Pagina 3 van 4

Re: Ontsluitingvarianten bedrijventerrein H2O.

Geplaatst: do jun 27, 2013 11:06
door Redactie
Gelezen in de Stentor van 27 juni 2013
Vijf miljoen voor ontsluiting H2O

Hattemerbroek - Door de provincie Gelderland wordt vijf miljoen euro bijgedragen aan de ontsluiting van het regionaal bedrijventerrein H2O Hattemerbroek op rijksweg A28.
Dat is woensdag 26 juni besloten door de Provinciale staten. De totale kosten van de aansluiting op de A28 wordt geraamd op 22 miljoen euro. De verwachting is dat de aansluiting in 2017/2018 kan worden gerealiseerd.....lees verder in de papieren Stentor van donderdag 27 juni 2013
Provincie Gelderland schreef:- Ontsluiting bedrijventerrein H2O/Hattemerbroek (€ 5,0 miljoen uit begrotingssaldo, 2017/2018) – informatieblad RV18
De ontsluiting van het bedrijventerrein Hattemerbroek (H2O) is specifiek geagendeerd door Provinciale Staten als een belangrijk aandachtspunt in de algehele
ontsluiting van de grotere werklocaties in Gelderland. Conform de eerdere toezegging wordt voor dit project een reservering aangebracht in de middelen
voor mobiliteit. De komende tijd worden de oplossingsrichtingen samen met de betrokken gemeenten verder verkend.

Re: Ontsluitingvarianten bedrijventerrein H2O.

Geplaatst: do okt 31, 2013 10:27
door Barry
Gisteravond was een informatiebijeenkomst van de gemeente Oldebroek voor de inwoners en bedrijven welke direct getroffen zouden worden door de aanpassing van de op- en afrit A28.

Concreet is gezegd dat er gekozen moet worden tussen 2 varianten:
A. Aanpassing resp. realisatie van op- en afritten bij de huidige locatie.
Hierbij wordt gesproken over turborotondes en op en afritten over locatie Schaftenaar, Hartman/Politiebureau en de tussenliggende woningen. Meerdere varianten zijn mogelijk.
Deze optie heeft niet de voorkeur van de gemeente.
B. Realisatie van nieuwe op- en afritten ter hoogte van de Voskuilerdijk en de Viskolk. Het plan om de viskolk te dempen is van tafel. Verkeer van en naar Oldebroek zal worden geleid over een nieuwe 80 km weg, parallel aan de A28 richting Zuiderzeestraatweg. Hierbij zijn 2 varianten mogelijk:
1. Alle wegen op hoogte aanleggen.
2. Alleen het viaduct naast de bestaande Voskuilerdijk op hoogte aanleggen.

Ons is de volgende tijdplanning voorgelegd:
nu tot januari 2014 afwikkeling van de laatste onderzoeken.
januari 2014 maakt de raad een voorkeurskeuze voor Variant A of B
De daaropvolgende periode wordt de financiële plaatjes doorgerekend en financíën gezocht.
Als alles vervolgens is uitgezocht zal de raad moeten beslissen of ze groen licht geven.
De gemeente denkt in 2017 te kunnen beginnen met de werkzaamheden.

Even ter verduidelijking, de Turborotonde ze komen er steeds meer en zorgen voor een snelle doorstroming, bij Kampen Onderdijk/N50 zijn deze rotondes ook geplaatst:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Re: Ontsluitingvarianten bedrijventerrein H2O.

Geplaatst: wo dec 18, 2013 15:29
door Barry
Helaas was ik maandag niet in staat de avond in het dorpshuis bij te wonen, wie weet meer?

Re: Ontsluitingvarianten bedrijventerrein H2O.

Geplaatst: zo jan 05, 2014 9:03
door Redactie
Voorstel variant B wordt besproken in de commissie vergadering van dinsdag 15 januari 2014

Klik hier om naar de agenda va de vergadering te gaan zie punt 5
.................
Conclusie
Op basis van het ambtelijk onderzoek wordt geadviseerd de B-variant als voorkeursvariant te betitelen. Van doorslaggevend belang worden geacht de ingrijpende maatschappelijke effecten van de A-variant op de directe omgeving en de positieve gevolgen die de B-variant kan hebben voor de momenteel in ontwikkeling zijnde gebieden Bedrijvenpark H2O en Wezep-Noord.

