Waardige herdenkingsplaats Tweede Wereldoorlog Wezep

Plaats reactie

Wat is uw mening?

Ik heb geen mening
1
33%
Een waardige plaats van herdenken vind ik belangrijk
2
67%
Voor mij hoeft er geen herdenkings-monument en plaats te zijn
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 3

Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Waardige herdenkingsplaats Tweede Wereldoorlog Wezep

Bericht door mrotman »

Afgelopen jaren heb ik op verschillende plaatsen in onze gemeente de herdenkingen op 4 mei mee gemaakt. De meeste indruk op mij maakte de herdenking op begraafplaats De Ekelenburg in Oldebroek.
In Wezep is er bij de bouw de bibliotheek en het voormalige postkantoor ook een herdenkingshoek in Wezep gecreëerd. De muziektent met daarbij het monument moet ons blijven herinneren aan de Tweede Wereldoorlog.
Hoe goed bedoeld ook van de bedenkers van deze ruimte, ik vind dit monument en deze plaats niet de uitstraling heeft en erkenning en respect geeft aan een herdenkingsplaats. (Heel voorzichtig geformuleerd door mij.)
Om uw mening via de poll te kunnen geven moet u zich aanmelden op het forum!

Op dit moment zijn er bij de politiek plannen van verplaatsing van de muziektent met daarbij een herdenkingsplaats voor 4 mei. Mag de bevolking van Wezep daar ook in meedenken?
Mijn mening is dat de nieuwe herdenkingsplek op een plaats moet staan waar iedere Wezeper regelmatig langskomt, en ik zou graag alle namen van de omgekomen Wezepers op het monument zien.

Lees ook: 10 november 1944 Razzia Rotterdam…om even bij stil te staan

Afbeelding
Het monument in Wezep. Foto uit 2006.

Afbeelding
Herdenkingsplaats op begraafplaats De Ekelenburg.
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Waardige herdenkingsplaats Tweede Wereldoorlog Wezep

Bericht door mrotman »

Bert-Jan Dokter van de PvdA heeft over dit onderwerp een tweet geplaatst en Lijst 7 is met een persbericht gekomen.

Afbeelding
Bert Jan-Dokter: Wethouder beloofde me verplaatsing Muziektent & Gedenkteken éérst met bevolking #Wezep te bespreken. Zie nu dat plan 1 juni al klaar was :-(
Lijst 7 :: Moet de muziekkoepel verhuizen naar Dorpshuis Wezep?

De muziekkoepel op het Meidoornplein kent een lange geschiedenis. In 1952 heeft de bevolking van Rotterdam een muziektent geschonken aan de burgers van Wezep. Dit was uit dankbaarheid voor de hulp die veel Wezepers hebben gegeven aan inwoners van Rotterdam.

Even een stukje geschiedenis.

Op vrijdag 10 november 1944 werd vrijwel geheel Rotterdam afgezet en kregen alle jongens en mannen tussen de 17 en 45 jaar, ongeveer 50000, het bevel zich te melden voor de Arbeidsinzet. In Rijnaken werden de Rotterdammers o.a. via Amsterdam naar Kampen en Zwolle vervoerd. Een aantal van hen, o.a. zieken werd niet direct doorgestuurd naar Duitsland, maar werd eerst tijdelijk ondergebracht in het Lager Wezep (Margrietkazerne). De tocht van Zwolle en Kampen naar het Lager Wezep werd per voet afgelegd. De eerste Rotterdammers kwamen op zondagmorgen uitgeput en hongerig aan in Kampen en Zwolle en konden gelijk aan de voettocht naar Wezep beginnen. Daar aangekomen kregen de Rotterdammers van de bevolking spontaan voedsel en drinken aangeboden. In Wezep werden ook levensmiddelen ingezameld die met paard en wagen naar het Lager werden gebracht. Daar werden de zieken door plaatselijke dokters en verpleegsters verzorgd.
Na afloop van de oorlog heeft de bevolking van Rotterdam als dank een geschenk aan de bevolking van Wezep gegeven. Dit geschenk is aangeboden in de vorm van een muziektent. Oorspronkelijk stond deze op het korfbalterrein van Rood-Wit.
Burgemeester Luiting Maten heeft deze muziektent in ontvangst genomen op 9 augustus 1952. In het begin van 1980 is deze muziektent afgebroken en kwam er een nieuwe muziekkoepel op het meidoornplein. De nieuwe muziekkoepel heeft helaas niet de allure van de oorspronkelijk op de Brink. Enige jaren geleden is het gebouwtje voor enige duizenden euro’s hersteld in verband met vernielingen.
Nu de eerste fase van de opknapbeurt van het Meidoornplein is afgerond, wil het college beginnen met de volgende fase. Voor de huidige muziekkoepel is er geen plaats meer. Men denkt aan verplaatsing in de buurt van het dorpshuis. Van verplaatsing is niet zozeer sprake aangezien de conditie van het gebouwtje matig is. Kortom, het wordt een vernieuwde muziektent die bij het dorpshuis komt te staan. De derde variant dus.

Verplaatsing van deze muziektent met zijn historische achtergrond, is dat wel een goed idee? Aangezien het een cadeau van Rotterdammers was aan de bevolking van Wezep zou je eigenlijk aan de bewoners moeten vragen: Willen we dit?

Bent u van mening dat er bijna 40-50 duizend euro moet worden uitgegeven om dit gebouw weer terug te bouwen bij het dorpshuis? Het is immers een cadeau met kostbare herinnering en dat kun je niet weg doen. Of bent u van mening dat een muziektent niet meer van deze tijd is en dat het geld beter aan iets anders kan worden besteed? De huidige muziekkoepel wordt nauwelijks gebruikt (3 tot4 keer per jaar). Het is vooral een hangplek waar jongeren droog staan.

We horen graag uw mening!

Huub Verberk Hans Meijer lijst 7
Reacties aan Huubverberk@wxs.nl
huub verberk
Berichten: 144
Lid geworden op: do jan 14, 2010 18:12

Re: Waardige herdenkingsplaats Tweede Wereldoorlog Wezep

Bericht door huub verberk »

Goed dat martin rotman een stemming organiseert. Maar hij geeft maar drie mogelijkheden.
Geen mening, belangrijk dat herdenking waardige plek krijgt en het is niet belangrijk.

Ik had liever gezien dat de mogelijkheden waren
A de muziekkoepel moetop meidoornplein blijven staan
B de muziek koepel mag voor 40-50 duizend euro herbouwd worden bij dorpshuis
C de koepel heeft geen plaats meer in deze moderne tijd, hij mag verdwijnen

Met vriendelijke groet,
Huub verberk
Plaats reactie