LTO Noord bekritiseert ontwerp bestemmingsplan Oldebroek

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

LTO Noord bekritiseert ontwerp bestemmingsplan Oldebroek

Bericht door Redactie »

LTO Noord bekritiseert ontwerp bestemmingsplan Oldebroek
Gemeente Oldebroek zet intensieve veehouderij op slot

LTO Noord keurt het ontwerp bestemmingsplan van de gemeente Oldebroek af. Het nieuwe plan biedt nagenoeg geen uitbreidingsmogelijkheid voor de intensieve veehouderij in deze gemeente. Dit is de doodsteek voor de intensieve sector in Oldebroek en niet acceptabel voor land- en tuinbouworganisatie LTO Noord. Te meer omdat in het reconstructieplan Veluwe, waar Oldebroek eerder mee heeft ingestemd, wel degelijk sprake is van bedrijfsontwikkeling voor intensieve veehouderijbedrijven.

In 2007 heeft de gemeente Oldebroek aangegeven dat zij voldoende perspectief zullen geven aan veehouders. Twee jaar geleden heeft de gemeente ook aangegeven op welke omvang van de bouwblokken de grondgebonden veehouderij mocht rekenen. ,,Met dit ontwerp bestemmingsplan gooit Oldebroek deze eerdere toezeggingen volledig overboord”, aldus Adry Spronk, beoogd voorzitter van LTO Noord afdeling Randmeerkust. “De grondgebonden veehouderij kan nu nog slechts zeer beperkt uitbreiden. Volgens de gemeente zou uitbreiding het woongenot van burgers kunnen aantasten. LTO Noord vindt deze redenatie volstrekt onbegrijpelijk.”

Daarnaast heeft de gemeente in het ontwerpplan een bestrijdingsmiddelenvrije zone opgenomen van 50 meter rond geurgevoelige objecten, zoals woningbouw. LTO Noord vindt dit een onnodige en onredelijke beperking van het agrarisch gebruik en eist het onmiddellijk schrappen van deze bepaling. Welke middelen en wanneer een teler deze wil toepassen is met landelijke wetgeving vastgelegd. ,,De plannen van Oldebroek betekenen een zeer zware aanscherping van landelijke regelgeving waarvoor een gegronde argumentatie ontbreekt, ” aldus Adry Spronk. De LTO Noord-bestuurder kent meer voorbeelden waarin Oldebroek verder gaat dan het regionale Noord-Veluwse beleid.

De landbouw is ook in Oldebroek een essentiële drager voor het buitengebied. Volgens LTO Noord is een vitale land- en tuinbouw de belangrijkste voorwaarde voor een vitaal platteland. Bedrijfsontwikkeling moet aan de orde kunnen zijn zodat ondernemers kunnen blijven inspelen op de verwachtingen en wensen van markt en maatschappij. Een bestemmingsplan moet bedrijfsontwikkeling faciliteren en niet frustreren. Op dit moment kan LTO Noord afdeling Randmeerkust alleen maar constateren dat de gemeente Oldebroek zich terughoudend opstelt en te weinig toekomstgericht. Komende weken zal LTO Noord haar lobbywerk richting gemeente en gemeenteraadsleden verder intensiveren.

Volgens LTO Noord is een vitale land- en tuinbouw de belangrijkste voorwaarde voor een vitaal platteland rond Oldebroek. Bedrijven moeten zich kunnen ontwikkelen zodat ondernemers kunnen inspelen op de verwachtingen en wensen van markt en maatschappij. Een bestemmingsplan moet dat faciliteren en niet frustreren.

bron: LTO Noord, 05/06/09

Klik hier voor het bestemmingsplan
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
piet boer
Berichten: 1
Lid geworden op: di jun 09, 2009 21:00

Re: LTO Noord bekritiseert ontwerp bestemmingsplan Oldebroek

Bericht door piet boer »

Het is toch wel jammer dat de gemeente Oldebroek zo met de boeren aan het sollen is. Wat kunnen we van deze gemeenteraad verwachten. Zij is niet bepaald boer-vriendelijk. Neem bijvoorbeeld de PvdA, sympathie t.a.v. de boeren straalt er niet af. En de Christenunie; ook zij zijn niet bepaald vriendelijk voor de boeren. Binnen deze partij zijn er velen die kritisch staan t.o. het houden van dieren. Eigenlijk raar dat zoveel agrariërs binnen de gemeente Oldebroek nog stemmen op deze partij. Kortgeleden zei iemand nog tegen me; de Christenunie is eigenlijk behoorlijk links. En hun uitgangspunten over de veehouderij komen veelal overeen met de Partij voor de Dieren. Ik heb na dit gesprek er nog veel over nagedacht; en er zit werkelijk een waarheid in. En het CDA is altijd positief geweest voor boeren. Ik hoop nu op een duidelijk protest van het CDA
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Re: LTO Noord bekritiseert ontwerp bestemmingsplan Oldebroek

Bericht door Bert-Jan »

Beste Piet Boer,

Wat hebt u liever. Protest van het CDA of een meerderheid die uw beeld steunt? Protest is leuk, maar het doel is alles.

