Uut de Olde Döze

Verhalen van vroeger uit de gemeente Oldebroek
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Uut de Olde Döze

Bericht door Redactie »

Wat er zo allemaal veranderen kan in amper 60 jaar in ons mooie dorp wezep en omgeving.
1.UUT DE OLDE DÖZE

Een verhaal uut de soppe van zo’n dik een halve eeuw geleden.
Ja beste mensen ik heb er over zitten dubben hoe ik dit verhaal zou schrijven in het dialect of op z’n Nederlands maar uiteindelijk heb ik maar gekozen voor allebei.

Nou daar giet ie, zo’n 55 jaar geleden ging ik op de dinsdag de donderdag en de zaoterdag venten = bezorgen met brood en andere bakkerswaren als 15 jarioge jonge vent in de soppe, engeland en de brand het doevendans met de bakkersfietse,dat was een fietse met een grote bagagedrager veurop en een grote mande met dubbele stangen en daorbie was het ook nog een deurtrapper dus m.a.w. ie musten of je nou wou of niet deur blieven trappen of de voeten van de trappers halen een rem zat er ook niet op ai stille wou staon musse ie die grote mande veurop ergens tegen aan laten glijden zo tegen een hooiberg ,schure of muur , of er af springen .
Op een goeie dag kwam ik bie ‘’n zekere Roelof van Wezep, ja dat was een olde boer hij woonde in een bakhuus dat was een klein huisje met een open vuur waar de meeste boeren in de zomer woonden ,en het was in de soppe tegen het meuggien aan een weide gebied dat er gedeeltelijk nog is,alleen de A28 loopt er nu dwars doorheen ,Want zijn boerderij was in de tweede wereldoorlog tijdens een luchtgevecht tussen Duitse en Engelse jagers in brand geschoten en nadien niet weer opgebouwd.
Dag jochie zeeg roelof bin ie d’r alweer doe maar twee grieze breugies dat was toen na de oorlog het z.g.regerings brood a 29 ct per stuk en een rolle arks van 27 ct de rol dat was toen de beschuut hier ter plekke en een roggebrood van zes pond dat werd gebakken van de rogge die de boeren zelf verbouwden en werd gemalen door de plaatselijke meulenaars het bakloon was 15 ct per stuk . totale kostprijs = 1 hele gulden. Dit is nu niet meer te begrijpen .
Maar om verder te gaan met roelof van wezep ,zegt ie tegen mij bakkertie ik heb vannacht een droom ehad ik zaagge allemaal koetsen en wagens met de lantaarns aan deur het meuggien gaan maar er waren gien paarden veur de koetsen en wagens het was een lange rij er kwam geen end aan.
‘k vond maar een vreemd verhaal en ik heb er nooit meer aan gedacht.
Maar van de weke toen ik op een avond langs de Bovenheigraaf fietste en al die auto’s en vrachtwagens in een lange rij op de A28 zag rijden met hun lichten aan schoot mij deze droom van die olde man te binnen en waarempel ze reden over het meuggien en door de soppe zonder peerden erveur zo zie maar weer dromen bint altied geen bedrog maar koom ook wel es uut.

Olde bakker henk kroese uut wezep.

Maar waar ik de vorige keer het over wol hebben is dat fietspad of beter gezegd kerkepad dat liep van de dorpskerke midden in wezep naar de buurtschap de brand en verderop achter huize Oldhorst naar Oldebroek
Het pad begon tussen kapper gait de kraaie of in het nederlands gerrit schoonhoven nu ame computers, en drost de hoefsmid nu cafe en kitchen
Het is er nog wel, maar wat smal ,dan bent u op de Brink nu v.Pallandtlaan vroeger een mooie plek met kastanjelanen en beekjes ook statige beuken lanen er is nog een stukje van te zien rechts van de Paules kerk nu korfbal ver: rood wit. Bij hun gebouw begint
het pad nu weer u steekt de steeg = zandweg over dan bent u in de buurtschap de soppe hier kunt u het pad nog steeds volgen let op wel erg smal en veel prikkeldroad dan komt u op heigraaf waar het pad doodloopt en u verder moet via de soppe weg waar u rechts een wit huis ziet ,daar woonde voordat het verbouwd werd ja je herkent het nu niet meer als bakhuus wel jammer eigenlijk die oude boer roelof van wezep dan ziet u als u recht naar voren kijkt de A28 dus zoals hij het noemde het meuggien het weide gebied u kunt nu alleen nog naar de bovenheigraaf dan rechtsaf en via het viaduct over de A28 daarna gaat u na enkele meters rechtsaf de collenhofs weg op en komt u in de buurtschap de brand en hier volgt u linksaf de brandsweg het vroegere kerkepad na kruising met de huidige rambonnetsweg komt u op vollenhofsweg ,die volgt u tot u bij het fietspad komt hier gaat u linksaf dan bent u weer op het oude fiets of kerkepad, waarna u komt op hogenbrinks weg en rijd u door de buurtschap de hoogen brink dan komt u op de looweg rechtsaf direct weer limks af en dan bent op ht Boven pad en wel de buurtschap de lapstreek en bent u al mooi erindje op weg naar oldebroek
hier stop ik met het verdere vervolg van dit fiets of kerkepad moet er eerst wat ondezoek naar doen, want met broodmand en deurtrapper kwam ik niet verder dan de vollenhofsweg richting zuiderzeestraatweg en daar rechtsaf richting Ysselvliedt men fietste toen op de zuiderzeestraatweg zelf want er was nog geen fietspad,in de bocht van Ysselvliedt staan en stonden aan weerszijden van het jan boerswegje het olde veenwijk en nieuw veenwijk daarna had je twee wegen die toegang boden naar de buurtschap Duivendans die bij de laatste boerderij nu de woning van Dr Verberk doodliep als karrespoor ,nu is het een asfalt weg die doorloopt naar de Voskuil.
Daarna kreeg je een laan als landbouwweg is er nog en even later die prachtige beukenlaan De langeweg nu een prachtig landelijk fietspad vroeger een hele slechte en modderige landbouwweg tussen voskuil en zuiderzeestraatweg ik moet er niet aandenken hoe het vroeger was daarna aan je linkerhand het Vinkennest met die mooie duiventil aan je rechterhand het prachtige landgoed Ysselvliedt nu een hotel van het Rode Kruis .
Ja en nu duik je onder het viaduct A28 door richting centrum en dan over de rotonde voor ontsluiting Wezep noord maar in mijn jonge jaren was er hiervan niks te zien en ontbrak ook het fietspad.

door Henk Kroeze
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Plaats reactie