D66: De ‘Omerta’ van politiek Oldebroek (koopzondag)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

D66: De ‘Omerta’ van politiek Oldebroek (koopzondag)

Bericht door Redactie »

Opinie donderdag 26 juni 2015
D66: De ‘Omerta’ van politiek Oldebroek

Vorige week bleek dat er in de Oldebroekse politiek een ware ‘omerta’ bestaat. De coalitie bestaande uit de ABO, de Christenunie en de SGP, hebben vorig jaar de vrijheid genomen om voor de kiezer te besluiten dat er geen ruimte is voor inspraak over de openstelling van winkels op zondag.

Niet luisteren
De openstelling van winkels op zondag lijkt weliswaar geen hartstochtige wens van de ondernemers in onze gemeente. Maar mocht die wens er wel zijn, of in de toekomst komen, dan is er met de huidige coalitie geen oor die naar die ondernemers zal luisteren. Dat is tenminste wat te lezen was in het nieuwe ’voorstel verordening winkeltijden gemeente Oldebroek’.

Moeite besparen
Dit lijkt op een vorm van zelfingenomenheid. Een heel select groepje mensen besluit voor de gehele gemeente dat iets onbespreekbaar is. U mag er wettelijk gelukkig gewoon wel wat over zeggen, maar ze zullen de boodschap gaan negeren. Deze opstelling van negeren heeft bijna iets weg van pesten, een van de grote problemen in de huidige samenleving.

De vraag kan zelfs gesteld worden of mensen met de wens voor zondagsopenstelling deze wens momenteel wel zullen uitspreken. Want genegeerd worden is voor niemand leuk. “Doe geen moeite” is dus de boodschap. “Wij weten precies wat u wilt”

7e dag

De gedachte dat een 7e dag een rustdag moet zijn is buitengewoon gezond en dus ook raadzaam. D66 zou graag zien dat mensen zelf mogen kiezen welke dag van de week als rustdag dient.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Redactie op do jun 25, 2015 15:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link geplaatst naar wikipedia, en koopzondag aan titel toegevoegd.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: D66: De ‘Omerta’ van politiek Oldebroek (koopzondag)

Bericht door Jan B. Kaiser »

Beste Frank

Je gebruikt in je artikel maffia-uitdrukkingen (“omerta”) in een onderwerp dat in Oldebroek nauwelijks als actueel te beschouwen valt, namelijk de openstelling van winkels op de zondag. Misschien wist je het nog niet als nieuwkomer in de politiek, maar de bevolking in Oldebroek heeft een christelijke grondslag, waar men over het algemeen hecht aan de zondagsrust (“de dag des Here’s”). Nu weet ik dat zo iets voor een niet-confessionele partij zoals D’66 een gruwel is, maar heb je er wel eens bij stilgestaan dat je ook respect moet opbrengen voor de meerderheid van de bevolking als die er andere ideeën op na houdt, en niet een van de paradepaardjes van D’66 moet opvoeren. Misschien is het je opgevallen dat Oldebroek ook geen naaktstrand heeft, ontbreken de obligate seksetablissementen en is er voor zover mij bekend geen moskee, noch een synagoge. Er is dus in onze gemeente geen behoefte om de sabbat (zaterdagrust) te vieren of de mohammedaanse vrijdagsrust. Er wordt daar dan ook geen onderzoek naar gedaan, noch over gesproken. “Omerta” zul je wederom zeggen en ik denk dat je daarin helemaal gelijk hebt.
Er wordt in Oldebroek gezwegen over dit onderwerp en zo ook over de zondagsrust. Er is, op wellicht een enkele ondernemer na, geen behoefte aan een openstelling, en wel omdat de “klandizie” geen behoefte heeft om op zondag te gaan winkelen. Hier liggen voor de ondernemer dus ook puur economische argumenten aan ten grondslag.
De inwoners van Wezep die wel op zondag willen winkelen gaan dus gewoon naar Zwolle. Er hebben zich in Oldebroek geen klankbordgroepen of protestcomité’s gevormd die dit onderwerp op de agenda van de gemeenteraad willen plaatsen. Daar is gewoonweg geen behoefte aan.

