de hoogte stellen en hopen dat u de vragen en suggesties wilt meenemen in het debat van aanstaande donderdag.
  • Hinderbeleving-gezondheidsscreening. De vraag is in hoeverre rekening gehouden is met ‘hinderbeleving’. Geluid- en luchtkwaliteit laten zich vertalen in getallen en normen. We weten dat bij de gemeenten Elburg en Oldebroek voldaan wordt aan de geluidnormen die voor het vliegverkeer gelden. In 2012 zijn er in het buitengebied in onze gemeente/omgeving achtergrond geluidmetingen verricht. Gemiddeld was dit niveau 36 dB(A). Met het vliegverkeer zal het niveau toenemen naar 40-42 dB. Dit is een toename van 6 dB(A) wat fors te noemen is. Dit is een ‘getal’ (norm) en geen ‘gevoel’ van geluid en gezondheid. Naast dat er inwoners in het buitengebied wonen, zijn ook recreatiebedrijven in deze gebieden aanwezig waarvan de bezoekers/recreanten naar de ‘stille Veluwe’ komen. Wij zouden graag willen weten of er nog een ‘hinderbelevingsonderzoek of gezondheidseffectscreening’ uitgevoerd gaat worden waarbij de niet-normatieve gezondheidsen hinderaspecten in beeld gebracht gaan worden.
  • In het voortraject om te komen tot het voorliggende Luchtvaartbesluit, zijn diverse rapportages opgesteld in het kader van het MER. De beoordeling van stikstofdepositie is in een van de rapportages uitgewerkt en gaf in eerste instantie een hoge stikstofdepositie te zien en met name op Veluws (Gelders) grondgebied. Recent is aangegeven dat de hoge depositie door een rekenfout was ontstaan en dat nu met een correctie de stikstofdepositie niet meer belemmerend is voor de ontwikkelingen van Lelystad Airport. In dit stadium is een dergelijk omissie altijd lastig uit te leggen maar welke zekerheid hebben of krijgen wij dat de stikstofdepositie niet schadelijk of belemmerend zal zijn of worden voor onze natuur of de agrarische bedrijvigheid in onze gemeenten?
  • Kort geleden is er aandacht geweest voor Chipshol. De gronden hiervan liggen deels tégen Schiphol aan. In hoeverre is onderzoek gedaan naar het ontwikkelen van de ‘Chipshol-gronden’ als uitbreiding van Schiphol? Ook al is het nu ‘5 voor 12’, het zou naar onze mening wel zorgvuldig zijn om dit nu (alsnog) in beeld te hebben en te brengen voordat een definitief besluit genomen wordt over de uitbreiding van Lelystad Airport. Bovenstaande wordt naar onze mening versterkt door de wetenschap dat, naast o.a. de vliegmaatschappijen Corendon en Arke Fly, nu ook KLM te kennen heeft gegeven geen gebruik te willen gaan maken van Lelystad Airport.
  • In hoeverre is de stelling juist dat Schiphol vanwege effecten naar de omgeving ‘vol’ raakt? Door de Vakbond van Vliegeniers (VNV) is aangegeven dat door de verbeterde technieken de vliegtuigen en het vliegen op zich ‘stiller’ is geworden. Hierdoor ontstaat vanuit milieu- en hinderoptiek meer ‘ruimte’ voordat grenzen bereikt zijn. Fysiek is er, en dat werd gisteren tijdens de voorlichting ook onderkend, wél ruimte om meer landingen en starts te kunnen verwerken. Maakt dit én mogelijk de uitbreiding met ‘ Chipshol-gronden’ een uitbreiding van Lelystad Airport wel (zo) noodzakelijk?
Wij hopen dat u bovenstaande vragen wilt meenemen in de ‘vragenronde’ en het debat van donderdag aanstaande.

Mocht u nog vragen hebben naar aanleiding van bovenstaande punten, verzoeken wij u om met ons contact op te nemen.

Met vriendelijke groet,

Wethouder Rien Boukema, gemeente Elburg en wethouder Harm Westerbroek, gemeente Oldebroek,
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.

Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 9241
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Uitbreiding airport lelystad heeft gevolgen voor Oldebro

Bericht door Redactie » wo jun 25, 2014 8:36

Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.

Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 405
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Uitbreiding airport lelystad heeft gevolgen voor Oldebro

Bericht door mrotman » vr jun 27, 2014 13:06

Meerderheid kamer achter uitbreiding Lelystad Airport
Bron Omroep Flevoland

Donderdag 26 juni 2014 werd de uitbreiding van Airport Lelystad in de Tweede Kamer behandeld.
Lees en bekijk het verslag op Omroep Flevoland
Lees ook het verslag op de website: Geen vliegroutes boven Biddinghuizen.


Afbeelding

Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 9241
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Uitbreiding airport lelystad heeft gevolgen voor Oldebro

Bericht door Redactie » za jun 28, 2014 7:17

Omroep Flevoland heeft een dossier opgebouwd over de uitbreidingsplannen: http://www.omroepflevoland.nl/dossier/4 ... ad-airport
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.

Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 9241
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Uitbreiding airport lelystad heeft gevolgen voor Oldebro

Bericht door Redactie » wo jul 02, 2014 15:20

Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.

Plaats reactie