Bouwvergunning project Oldebroek Centrum geschorst

Stefan
Redactie
Berichten: 465
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 16:14
Locatie: Wezep-Noord
Contacteer:

Bouwvergunning project Oldebroek Centrum geschorst

Bericht door Stefan »

OLDEBROEK - Een inwoner van de gemeente Oldebroek heeft bij de rechtbank in Zutphen beroep ingediend tegen het plan Oldebroek Centrum. Om te voorkomen dat wordt gestart met de bouw is de rechtbank ook verzocht om de bouwvergunning voor het plan te schorsen. De bouwvergunning is verleend voor het bouwen van winkels, appartementen en het aanleggen van parkeerplaatsen in het centrum van Oldebroek.

Deze schorsing betekent dat de rechtbank nog bedenktijd neemt voordat er een definitieve beslissing wordt genomen. Het gevolg is dat de projectontwikkelaar voorlopig niet mag starten met de bouwwerkzaamheden en moet wachten op de definitieve beslissing van de rechter.
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: Bouwvergunning project Oldebroek Centrum geschorst

Bericht door Jan B. Kaiser »

Ik heb inmiddels de uitspraak van de bestuursrechter voor mij liggen. Hij heeft de familie van Koot in het gelijk gesteld. Ook hij is van oordeel dat de gemeente naar voorlopig oordeel niet in redelijkheid had kunnen besluiten om af te wijken van het welstandsvereiste. Gezien het voorgaande, besluit de rechter de bouw te schorsen tot zes weken na een uitspraak in hoger beroep.
Met andere woorden, voorlopig wordt er nog steeds niet gebouwd in Oldebroek.

Jan B. Kaiser
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Bouwvergunning project Oldebroek Centrum geschorst

Bericht door Barry »

Jammer dat in deze zware economische tijden, een stukje vooruitgang zo wordt tegengegaan. Dat het algemeen belang moet leiden onder het belang van een enkeling.
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: Bouwvergunning project Oldebroek Centrum geschorst

Bericht door Jan B. Kaiser »

Het is een misvatting dat het conflict ging van het belang van een enkeling ten opzichte van het algemeen belang. Het ging om het belang van de ene enkeling (de familie Van Koot) tegenover het belang van de andere enkeling (Prins Bouwbedrijf met financiële participatie van de heer 't Loo).

Verder heeft de rechter niet de belangenkwestie, hoewel wel ter sprake gekomen tijdens de zitting als onderdeel van de pleitnota van de advocaat van Prins Bouwbedrijf, maar of de regels conform de wet zijn toegepast en hij is tot de conclusie gekomen dat dit niet het geval is. Feitelijk heeft hij, cru gezegd, gesteld dat de gemeente de wet niet aan haar laars mag lappen. De berichtgeving van de gemeente is gedeeltelijk niet correct. De rechter houdt niets aan, hij heeft de familie Van Koot volledig gelijk gegeven. Het is aan de gemeente om hoger beroep aan te tekenen, maar tot zes weken na de uitspraak van de rechter in hoger beroep (en die zou nog wel eens enige tijd op zich kunnen laten wachten) geldt er een bouwstop.

Jan B. Kaiser
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Bouwvergunning project Oldebroek Centrum geschorst

Bericht door Barry »

Mij is bekend hoe een rechter tot zijn uitspraak moet komen en welke feiten deze moet overwegen.

Ik vind het alleen heel jammer dat de inwoners en winkelbezoekers benadeeld worden. De woongelegenheid die nodig is en de winkel ruimte die schaars is, wordt nu voor onbepaalde tijd niet uitgebreid.

U ziet door deze uitleg misschien nog niet in dat het niet alleen gaat om 2 enkelingen, maar dat het gaat om een heel dorp. Maar ja, dat kon u ook niet inzien toen het ging om de bomen aan de Bovenheigraaf.
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: Bouwvergunning project Oldebroek Centrum geschorst

Bericht door Jan B. Kaiser »

Beste Barry

De gemeente heeft 15 jaar de tijd gehad om het gat van Herkert op te vullen. Zij hebben in die vijftien jaar niets gedaan dat tot een bebouwing heeft geleid, anders dan onwettige besluiten te nemen, waarmee ze zowel Prins Bouw als de omwonende(n) gedupeerd zijn. Het is volledig onjuist om een individuele bewoner er de schuld van de geven dat hij door zijn recht te halen, virtueel winkelende inwoners van Oldebroek dupeert. Dat slaat echt nergens op.