Met andere woorden, het onderwerp dat je aanhaalt is een non-issue, waar je ongetwijfeld veel stemmen mee zult trekken in ons dorp tijdens de komende gemeenteraadsverkiezingen over drie jaar.

Met een vriendelijke groet

Jan B. Kaiser

P.S 1. Je spreekt A.B.O. er ook op aan: A.B.O. is formeel ook een niet-confessionele partij, maar zij houdt wel rekening met het Algemeen Belang, dat wil zeggen het belang van de meerderheid van de bevolking. Een consequentie daarvan is dat niet getracht wordt de mening van een minderheid op te leggen. A.B.O. heeft een groot aantal sympathisanten met een confessionele inslag.

P.S. 2 “Omerta” is een begrip dat jullie als politieke partij in oprichting je best eigen zouden moeten maken: zwijgen over zaken die niet relevant zijn en eerst dan spreken wanneer je een constructieve bijdrage kunt leveren.
Bartus
Berichten: 26
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 19:47

Re: D66: De ‘Omerta’ van politiek Oldebroek (koopzondag)

Bericht door Bartus »

D66 schrijft over niet luisteren en moeite besparen...

Waarom luisteren als geen duidelijke stem/ actie is voor zondagopenstelling.... en inderdaad als er geen stem is dan hoef je niet te luisteren.

typisch zo'n actie om zo'n stokpaardje van D66 om dit weer eens onder de aandacht te brengen.

Iig fijn dat ze "de" rustdag gezond en raadzaam vinden!

Groetjes maar weer!
Gebruikersavatar
d66oldebroek
Berichten: 6
Lid geworden op: zo mar 22, 2015 19:49

Re: D66: De ‘Omerta’ van politiek Oldebroek (koopzondag)

Bericht door d66oldebroek »

Dank voor de reacties Jan en Bartus!

Ik neem even de vrijheid om ook te reageren op jullie met behulp van enkele quotes uit de reacties.
Beste Frank
Dit stuk is niet afkomstig van één persoon. Ik ben wel Frank.
Je gebruikt in je artikel maffia-uitdrukkingen (“omerta”)
U kent vast de term beeldspraak. Omerta is ook gekozen omdat er een actueel onderwerp is dat de Tour de France is. Wielrennen is een sport waar ook lange tijd een omerta (dopinggebruik) bestond.
Misschien wist je het nog niet als nieuwkomer in de politiek
Ik zou het waarderen als u op argumenten reageert en niet op de man speelt. Ik ben weliswaar relatief nieuw, maar D66 bestaat uit meer mensen die ook ouder zijn. Maar ik wou toch bij voorkeur geen onderscheid op leeftijd maken in de politiek.
, maar de bevolking in Oldebroek heeft een christelijke grondslag, waar men over het algemeen hecht aan de zondagsrust (“de dag des Here’s”)
Wij zijn ons hier volledig van bewust. Wij geven ook niet voor niets aan, ook in dit opiniestuk, dat we niet het gevoel hebben dat de wens van zondagsopenstelling echt aanwezig is. Van ons hoeft dat ook niet overigens. Wij zijn echter wel principieel tegen het vastleggen van onbespreekbare onderwerpen door een bestuur dat bestaat uit een handjevol personen.
Met andere woorden, het onderwerp dat je aanhaalt is een non-issue, waar je ongetwijfeld veel stemmen mee zult trekken in ons dorp tijdens de komende gemeenteraadsverkiezingen over drie jaar.
Als ik uw verhaal zo lees bekruipt mij het gevoel dat u het issue dat wij aankaarten niet heeft gelezen. De zondagsrust is enkel het onderwerp waar ons issue op naar voren is gekomen. Wij zijn principieel tegen het vastleggen van onbespreekbare onderwerpen door een klein groepje personen. Of dit nu gaat om de zondagsrust, gemeentelijke samenwerking, WMO, of welk ander thema. Zondagsrust is op dit moment ook voor D66 geen issue.

