Vraag over foto Zuiderzeetram

Verhalen van vroeger uit de gemeente Oldebroek
Plaats reactie
Henk Rijkens
Berichten: 23
Lid geworden op: di jul 06, 2004 18:54
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Vraag over foto Zuiderzeetram

Bericht door Henk Rijkens »

*Ik wist niet waar ik dit item het beste kon plaatsen, denk van hier....

Al geruime tijd verdiep ik mij in de historie van de voormalige Zuiderzeetram Zwolle - Nunspeet in mijn huidige woonomgeving.

Al even lang breek ik mij het hoofd over een foto in de NVBS-uitgave "Trams rondom Zwolle"
Daarom toch maar eens een balletje opgooien. Het gaat om onderstaande foto en bijschrift:

Afbeelding

De tram is onmiskenbaar de Zuiderzeetram. Dit zou moeten zijn op de splitsing van de lijnen van Kampen en van Zwolle. De kruising Zuiderzeestraatweg / Kamperstraatweg dus. Deze tram zou dus van Kampen moeten komen, het spoor op de voorgrond zou dan van Wezep/Zwolle komen. Lijkt allemaal voor de hand liggend. Toch zet ik er mijn vraagtekens bij. Links is nog een stukje te zien van een horeca gelegenheid. Na veel speurwerk ben ik tot de conclusie gekomen dat daar wellicht nooit iets dergelijks gestaan heeft op die plek. Bovendien lag bij mijn weten de trambaan langs de Zuiderzeestraatweg aan de oostzijde; op de foto ligt de weg juist op de voorgrond, dus aan de oostzijde. Wat betreft het gebouw: in Wezep had je Hotel Coelenhagen (tegenwoordig Coelenhage) Dit zou kloppend kunnen zijn met de paar letters die nog zichtbaar zijn. Echter, de bocht waar de tram in staat zou op de foto dan verder naar rechts moeten liggen. Bovendien was daar geen splitsing van lijnen, wel een wisselplaats, maar dit is duidelijk een V-vormige splitsing. Dus Wezep kan het eigenlijk ook niet zijn.

De grote vraag is dus: waar is het dan wel??

Misschien dat iemand mij verder kan helpen.
_____________________________
Vriendelijke groet,
Henk

Websites:
Spoorforum
Henks Spoorgalerie
Henk Rijkens
Berichten: 23
Lid geworden op: di jul 06, 2004 18:54
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Vraag over foto Zuiderzeetram

Bericht door Henk Rijkens »

Rein schreef:Henk,

Op de foto's die ik heb gezien van hotel "Koelhagen" zoals Coelenhage rond 1930 kennelijk heette, is een andere gevelvorm te herkennen, dan op de geplaatste foto.
Zoals je ook al schrijft, lag de boog verder naar het zuiden en was er geen aftakking.
Bij mij komt het idee op dat het bij "De Zande" zou kunnen zijn.
Het spoor waar de tram op staat zou de lijn naar Hattem kunnen zijn, terwijl het spoor op de voorgrond de lijn van Kampen-Zuid naar de Ziuderzeestraatweg (Hoksbergen) is. De tram staat in die veronderstelling richting Kampen-Zuid.
Op de foto is ook een soort van perron te zien, maar wat voor gebouw op de achtergrond staat is me niet duidelijk.
De Zande had ook een wisselwachter, die telefonisch op de hoogte gebracht werd van de trambewegingen.

Groet, Rein
Henk schreef:Hallo Rein,

De Zande zou het in principe ook niet kunnen zijn. Hattem-Kampen werd volgens mij niet door trams bereden, maar door de lokaaltreinen van de HSM. (stoomtrein of motorwagens) De tram maakte gezamenlijk met de lokaaltreinen gebruik van het trajectgedeelte De Zande - Kampen-Zuid. Wat dat betreft zou de tram dus van de verkeerde lijn komen. Óf het moet zijn dat het gebeurde dat de tram terugstak om een tegemoetkomende tram te laten passeren. Want, even voor de Zande stak de tramlijn wel de Kamperstraatweg over, naar de noordzijde. Dat klopt dus wel met de foto. Maar het gebouw/café links of wat dan ook..... Eens gaan speuren in de historie van De Zande.....
Rein schreef:Hallo Henk,

Dat de tram teruggezet was op het Hattemer spoor, dat idee had ik ook.
In de periode 1926 tot in 1930 zou, vanwege de desolate toestand van gedeelten van het traject, geen treinverkeer hebben plaatsgevonden tussen de Zande en Hattem, dus kon de tram Wezep - Kampen daar op die manier kruisen met bijvoorbeeld een goederentram.

