Keet Noordeinde moet weg van de gemeente

Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Keet Noordeinde moet weg van de gemeente

Bericht door Redactie »

Ingezonden door Jan. B Kaiser:
Bijgaande bijdrage stuur ik in op verzoek van de Jan en Wilfred van Ommen, Noordeinde.
Allereerst een brief van de gemeente en daarop mijn antwoord (namens de heren Van Ommen Sr. en Jr.)
Hetgeen hierin staat spreekt voor zich en behoeft geen verdere toelichting.

* * *
Afschrift van de brief van de gemeente Oldebroek aan Jan van Ommen dd. 18 februari 2010

“Van gemeentewege is geconstateerd dat op een perceel aan de Zomerdijk 3 te Noordeinde een stacaravan is geplaatst die dienst doet als Jongeren Ontmoetingsplaats (JOP) zonder dat daarvoor een bouwvergunning is verleend. Het perceel, kadastraal bekend gemeente Oldebroek, sectie AA nummer 36, is in uw eigendom.

Bij brief van 28 juni 2007 en 24 augustus 2007 bent erop gewezen dat, indien u niet binnen acht weken na verzenddatum van bovengenoemd schrijven de afsprakenlijst ondertekend aan ons terug stuurt, wij voornemens zijn om aan u een bestuurlijke dwangmaatregel op te leggen. Gebleken is dat de stacaravan niet verwijderd is en nog altijd in gebruikt is als JOP.

Wij zijn voornemens om u een bestuurlijke dwangmaatregel op te leggen teneinde de genoemde overtredingen te beëindigen en beëindigd te houden. Wij zien geen reden om in uw geval van handhaving af te zien.

Voordat wij overgaan tot het opleggen van een bestuurlijke dwangmaatregel, stellen wij u in de gelegenheid om uw zienswijze daarover binnen vier weken na verzenddatum van deze brief, mondeling of schriftelijk aan ons kenbaar te maken. Indien u voor het mondeling horen kiest, kunt u telefonisch een afspraak maken met de in de briefhoofd genoemde ambtenaar.

De bevoegdheid tot het aan u opleggen van een bestuurlijke dwangmaatregel ontlenen wij aan artikel 125 van de Gemeentewet, juncto de artikelen 5:21 tot en met 5:36 van de Algemene wet bestuursrecht.

Indien wij binnen de gestelde periode niets van u vernemen, gaan wij ervan uit dat u geen behoefte heeft om een reactie te geven.

Een afschrift van dit schrijven zal tevens worden verzonden aan de heer W.H. van Ommen. Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Burgemeester en wethouders van Oldebroek
w.g. burgemeester en loco-secretaris

Gelet op het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht staan tegen de inhoud van deze brief geen mogelijkheden over voor bezwaar, beroep en/of voorlop

* * *
Burgemeester en Wethouders
Postbus 2
8096 ZG Oldebroek
Uw kenmerk 54296




1 maart 2010
Mijne Heren,

Tot mij wendde zich de heer Jan van Ommen, Zomerdijk 3, te Noordeinde met het verzoek om assistentie in het meningsverschil tussen de gemeente en hem inzake een Jongeren Ontmoetingsplaats en met name naar aanleiding van uw schrijven van 18 februari jl.

Inhoudelijk wil ik op de volgende punten van dit schrijven reageren. U heeft het over een stacaravan. Mij is niet duidelijk op welke wijze een juridische onderbouwing gegeven kan worden dat voor een stacaravan (een roerende zaak) een bouwvergunning verleend zou moeten worden. Gaarne verneem ik op grond van welk wetsartikel u dit standpunt huldigt. Tevens wil ik uw motieven vernemen waarom u besluit om, tweeënhalf jaar na uw vorige schrijven, plotseling tot handhaving over te gaan. In dit verband wijs ik er eveneens op dat er geen enkele verplichting bij de heer Van Ommen aanwezig is geweest om de eenzijdig door de gemeente opgelegde afsprakenlijst van 2007 te ondertekenen. Verder kom ik tot de conclusie dat uw schrijven van 18 februari in schril contrast staat tot de geluiden die van andere gemeente ambtenaren, inclusief de wijkagent, tot nu toe gecommuniceerd zijn. Is dit nu de befaamde wijze waarop de gemeente met haar burgers omgaat?

Tot slot wil ik nog memoreren dat er over twee dagen verkiezingen zijn en dat de insteek van het nieuwe college wel eens heel anders zou kunnen zijn dan die van het oude college. In dit kader vind ik het dan ook onbegrijpelijk dat u twee weken voor de verkiezingen een dergelijke brief de deur uit doet gaan. Ik verzoek u derhalve dan ook de heer Van Ommen te berichten deze brief als niet verzonden te beschouwen.
\'
U kunt deze brief zonodig beschouwen als een zienswijze.

