Open dagen Landmacht Wezep.(toelichting SGP)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10126
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Open dagen Landmacht Wezep.(toelichting SGP)

Bericht door Redactie »

Open dagen Landmacht Wezep.(toelichting)

Het is misschien niet verkeerd om ook de bedoeling van de SGP te verduidelijken bij het stellen van schriftelijke vragen en het indienen van een motie m.b.t. de zondagrust in dit geval.Wij waren eerst alleen van plan om de bevolking op te roepen hiertegen in aktie te komen, maar bij nader inzien vonden wij dat we ook zelf moesten doen wat we zouden kunnen doen.Dat is: de zaak aan de orde stellen, alhoewel vergunningverlening een zaak van de burgemeester is.Wat voor de vergunningverlener dan wel van belang is, of de bezwaren alleen leven bij de SGP-achterban of heel breed-christelijk.Daarom hebben wij aan de raad een motie voorgelegd waarin hij uitspreekt de voorgenomen aantasting van de zondagrust ongewenst te vinden.Deze motie kreeg slechts de steun van de 3 SGP-ers en werd daarmee verworpen.Gezien ook het open voor-trajekt van onze handelswijze en het programma en de grondslag van de andere christelijke partijen ( ChristenUnie en CDA) hadden wij steun van deze partijen mogen verwachten.De raad heeft zich niet tegen het doorgaan van de open dagen op zondag uitgesproken. Wij zien dat als een gemiste kans.
Onze fraktie heeft nu een open brief gezonden naar alle kerkenraden in onze gemeente.Wij roepen daarin op om bezwaar aan te tekenen tegen de aantasting van de zondagrust.We hadden het graag met de andere christelijke partijen gedaan, maar helaas !

Jan ten Hove
Fraktievoorzitter SGP
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
keessie
Berichten: 3
Lid geworden op: za feb 17, 2007 21:19

zondag rust

Bericht door keessie »

dit slaat nergens op.als men niet tegen zijn verlies kan,moet je het spel niet spelen.en wat kinderachtig.net een kind die bij de moeder de zin niet krijgt,en dan maar naar de vader gaat vragen.wat verwacht de sgp nu dat de dominees en pastoor de leden van de kerk de oren wassen?het geloof is iets persoonlijks .en wat een ander doet of laat op zondag moeten ze zelf maar weten.
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Kerk en politiek?

Bericht door Bert-Jan »

De tekst van Dhr. Ten Hove laat enkele zeer inhoudelijke en belangrijke gebeurtenissen/uitspraken onvermeld, die zich voltrokken in bedoelde gemeenteraadsvergadering. Terwijl het CDA en de CU ontegenzeggelijk argumentatie hebben gebezigd.

Het antwoord waar de SGP naar zocht (wel of geen brede gedragenheid) ís gegeven in die vergadering. Moet dat nu nog eens maatschappelijk opgelegd worden?

Prima, dat u een brief stuurt en uw vraag onder de aandacht brengt. Wel héél jammer dat u de kerkenraden geen ruimte gunt om daar op eigen wijze op te reageren, maar via de openbaarheid een voorschotje neemt en hen op voorhand deelgenoot maakt van uw queeste. Immers, ook als ze niet reageren kleeft daar dan een “veroordelingsmogelijkheid” aan, omdat niet reageren of opvolgen van uw vraag óók een uitspraak is. Een politiek geplaatste voorzet op een eenzijdig wenselijk antwoord.

Dat bedoel ik nu als PvdA-er met “Kerk en politiek gescheiden houden”. U dwingt zelfs de kerken tot politiek met deze actie en uw zuivere geloofsbelangen zie ik bij deze als vertroebeld. U spant de kerken voor het SGP-karretje door met hun diepste zielsovertuigingen te spelen. De vrijheden en beslis- en uitvoeringswijzen van kerkbesturen worden in mijn ogen beperkt door deze vorm van informatie explosie in de volle breedte.

Waarom maatschappelijk bekende en erkende verschillen nogmaals én op deze manier verder “opstoken”? Waarom het geloof én de kerk ontsieren en onnodig maatschappelijk isoleren door deze bedenkelijke werkwijze? Waarom de kerken zachtjes een gewetensvraag stellen en dat in de openbaarheid op voorhand uitschreeuwen?

Wordt onze samenleving hiermee geholpen? Roept dít nu rust, begrip en respect en maatschappelijke overpeinzing op? Nee, dit is eenzijdig de loopgraven verder uitgraven door openlijk meer mijnen op het veld uit te strooien. Terwijl er zich niemand in de loopgraaf aan de overzijde heeft verschanst.

Ik roep iedereen op om in acties en reacties rekening te houden met wie men aanspreekt als er kritiek of mening is. De kerken en alle gelovigen hebben recht op hun mening, beleving, vrijheid én zelf uitspreken van hun argumenten. Als je als gelovige moeite hebt met zaken die je ziet als het niet beantwoorden aan De Schrift, dan heb je recht op dat gevoel, op die beleving. Ook op het uitten daarvan.

Het gaat er niet om of we elkaar op levensovertuiging moeten bevechten met stelligheden, zeker niet als er zelfs wettelijk en juridisch onvoldoende mogelijkheden zijn om die Open Dag op een zondag te voorkomen. Stilletjes slikken van “dat grote onrecht” hoeft ook niet. Zeker niet in Nederland.

Niemand wordt gedwongen om deel te nemen aan die Landmacht Open Dagen. Iedereen mag zich er aan ontrekken en het gebeuren in zelfs in zijn/haar hart betreuren als dat nu eenmaal de beleving is. Niemand wordt gedwongen tot overtreding van burgerlijke en/of christelijke wetten. Niemand wordt ook maar een kans ontnomen om zich volledig en op eigen wijze toe te wijden aan zijn/haar levensovertuiging. Niemand gaat naar de Open Dagen om daarmee aan te tonen dat men u en/of gelovigen wel eens lekker een hak zal zetten.

