Verslag Sachsenring 2010 Racing team van Leeuwen

Gebruikersavatar
Redactie Noord
Redactie
Berichten: 734
Lid geworden op: vr apr 16, 2010 21:03
Locatie: Wezep

Verslag Sachsenring 2010 Racing team van Leeuwen

Bericht door Redactie Noord »

Met vier motoren aan boord vertrekken we richting de Sachsenring, Vier!!?? Is twee niet meer dan genoeg… Jawel, daar komen we wel mee uit maar we hebben dit weekend drie coureurs, naast Thomas twee herintreders. Opa Teunis (66) en monteur Bé zetten (53) we dit weekend als joker in. Is dat niet wat op leeftijd hoor ik u denken…., ach je bent zo jong als je je voelt en deze twee voelen zich nog steeds 18, bovendien zijn ze zeker niet de oudsten in de Classic klasse van oud kampioenen waarvoor ze staan ingeschreven. Pas deze week werden de motoren afgestoft na ruim 12 jaar op een zolder te hebben gestaan. De raceuitrusting idem dito, opvallend is wel dat die dingen altijd zo krimpen in de kast! Het zwarte racepak van Teunis zat letterlijk als gegoten, het zweepje ontbrak er nog net aan. Spannend werd het nog even toen Teunis’ helm door keuring moest, zelfs de omschrijving “Pletterpet” zou dit exemplaar nog te veel eer aandoen. Totaal 60 deelnemers staan er ingeschreven voor deze 50cc classic klasse, ook wel de borrelglaasjes klasse genoemd vanwege de geringe cilinderinhoud van deze motoren.

De “Jonge Leu” werden geacht zich niet met de techniek van deze motoren te bemoeien, die schijnt zo hi-tech te zijn daar zouden ze toch niets van begrijpen. Bé houdt zijn hoofd van allemaal nog het meest koel, Teunis bezoekt zeer frequent het toilet en Theo Timmer krijgt al de hele dag geen hap door zijn keel.

Nog even fanatiek als in het verleden stonden om 17.50 uur, 60 oud-coureurs hun motoren warm te draaien. Nadat het licht op groen springt heerst er totale chaos in het deelnemersveld. Na één ronde al, Rode vlag!! Theo “bots” Timmer komt in aanraking met een medecoureur vlak voor de neus van Teunis die volgens eigen zeggen zelf met de schrik vrij komt. De gecrashte coureur wordt gewond op de brancard afgevoerd terwijl een klein gedeelte van het deelnemersveld, niet in het minst gehinderd door de betekenis van de “rode vlag”, de hulpverleners de vouwen uit de broek rijden. Na het hervatten van de training gaat Bé er eens goed voor zitten en rijdt als een van de snelsten rond. Na terugkeer van de coureurs bij de vrachtwagen, wordt er hevig bezweet verteld over “listige bochtjes” en “het is maar goed dat de baan zo breed is want ik vloog bijna de bocht uit” de grappen zijn niet van de lucht.

Twee kwalificaties staan er voor zaterdag op het programma Bé kwalificeert zich als 24e en Teunis als 41e. De race start om 19:00 uur, doodse stilte voor de start, maar niet voor lang. Als het licht op groen springt, springen 60 coureurs hun motoren al duwend in het zadel. Met een fenomenale start schiet Bé naar een 6e plek. De race wordt uiteindelijk gewonnen door Bert Smit, onze “stickerman” en Bé die ietwat last had van de “zwaartekracht” tegen de bult op, wordt afgevlagd als 13e. Voor Teunis werd Ronald als “erzats fahrer” just in time ingezet, zodat ook de monteurs bezetting van Racing Team van Leeuwen maximaal werd benut.

We zouden Thomas door alle hectiek bijna vergeten dat er door Thomas ook nog geracet wordt. De 1e kwalificatie komt Thomas tot een 27e trainingstijd. De 2e training verbeterd hij zijn tijd met een halve seconde wederom goed voor een 27e tijd.
Ook voor Thomas staat er voor vandaag een race op de rol. De start is goed en hij komt de eerste bochten goed door om vervolgens weer een aantal plaatsen in te leveren. Rijdend in een groepje van 5 coureurs strijdend om de 22e plek sluit Thomas de race op de 25e plek af.

De tweede race op zondag gaat Thomas weer goed van start, echter wordt hij van achteren letterlijk het stuur uit handen gereden waarbij de koppelingshendel stomp afbreekt. In de "Omega Kurve" lukt het schakelen moeizaam en wordt Thomas links en rechts voorbijgestoken. Voor het opschakelen heeft het afbreken van de hendel niet zoveel gevolgen omdat de EvL machine een snel schakelsysteem heeft waarbij niet gekoppeld hoeft te worden, terugschakelen is een ander geval. Thomas rijdt de eerste vier ronden met een stel "dove" vingers en vraag niet hoe, maar het lukt hem ook nog om respectabele rondetijden te rijden. Na tien ronden gereden te hebben zoekt Thomas de pits op, tot dan toe had hij het voor elkaar gekregen om de boel werkend te houden, echter toen de hendel uit zijn vingers schoot en in het luchtledige bungelde nam Thomas de beslissing om te stoppen. Het risico vond hij te groot "als ik een vastloper krijg kan ik niet meer ingrijpen door de koppeling in te trekken en dan vlieg ik er met een highsider af"

Afbeelding
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Plaats reactie