Huisarts Verberk op TV Gelderland, onderwerp huisnummers

huub verberk
Berichten: 144
Lid geworden op: do jan 14, 2010 18:12

Re: Huisarts Verberk op TV Gelderland, onderwerp huisnummers

Bericht door huub verberk »

In Putten (vergelijkbaa met Oldebroek 1700 paaltjes) heeft het geheel 36.000 euro gekost.

Is dat veel geld ? Ja zeker, maar dan is het probleem ook in eenkeer opgelost.

Ik weet wel een paar zaken waar we dit geld eenvoudig kunnen halen. (externe adviseurs, advies kosten, onderzoekbureau enz enz)

Mogelijk wil Provincie ook wat mee betalen. Maar ja PvdA is tegen SGP ook (zie reactie ten Hove) CU zal wel voor zijn (twee jaar geleden ook) Dus nog maar 9 stemmen voor Als CDA tegen is dan gaat het niet door.
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Huisarts Verberk op TV Gelderland, onderwerp huisnummers

Bericht door mrotman »

Al een paar dagen ben ik aan het nadenken over de paaltjes met huisnummers in het buitengebied. Na het rondsnuffelen over het internet, krijg je wat bedenkingen over de kosten van huisnummer paaltjes. In het verleden zijn al zoveel zaken op dusdanige manier berekend dat het politiek haalbaar werd en later veel duurder bleek uit te vallen. Dat moet natuurlijk niet gebeuren!

- Heeft Putten alle kosten wel juist doorberekend? € 20,50 per paal.
- Heeft Achtkerspelen teveel door berekend? Aanleg € 60,60 p.p. + kosten per jaar € 17,61 per paal per jaar.
- Heeft Ommen wel erg luxe paaltjes? Afhaalprijs gemeentehuis € 41,29 p.p.

Even terug, wat is het doel? Het hoofddoel is dat de hulpdiensten zonder gezoek rechtstreeks op het juiste adres aankomen. De hulpdiensten gebruiken daar navigatiesystemen voor die kennelijk niet voldoen. Dit kun je oplossen door huisnummerpaaltjes langs de weg te plaatsen. Je zou het geld ook op een andere manier kunnen gebruiken om je doel te bereiken. Het verbeteren van de navigatiesystemen. Je zou eenmalig de coördinaten van alle huisadressen in een database kunnen vastleggen. Dan brengt het navigatiesysteem je vlekkeloos op het juiste adres. De GPS die ik gebruik is tot op minder dan vijf meter nauwkeurig.
Voordeel is dan ook dat er van af de alarmcentrales exact gezien kan worden hoe de situatie rond het adres is, en via GPS volgsystemen gezien kan worden waar de hulpverleners zich bevinden ten op zichtte van het adres.

Hieronder een klein stukje uit de stukken van de gemeente Achtkerspelen:
Afbeelding
huub verberk
Berichten: 144
Lid geworden op: do jan 14, 2010 18:12

Re: Huisarts Verberk op TV Gelderland, onderwerp huisnummers

Bericht door huub verberk »

wij hebben ook een gps volgsysteem op huisartsenpost

maar in onze gewone auto's niet.

we hebben het bij de tv opnames uitgeprobeerd en neem van mij aan dat ondanks een goed tom- tom systeem is vaak spoorzoekertje blijft.

probeer waterloopweg 2 eens te vinden met je tom tom

ik wil je nog wel meer adressen opgeven waar het extreem moeiljk is

de tv ploeg was diep onder de indruk

over de prijs is altijd te praten
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Huisarts Verberk op TV Gelderland, onderwerp huisnummers

Bericht door mrotman »

probeer waterloopweg 2 eens te vinden met je tom tom
ik wil je nog wel meer adressen opgeven waar het extreem moeiljk is
Waterloopweg is geen buitengebied!!!
Kom maar met die adressen, als de coördinaten bekend zijn, moet het gemakkelijk zijn om er met een goed systeem te komen.
huub verberk
Berichten: 144
Lid geworden op: do jan 14, 2010 18:12

Re: Huisarts Verberk op TV Gelderland, onderwerp huisnummers

Bericht door huub verberk »

ik zal in prive mail een paar adressen noemen, het lijkt met niet juist dit openbaar te doen.
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Huisarts Verberk op TV Gelderland, onderwerp huisnummers

Bericht door Barry »

Ik heb een voorstel om de kosten te drukken. Iets waarmee veel meer kosten kunnen worden gedrukt.