Er is geen reden om een andere wang toe te keren als er niemand een slaande beweging heeft ingezet. Heb uw naasten lief als uzelf, zet ze niet tegen elkaar op om redenen die zeer bedenkelijk zouden kunnen zijn.

Laat gezegd zijn dat er geen strijdbijl is opgegraven door het andersdenkende deel van de maatschappij die zich verzet tegen welk geloof dan ook. Begrip werkt echter alleen als het wederzijds is. De SGP laat met deze herhaalpoging géén begrip zien. Zelfs niet voor de mede gelovigen. Het geloof is geen spelletje. De samenleving ook niet.

Met bezorgde groet,

Bert-Jan Dokter
Voorzitter PvdA Oldebroek -Wezep
Redactie West
Redactie en Video
Berichten: 361
Lid geworden op: za feb 11, 2006 11:27

Afschaffen die Open dag op zondag.

Bericht door Redactie West »

Niet doen die Open dag.
Vrijdag en zaterdag is genoeg om te laten zien wat je in huis hebt.
Waarom moet je daar ook de zondag voor gebruiken?
Voor je het weet zit je in een alles omvattende 24 uurs economie en ben je dan klaar? NIET DOEN !

Jan Bredewout.
avdw
Berichten: 1
Lid geworden op: ma sep 25, 2006 16:14
Locatie: oosterwolde

zondagsrust

Bericht door avdw »

Ik vind het goed dat er een brief wordt verzonden naar de kerkenraad van alle kerken in onze gemeente. Waarom is vrijdag en zaterdag niet genoeg om alles te laten zien? Ik vind het erg dat we al zo ver zijn. En ben blij dat de sgp er nog wat aan wil doen. Een gezegende zondag
Ik ben a van de weg
heleen
Berichten: 7
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 19:13

Bericht door heleen »

Beste mensen,

Met interesse heb ik de reacties van een ieder gelezen. Het blijkt wel weer, hoe divers de verschillende meningen zijn onder de Oldebroeker inwoners. En dat mag ook, sterker nog, wat het CDA betreft moet daar ruimte voor zijn.

Wat betreft de ingediende motie van de SGP kan ik namens het CDA zeggen, dat wij die niet hebben gesteund. De motie kwam er eigenlijk op neer, dat wij (de raad) de burgemeester een boodschappenbriefje zouden meegeven waarop staat: Burgemeester vergeet u vooral niet tegen Defensie te zeggen dat wij zondagsrust erg belangrijk vinden!
De tijd dat we dat soort dingen doen is volgens mij allang voorbij. Wellicht was het 20 jaar terug zo, toen meneer Ten Hove ook al raadslid was. De burgemeester heeft inmiddels eigen verantwoordelijkheden. Eén daarvan is het wel of niet verlenen van een vergunning voor evenementen. Wat betreft dit onderwerp geloof ik dat onze burgemeester die verantwoordelijkheid ook neemt. Het CDA houdt scherp in de gaten hoe de landmachtdagen-discussie zal verdergaan. Ook wat betreft de zondagsrust, maar veel meer nog, kijkend naar de veiligheid. Dit omdat de landmachtdagen de afgelopen jaren gemiddeld 100.000 bezoekers heeft getrokken (in andere plaatsen). Een ieder kan op zijn klompen aanvoelen dat we hier niet op zijn berekend in Oldebroek en Wezep. Hoe lang het evenement ook zal duren, als het niet goed wordt geregeld qua verkeersstromen, zal het hoe dan ook betekenen dat we op slot zitten, het een chaos wordt die niet valt te overzien. De oproep van Jan ten Hove om bezwaar aan te tekenen tegen de zondagsrust zou ik u dan ook willen ontraden. Ik zou u willen adviseren eerst af te wachten hoe de veiligheid van dit evenement gegarandeerd zal worden. De burgemeester heeft ons kunnen overtuigen dat hij hier ook zeer goede afspraken met Defensie over wil maken! En daar al heel druk mee bezig is. Mocht dit niet lukken.. zou het hele feest wel eens niet door kunnen gaan.

Een hartelijke groet vanuit Oosterwolde,
Heleen Mulder
CDA Oldebroek
keessie
Berichten: 3
Lid geworden op: za feb 17, 2007 21:19

open landmacht dagen

Bericht door keessie »

geachte mevrouw mulder.een duidelijk en eerlijke reactie die u geeft.ben het 100% met u eens.veiligheid voor alles.maar toch het proberen waard,als blijkt dat het te veel overlast gaf,is het,sorry defensie eens maar zo niet meer. ben wel benieuwd naar de reactie van de c.u.met (hun)minister op defensie. :wink:
Tienus
Berichten: 9
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 16:33

Bericht door Tienus »

Dan kan het dus ook niet op vrijdag (islamitische rustdag) en op zaterdag (joodse sabbat). Dus alles cancellen voor die dagen.

Wordt het niet eens tijd dat we de grondwettelijke scheiding tussen kerk en staat in de praktijk gaan brengen? Geloofsbelijding in wat voor godsdienst dan ook, dient beperkt te blijven tot de daarvoor bestemde gebedshuizen (kerken, synagoges, tempels, moskeën, koninkrijkzalen, etc) en huiselijke kring, maar zou geenzins van invloed mogen zijn op het openbare leven!!
Aan de ander kant van de wereld werken we aan vrede en veiligheid door gelovige fundamentalisten te bestrijden, terwijl we ons in ons eigen land door de gereformeerde tegenhanger van de Taliban laten verjagen....
Plaats reactie