Barry, misschien ben je wel een werknemers van Prins Bouw, die ontslagen wordt als gevolg van onvoldoende werk. En dan kan ik me je woede wel voorstellen.

Overigens was de gemeente voornemens een tweede olifant los te laten in een ander stukje braakliggend terrein in de dorpskern van Oldebroek, maar met het nieuwe college in zicht vermoed ik dat dat niet meer gaat gebeuren.

Jan B. Kaiser
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Bouwvergunning project Oldebroek Centrum geschorst

Bericht door Barry »

Beste heer Kaiser,

Helaas behoor ik niet tot het nobele ras van bouwvakkers, de mensen die ons land hebben gemaakt. Mijn werk is niet relevant.

Dagelijks kom ik door het centrum van Oldebroek en ik vind het heel jammer dat dit mooie centrum met al haar mogelijkheden niet verder ontwikkeld kan worden.

Welwillende burgers lopen tegen een gemeente aan, als de gemeente welwillend is dan ligt de provincie dwars. Nu was er eindelijk een mogelijkheid, en de rest van het verhaal is u bekend.

Zo zijn er zeker meer projecten in de gemeente welke al jaren lang stil liggen omdat of gemeente of provincie of burgers de ontwikkeling tegenhouden.

Ik baal gewoon van al de bureaucratie bij gemeente en provincie en van alle onwelwillendheid bij de burgers. Zaken ten bate van het algemeen belang worden zo door zinloze bureaucratie en door egocentrische enkelingen soms eindeloos tegengehouden.

Even ter aanvulling, ik zal de laatste zijn om te zeggen dat fam Van Koot onder de categorie egocentrische enkelingen valt, maar helaas zijn hier wel voorbeelden van bij andere aangespannenrechtzaken bij projecten in de gemeente. Nogmaals NIET de fam Van Koot, deze mensen ken ik persoonlijk niet en hun motivatie in deze ken ik niet.
viel
Berichten: 10
Lid geworden op: wo jun 10, 2009 21:09

Re: Bouwvergunning project Oldebroek Centrum geschorst

Bericht door viel »

Als de gemeente al zo lang de tijd heeft gehad om een fatsoenlijk (rekening houdend met belanghebbenden en algemene regelgeving) plan te ontwikkelen maar dit achterwege laat, dan is in mijn optiek niet degene die bezwaar maakt de gene die dwars ligt en de andere dorpelingen benadeeld maar dan zou ik eerder de wijzende vinger naar het gemeenthuis uitsteken.

Want als men zomaar iets in elkaar flanst zonder voldoende rekening te houden met belanghebbenden en dat dit dan toch maar goedgekeurd moet worden omwille van de snelheid dan is het hek van de dam en dan kan allle regelgeving waar de gemeente zich zelf altijd zogenaamd aan houd als een burger iets wil bouwen ook wel overboord gegooid worden.

Ik heb begrepen dat de volgende gemeente raad en het college van andere gezichten voorzien wordt ik ben nu al benieuwd hoe al dit soort dingen dan worden opgelost.
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: Bouwvergunning project Oldebroek Centrum geschorst

Bericht door Jan B. Kaiser »

Beste Viel

Als de samenstelling van het nieuwe college zo uitpakt als ik dat voor ogen heb, dan zouden er veel verrassende ontwikkelingen op dit en ander gebied plaats kunnen vinden. Maar we gaan de surprises pas uitpakken als de goedheiligman het hoge woord uitgesproken heeft.

Jan B. Kaiser
viel
Berichten: 10
Lid geworden op: wo jun 10, 2009 21:09

Re: Bouwvergunning project Oldebroek Centrum geschorst

Bericht door viel »

We wachten in spanning af hoe het college en de nieuwe raad in de toekomst met dit soort dingen om zal gaan.
Wouter
Berichten: 25
Lid geworden op: di dec 28, 2004 13:49
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Bouwvergunning project Oldebroek Centrum geschorst

Bericht door Wouter »

Barry schreef:Beste heer Kaiser,

Helaas behoor ik niet tot het nobele ras van bouwvakkers, de mensen die ons land hebben gemaakt. Mijn werk is niet relevant.