Wij hebben in de gemeente diverse mensen met een sociale uitkering, WW, WAO, bijstand etc. Deze mensen kunnen worden ingezet om het gemeenschappelijk belang te helpen. Dus bijvoorbeeld het plaatsen van de huisnummer bordjes. Maar ook gemeente post bezorgen, groenonderhoud, zwerfvuil opruimen en zou zijn er veel meer dingen te bedenken. Gelet op de persoonlijke omstandigheden van de diverse mensen, kunnen zij op die manier iets terug doen voor de maatschappij die hun uitkering betaald.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

ABO eist duidelijkheid over zichtbare huisnummering.

Bericht door Redactie »

ABO eist duidelijkheid van B&W Oldebroek over zichtbare huisnummering.

Algemeen Belang Oldebroek (ABO) is van mening dat B&W haar standpunt duidelijk moet maken aan de raad en de bewoners van het buitengebied in de gemeente Oldebroek.
De ABO fractie heeft bij B&W schriftelijk vragen ingediend over beter zichtbare huisnummering.


Vorige week was huisarts Verberk uit Wezep te zien in een reportage van TV-Gelderland over dit onderwerp. TV Gelderland nam de proef op de som en ging met de huisarts in het donker mee om adressen in het donker in het buitengebied te vinden. Het bleek een zeer lastige en in sommige gevallen onmogelijk opgave om een adres te vinden. Je moet er niet aan denken dat iemand per direct medische hulp nodig heeft en de hulpverlening het adres niet kan vinden.

Dit onderwerp is al eerder in 2008 door de oude gemeenteraad aan de orde gesteld.
Het vorige college van B&W en de vorige raad wilden toen geen gehoor geven aan een initiatiefvoorstel van de Christenunie. De Christenunie stelde voor om in het buitengebied bermpaaltjes te plaatsen met goed zichtbare reflecterende huisnummers.

Vele andere gemeenten hebben deze bermpaaltjes ondertussen wel geplaatst.

Met verbazing heeft de ABO fractie eveneens op TV Gelderland de reactie van SGP- wethouder ten Hove aangehoord. De nieuwe wethouder was van mening dat het eigenlijk helemaal geen groot probleem was en vond het ook geen taak voor de lokale overheid om hier initiatief in te nemen om de situatie verbeteren. Meer een verantwoordelijkheid van de mensen zelf was zijn eerste reactie.

Na maart 2010 zijn er nieuwe politieke verhoudingen ontstaan in Oldebroek. Het roer moest om met een burgervriendelijker beleid. ABO wil daarom graag een B&W standpunt over dit onderwerp. Ook CDA wethouder Hoorn verantwoordelijk voor bestuurlijke vernieuwing en CU wethouder Veldhoen, verantwoordelijk voor de openbare ruimte, moeten naast de primaire reactie van wethouder ten Hove hun inbreng over dit onderwerp kunnen geven.
Door het stellen van raadsvragen krijgt de burger meer duidelijkheid over het B&W standpunt.
College van Burgemeester en Wethouders
Van de gemeente Oldebroek
Raadhuisplein 1
8094 CP Oldebroek

Wezep 10 augustus 2010

Betreft schriftelijke vragen ex artikel 4:7 van het Reglement van Orde
Over bermpaaltjes met huisnummers in het buitengebied.

Geacht College,

Onlangs is uitvoerig aandacht geschonken aan de huisnummers in het buitengebied van de gemeente Oldebroek door radio en tv Gelderland. Ook in de Stentor is hierover geschreven.

De fractie van ABO wil u de volgende vragen stellen.

1/ Is het u bekend dat de huisnummers in het buitengebied vaak moeilijk te lezen zijn.

2/ Heeft u in het verleden actie ondernomen om de bewoners te vragen hier zelf iets aan te doen? Zo ja, wat was het resultaat.

3/ Is het u bekend dat andere gemeenten in regio bermpaaltjes plaatsen met huisnummers waardoor de nummer herkenning aanzienlijk is verbeterd.

4/ Is het u bekend dat het bestuur van de huisartsen post Zwolle in een brief aan de gemeente Elburg ook haar zorg heeft uitgesproken over de slecht zichtbare huisnummers. De situatie in Elburg is niet veel anders dan in Oldebroek.