Oldebroek, 17 december 2013.
Burgemeester en wethouders van Oldebroek,
secretaris drs. B. Brand MCM, , burgemeester mr. A. Hoogendoorn.
Afbeelding

Re: Ontsluitingvarianten bedrijventerrein H2O.

Geplaatst: zo jan 05, 2014 10:28
door Wimke
En dat allemaal voor die 5 bedrijven op H2O.............
De hele gemeenschap in Wezep moet dus boeten voor een plan van een paar gemeentes om een industrieterrein te realiseren.
Mocht je al geen probleem hebben om de afrit Wezep af te komen in de avond dan wordt het in de toekomst alleen maar problematischer. Nog dichter op het knooppunt Hattemerbroek, dus nog meer in- en uitvoegen op een korter stuk wegdek.
Ach ja, het is natuurlijk investeren in de toekomst. Maar of die toekomst er op dit moment nou zo rooskleurig uit ziet.......

Re: Ontsluitingvarianten bedrijventerrein H2O.

Geplaatst: zo jan 05, 2014 11:18
door huub verberk
Kijk eens hoe druk de rondweg gaat worden! Verkeer van Oldebroek en agrico/plukon gaat via rondweg naar A28.

Re: Ontsluitingvarianten bedrijventerrein H2O.

Geplaatst: zo jan 05, 2014 17:03
door Stefan
Nou dat gaat nog wat worden dan.

1) Verkeer vanuit Wezep zal inderdaad grotendeels via de Rondweg; zeker het vrachtverkeer. Oplossing zal dan een inrijverbod zijn voor vrachtverkeer. Maar ja, hoe ga je dat handhaven als er ook vrachtverkeer naar de bedrijven langs de Rondweg moeten?

2) Wat Wimke ook al aangeeft, heel Wezep mag straks dus lekker gaan omrijden om op de A28 te kunnen komen. Het verkeer op de Rondweg zal verder toenemen, wat onwenselijk is. Immers, wie gaat er vanuit Wezep nou eerst via de nieuwe parallelweg helemaal 'buitenom' rijden, viaduct weer over etc.? Daarnaast mogen de inwoners van Wezep dus in het ergste geval 3 - 5 minuten omrijden om op de snelweg te kunnen komen. Iets wat totaal zinloos is, als b.v. de opritten behouden blijven bij de huidige aansluiting A28. Iets wat toch gewoon moet kunnen? Elders liggen er ook genoeg op- en afritten vlak na elkaar.

Re: Ontsluitingvarianten bedrijventerrein H2O.

Geplaatst: ma jan 13, 2014 13:54
door Redactie
'Nieuwe aansluiting A28 Wezep'
Bron Veluweland.nl door Barry Wensink 13-01-2014 05:52

OLDEBROEK - Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oldebroek zet in op een geheel nieuwe aansluiting op de A28 ter hoogte van de Voskuilerdijk. Het moet de bereikbaarheid van Wezep en het bedrijvenpark verbeteren. Alternatief is het opwaarden van de bestaande aansluiting Wezep op de A28.........lees verder op de website van Veluweland.

Re: Ontsluitingvarianten bedrijventerrein H2O.

Geplaatst: do jan 16, 2014 7:15
door Redactie
Voorstel verdere uitwerking B variant besproken

In de commissie vergadering Ruimte en grond die op woensdag 15 januari werd gehouden in het dorpshuis in Wezep ( ivm de verbouwing van het gemeentehuis) werd volgende voorstel besproken:
- te kiezen voor de verdere uitwerking van variant B om de bereikbaarheid van Wezep en het
Bedrijvenpark Hattemerbroek te verbeteren en toekomstbestendig te maken;
- een voorbereidingskrediet van € 25.000,- ter beschikking te stellen om het vervolgtraject richting
de daadwerkelijke uitvoering, met alle benodigde onderzoeken en procedures, op te kunnen
starten (.. begrotingswijziging 2014).
Als de raad op 30 januari akkoord gaat met dit voorstel zal de beslissing over de nieuwe afslag op basis van de benodigde onderzoeken en procedures mogelijk nog eind van dit jaar in de raad behandelt worden. Zodat dan beslist wordt of het mogelijk is om de B variant verder te ontwikkelen en te starten met de benodigde bestemmingsplan wijzigingen.

