Hattemerbroek; Wakker worden!! (Windmolens)

Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Hattemerbroek; Wakker worden!! (Windmolens)

Bericht door Redactie »

Uw redactie kwam onderweg met de camera in Hattemerbroek op het plakbord met verkiezingsposters ook onderstaande biljet tegen. Tekst die onder op het biljet stond heb is bovenaan geplaatst.
Klik hier voor meer politiek.

DE GEMEENTE OLDEBROEK HEEFT PLANNEN VOOR 7 WINDMOLENS VLAK BIJ ONS DORP.
DEZE GEVAARTES MOETEN 90 METER HOOG WORDEN MET WIEKEN VAN 60 METER. TER VERGELIJKING DE ABN TOWER EN DE ZWOLSE PEPERBUS.
DIT LATEN WE TOCH NIET GEBEUREN. PROTESTEER BIJ DE GEMEENTE.


Afbeelding
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Bericht door Bert-Jan »

Best verrassend dat hier nog geen enkele reactie op gekomen is. Ik woon zelf met uitzicht op een weiland, midden in een woonwijk. Koetjes of schaapjes voor de deur.

Nu weet ik ook dat energiebronnen als windmolens zo z’n voordeel hebben voor milieu en dat soort zaken. Ergens ben ik er dus voor, maar als ik vanuit m’n woonkamer plotseling moet uitkijken op een zo’n wind- en blikvanger zou ik toch wel beginnen te sputteren geloof ik.

Blijkbaar hebben ze een goede plek in gedachten voor die apparaten, want hier op het forum blijft het windstil.

Kwestie van tijd? Nog geen internet aansluitingen in Hattemerbroek( ik weet beter)? Of waait het wel weer over? ;-)

In afwachting van geluiden die ook mijn mening kunnen vormen of bijschaven.

Groet’n,

Bert-Jan
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Bericht door Bert-Jan »

De Stentor bericht er nog over. Zie :

http://www.destentor.nl/veluwenoord/article178722.ece
Eric
Berichten: 1
Lid geworden op: zo apr 02, 2006 18:31

Bericht door Eric »

Dat er windmolens komen wordt zo stilaan een onontkomelijk feit,erger vind ik het nog dat ze op dezelfde grond ook een bedrijventerrein willen realiseren,hoezo mooi polderlandschap!!!
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

De mens en zijn omgeving

Bericht door Bert-Jan »

Het plan van de windmolens komt nog ter inzage in het Hattemse en Oldebroekse, dus daar kunnen nog bezwaren op ingediend worden. "It ain't over 'till it's over", toch? Niet opgeven dus :wink:

Dat bedrijventerrein zit al verder in de pijplijn der ambtenarij en bestuur. Natuurlijk is het allesbehalve een impuls voor de natuur of het landelijk aangezicht, maar of het dan meteen een onoverkomelijk probleem vormt is ook maar de vraag of, zo je wil, een kwestie van mening en persoonlijke visie.

Ik denk wel dat een gezond bedrijfsleven en activiteit ook weer impulsen geeft aan onze lokale gemeenschap. Waar mijn huis nu staat graasden vroeger ook de koetjes geloof ik (Wezep Noord).

Je hoort mij niet zeggen dat het landschap ondergeschikt is aan elke vorm van maatschappelijke ontwikkeling, maar feit is altijd weer dat "de mens" vooruit wil en dan heb je op een gegeven moment ruimte nodig. De provincie en Oldebroek zijn ook niet over één nacht ijs gegaan in deze kwestie.

Afgelopen zondag wou ik een mooie digitale foto maken van de duiventil tegen over IJsselvliedt. Open ik hem thuis op m'n PC, staat er een ABN Amro toren uit Zwolle prominent het pittoreske plaatje te verstoren naast die duiventil. Kijk, dat vind ik nou vervuiling van het aangezicht. Zwolle met New York neigingen. Da's pas grensoverschrijdende gezichtsvervuiling als je het mij vraagt.

Op de PC Photoshop ik die oneffenheid wel weer weg. In werkelijkheid is er de mens, dus diens voortdurende invloed op natuur en landschap. We zullen er mee moeten leren leven, met onszelf en onze behoeften bedoel ik. :cry:

Alea Jacta Est,

Groet,

Bert-Jan
Rescueman
Berichten: 62
Lid geworden op: di mar 21, 2006 22:03
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door Rescueman »

De ABN Amro toren is op zich al een zicht vervuilend, Bij heerde zie je de Toren al boven de bomen uitsteken..

Aan de andere kant als ze een goed plekje vinden voor de windmolens, waarom niet.. Ik begrijp dat ze aan de noord-oost kant komen van de knooppunt hattemerbroek..

Ach, waarom niet.. Precies in het zicht van de ABN-AMRO toren..

Ik heb nu niet het idee, dat het uitzicht van veel woningen zal belemmeren.. Of ben ik nu geheel verkeerd geinformeerd ?