Adry Spronk, beoogd voorzitter van LTO Noord afdeling Randmeerkust. Misschien zegt dat al wat. Is hij zieltjes aan het winnen met een sfeervol verhaal? Is hij c.q. LTO in opbouwend gesprek met Oldebroek? Dat laatste zie ik dan als nogal belangrijk. Het LTO artikel heeft een protesterende en negatieve klank. Dat is duidelijk.

Die bestrijdingsmiddelenvrije zone van 50 meter. Een logisch gevolg van een uitspraak van Raad van State. De gemeente zit ook niet te wachten op (nog te onduidelijke) regelgeving die in Oldebroek bouwplannen al ingeperkt heeft. Dat kost geld en de overheid heeft geen buigrecht als het gaat om toepassen van dergelijke uitspraken.

Ik (PvdA'er) ben voor een landschap met boeren bedrijvigheid. Die moet behouden blijven. Laat ons buitengebied niet alleen in handen vallen van Randstedelingen die hier lekker willen wonen. Laat ons landschap ook niet volgroeien met velden vol maïs en gewas voor productie van biomassa.

Oldebroek heeft voor behoud van het landschap volgens mij behoefte aan de aanwezigheid van De Boer. Maar op megastallen zit ik persoonlijk ook niet echt te wachten.

Ik zou zeggen: Als het bestemmingsplan in behandeling is, schuif dan eens aan bij lokale raadsfracties. Dan kunt u uw mening meegeven en uw vragen stellen aan diegenen die een oordeel moeten vellen. Lijkt mij aan te raden.

Laat LTO haar bezwaar maken en inspreken in de betreffende commissie.

Hartelijke groet,

Bert-Jan Dokter
viel
Berichten: 10
Lid geworden op: wo jun 10, 2009 21:09

Re: LTO Noord bekritiseert ontwerp bestemmingsplan Oldebroek

Bericht door viel »

In reactie op de opmerkingen van Bert Jan Dokter het volgende: deze gemeente legt de zoneringsregels voor bestrijdingsmiddelen op diverse manieren uit aan zijn raadsleden en burgers omdat ze zelf ook niet meer weet hoe het precies zit wat wanneer gehanteerd dient te worden maar mag ik dhr Dokter erop attenderen dat op datgene wat de gemeente in dit nieuwe plan wil om zomaar 50 meter zonering te gaan gebruiken voor bestrijdingsmiddelen er zeer recentelijk een uitspraak is geweest met eigenlijk eenzelfde soort zonering maar dan in de provincie Friesland waarin men een zonering van 30 meter speciaal voor de bollenteelt zou inpassen.
LTO Noord en de bloembollenorganisatie hebben daar met succes tegen geprotesteerd bij de Raad van State en die heeft volgens mij duidelijk gemaakt dat men niet zomaar stukken grond van agrarisch nederland mag afpakken zoals men nu dus ook in Oldebroek wil doen.

LTO laat u niet van de kaart vegen en zieltjes winnen dat doen anderen in de Gemeente Oldebroek wel.

Het zou de gemeenteraad van Oldebroek sieren als men eerst eens dingen zelf ging op(uit)zoeken en zich niet alleen laat leiden door uitspraken van B & W.
Wel jammer van de woningbouw maar de gemeente had in 2002 al kunnen weten dat, dat daar niet kon.


Met vriendelijke groet en veel succes H Viel
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: LTO Noord bekritiseert ontwerp bestemmingsplan Oldebroek

Bericht door Redactie »

Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
viel
Berichten: 10
Lid geworden op: wo jun 10, 2009 21:09

Re: LTO Noord bekritiseert ontwerp bestemmingsplan Oldebroek

Bericht door viel »

Leuke pagina van de CU nu nog de daad bij het woord voegen.

Agrarisch Oldebroek wacht af.
viel
Berichten: 10
Lid geworden op: wo jun 10, 2009 21:09

Re: LTO Noord bekritiseert ontwerp bestemmingsplan Oldebroek

Bericht door viel »

Het vervolg van bovenstaande is te lezen in de deze week op het forum geplaatst bericht onder de kop uitspraak bestemmingsplan Buitengebied 2007 en daarin is te lezen dat voor de lokatie Feithenhofsweg 4 (Vennootschap onder firma viel Plantencentrum) het plan is afgekeurd door de Raad van State.


Viel Plantencentrum
Plaats reactie