Afbeelding
De heer Meijer spreekt namens de bewoners aan de Noordsingel

Dat dit onderwerp leeft onder de mensen en bedrijven bleek wel uit de opkomst van veel publiek. Drie insprekers deden het woord om toch maar duidelijk aan te geven wat hun wensen en besparen zijn tegen of voor een variant.
De heer Meijer sprak namens de bewoners van de Noordsingel. De bewoners maken zich zorgen over een toename van geluid veroorzaakt door het verkeerstoename op de rondweg door de nieuwe afslag. Zij vinden dat er een verkeerscirculatieplan moet komen die het eerste deel van de Rondweg verkeersluw moet houden.
De heer Smit sprak namens de Bedrijven Kring Oldebroek en benadrukte dat er haast gemaakt moet worden met een betere ontsluiting. Werkgelegenheid staat op het spel.
De heer van Ommen sprak namens Partycentrum Coelenhage. Door een mogelijke aanleg van variant B zal dit bedrijf in tijd veel verder van de snelweg komen te liggen, en gaat dit omzet kosten. Hij vraagt om verder onderzoek van de A variant.

De commissieleden van de ABO hadden de meeste bedenkingen tegen het verder onderzoeken van variant B.

Klik hier voor meer informatie
Verslag van deze commissievergadering.

Re: Ontsluitingvarianten bedrijventerrein H2O.

Geplaatst: za jan 25, 2014 18:52
door Redactie
Spoed achter realisering verbeterde ontsluiting H2O
Bron website SGP Oldebroek 25 jan 2014

De lokale economie is belangrijk voor de gemeente Oldebroek om een aantrekkelijke woongemeente te blijven. De SGP wil daarom economische activiteiten stimuleren. Een betrokken samenwerking tussen gemeente en bedrijfsleven is daarvoor nodig. Goed contact met het MKB en ondernemingsverenigingen is daarom belangrijk. Het is goed om overleg tussen gemeenten en bedrijven te ondersteunen en daar waar mogelijk te versterken.

Bedrijven trekken bedrijven aan, met als gevolg dat er meer werkgelegenheid komt. Het bedrijventerrein H2O moet wat de SGP betreft dan ook zo snel mogelijk vol met bedrijven. Daarbij rekening houden met de belangen van de inwoners van Hattemerbroek is volgens de SGP noodzakelijk. Om te zorgen dat het bedrijventerrein vol raakt, moet het bedrijventerrein H2O onder andere aantrekkelijk gemaakt worden voor bedrijven van buiten onze gemeente. Als SGP willen we dat bereiken door een goede ontsluiting van het bedrijventerrein op de snelweg en concurrerende grondprijzen.

De ontsluiting van het bedrijventerrein H2O op de snelweg is een van de voorwaarden om het project bedrijventerrein H2O te doen slagen. Wat de SGP betreft is het dan ook alle hens aan dek om dit zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen. Bedrijvigheid is goed voor de werkgelegenheid en stimuleert de lokale economie waardoor de gemeente Oldebroek een aantrekkelijke woongemeente kan blijven.

Erik Doornwaard
Lijsttrekker SGP-Oldebroek

ABO: keuze nieuwe afslag Wezep A28 onverantwoord!

Geplaatst: ma feb 03, 2014 21:44
door Redactie LOCO
ABO: keuze nieuwe afslag Wezep A28 onverantwoord!