Gegevens heb ik ontleend aan het boekje "De Zuiderzee Stoomtram" van Bakker en Bergstra.
Hierin staan ook wat lijn-overzichts-tekeningen en aan de hand daarvan zou eigenlijk alleen "de Zande" in aanmerking kunnen komen.
Maar alles is al zo lang geleden, dat als je nog iemand zou kunnen vinden die zich dit nog kan herinneren, deze persoon toch zo rond de 95 jaar oud zal zijn.

Maar het blijft een interessant onderwerp en wie weet komt er nog iemand met de oplossing.

Groet, Rein
Henk schreef:Denk toch dat we warm zitten Rein. Heb nog wat gegoogeld en ben nog een tekst tegengekomen: "de tram bracht nog wel enige toeloop voor uitspanning De Koelucht in de Zande."

Wel, het viaduct van de Kamperstraatweg onder de N50 (en tegenwoordig Hanzelijn) door, heet "Koelucht". Dit ligt vlak bij het punt waar de lijnen bij elkaar kwamen. (de Hanzelijn/N50 volgt overigens vrijwel het tracé van de oude lokaallijn, hoe kan de geschiedenis zich herhalen....) Daar ligt nu nog een 3-hoekig leeg stukje grasland, tussen de Kamperstraatweg en het weggetje genaamd De Zande; deze takt van de Kamperstraat af en buigt even later naar links. Dit zou op de foto het weggetje achter de tram moeten zijn. In dat geval zou er op dat stukje gras dus de "Uitspanning Koelucht" gestaan moeten hebben. Wat er op de foto op het naambord zou kunnen staan, is hier overigens niet aan te relateren. Bovendien had de tram een eigen houten gebouwtje met seinpost. Het kan ook zijn dat we daar een stukje van op de foto zien. Het houten gebouwtje is overigens na opheffing verkocht aan een boer in De Zande, die er een serre aan zijn boerderij van gemaakt heeft. Of het er nog is weet ik niet. Ga binnenkort eens op verkenning daar, zo groot is De Zande niet....


Om geen doublures te krijgen...... (bron: http://www.spoorforum.com, waar deze vraag ook uitgezet is)
Laatst gewijzigd door Henk Rijkens op zo mar 18, 2012 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
_____________________________
Vriendelijke groet,
Henk

Websites:
Spoorforum
Henks Spoorgalerie
schoonderbeek
Berichten: 2
Lid geworden op: zo mar 18, 2012 14:05

Re: Vraag over foto Zuiderzeetram

Bericht door schoonderbeek »

Beste Henk,

Deze foto zit ook in de beeldbank van Historisch centrum Overijssel
zie: http://www.mijnstadmijndorp.nl/collectieitem/7859686

Daarbij staat vermeld:
Zuiderzeetram op de Veerallee bij splitsing spoorlijn Zwolle - Kampen (Kamperlijntje) stoomtramlocomotief met één wagen er achter bij een wissel. De conducteur en een burger staan voor de locomotief.

Ik hoop je hiermee te hebben geholpen.

Met vriendelijke groet,

Aart
Henk Rijkens
Berichten: 23
Lid geworden op: di jul 06, 2004 18:54
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Vraag over foto Zuiderzeetram

Bericht door Henk Rijkens »

Dank voor uw reactie. Deze foto heeft dus dezelfde omschrijving als in het boekje vermeld is en waarschijnlijk als zodanig overgenomen. Wat er dan niet klopt is, dat er gesproken wordt van "de splitsing van de lijnen náár Zwolle en Kampen". Als het Veerallee is, dan zijn we immers ín Zwolle. Op de Veerallee lag vroeger wel een spoor van de stadstram, die eindigde op het Engelse Werk. De ZZ-tram kwam echter gewoon via het hoofdspoor via Hattemerbroek vanaf de IJsselbrug het station binnen. Dat het de splitsing van de lijnen naar Amersfoort en Kampen zou zijn, lijkt me heel sterk, in die jaren was de sporenbundel richting Amersfoort al een stuk uitgebreider, in ieder geval meer dan het ene spoortje met de tram er op.

Ik zeg niet op voorhand: dat kan het ook niet zijn. Komt mij ook niet als waarschijnlijk over. Maar ik duik ook hier verder in, wordt vervolgd......
_____________________________
Vriendelijke groet,
Henk

Websites:
Spoorforum
Henks Spoorgalerie
schoonderbeek
Berichten: 2
Lid geworden op: zo mar 18, 2012 14:05

Re: Vraag over foto Zuiderzeetram

Bericht door schoonderbeek »

Beste Henk,

Er spreekt inderdaad net zo veel voor als tegen. Ik heb nog een andere suggestie. Zou het 't Wissel in Oldebroek kunnen zijn? Op de foto zijn nog letters te zien die de laatste 2 letters van de naam zouden kunnen zijn. Het enige probleem is dat hier ook een wisselspoor zat en de foto meer op een splittsing lijkt.