Hoogachtend
Jan B. Kaiser
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: Keet Noordeinde moet weg van de gemeente

Bericht door Jan B. Kaiser »

Dit is een copie van mijn inbreng op de locourant en een reactie op de bijdragen van anderen.

Beste Bert-Jan,

De brief van de gemeente aan Jan en Wilfred van Ommen kun je lezen door het blauwe woordje brief aan te klikken.

Dit probleem is weer zo’n geval van “alles kan, niets mag”. Er is de afgelopen jaren veel over geschreven en gesproken, maar er is geen oplossing gevonden. Ik zal deze discussie niet herhalen. Een voor de hand liggende oplossing is om de keet een legale status te geven.
Het advies, wat mij ook al door derden aangereikt is en al als suggestie op deze site geopperd wordt, is om er een sociëteit van te maken (“ons (on)genoegen”) , met als doelstelling om in een gezellig samenzijn “de toestand in de wereld te bespreken (volgens Mr. G.J.B. Hilterman? - weten we nog wie hij was)”. De gemeente kan deze sociëteit vervolgens in het bestemmingsplan opnemen en een drankvergunning voor verlenen. Zijn alle problemen in een mum van tijd opgelost. Waar een wil is, is immers een weg. Kunnen we natuurlijk ook nog ellenlange discussies voeren of ABO deze oplossing puur om politieke redenen aandraagt of dat ze misschien een nuchtere en meer pragmatische kijk op de materie hebben.

P.S. 1. Het niet ondertekenen van een door de gemeente eenzijdig afgestelde lijst met allerlei onwerkbare voorwaarden is verstandig. Bij het tekenen verkoop je net als Faust je ziel aan de duivel.

P.S.2. Als je het ondernemen van actie op geconstateerde bestuurlijke misstanden na vele jaren pappen en nat houden betitelt als een actiepartij, nu dan zijn we trots op dit predikaat.

P.S. 3. Beste Bert-Jan, ik hoef echt niet zelf in de keet geweest te zijn om te begrijpen dat het initiatief een positieve bestuurlijke insteek van de gemeente verdient. Tot nu toe steekt de gemeente en de raad (inclusief jouw partij) er echter uitsluitende negatieve energie in. Je uit je tijdens het bezoek in allerlei loftuitingen (hetgeen je op de site herhaald), maar waar ben je als je eigen wethouder dreigt met dwangsommen. Corrigeer je hem soms, kom je met een zinvolle oplossing aandragen. Nee, je zegt alleen maar: “het kan niet” en gaat over tot de orde van de dag. Overigens heb ik wel een voornaam, die ik partieel met je gemeen heb.
Het artikel uit 2006 is in het tempo waarin de gemeente werkt zeer recent.
Zeer, zeer, zeer recentelijk (enkele weken geleden) hebben we een verkiezingsbijeenkomst gehad met de Horeca. Je was erbij (of was het je tweelingbroer?). Het fenomeen keten kwam ook daar ter sprake, evenals alcohol gebruik, en duidelijk werd dat de horeca (inmiddels) de keten niet meer ziet als (oneerlijke) concurrentie.

P.S. 4. De wethouders hebben in het verleden zo ontzettend veel toegezegd, hetgeen de gekken in vreugde heeft doen leven, maar de minder-gekken wachten nog steeds op invulling van deze toezeggingen. Beste Bert-Jan, zie ook je laatste regel in bijdrage 4 (zijn we het weer helemaal eens met elkaar).


P.S. 5. Als het bestemmingsplan overtreden wordt, ga je niet naar de rechter, dan pas je het bestemmingsplan aan, vooral ook als er van omwonenden geen of nauwelijks bezwaren zijn.
Dan hoef je ook de wet niet te verscheuren.

P.S. 6. Dit is nu voor de variatie eens een probleem waar geld geen rol speelt. Maar zelfs dan komt men er niet uit.

P.S. 7. Ik kon ook de omwonenden van de Brandsweg niet juridisch helpen (we zijn door alle instanties in het ongelijk gesteld) in de strijd tegen het hippisch centrum. Toch is dit centrum een stille of minder stille dood gestorven. Hetzelfde geld voor de bomen aan de Bovenheigraaf. Ze staan er nog. Waarom denk je dat VCSO en het dorpshuis in Wezep plotseling financiële ondersteuning hebben gekregen? Altruïsme van het college? Nu, ik dacht van niet.
Zo kan ik ongetwijfeld ook de bezoekers van de sociëteit in wording (en met hun de ATB-rijders) juridisch niet bijstaan, maar ik huldig het motto uit de spoorwegstaking van 1903 "Gansch het raderwerk staat stil, als uw machtige arm het wil" (zie de spotprent van Albert Hahn op google onder spoorwegstaking). Heb ik uit de tijd toen er nog geschiedenisles gegeven werd op school.

