Enorme stijging begraafkosten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
boertje van buuten
Berichten: 142
Lid geworden op: vr feb 29, 2008 20:47
Locatie: Wezep

Enorme stijging begraafkosten

Bericht door boertje van buuten »

OLDEBROEK - De Oldebroeker wordt door de gemeente opgezadeld met een enorme verhoging van de begraafkosten. Dat schrikbeeld schildert SGP-fractievoorzitter Jan ten Hove, die spreekt over een verviervoudiging. De collega’s van de ChristenUnie hebben inmiddels een ‘brandbrief’ voor het college van burgemeester en wethouders opgesteld.
“Dit is ronduit schandalig. Het is toch te gek voor woorden dat je na je dood nog financieel uitgekleed wordt. Het is zeker dat er mensen in de problemen gaan komen”, spuwt Ten Hove. “Dan spreekt het college over het voeren van een sociaal beleid, dat is dit in de verste verte niet.” Toch is de gemeenteraad december vorig jaar akkoord gegaan met een verhoging van de begraafkosten in de gemeente Oldebroek. Slechts de helft van deze kosten werd gedekt, waardoor alle fracties het erover eens waren dat een stijging noodzakelijk was. Ze wilden echter nog wel even bomen over de precieze kostenverhoging, want die is volgens menig raadslid te fors. Helemaal gezien de verwachte verdere stijging in 2009 en 2010. Vorig jaar moest de Oldebroeker 758,40 euro betalen om een graf af te kopen, nu moet daarvoor 2.973 euro opgehoest worden. “Dit is inderdaad een forse verhoging, maar de nieuwe afspraken geven burgers wel meer keuzemogelijkheden. Bijvoorbeeld om het grafrecht te kopen voor 20 jaar en het daarna steeds met 10 jaar te verlengen”, meldt Lia Kleijer, woordvoerster van de gemeente Oldebroek. Ze bevestigt dat de tarieven voor 2008 zijn vastgesteld, maar dat die ‘op basis van de discussie in de raad nog bijgesteld kunnen worden’. Die discussie wilde de gemeenteraad begin dit jaar voeren, maar dat is nog niet gebeurd. Tijdens de dorpsavond in Oosterwolde, vorige maand, zou wethouder Jan Klein ontglipt zijn het onderwerp pas in september weer te willen bespreken, omdat de tariefstijging toch al vast zou staan. Dat was voor raadsleden een stap te ver, zodat de CU een brief opgesteld heeft. “Het lijkt erop dat we die unaniem als raad naar het college gaan sturen. We hadden afgesproken zo snel mogelijk over de tarieven te praten, want de onderbouwing van het college is niet goed”, zegt CU-raadslid en briefopsteller Henk van Bergeijk. “Achteraf gezien hadden we misschien beter kunnen wachten met het besluit tot na 2007. Maar ja, met de regeling zijn we in principe akkoord, alleen niet met de hoogte van de tarieven”, aldus Van Bergeijk. Hij wil dat het onderwerp tijdens de raadsvergadering van 20 mei besproken wordt. SGP’er Ten Hove schudt het hoofd over de handelswijze van het college. “B en W hebben het handig doorgedrukt. Ik hoor al van begrafenisondernemers dat mensen met tranen in de ogen bij ze komen, omdat het zo verschrikkelijk duur wordt.” Hij verwijt het college eveneens verkeerde berekeningen te maken. “Als de burger naar de rechter stapt, krijgt hij gelijk.”
------------------------
Nou mensen, het is toch wel logisch dat als je begraven wilt worden je daarvoor ook de kosten moet opbrengen.
Nu die tegen blijken te vallen wil men er weer wat van af knabbelen.
Iedereen kan zich verzekeren tegen begraafkosten en men kan de uitkering desnoods tussentijds verhogen.
Bovendien zijn weliswaar alle kosten erg gestegen, maar is het aan de andere kant ook zo dat bij het overlijden vaak grote sommen geld vrijkomen.
Ik vind dat je de kosten niet op de belastingbetaler mag afwentelen.
Gebruikersavatar
painterman
Berichten: 16
Lid geworden op: zo okt 03, 2004 22:10
Locatie: Wezep

enorme stijging begraafkosten

Bericht door painterman »

Hierbij wil wel even reageren op jou stelling dat de belastingbetaler er niet aan mee hoeft te betalen.

Je vergeet zeker dat ook de belastingbetaler van nu, ook zelf vroeg of laat eens aan de beurt komt, en dan niet de nabestaanden voor de torenhoge kosten moet laten opdraaien.

Ik vindt het meer dan schandelijk om die kosten te verviervoudigen,
temeer daar gezegd word dat met die €758,40 de kosten voor de helft gedekt werden, dan kom ik aan een bedrag van €1516,80 voor de gehele dekking.
Laat ze mij dan maar eens uitleggen hoe zij aan dat bedrag komen van €2973.
En dan worden er ook nog twee boven elkaar begraven,dus dat levert maar liefst €5946 op.
Daar is maar één antwoord op, zakkenvullerij.