Natuurlijk geheel op persoonlijke titel.
Laatst gewijzigd door Rescueman op do apr 06, 2006 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter Adema
[
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Bericht door Bert-Jan »

De torens moeten volgens het plan evenredig verdeeld worden over Oldebroeks en Hattems grondgebied. Toch denk ik dat ze in elk geval prominent aanwezig zullen zijn in het landschap. Zo'n 90 meter zie je niet over het hoofd.

Moet dus ook evenredig veel opleveren in mijn ogen om die dingen daar neer te zetten, anders hoeft het voor mij zeker niet.

Ik denk dat je die molens ook vanuit een groot deel van de omgeving nog wel zult kunnen zien, dus het vergt de nodige bestuurlijke aandacht aan de voorkant.

Als er gegronde bezwaren zijn moet de politiek die steunen.

Wat dacht je van gratis stroom of korting voor omwonenden? Is dat niet motiverend?

Ik ga in ieder geval geen bezwaar aantekenen, maar ben best benieuwd naar de mening en ervaring van buurtbewoners. Die hebben toch meer belangen, immers?
Rescueman
Berichten: 62
Lid geworden op: di mar 21, 2006 22:03
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door Rescueman »

Iedereen moet natuurlijk opkomen voor zijn belangen.. Maar bijna niemand heeft bezwaar aangetekend tegen die ABN AMRO toren.. terwijl die in de wijde omtrek te zien in, en de Peperbus steekt daar naast af als en heel klein torentje...

Ik zou willen voorstellen, maak een windmolen park daar langs de N50.. is alles zo geregeld, heeft bijna niemand er last van...
Maar er zijn natuurlijk altijd mensen die bij dit soort projecten in eens ook last krijgen..

Gegronde bezwaren ja, daar moet je serieus naar kijken, maar de zoveelste publiekshetze, waar in maar enkelen weten waar de klok en klepel hangt...??
Wie neemt nu echt de moeite om zich in de plannen te verdiepen ?,

Mijn belang is er niet mee gemoeid, zal mij boeien.. Maar ik zie de oppositie in de gemeenten hattem en oldebroek al garen spinnen bij dit soort onderwerpen.

Kunnen we ons beperken tot Inhoud, Feiten (gevoelens van mensen zijn ook feiten)..

Natuurlijk geheel op persoonlijke titel
Laatst gewijzigd door Rescueman op do apr 06, 2006 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter Adema
[
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Bericht door Bert-Jan »

Peter,

Daar heb je een gelijk.

Als niemand aan de voorkant de moeite neemt om de plannen in zich op te nemen en dan op de juiste wijze te (re-)ageren, dan zijn we klaar. Ik hou ook niet van dat achteraf zeuren en treuren.

Ik heb geen enkel persoonlijk probleem met de komst van de torens, maar ik was nieuwsgierig omdat ik eigenlijk helemaal niemand er over hoorde.

We moeten zoeken naar andere energiebronnen. De fossiele brandstoffen zijn niet oneindig (en veroorzaken oorlogen :wink: ) en door de warmer wordende zomers raken de energiecentrales in de problemen (tekort aan koelwater). Die zaken zijn mijn argumenten vóór die windmolens, maar dat zijn alleen mijn argumenten. Nieuwgierig naar andere inzichten.

Stand tot nu toe:

2 voor (Peter & Bert-Jan)
1 tegen (de plakaat plakker)

Groet,

Bert-Jan
Saint P.
Berichten: 19
Lid geworden op: do apr 13, 2006 20:20
Locatie: Wezep

Bericht door Saint P. »

De affiche maker heeft wel talent om zijn/haar standpunt krachtig en met kernachtige boodschap neer te zetten..

Afbeelding
Geheel op persoonlijke titel, en geheel uit mijn eigen belevingswereld..
asfaltrocker
Berichten: 19
Lid geworden op: wo mei 31, 2006 19:14

Bericht door asfaltrocker »

Ach, in die dooie polders is toch weinig te zien.
Hoewel ik het ook horizonvervuiling vind, is het wel weer eens een afwisseling op die wijdse, kale vlaktes die er nu liggen.

Gelukkig wonen we dicht bij de Veluwe, want het noord-westen heeft weinig natuurschoon te bieden.

Ik vind trouwens het formaat wel bizar, die zijn net zo groot als bij de grens met Belgie, bij Breda!
Oldebroek, gemeente Wezep.
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Leeft het niet of is uw mening sluimerend?

Bericht door Bert-Jan »

Een ernstig stilgevallen discussie, als hij hier al ooit erg geleefd heeft, want de reacties zijn tot nu toe uiterst summier te noemen.

Buiten dit forum op oldebroek.net heb ik er helemaal weinig over vernomen. Wel heb ik geprobeerd om in face to face gesprekken het “debat” aan te zwengelen, maar dan tref je óf ongezouten meningen óf ernstig voorzichtige houdingen. Ik heb nog weinig onderbouwende keuzes en argumenten vernomen.