Dagelijks kom ik door het centrum van Oldebroek en ik vind het heel jammer dat dit mooie centrum met al haar mogelijkheden niet verder ontwikkeld kan worden.

Welwillende burgers lopen tegen een gemeente aan, als de gemeente welwillend is dan ligt de provincie dwars. Nu was er eindelijk een mogelijkheid, en de rest van het verhaal is u bekend.

Zo zijn er zeker meer projecten in de gemeente welke al jaren lang stil liggen omdat of gemeente of provincie of burgers de ontwikkeling tegenhouden.

Ik baal gewoon van al de bureaucratie bij gemeente en provincie en van alle onwelwillendheid bij de burgers. Zaken ten bate van het algemeen belang worden zo door zinloze bureaucratie en door egocentrische enkelingen soms eindeloos tegengehouden.
Even ter aanvulling, ik zal de laatste zijn om te zeggen dat fam Van Koot onder de categorie egocentrische enkelingen valt, maar helaas zijn hier wel voorbeelden van bij andere aangespannenrechtzaken bij projecten in de gemeente. Nogmaals NIET de fam Van Koot, deze mensen ken ik persoonlijk niet en hun motivatie in deze ken ik niet.
"Onwelwillendheid bij de burgers, egocentrische enkelingen...." Wat een enge woordkeuze in een democratisch bestel. U denkt kennelijk te weten "wat goed is"? Binnen de mogelijkheden van de rechtstaat mogen belanghebbenden voor hun visie en mening de bestaande rechtsmiddelen gebruiken. In mijn perceptie is het normeren nu juist wat bij veel bestuursorganen van de (semi)overheid de inwoners tegen de haren instrijkt.

In de regel zien we overigens dat het ambtelijk apparaat de voorkeur heeft voor het conflictmodel bij het "oplossen" van probleemsituaties. Het belang van de inwoners dienen verdwijnt in een schijnbare alwetendheid te vaak naar de achtergrond.
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Bouwvergunning project Oldebroek Centrum geschorst

Bericht door Barry »

Ik durf niet te stellen dat ik weet wat goed is, maar ik ben wel een "dorpeling" iemand die heeft geleerd om te leven in een gemeenschap en dat het belang van de gemeenschap soms moet worden voorop gesteld boven persoonlijk belang. Het samen doen.

Ik verwijs u naar het verhaal zoals dat in de Veluwe stond over de gezinnen in (ik geloof) Elspeet. Deze mensen weten door rechtgang een hele gemeenschap op z'n kop te zetten (als je het artikel mag geloven) persoonlijk vind ik dit soort zaken jammer en zeker niet passen in een dorps gemeenschap.

Zelf ben ik woonachtig in Wezep. Ook hier worden plannen gemaakt waar ik hinder van zal ondervinden en misschien zelf door benadeeld zal worden. Maar als zo'n ontwikkeling de gemeenschap dient, wie ben ik dan om dat tegen tehouden?
Wouter
Berichten: 25
Lid geworden op: di dec 28, 2004 13:49
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Bouwvergunning project Oldebroek Centrum geschorst

Bericht door Wouter »

Ook zij die bezwaar aantekenen zijn dorpelingen. Zolang de definitie van "algemeen belang" niet eenduidig te geven is blijft het een holle uiting waarmee andersdenkenden in de regel in een hokje van dwarsliggers worden geplaatst, nog steeds eng in een democratisch bestel.

Voorbeelden gaan mank omdat ze op andere situaties betrekking hebben en daarmee het fenomeen "appels en peren" illustreren.

De realiteit is zoals ze zich aandient, wanneer ze moeilijk te verwerken is zegt dat in de regel iets over hen die er problemen mee hebben.
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Bouwvergunning project Oldebroek Centrum geschorst

Bericht door Barry »

Dan ben ik toch heel erg benieuwd wat er belangrijker is dan zorgen voor woon en winkel ruimte.
Wouter
Berichten: 25
Lid geworden op: di dec 28, 2004 13:49
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Bouwvergunning project Oldebroek Centrum geschorst

Bericht door Wouter »

Vraag hen die bezwaar hebben aangetekend, is een goede optie. Vervolgens zou een enquete inzicht kunnen geven in de wensen van de bevolking. Succes.
Plaats reactie