De gemeenteraad van Oldebroek is vorige week akkoord gegaan om een plan uit te werken voor een betere bereikbaarheid van Wezep en het bedrijventerrein H2O.
De kosten van de plannen waaruit de gemeenteraad kon kiezen bedragen maar liefst 17 miljoen euro. Geld dat de gemeente Oldebroek momenteel niet eens heeft.
De wens van de raadsleden van ABO om eerst in te zetten op kleinschaliger plan ter verbetering van de bereikbaarheid kreeg helaas geen enkele steun van het college van B&W of andere politieke partijen.

Rijkswaterstaat wil niets betalen aan een verkeersplan voor Wezep en H2O.
Er ligt wel een toezegging van de provincie Gelderland om 5 miljoen euro bij te dragen ter verbetering van de bereikbaarheid van het H2O bedrijventerrein.
5 miljoen is een prima uitgangspunt natuurlijk. Op het H2O bedrijventerrein langs de A28 is de afgelopen jaren door de 3 gemeenten al voor ruim 30 miljoen geïnvesteerd in de aankoop van grond en aanleg van wegen / riolering en verlichting. Op dit moment is het nog erg onzeker of de verkoop en uitgifte van grond wel op gang komt en of de BV Hattemerbroek het hoofd wel boven water weet te houden. Met een enorme investering in de nieuwe aansluiting wordt de molensteen om onze nek steeds groter. ABO vindt het daarom momenteel onverantwoord om nog eens bijna 17 miljoen euro uit te geven aan infrastructurele maatregelen. Een plan uitwerken dat binnen het beschikbare budget van 5 miljoen bleef was echter volgens het college van B&W onmogelijk.

Andere oplossingen onmogelijk?
De keuze van het College en de meerderheid van de raad voor de dure oplossing met nieuwe op en afritten naar de A28 zal absoluut op weerstand stuiten van onze inwoners uit Wezep-Noord met bezwaarprocedures en het risico dat er de komende jaren helemaal niets gebeurd. Toekomstige verbetering van de doorstroming van Wezep en goede bereikbaarheid van het bedrijventerrein is natuurlijk wel belangrijk. ABO is van mening dat andere oplossingen onvoldoende zijn uitgewerkt. Om de doorstroming van verkeer en bereikbaarheid van het bedrijven terrein voor de toekomst te verbeteren kan bijvoorbeeld gedacht worden aan het verwijderen van de rotonde voor Schaftenaar en plaatsing van verkeerslichten. Door de koppeling van die verkeerslichten aan de verkeerslichten bij bestaande op en afritten kan ook veel verbetering en doorstroming bereikt worden. Helaas stond het college niet meer open voor dit soort kleinschaliger alternatieve oplossingen welke op korte termijn al voor een positief effect op de doorstroming en bereikbaarheid kunnen zorgen.

Geld beter anders besteden!
Het is duidelijk dat alle gemeenten in Nederland en dus ook Oldebroek er de komende jaren veel nieuwe taken bij krijgen. Dit zijn nieuw taken in het sociale domein. U moet dan denken aan zorg bieden voor langdurig zieken of ouderen, hulp verlenen bij het vinden van werk maar ook de jeugdzorg. Of we daar als gemeente voldoende geld voor hebben voor deze nieuwe taken om de gewenste kwaliteit voor de inwoners van onze gemeente te leveren is nog maar de vraag.
Het op voorhand een koers inzetten om ten minste 17 miljoen uit te geven aan nieuwe afritten naar een bedrijventerrein is voor alle politieke partijen in Oldebroek duidelijk geen probleem. ABO is van mening dat onderzoeken uitvoeren naar plannen waar we helemaal geen geld voor hebben vaak weggegooid geld is.
Fractie ABO

Re: Ontsluitingvarianten bedrijventerrein H2O.

Geplaatst: wo feb 05, 2014 15:44
door Redactie
Ondernemers verenigen zich tegen variant B afrit A28
Bron Locourant woensdag 05 februari 2014 08:36

WEZEP - De gemeente is in overleg de afrit van de A28 te verleggen. Hiervoor zijn twee varianten waarbij variant B de duurste is maar ook de voorkeur heeft. Gerrit Jan Rens van Coelenhagewil in verweer gaan en argumenten aandragen waarom de variant A beter is en waar variant B de ondernemers schaadt. Hij is bang dat door de aanleg van een nieuwe aansluiting op de A28 de bereikbaarhied van veel ondernemers een stuk slechter wordt. Een verbetering van de huidige aansluiting zou zijns inziens beter zijn. Hij roept daarom ondernemers op gezamenlijk een verweer te sturen naar de gemeente Oldebroek. Inmiddels heeft hij al 25 ondernemers achter zich staan.