Blijkbaar leeft het onderwerp van de windmolens wel bij betrokken stichtingen, ondernemers en verenigingen, maar de gemeenschap heeft zich nog niet echt laten zien. Ik vrees dat dit pas gaat gebeuren als het onderwerp in beslissende fases op tafel komt bij de gemeenteraden van Hattem en Oldebroek. Politici zullen hun meningen dan al verregaand gebaseerd hebben op rapporten en aanbevelingen van professionals en initiërende partijen.

Heel jammer dat het vaak zo moet gaan. Ik denk namelijk toch nog steeds dat er veel mensen zijn die wel degelijk een mening hebben over de komst van de voorgestelde windmolens, vooral mensen uit Hattemerbroek en delen van Wezep. Mensen die de eventuele apparaten in het dagelijkse zicht kunnen gaan krijgen.

Tot nu toe moet ik bekennen dat ik wel iets zie in windmolens. De voors en tegens die ik heb kunnen bedenken slaan op de graadmeter door in het voordeel van de windmolens.

Nadelen:

Aangezichtsvervuiling;
Eventuele hoorbaarheid;
Dodelijke hindernis voor vogels (Op dit moment zo’n 20.000 per jaar in Nederland, t.o.v. 2 miljoen in het verkeer….);

Voordelen:

- Duurzame energiebron;
- Schone energie;
- Alternatieve energie t.o.v. fossiele brandstoffen (economisch en technisch voordeel in mijn optiek);
- Traditionele brandstoffen hebben vervuilende neveneffecten, zijn allesbehalve oneindig en duur in inwinning;
- Ruim beter alternatief dan kerncentrales en luchtvervuilende opwek installaties;

Bepalende factoren:

- Hoeveel energie kan er geleverd worden door de installatie;
- Waar gaat die energie heen;
- Wat kost de aanleg en onderhoud voor Gemeente Oldebroek;
- Wat is de investering en het terugverdien moment;
- Wat zijn de regels voor aangrenzende bebouwing;

Het Ministerie van VROMmeldt het Convenant uit 2001 tussen Rijk, provincies en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) waarin deze partijen afgesproken hebben om in 2010 tenminste 1500 megawatt (MW) windvermogen in Nederland op land te realiseren.

Het plan in Oldebroek/Hattem sluit daar natuurlijk bij aan, dus het geldboompje is al gevonden?

Ik zou heel graag meningen mét argumentatie vernemen uit de samenleving. Waarom? Omdat ik denk altijd iets te kunnen leren van de inzichten en verwoordingen van m’n medemens. Ik heb dan geen behoefte aan een poll, maar juist aan meningen en argumenten die ons allemaal bredere inzichten kunnen geven. Er is altijd een “waarom”, maar ook altijd een “omdat”.

Even tijd? Oldebroek.net biedt het platform voor ons allemaal!

Groet,

Bert-Jan Dokter
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Streep door windmolenpark Hattemerbroek?

Bericht door Redactie »

Streep door windmolenpark Hattemerbroek?

Minister Wijn van Economische Zaken heeft een streep gehaald door de financieringsmiddelen voor voorzieningen die voorzien in duurzame energie. Hierdoor staat ook het windmolen project in Hattemerbroek op de tocht.
Lees het artikel verder op de site van de PvdA-Oldebroek

Het is nu geen gemeentepolitiek meer, maar reacties zijn welkom.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Onbegrijpelijk

Bericht door mrotman »

Regeringen en politiek gaan steeds meer kijken naar kernenergie. Terwijl er nog zoveel besparingsmogelijkheden zijn en er een heleboel schone energie te winnen is. Denk energie uit wind, water en biomassa.
Jammer dat deze subsidie stopt.
Rescueman
Berichten: 62
Lid geworden op: di mar 21, 2006 22:03
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door Rescueman »

Ik denk dat de regering gewoon nu eens met een wetenschappelijk en economische benadering moet kijken naar energie winning..

Zowel Zon en Windenergie hebben naast voordelen ook hun beperkingen.. Voor sommige windmolenparken moet worden afgeschakeld omdat anders het distributienet het niet aan kan..

Ik denk dat de balans voor energie bronnen gezocht moet worden in een goede balans.. Inmiddels weten we allemaal, dat kolen, olie en gas en verbrandingsovens ernstige milieuschade hebben. Dat milieu vriendelijke maatregelen een enorme beperkingen hebben, en dat milieu technisch kern-energie weldegelijk een optie is..

De bezwaren van de kern-energie, worden langzamerhand door technische oplossingen een stuk minder..

Dus we als samenleving moeten met gezond verstand en wetenschappelijk onderbouwd naar een goede balans kijken.

Dat de subsidie op windmolenparken word afgebouwd lijkt me een gezonde actie. De windmolenparken zijn normaal bedrijfseconomisch te exploiteren. En diverse molens moeten regelmatig worden afgeschakeld, Het lijkt me onzinnig om overheidsgeld te stoppen in Molens die een grote deel van de tijd afgeschakeld moeten worden.
Peter Adema
[
Gesloten