5/ Is er ooit onderzoek gedaan naar de bereidheid onder de bevolking of men deze bermpaaltjes wil en hiervoor eventueel een geringe vergoeding wil betalen. Hierbij moet worden opgemerkt dat de effectiviteit sterk daalt bij een geringe deelname.

6/Het probleem is niet nieuw. Al in oktober 2008 heeft de CU met een initiatief voorstel aandacht gevraagd voor dit probleem. Helaas destijds zonder succes. Is het college bereid alsnog te onderzoeken of plaatsing van deze paaltjes haalbaar is.

We wachten uw antwoorden met belangstelling af.

Met vriendelijke groet,
Namens de fractie van ABO
H. Verberk
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Huisarts Verberk op TV Gelderland, onderwerp huisnummers

Bericht door mrotman »

Eerst was ik een voorstander van het bermpaaltjes idee. Ondertussen ben ik van mening veranderd.

Doelstelling is dat de hulpdiensten zo snel mogelijk op het adres kunnen komen waar ze verwacht worden. Daar kun je van allerlei middelen voor gebruiken. De huidige systemen die beschikbaar zijn bij de hulpdiensten voldoen hier goed aan. (Of alle mogelijkheden van die systemen ook in onze regio gebruikt worden weet ik niet)

Geld dat bespaard wordt door geen bermpaaltjes aan te schaffen kan eventueel gebruikt worden om fouten uit de informatie halen die de systemen van de hulpdiensten gebruiken.

Na een opmerking van Verberk ben ik mijn eigen wandel GPS op pad geweest en vond zijn opgegeven adres vlekkeloos. ( Had ik ook gevonden in het duister!)
Waterloopweg 2…….die is moeilijk te vinden. Dit gebouw heeft de deur en huisnummer aan de Noordsingel liggen. Hoe hebben ze dit kunnen verzinnen. Oplossing is het adres te wijzigen naar de Noordsingel en nu al de locatie van de voordeur door te geven aan de hulpdiensten.

Conclusie: bermpaaltjes zijn met huidige technieken overbodig en hebben voor hulpdiensten geen toegevoegde waarde.

Waterloopweg 2, google heeft het huisnummer links boven staan, in werkelijkheid bevindt de voordeur zich ongeveer op de plaats van de groene peil.
Afbeelding
huub verberk
Berichten: 144
Lid geworden op: do jan 14, 2010 18:12

Re: Huisarts Verberk op TV Gelderland, onderwerp huisnummers

Bericht door huub verberk »

een wandel gps is iets anders dan met een auto met 70-80 km over een weg rijden.
u wandelt / fietst met lage snelheid dan zie je meer

we hebben het echt met de tv ploeg twee uur geprobeerd en het lukt vaak niet of het duurde lang

dat huisnummers soms aan een totaal andere straat liggen is bekend.
daar kan ik u nog wel een aantal bizarre voorbeelden van geven
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Huisarts Verberk op TV Gelderland, onderwerp huisnummers

Bericht door mrotman »

Hadden jullie tijdens de TV opnamen de zelfde apparatuur tot hun beschikking die ook in een hulpverleningsvoertuig beschikbaar is? Was er ook ondersteuning vanuit de alarmcentrale?

Je kunt een doorsnee "TomTom" niet vergelijken met de apparatuur die de hulpdiensten tot hun beschikking hebben. Zelfs mijn wandelsysteem doet het ook met de auto correct!

Enkele links die ik gevonden heb op internet:
http://citygis.nl/index.php?option=com_ ... &Itemid=50
http://www.brandweerhelmond.nl/BRWH_mdt_werking.htm
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Huisarts Verberk op TV Gelderland, onderwerp huisnummers

Bericht door mrotman »

Behandeling raadsvergadering 28 september 2010
Mogelijk komt er een nieuw voorstel van CU, ABO en CDA.

Luister:
http://www.hattemerbroek.net/audio/bermpaaltjes.MP3
huub verberk
Berichten: 144
Lid geworden op: do jan 14, 2010 18:12

Re: Huisarts Verberk op TV Gelderland, onderwerp huisnummers

Bericht door huub verberk »

ABO zal inderdaad in najaar met een voorste komen

Met vriendeljke groet,

Huub Verberk
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Huisarts Verberk op TV Gelderland, onderwerp huisnummers

Bericht door Redactie »

Oud voorstel ChristenUnie voor huisnummering buitengebied nadert de grens van haalbaarheid

http://oldebroek.christenunie.nl/k/n380 ... rheid.html
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Plaats reactie