Gerrit Jan Rens namens Coelenhage: ‘Als ondernemer zijn we van mening dat verplaatsing voor ons veel nadelen kent, zo niet alleen maar nadelen. Natuurlijk zijn we bewust dat het een gevecht tegen de bierkaai kan worden, maar niets doen is wat ons betreft geen optie. Naast dat we in het traject geïnformeerd blijven als belanghebbenden laten we onze stem horen. Mocht er schade optreden, dan kan ons niet verweten worden dat we het hebben zien aankomen en dat we niet gehandeld hebben.’

Hij vervolgt: ‘Als Coelenhage zijn we van mening dat heel veel ondernemers hetzelfde zouden moeten voelen als ons. Daarom het voorstel om ons te verenigen en gezamenlijk een verweer naar de gemeente te sturen. Nu er door de raad is besloten voor variant B te gaan is snelheid geboden. Wij willen graag volgende week een brief bij de raad en het College hebben liggen met daarin onze bezwaren en argumenten. Graag ondertekenen we dat schrijven namens heel veel ondernemers. Onze vuist naar de gemeente wordt groter’.

Inmiddels zijn veel ondernemers aangeschreven, maar mocht u geen bericht hebben ontvangen maar u wel aangesproken voelen, dan bent u van harte welkom mee te doen.

Re: Ontsluitingvarianten bedrijventerrein H2O.

Geplaatst: wo feb 05, 2014 17:25
door Redactie
Poll ontsluiting bedrijventerrein H2O

Voor de ontwikkeling van het bedrijventerrein vindt men dat de aansluiting met de A28 aangepast moet worden. Binnen de gemeenteraad, onder inwoners en ondernemers denkt men verschillend over de juiste oplossing:
Afbeelding
Eindstand donderdag 13 februari 08.00 uur

Afbeelding Afbeelding
Variant(en) A. Klik op de kleine afbeeldingen voor groot formaat.

Re: Ontsluitingvarianten bedrijventerrein H2O.

Geplaatst: zo feb 09, 2014 7:53
door Redactie
ChristenUnie wil juiste afslag niet missen
Bron website CU Oldebroek zaterdag 08 februari 2014 20:14

Voor iedereen is duidelijk dat er iets moet gebeuren aan de huidige op- en afritten van de A28 in Wezep. De rotonde bij garage Schaftenaar slibt nu al regelmatig dicht met verkeer en dat zal in de toekomst alleen maar toenemen. Maar ook de komst van nieuwe bedrijven naar het bedrijventerrein H20 vraagt op een verbeterde aansluiting op de A28. De ChristenUniefractie heeft het Collegevoorstel gesteund om variant B nader uit te werken. Een keuze voor een geheel nieuwe aansluiting op de A28 ter hoogte van de Voskuilerdijk. SGP, PvdA en de VVD dachten er net zo over waarmee het raadsbesluit met ruime meerderheid is aangenomen.

Na een zorgvuldige voorbereiding en afstemming met de bevolking en bedrijfsleven heeft het College van B en W een tweetal varianten ter besluitvorming voorgelegd aan de raad. Een variant A waarbij de bestaande aansluiting op de A28 zou worden opgewaardeerd met een forse impact voor een aantal woningen en een bedrijf in de omgeving van de huidige rotonde. En een variant B waarbij is uitgegaan van een geheel nieuwe aansluiting op de A28 ter hoogte van de Voskuilerdijk met een parallelweg aan de overzijde van de A28.