Bartus schreef: Waarom luisteren als geen duidelijke stem/ actie is voor zondagopenstelling.... en inderdaad als er geen stem is dan hoef je niet te luisteren.

typisch zo'n actie om zo'n stokpaardje van D66 om dit weer eens onder de aandacht te brengen.

Iig fijn dat ze "de" rustdag gezond en raadzaam vinden!

Groetjes maar weer!
Ook hier reageer ik op door nog te verwijzen naar het opiniestuk. Wij zijn helemaal niet voor of tegen zondagsrust en dit is zeker geen stokpaardje. Het is geen issue in Oldebroek. Het is de zondagsrust die ons duidelijk maakte dat er blijkbaar een bestuur in Oldebroek is die voor de inwoners gaat bepalen wat wel en niet bespreekbaar is.
Blijf op de hoogte en volg ons op social media!:
Facebook: https://www.facebook.com/d66oldebroek
Twitter: https://www.facebook.com/d66oldebroek
Pietje Politiek
Berichten: 29
Lid geworden op: za sep 26, 2009 21:51

Re: D66: De ‘Omerta’ van politiek Oldebroek (koopzondag)

Bericht door Pietje Politiek »

D66 neemt positie ABO over

Nu de ABO binnen het college netjes in de rij blijft lopen, neemt D66 de positie van prikkelende partij over. Met haast een kopie van “Jan B. Kaiser / ABO” woorden wordt er duidelijk afstand genomen van de besluiten.

Zal deze opstelling de komende verkiezing een aantal raadszetels op?
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: D66: De ‘Omerta’ van politiek Oldebroek (koopzondag)

Bericht door Jan B. Kaiser »

Beste Frank (en anderen)

Je gebruikt het woord omerta (het verzwijgen van misdaden, cq. misstanden) en dat is in relatie tot de zondagsrust een misvatting. Of wil je de zondagsrust ook classificeren als een misdaad? In plaats van een "mea culpa, mea maxima culpa" aan te bieden voor deze "slip ot the tongue" ga je over tot een vorm van zinsontleding, om het aansnijden van het onderwerp te rechtvaardigen. alsof je het daardoor minder erg door maakt. Ik denk dat het enige wat je kunt doen is volmondig je excuses aanbieden aan de bevolking van Oldebroek voor de ongepaste vergelijking die je gemaakt hebt.

Jan B. Kaiser

en beste Pietje Politiek

Van Politiek heb je nog geen kaas gegeten. Er is immers geen enkel besluit over de zondagsrust genomen. Daar is namelijk geen enkele reden voor. En als je het verschil tussen ABO en D'66 nog niet duidelijk is geworden, dan ligt dat echt aan jou en niet aan de voornoemde politieke partijen. Hoezo loopt ABO aan de leiband van het college? Was het nog niet pas enkele weken geleden dat de voltallige fractie tegen een collegevoorstel stemde (namelijk het groene licht voor de windmolens)?

Met een vriendelijke groet

Jante Niet-Politiek
Gebruikersavatar
d66oldebroek
Berichten: 6
Lid geworden op: zo mar 22, 2015 19:49

Re: D66: De ‘Omerta’ van politiek Oldebroek (koopzondag)

Bericht door d66oldebroek »

Beste Jan,

Het spijt mij dat de tekst blijkbaar doet overkomen dat het over zondagsrust gaat. Dit is echt alleen het thema waarop voor ons duidelijk werd dat politiek in Oldebroek zelf keuzes maakt waar wel en niet naar de burger geluisterd zal worden.

Ik wil mijn excuses aanbieden voor het feit dat de tekst verkeerd opgevat kan worden.