En dan verbaast het mij nog meer, dat de gemeenteraad eerst met de verhoging instemt en dan achteraf in de krant kritiek gaat leveren.
Ik kan niet anders zeggen dan dat alle partijen in de raad behoorlijk hebben zitten te slapen, en zich niet hebben gerealiseerd hoeveel mensen zij in grote financiele problemen brengen.
En dan kunt wel zeggen dat de nabestaanden grote sommen geld erven,
maar dat is niet voor iedereen weggelegt.
Hier wil ik het bij laten om eerst uw reactie af te wachten.
Gebruikersavatar
boertje van buuten
Berichten: 142
Lid geworden op: vr feb 29, 2008 20:47
Locatie: Wezep

Re: enorme stijging begraafkosten

Bericht door boertje van buuten »

painterman schreef:Hierbij wil wel even reageren op jou stelling dat de belastingbetaler er niet aan mee hoeft te betalen.

Je vergeet zeker dat ook de belastingbetaler van nu, ook zelf vroeg of laat eens aan de beurt komt, en dan niet de nabestaanden voor de torenhoge kosten moet laten opdraaien.

Ik vindt het meer dan schandelijk om die kosten te verviervoudigen,
temeer daar gezegd word dat met die €758,40 de kosten voor de helft gedekt werden, dan kom ik aan een bedrag van €1516,80 voor de gehele dekking.
Laat ze mij dan maar eens uitleggen hoe zij aan dat bedrag komen van €2973.
En dan worden er ook nog twee boven elkaar begraven,dus dat levert maar liefst €5946 op.
Daar is maar één antwoord op, zakkenvullerij.

En dan verbaast het mij nog meer, dat de gemeenteraad eerst met de verhoging instemt en dan achteraf in de krant kritiek gaat leveren.
Ik kan niet anders zeggen dan dat alle partijen in de raad behoorlijk hebben zitten te slapen, en zich niet hebben gerealiseerd hoeveel mensen zij in grote financiele problemen brengen.
En dan kunt wel zeggen dat de nabestaanden grote sommen geld erven,
maar dat is niet voor iedereen weggelegt.
Hier wil ik het bij laten om eerst uw reactie af te wachten.
De berekening van één en ander behoeft nadere uitleg, dat ben ik met je eens.
Om de kosten beter te kunnen dekken, bijvoorbeeld als er geen grote som geld bij het overlijden vrijkomt, is het natuurlijk ook mogelijk om de begrafenisverzekering, meestal in de vorm van een levensverzekering, in hoogte bij te stellen.
Het is daarmee niet nodig dat je in grote financiele moeilijkheden komt.

Verder zijn er meer keuzemogelijkheden. Je hoeft niet persé begraven te worden, en als je dat wel wilt hoef je niet persé een graf te kopen dat heel erg lang in stand gehouden wordt, etc.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

reactie SGP

Bericht door Redactie »

Lees ook de reactie van de SGP

Op de website van de SGP: http://www.sgp-oldebroek.nl/wordpress/?p=37
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Artikel weekkrant

Bericht door Redactie »

Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Artikel AD 6 mei 2008

Bericht door Redactie »

Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

kosten 2003

Bericht door Redactie »

Overzicht kosten 2003, huur voor 20 jaar

http://www.begraafplaats.org/info/begra ... vincie.htm
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
boertje van buuten
Berichten: 142
Lid geworden op: vr feb 29, 2008 20:47
Locatie: Wezep

Bericht door boertje van buuten »

Goede genade, je hebt het er maar druk mee, redacteur(of trice).
Maar er zijn heel wat aardige artikeltjes opgeduikeld.
't Lijkt me prima als de gemeentebestuurders deze gratis en voor niets in hun schoot geworpen gegevens in hun beschouwingen betrekken.
Tenslotte zijn allerlei kosten op te voeren en al dan niet volledig in de nota's door te berekenen.
Misschien willen de Oldebroekse wethouders en de raadsleden er ook nog een graantje van meepikken, wie zal het zeggen. En zij moeten deze loodzware beslissingen nemen. Heb je wel eens gezien in wat voor een armetierig en aftands zeepkistje wethouder Klein zich moet verplaatsen?
Je schaamt je toch de ogen uit het hoofd.
drh
Berichten: 11
Lid geworden op: zo okt 03, 2004 20:44
Locatie: Wezep

Bericht door drh »

Ja hoor, het is weer de sluitpost van de gemeente.
Zelfs van de doden plukken is diefstal.
Grond is gekocht voor Fl 0,50 cent per meter, hoe vaak is hij niet over de kop gegaan?
Hier schrijft iemand, je kan je toch verzekeren! Zeker met een dik salaris kan dat wel, maar de gewonde man moet al 48 belastingen betalen van zijn 1400 euro, als daar ook nog verzekeringen voor je dood van af moeten kan je beter in de ijssel gedumpt worden. Het is altijd zo in dit land dat mensen beslissen met een dik salaris wat de gewone man moet betalen om hun projecten van de grond te kunnen krijgen. Naar mijn menig zijn het zeer slechte rentmeesters.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Artikel website PvdA