Met de voorliggende gegevens is voor de fractie van de ChristenUnie het duidelijk dat variant B de voorkeur heeft. Niet in de laatste plaats omdat deze aansluiting het beste is voor de ontwikkeling van het bedrijventerrein H20. Voor met name logistieke en distributiebedrijven zal de aantrekkelijkheid van het bedrijventerrein alleen maar toenemen hetgeen ook al is benoemd in de beleidsnotitie vernieuwd perspectief waartoe vorig jaar is besloten en waarmee de provincie Gelderland heeft ingestemd. Maar ook tijdens informatieavonden is wel duidelijk geworden dat voor verreweg de meeste aanwezige bewoners van Wezep Noord de voorkeur uit ging naar variant B en dat kunnen we goed begrijpen. We moeten er niet aan denken dat al het toekomstige vrachtverkeer over de rondweg naar de A28 zal moeten rijden en welke consequenties dat zal hebben voor bewoners van Wezep Noord. En dat er meer vrachtverkeer zal komen is een gegeven er ligt nl. een bedrijventerrein waar uiteindelijk meer bedrijven zullen komen. Daarom moet er nu nagedacht worden over een toekomstbestendige oplossing regeren is vooruit zien!

De kosten van beide varianten ontlopen elkaar niet veel te weten circa 1 miljoen euro. Voor een bedrag van 10 miljoen euro is al een dekking te weten 5 miljoen heeft de provincie Gelderland toegezegd en ook 5 miljoen is er gereserveerd door Ontwikkelingsmaatschappij H20 voor deze ontsluiting. Voor een bedrag van 6 tot 7 miljoen is nog geen dekking gevonden ook dat zal een onderdeel van de uitwerking zijn. Het college gaf aan goede gesprekken met provincie en Rijkswaterstaat te voeren en er vertrouwen in te hebben een dekking te zullen vinden.

Met de keuze voor variant B is nog niet gezegd dat deze variant er ook daadwerkelijk zal komen. Er is door de gemeenteraad besloten om deze variant nader uit te werken en er zal nog besluitvorming aan de raad worden voorgelegd over alle vervolgstappen. Daarom is het verbazend dat de fractie van de ABO beide varianten afwijst en het maar zo wil laten (rotonde vervangen door stoplichten en alles is opgelost). Dat vinden we onverantwoord en problemen vooruit schuiven. We weten dat ABO het liefst zo snel mogelijk het hele H2O bedrijventerrein wil ontmantelen maar dat kost sowieso 7 a 8 miljoen waar zeker geen dekking voor is. Het CDA wil geen keuze voor variant B maken aangezien het twijfelt aan de groeipotentie van het bedrijventerrein H2O terwijl de lijsttrekker van het CDA H2O juist weer omarmt. Woordvoerder van de Weerd opperde zelfs om beide varianten te onderzoeken en daarvoor nog 25 of 50 duizend extra beschikbaat te stellen. Het standpunt van het CDA en ABO getuigt van weinig ambitie en vertrouwen. Variant B is de enige realistische oplossing voor de verkeersproblemen met betrekking tot de aansluiting op de A28. Oldebroek heeft toekomstgerichte besluitvorming nodig, daarom is deze verdere verkenning alleszins verantwoord.

Voor de benodigde vervolgstappen heeft onze fractie ingestemd met de verstrekking van een krediet van 25.000 euro. Wel heeft ondergetekende als woordvoerder namens onze fractie, aandacht gevraagd voor het voorkomen van ongewenst sluipverkeer door Wezep. In het verkeerscirculatieplan zal hier terdege rekening mee worden gehouden. Niet alle ondernemers is Wezep zijn op voorhand blij met de keuze voor variant B omdat er minder verkeer langs hun pand zal komen. We zijn blij met de toezegging van College naar aanleiding van onze vraag, dat het in gesprek zal blijven met deze bedrijven om te zoeken naar mogelijkheden om de nadelen voor deze bedrijven zo gering mogelijk te doen zijn. Hierbij denken wij onder andere aan een goede bewegwijzering. Ook is door de fractie van de ChristenUnie gevraagd bij de uitwerking van de plannen daar waar mogelijk rekening te houden met de overlast die bewoners van Wezep Noord hebben en die ook kenbaar gemaakt is in de commissievergadering van 15 januari 2014 en dan hebben we het over geluid en fijnstof. Het College heeft toegezegd eventuele noodzakelijke aanpassingen meteen mee te nemen bij de uitwerking van de plannen.