Misschien een idee, het zou me niet verbazen dat er nog 80+ers in de buurt van het huidige cafetaria 't Wissel zijn die het weten of dat de huidige uitbaters van de cafetaria meer van de geschiedenis weten en/of oude foto's hebben.

Ik ben benieuwd of je tot een eenduidige conclusie komt.

Met vriendelijke groet,

Aart
Henk Rijkens
Berichten: 23
Lid geworden op: di jul 06, 2004 18:54
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Vraag over foto Zuiderzeetram

Bericht door Henk Rijkens »

Henk schreef:De situatie bij 't Wissel is als volgt:

Afbeelding
(Bron: Henks Spoorgalerie)

Er ligt slechts een flauwe bocht in de weg, de trambaan zal daar niet afgebogen hebben in de mate zoals op de foto weergegeven. Wel was er hier een halte/wisselplaats (vandaar cafetaria 't Wissel) en daarom is hier ook nog altijd de bushalte. Een wisselplaats was dus een stukje evenwijdig dubbelspoor, waar de trams elkaar konden kruisen, zoals dit in spoor-jargon heet. De sporensituatie op de foto duidt ook daar in het geheel niet op.

Bron: www.spoorforum.com
_____________________________
Vriendelijke groet,
Henk

Websites:
Spoorforum
Henks Spoorgalerie
Wilfried
Berichten: 1
Lid geworden op: zo mar 25, 2012 14:41

Re: Vraag over foto Zuiderzeetram

Bericht door Wilfried »

http://www.poldersporen.nl/KEV/edam.html

Het is in Edam, 21 juli 1932
Henk Rijkens
Berichten: 23
Lid geworden op: di jul 06, 2004 18:54
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Vraag over foto Zuiderzeetram

Bericht door Henk Rijkens »

pvh96 op Spoorforum schreef:Hallo,

Ik ben zelf ook al enige tijd op zoek naar informatie over de zuiderzeetram, en zo kwam ik laatst deze foto tegen op deze link (op ongeveer 2/3 van de pagina)

Een deel van het bijschrift bij deze foto is:
Deze foto van 21 juli 1932 (fotograaf: W.A. Koch) toont de stoomtram met loc NS 41 en rijtuig BC 211 bij het station Edam. De 3 Backer & Rueb-locs (bwj. 1907/08) NS 41 - 43 en rijtuigen waren afkomstig van de in 1931 opgeheven NCS-Zuiderzeetramweg Nunspeet-Elburg-Zwolle.

Waarschijnlijk is deze foto dus helemaal niet langs de zuiderzeetramlijn gemaakt, maar bij het station van Edam...

Groet,
Patrick
Rein op Spoorforum schreef:Patrick, ik denk dat je helemaal gelijk hebt.
Ook de foto van 1.5.1906 vertoont overeenkomsten.
Dat perron langs de aftakkende lijn, was één van de redenen waarom ik toch aan "De Zande" bleef twijfelen.

Groet,
Rein

Beste Patrick, hartelijk dank voor de oplossing van dit raadsel wat voor mij al jaren speelde!

Wat ik altijd dus wél goed gehad heb: het klopt niet......

Het juiste bijschrift van de foto luidt dus:


Deze foto van 21 juli 1932 (fotograaf: W.A. Koch) toont de stoomtram met loc NS 41 en rijtuig BC 211 bij het station Edam. De 3 Backer & Rueb-locs (bwj. 1907/08) NS 41 - 43 en rijtuigen waren afkomstig van de in 1931 opgeheven NCS-Zuiderzeetramweg Nunspeet-Elburg-Zwolle.
_____________________________
Vriendelijke groet,
Henk

Websites:
Spoorforum
Henks Spoorgalerie
Henk Rijkens
Berichten: 23
Lid geworden op: di jul 06, 2004 18:54
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Vraag over foto Zuiderzeetram

Bericht door Henk Rijkens »

Wilfried schreef:http://www.poldersporen.nl/KEV/edam.html

Het is in Edam, 21 juli 1932
Wilfried,

Ik kreeg het (latere) antwoord op Spoorforum eerder onder ogen, dan jouw bovenstaande reactie. Maar eigenlijk was jij nog eerder! Uiteraard ook bedankt voor het meezoeken!
_____________________________
Vriendelijke groet,
Henk

Websites:
Spoorforum
Henks Spoorgalerie
Plaats reactie