De eikenprocessierups

Plaats reactie
Gebruikersavatar
boertje van buuten
Berichten: 142
Lid geworden op: vr feb 29, 2008 20:47
Locatie: Wezep

De eikenprocessierups

Bericht door boertje van buuten »

In onze gemeente zijn talloze eikenbomen geïnfecteerd door de eikenprocessierups. Voor veel inwoners heeft dat tot gevolg dat ze veel last van jeuk en jeukbulten op hun huid hebben. Andere last is dat de minuscule en onzichtbare brandhaartjes ook in de ogen terecht komen en daar veel last veroorzaken. Als mogelijke natuurlijke bestrijders worden vogels en met name mezen genoemd die in een vroeg stadium de jonge rupsjes opeten of aan hun jongen voeren. Dan hebben ze nog geen brandhaartjes. Het verdient dan ook aanbeveling om voor voldoende nestkastjes voor mezen te zorgen. Daarnaast is het belangrijk dat er ook voldoende ruimte is voor insectenleven. Met name de sluipwesp zou een vijand van de rupsen zijn. Maar voldoende insectenleven zorgt ook weer voor meer vogels. Het enige wat daarin tegenwerkt is de toepassing van gif. Hiervan worden veel vogels en insecten het slachtoffer.
In dit kader pleit ik er dan ook voor om te stoppen met het maaien van de bermen, vooral in het buitengebied. Dit is een onnodige bewerking en draagt bepaald niet bij aan ruimte voor het insectenleven. Voor het behoud van de bedreigde bijenstand is het ook goed om de bermen ongemoeid te laten. In Zwolle is het beleid juist gericht op ontwikkeling van wilde bloemen en planten in de bermen. Daar kunnen we in onze gemeente een voorbeeld aan nemen.
Bovendien is dit ook een goede bezuiniging, waardoor de gemeente iets meer geld in kas houdt. Dat is ook een uitstekende zaak.
Als burgers in het buitengebied klagen dat hun bermen niet gemaaid worden kan dit gemakkelijk uitgelegd worden. Als men dan nog steeds blijft klagen is het eenvoudige advies om het zelf te doen.
Ik zou zeggen alle hens aan dek, en ga er tegen aan.
Gebruikersavatar
boertje van buuten
Berichten: 142
Lid geworden op: vr feb 29, 2008 20:47
Locatie: Wezep

Re: De eikenprocessierups

Bericht door boertje van buuten »

Ik heb een nieuwe ontdekking gedaan.
Er zijn nog maar heel weinig vleermuizen op mijn terrein. Nog geen 10% van het aantal dat er eerder was.
Vleermuizen vangen en eten ook nachtvlinders. Als er minder vleermuizen zijn worden er minder nachtvlinders gevangen en opgegeten. Dat zou ook wel eens een oorzaak kunnen zijn van de enorme explosie van de eikenprocessierups.
Waardoor er minder vleermuizen zijn is mij niet bekend.
Misschien heeft het iets te maken met de ruime toepassing van gif in de landbouw en in particuliere tuinen, waardoor er veel minder insecten zijn.
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: De eikenprocessierups

Bericht door mrotman »

In mijn woonomgeving lijkt het ook dat er minder vleermuizen zijn. Maar een landelijk afname blijkt nog niet uit de beschikbare cijfers.
https://www.clo.nl/indicatoren/nl1070-a ... leermuizen
Plaats reactie