Henk van Bergeijk

Re: Ontsluitingvarianten bedrijventerrein H2O.

Geplaatst: ma mar 03, 2014 13:36
door Redactie
Wordt de bestaande afrit A28 opgeheven?
Bron Locourant maandag 03 maart 2014 09:27

WEZEP - De mogelijke aanpassing van de aansluiting van de A28 op de Zuiderzeestraatweg in Wezep baart een groot aantal ondernemers grote zorgen. Daarom is er maandag 24 februari 2014 een brief verzonden aan het college van burgemeester en wethouders en alle fracties uit de gemeenteraad. Daarop is door het CDA en de ABO contact gezocht om de brief te bespreken. Op 28 februari 2014, is er een open gesprek geweest met een afvaardiging van beide fracties waarin de diverse zorgen welke in de brief naar de gemeenteraad zijn geuit zijn besproken.

Met name het ontbreken van enige rapportage over de economische effecten van de aanpassing van de afrit baart de ondernemers zorgen. In de besluitvorming wordt gesproken over een effect rapportage maar tot op heden is niet duidelijk wat die rapportage inhoudt laat staan dat belanghebbende de rapportage kunnen doorlezen. Uiteraard baart ook het financiële plaatje zorgen, waar er vele miljoenen uitgegeven worden die de gemeente niet heeft. Het besluit nader onderzoek naar Variant B te doen, brengt Variant A buiten beeld. De ondernemers zijn bang dat dit een onderzoek wordt waarvan het doel en daarmee de uitkomst al vast staat.

In de afgelopen jaren is de verkeersdrukte van de Zuiderzeestraatweg nauwelijks toegenomen. Het aantal verkeersbewegingen stijgt wel, maar niet zo schrikbarend als de voorstanders willen doen geloven. Het gaat om enkele tientallen auto’s per dag. Wat veel mensen, zowel burgers als ondernemers, volgens ons niet beseffen is dat een nieuwe afrit bij het bedrijventerrein geen toevoeging zal zijn!! De bestaande afrit zal dan geheel verdwijnen!! Er mag geen extra afrit komen, dus moet de huidige vervallen. Wij als bezorgde ondernemers vragen ons af of iedereen zich daarvan bewust is, en of de gevolgen daarvan wel voldoende in kaart zijn gebracht? Al het verkeer dat vanuit Wezep, ’t Loo, Oldebroek en Heerde de snelweg wil nemen, zal door Wezep over het nieuwe (lege) bedrijventerrein moeten om vervolgens de oprit te bereiken. Bezoekers van winkelcentrum Meidoornplein zullen in de beoogde variant B een heel stuk moeten omrijden voor ze bij hun einddoel aankomen. Hoeveel extra kilometers van auto’s en vrachtauto’s zal dat tot gevolg hebben? Hoeveel extra overlast zullen de burgers gaan ervaren om deze extra kilometers? Willen de bezoekers van de winkels en bedrijven van Wezep en Oldebroek wel die extra omweg gaan maken, of gaan ze wegblijven? Wij zijn van mening dat Variant A een prima oplossing kan bieden en ook daar zal onderzoek naar verricht moeten worden. Omdat de politiek ons inziens wakker geschud moet worden om oog te hebben voor ALLE belangen die met dit project om de hoek komt kijken, zullen we als ondernemers op 10 maart 2014 tijdens het verkiezingsdebat in het gemeentehuis onze stem laten horen. We hopen van harte dat iedereen, dus niet alleen ondernemers, maar vooral ook burgers komen meepraten! Oldebroek voor mekaar toch? Daar horen ook de burgers bij! U bent bij deze allemaal van harte uitgenodigd. Laat uw vertegenwoordigers weten wat u er van vindt!

Namens vele ondernemers uit Wezep en Oldebroek
Gerrit Jan Rens