Lijst7: JOGG, weet u wat het is en wat het kost?

Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Lijst7: JOGG, weet u wat het is en wat het kost?

Bericht door Redactie »

Lijst7: JOGG, weet u wat het is en wat het kost?

Als u niet weet wat JOGG is, begrijp ik dat wel. Jongeren Op Gezond Gewicht is een actie van de overheid om jongeren gezonder te laten eten, meer te bewegen en minder suiker houdende frisdranken te laten drinken. Prima, want overgewicht bij jongeren is een serieus probleem.
Drie jaar geleden zijn diverse gemeenten op de Noord West Veluwe hiermee gestart. Destijds had ik al mijn zorgen uitgesproken over de resultaten hiervan. Veranderen van “lifestyle” de manier van leven, eten, sporten enz is niet eenvoudig. Mijn verzoek was destijds om vooral goed te meten wat de resultaten zijn.

In de raadsvergadering werd onlangs weer voor drie jaar subsidie gevraagd om door te gaan met dit JOGG programma. De resultaten van de afgelopen drie jaar waren niet duidelijk en ook moeilijk te meten. Men dacht dat het wel effect had. Helaas heeft men nooit een “nulmeting” gedaan (hoe is de situatie bij aanvang) en dan is het inderdaad moeilijk resultaat aan te tonen.

Volgens het college waren er in andere gemeenten wel prima resultaten zoals in Zwolle. Daarom is het college van mening dat we weer hieraan €28.000 moeten uitgeven.

Iedereen kan echter lezen dat de resultaten elders ook niet goed zijn. De monitor Jongeren Op Gezond Gewicht van het Mulier Instituut Utrecht van maart 2016 toont dit aan. In Haarlem drinkt 25% van de jongeren water en vroeger 23% maar dat verschil is erg klein. In Zwolle wordt niet meer groente en fruit gegeten en is er een toename van jongeren die een sportclub bezoeken van 73,9% naar 75,3% maar ook dit is maar zeer geringe toename. Het is ook de vraag of dit door JOGG is veroorzaakt.

Als op de Noord West Veluwe dezelfde resultaten worden bereikt als in Zwolle, is dit toch wel erg matig. Voor €28.000 mag je toch wel betere resultaten verwachten. Overigens gaat een groot gedeelte van dit bedrag naar de JOGG regisseur en een regio coördinator.

Wethouder Vos vond mijn kritiek cynisch en ik zou als medicus juist blij moeten zijn dat de Gemeente Oldebroek geld voor de jeugd wil uitgeven. Zeker, ik ben ook van mening dat investeren in de jeugd goed is, maar ik denk dat we de €28.000 beter kunnen besteden. Ik denk dat veel ouders wel wat anders kunnen bedenken voor de jeugd. Helaas is de meerderheid van de raad wel van mening dat JOGG een goed project is. Over drie jaar zal er wel weer een verzoek komen voor verlenging van het project. Of het ooit effect heeft is zeer de vraag. Geld over balk??

Met vriendelijke groet,

Huub Verberk Lijst7
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Plaats reactie