Een ernstig stilgevallen discussie, als hij hier al ooit erg geleefd heeft, want de reacties zijn tot nu toe uiterst summier te noemen.
Buiten dit forum op oldebroek.net heb ik er helemaal weinig over vernomen. Wel heb ik geprobeerd om in face to face gesprekken het “debat” aan te zwengelen, maar dan tref je óf ongezouten meningen óf ernstig voorzichtige houdingen. Ik heb nog weinig onderbouwende keuzes en argumenten vernomen.
Blijkbaar leeft het onderwerp van de windmolens wel bij betrokken stichtingen, ondernemers en verenigingen, maar de gemeenschap heeft zich nog niet echt laten zien. Ik vrees dat dit pas gaat gebeuren als het onderwerp in beslissende fases op tafel komt bij de gemeenteraden van Hattem en Oldebroek. Politici zullen hun meningen dan al verregaand gebaseerd hebben op rapporten en aanbevelingen van professionals en initiërende partijen.
Heel jammer dat het vaak zo moet gaan. Ik denk namelijk toch nog steeds dat er veel mensen zijn die wel degelijk een mening hebben over de komst van de voorgestelde windmolens, vooral mensen uit Hattemerbroek en delen van Wezep. Mensen die de eventuele apparaten in het dagelijkse zicht kunnen gaan krijgen.
Tot nu toe moet ik bekennen dat ik wel iets zie in windmolens. De voors en tegens die ik heb kunnen bedenken slaan op de graadmeter door in het voordeel van de windmolens.
Nadelen:
Aangezichtsvervuiling;
Eventuele hoorbaarheid;
Dodelijke hindernis voor vogels (Op dit moment zo’n 20.000 per jaar in Nederland, t.o.v. 2 miljoen in het verkeer….);
Voordelen:
- Duurzame energiebron;
- Schone energie;
- Alternatieve energie t.o.v. fossiele brandstoffen (economisch en technisch voordeel in mijn optiek);
- Traditionele brandstoffen hebben vervuilende neveneffecten, zijn allesbehalve oneindig en duur in inwinning;
- Ruim beter alternatief dan kerncentrales en luchtvervuilende opwek installaties;
Bepalende factoren:
- Hoeveel energie kan er geleverd worden door de installatie;
- Waar gaat die energie heen;
- Wat kost de aanleg en onderhoud voor Gemeente Oldebroek;
- Wat is de investering en het terugverdien moment;
- Wat zijn de regels voor aangrenzende bebouwing;
Het
Ministerie van VROMmeldt het Convenant uit 2001 tussen Rijk, provincies en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) waarin deze partijen afgesproken hebben om in 2010 tenminste 1500 megawatt (MW) windvermogen in Nederland op land te realiseren.
Het plan in Oldebroek/Hattem sluit daar natuurlijk bij aan, dus het geldboompje is al gevonden?
Ik zou heel graag meningen mét argumentatie vernemen uit de samenleving. Waarom? Omdat ik denk altijd iets te kunnen leren van de inzichten en verwoordingen van m’n medemens. Ik heb dan geen behoefte aan een poll, maar juist aan meningen en argumenten die ons allemaal bredere inzichten kunnen geven. Er is altijd een “waarom”, maar ook altijd een “omdat”.
Even tijd?
Oldebroek.net biedt het platform voor ons allemaal!
Groet,
Bert-Jan Dokter