Wij zijn er op dit moment niet op uit om aan de zondagsrust te komen, dat staat overigens ook klip en klaar in het stuk. Wij zijn wel fel tegen het opstellen van onbespreekbare onderwerpen door het bestuur.
Blijf op de hoogte en volg ons op social media!:
Facebook: https://www.facebook.com/d66oldebroek
Twitter: https://www.facebook.com/d66oldebroek
Dickhof
Berichten: 28
Lid geworden op: di aug 12, 2014 8:33

Re: D66: De ‘Omerta’ van politiek Oldebroek (koopzondag)

Bericht door Dickhof »

D66 pleit voor een beter functionerende democratie. Als voorbeeld wordt daarbij de koopzondag aangehaald en/of de zondagsrust. Met dit voorbeeld komt de intentie van de column wellicht wat minder goed uit de verf. Bestuurlijke vernieuwing en de cultuurverandering is absoluut ook een hot item voor ABO. Met deze belangrijke onderwerpen zitten ABO en D66 op dezelfde koers.
Daarmee wordt zeker niet gezaagd aan de poten van een genomen besluiten; Integendeel zelfs.
Het zijn juist de behoudende partijen die veelal angstig zijn voor veranderingen en daarmee het verdergaande democratiseringsproces proberen tegen te houden. Dat is meestal gericht op eigen belang en het behouden van de politieke macht.
D66 brengt veel zaken met nieuw elan in de politiek en dat zal ook in ABO kringen worden gewaardeerd.
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: D66: De ‘Omerta’ van politiek Oldebroek (koopzondag)

Bericht door Jan B. Kaiser »

Beste Frank,
Ik stel het op prijs dat je excuses maakt, maar denk er in het vervolg aan dat een misvatting van een tekst zo gemaakt kan zijn.

En voor wat die bespreekbaarheid van onderwerpen in Oldebroek betreft valt het allemaal best wel mee. Was immers Roel Steenbergen van het H20 terrein niet de mogelijkheid geboden om in een openbare commissie vergadering zijn standpunt uiteen te zetten. Zover zijn ze in Heerde nog niet. De publiekelijke tribune was dan ook voor een groot deel bevolkt door inwoners/politici uit Hattem en Heerde.
En verder gebeurt er niet zoveel geheimzinnigs in de gemeente.

Groeten

Jan
Gebruikersavatar
d66oldebroek
Berichten: 6
Lid geworden op: zo mar 22, 2015 19:49

Re: D66: De ‘Omerta’ van politiek Oldebroek (koopzondag)

Bericht door d66oldebroek »

Jan B. Kaiser schreef:Beste Frank,
Ik stel het op prijs dat je excuses maakt, maar denk er in het vervolg aan dat een misvatting van een tekst zo gemaakt kan zijn.
Ik weet dat uiteraard. Net als dat ik ook weet dat mensen het nu eerder lezen dan wanneer het totaal gaat over democratische inspraak. Het is een lastige balans.
Jan B. Kaiser schreef: En voor wat die bespreekbaarheid van onderwerpen in Oldebroek betreft valt het allemaal best wel mee. Was immers Roel Steenbergen van het H20 terrein niet de mogelijkheid geboden om in een openbare commissie vergadering zijn standpunt uiteen te zetten. Zover zijn ze in Heerde nog niet. De publiekelijke tribune was dan ook voor een groot deel bevolkt door inwoners/politici uit Hattem en Heerde.
En verder gebeurt er niet zoveel geheimzinnigs in de gemeente.
Eens! Zeker het feit dat Roel Steenbergen de kans heeft gekregen om openbaar te analyseren.

Maar het feit dat het met één ding heel goed gaat wil natuurlijk niet zeggen dat er verder geen verbeterpunten meer zijn.
Blijf op de hoogte en volg ons op social media!:
Facebook: https://www.facebook.com/d66oldebroek
Twitter: https://www.facebook.com/d66oldebroek
Plaats reactie