Verdorie, ben ik toch weer ingegaan op de historische achtergronden van het probleem, wilde ik nu net niet doen. Maar enfin.

Jan B. Kaiser (in de vroege ochtenduurtjes, dan heb ik mij nog niet “ingedronken”).
rooie
Berichten: 17
Lid geworden op: do mei 07, 2009 23:34

Re: Keet Noordeinde moet weg van de gemeente

Bericht door rooie »

Jan B. Kaiser schreef:Redactie

Nu, ongetwijfeld heb je gelijk dat geconcipieerd zonder puntjes moet (ik kan ook niet alles nazoeken). Gaan jullie nu ook reageren op alle d's aan het eind van werkwoorden die t's moeten zijn en omgekeerd?
Inderdaad heb ik nog de oude HBS gevolgd, waar nog aan taalonderwijs aandacht werd besteed, hetgeen bij mij geleid heeft tot een hogere mate van eloquentie (mag je ook opzoeken) heeft geleid.

Groetjes

Jan


Beste heer Kaiser,


IK geloof niet de redactie op schrijf- of stijlfouten heeft gelet maar meer de gemiddelde lezer een uitleg wou geven.
Kijk daar begint het al U en Uw partij hebben nog geen enkele zetel en de gemiddelde lezer snapt er nu al geen snars van!!!! Mijn gedachte was dat Uw partij er was om de "gewone"man te helpen maar dit lijkt ook weer op een elitair club mensen. Een welgemeend advies niet doen heer Kaiser niet iedereen heeft een hogere opleiding.

gr. Rooie
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: Keet Noordeinde moet weg van de gemeente

Bericht door Jan B. Kaiser »

Beste rooie

Ik kan niet verloochenen dat ik daar mijn opvoeding (en niet eens zozeer door mijn opleiding) soms een voor de gewone man moeilijke woorden gebruik. Dat hoort er bij als je mij accepteerd als gesprekspartner. Maar om je gerust te stellen. Ik spreek niet het lokale dialect, dus aan de andere kant heb ik weer een handicap.
Waar het echter om gaat, om met Feijenoord te spreken: "geen woorden, maar daden".

Groetjes

Jan
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Verzet sluiting keten

Bericht door Redactie »

Verzet sluiting keten
Bron www.destentor.nlvrijdag 08 juli 2011

OLDEBROEK - Jongeren uit Oldebroek willen proberen de gemeentelijke autoriteiten ervan te weerhouden 5 keten in deze gemeente te sluiten......lees verder op de website van de Stentor
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: Keet Noordeinde moet weg van de gemeente

Bericht door Jan B. Kaiser »

Ik heb in 2009 (nog voor de verkiezingen) een zienswijze ingediend bij de gemeente (zie hierboven). De gemeente heeft toentertijd mij laten weten dat de keten onder bepaalde voorwaarden geaccepteerd zouden worden (ik zal het dossier weer uit het archief halen).
Het huidige standpunt van wethouder Jan ten Hove staat haaks op de eerdere besluitvorming en is mijns inziens onvoldoende juridisch onderbouwd om nu ineens de keten te gaan verbieden. Dat is in strijd met evenwichtigheid (consistentie) van het bestuur. Bovendien heeft een actie of voornemen van een wethouder op zich geen rechtskracht. Dat is eerst het geval wanneer het college een besluit hierover neemt. Ik heb dit besluit nog niet voorbijzienkomen. Ik zal komende week met het college contact opnemen om na te gaan wat de juridisch status van de opmerking van Jan ten Hove is. Ik verzoek keeteigenaars contact met mij te nemen via info@ab-oldebroek.nl of per telefoon 0525-632525, zodat een gezamenlijk beleid en verweer uitgestippeld kan worden.

Jan B. Kaiser
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Keet Noordeinde moet weg van de gemeente

Bericht door Redactie »

Polderkeet berust niet in lot
bron www.destentor.nl dinsdag 19 juli 2011

Zeven, acht jaar waren ze. Vier jongetjes die bij elkaar in de straat woonden. Bijna twintig jaar later zien ze elkaar nog wekelijks onder het genot van, meestal, een biertje.
Het gezelschap is tegenwoordig zo'n achttien man groot en komt in wisselende samenstellingen op zondag en maandag bijeen in een stacaravan aan de Bovenheigraaf.....lees verder op de wbsite van de Stentor.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Keet Noordeinde moet weg van de gemeente

Bericht door Redactie »

'Opheffen keten vorm van burgertje pesten'
bron www.destentor.nl woensdag 20 juli 2011

OLDEBROEK - Algemeen Belang onderneemt actie om keten in Oldebroek van een wisse dood te redden. Keetbezoekers aan de Bovenheigraaf leggen zich er niet bij neer dat hun keet per 1 september wordt opgedoekt.....lees hier verder.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Plaats reactie