De buurtschappen in Wezep e.o.

Verhalen van vroeger uit de gemeente Oldebroek
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

De buurtschappen in Wezep e.o.

Bericht door Redactie »

De buurtschappen in Wezep e.o.

De buurtschappen lagen aan de noordzijde van het Veluwemassief, daar waar meestal na een behoorlijk sterke daling de schrale zandgrond over ging in landerijen en daarna in weilanden die in het voor en najaar behoorlijk drassig waren. Dat is tegenwoordig door een betere waterbeheersing en verharde wegen niet meer zo merkbaar maar toen ik als jonge knul daar in die contreien aan het venten was met de bakkersfiets in het naar of voorjaar zat je soms wel tot de assen in modder en water, vooral de soppeweg dat was verschrikkelijk wat een water en modder er was bijna geen doorkomen aan. Dan ging ik maar over dat oude fietspad dat ook niet zo gemakkelijk was met die grote broodmand voorop maar het ging meestal wel goed, behalve als er flink wat wind stond. In het buurtschap de soppe heb je nu nog een prachtige eikenlaan richting de A28 zo bijna aan het eind links in het weiland was er een wel of waterbron en rechts van de laan ook in een weiland zelfs twee bronnen. Daar is er een van opgebouwd, deze bronnen of wellen voorzagen de beek die rondom Ysselvliedt en langs de zuiderzeestraatweg liep van water deze beek stroomde het hele jaar, dat is nu een stuk minder.

Afbeelding
De wel gezien vanaf de Heigraaf. Volgens een buurtbewoner kon je er in zwemmen voordat de aardappelfabriek water onttrok aan de bodem.

Dus als je vanuit wezep het fietspad volgde ging je eerst over de brink dan ging je door de soppe, dan over het meuggien, dan deur de brand en dan via vollenhofsweg, achter Oldhorst langs naar de hogenbrinksweg en dan kwam je via de Looweg op het bovenpad en in de Lapstreek. Nu stop ik want daar ben ik niet echt bekend, en muj van ut fietsen

Beste mensen wat wonen wie toch in een prachtig en mooi gebied,enerzijds de veluwe en anderzijds de polders, als je het maar zien wilt, ie raakt niet uutekeken echt woar.

Vr.groet en tot een volgende keer old bakker henk kroese.
Want er bint nog veule meer buurten bie ons in de buurte.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Plaats reactie