Bericht door Redactie »

Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
boertje van buuten
Berichten: 142
Lid geworden op: vr feb 29, 2008 20:47
Locatie: Wezep

Bericht door boertje van buuten »

drh schreef:Ja hoor, het is weer de sluitpost van de gemeente.
Zelfs van de doden plukken is diefstal.
Grond is gekocht voor Fl 0,50 cent per meter, hoe vaak is hij niet over de kop gegaan?
Hier schrijft iemand, je kan je toch verzekeren! Zeker met een dik salaris kan dat wel, maar de gewonde man moet al 48 belastingen betalen van zijn 1400 euro, als daar ook nog verzekeringen voor je dood van af moeten kan je beter in de ijssel gedumpt worden. Het is altijd zo in dit land dat mensen beslissen met een dik salaris wat de gewone man moet betalen om hun projecten van de grond te kunnen krijgen. Naar mijn menig zijn het zeer slechte rentmeesters.
Dus als je gewond bent moet je 48 belastingen betalen. Nou dat ziet er niet zo best uit. Ik zou dan maar gauw gezond worden, want dan valt het aantal belastingen die boven je hoofd hangen nog enigszins een beetje mee.
Maar goed de gemeente weet er zeker wel raad mee.
Alles lijkt tegenwoordig wel belast en bovendien worden al die belastingen iedere keer ook stevig verhoogd. Kunnen ze de OZB maar een klein beetje laten stijgen dan weten ze wel een rioolbelastingsysteem in te voeren, die overigens al lang in de OZB zat, dus die wordt nu door ons arme sloebers dubbel betaald, maar die verhogen ze dan ook nog weer eens extra. Je wordt er gewoon niet goed van.
Gelukkig hebben ze nu dus ook de grafrechten gevonden. Ik vind dat geen lijkenpikkerij. Prima zou ik zeggen, daar hoeft de burger toch ook nog niet via de belastingen aan mee te betalen. Want welke belasting zouden ze daar dan weer voor moeten verhogen. Je kunt er toch moeilijk de hondenbelasting voor aanspreken. En een paardenbelasting hebben ze nog steeds niet ingevoerd, voor zover ik weet tenminste.
Ik hoor trouwens nooit eens dat ze de belastingen gaan verlagen. Wat een armoei.
Met € 1400 per maand moet je toch wel rond kunnen komen, lijkt me.
Zeker als je ook je eventuele partner laat meewerken. Dan heb je het gewoon goed voor mekaar.
En als je geen levensverzekering voor je begrafenis hebt en de begrafenis kan echt niet uit de nalatenschap betaald worden dan moet de gemeente er voor op draaien. Is dat even een stunt. Niks aan de hand zou ik zeggen.
Ik lees op de website van de PvdA dat ze voor het plaatsen van urnen ook al zo'n belachelijk hoog bedrag willen vragen als voor de heuse graven. Ik geloof dat er een paar mensen een beetje in de war zijn. Voor een urn is immers nauwelijks grondoppervlak of plantsoenonderhoud nodig.
Maar het blijft al met al wel wat zielig voor die wethouder in dat armetierige zeepkistje. Dat is toch eigenlijk niet aanvaardbaar. Wat kunnen we daar in vredesnaam aan doen? Zullen we maar met een inzamelingsaktie starten dan?
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

kosten nu

Bericht door Redactie »

Per mail kreeg de redactie van Oldebroek.net de vraag wat de kosten van begraven nu zijn. Deze vraag heb ik doorgespeeld naar de Christen Unie
Ik heb de volgende vraag ,wat zijn de begraafkosten in de gemeente oldebroek ,voor 2008-2009
Grafrecht dubbel graf incls onderhoud voor bijvoorbeeld 20 jaar,plaatsen steen, begraven , enz ,dus de totale kosten 2 persoons graf .
graag reactie
Klik voor pdf bestand met berekening tarief
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
boertje van buuten
Berichten: 142
Lid geworden op: vr feb 29, 2008 20:47
Locatie: Wezep

Re: kosten nu

Bericht door boertje van buuten »

redactie schreef:Per mail kreeg de redactie van Oldebroek.net de vraag wat de kosten van begraven nu zijn. Deze vraag heb ik doorgespeeld naar de Christen Unie
Ik heb de volgende vraag ,wat zijn de begraafkosten in de gemeente oldebroek ,voor 2008-2009
Grafrecht dubbel graf incls onderhoud voor bijvoorbeeld 20 jaar,plaatsen steen, begraven , enz ,dus de totale kosten 2 persoons graf .
graag reactie
Klik voor pdf bestand met berekening tarief
Halleluja zeg.
Volgens mij kun je maar beter niet dood gaan in Oldebroek, of meteen een enkele reis naar de hemel organiseren.

Misschien moeten we dan maar in de buurgemeenten gaan shoppen.
Plaats reactie