Verbazing over lijstverbinding. (CDA)

Verkiezingen algemeen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Verbazing over lijstverbinding. (CDA)

Bericht door Redactie »

Verbazing
Bron Huis aan Huis

CDA-lijsttrekker Arjan Dickhof is verbaasd over de lijstverbinding die de ChristenUnie aan is gegaan met de SGP. "De ChristenUnie heeft de afgelopen vier jaar op heel veel onderwerpen hetzelfde stemgedrag als de PvdA vertoond. Nu gaat de ChristenUnie opeens een lijstverbinding aan met de SGP, terwijl Veldhoen (lijsttrekker ChristenUnie, red.) zegt uit te gaan van eigen krachten."
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Bartus
Berichten: 26
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 19:47

Re: Verbazing over lijstverbinding. (CDA)

Bericht door Bartus »

Tjonge weer een nieuwe in de politiek.

Kan iemand Arjan eens uitleggen wat een lijstverbinding inhoud? En dat deze lijstverbinding al 20 jaar bestaat? Tjonge wat een niveau!

Lijstverbinding is alleen voor de verdeling van de reststemmen (dus de meerstemmen die je nodig hebt voor het aantal zetels).

Dus inderdaad wel op eigen kracht.
Eerst je huiswerk doen en dan pas wat zeggen!

Trouwens wat doet je broer op de ChristenUnie lijst in Elburg????
Pietje Politiek
Berichten: 29
Lid geworden op: za sep 26, 2009 21:51

Re: Verbazing over lijstverbinding. (CDA)

Bericht door Pietje Politiek »

En dat deze lijstverbinding al 20 jaar bestaat?
Vreemd de CU bestaat pas sinds 2000
Eerst je huiswerk doen en dan pas wat zeggen!
De CU gaat elke verkiezingen een lijstverbinding aan met de SGP, maar de CU wil na de verkiezingen de SGP niet betrekken bij de college onderhandelingen. Dat verbaast mij als Pietje Politiek wel.
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Verbazing over lijstverbinding. (CDA)

Bericht door mrotman »

En voor uitleg over de restzetel kijk op:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Restzetel

De gemeente heeft op dit moment een raad die bestaat uit 19 zetels!

Ook interressant: http://nl.wikipedia.org/wiki/Voorkeurstem en http://nl.wikipedia.org/wiki/Kiesdeler
Bartus
Berichten: 26
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 19:47

Re: Verbazing over lijstverbinding. (CDA)

Bericht door Bartus »

Inderdaad bestaat de CU slechts 10 jaar maar ervoor bestond hier in Oldebroek al als RPF/ GPV en daarvoor al als RPF en GPV afzonderlijk en hadden altijd een lijstverbinding.
Bartus
Berichten: 26
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 19:47

Re: Verbazing over lijstverbinding. (CDA)

Bericht door Bartus »

en over die onderhandelingen ( CDA/ CU en SGP een juiste afspiegeling van de maatschappij?)

Jij mag het zeggen Pietje Politiek!
Pietje Politiek
Berichten: 29
Lid geworden op: za sep 26, 2009 21:51

Re: Verbazing over lijstverbinding. (CDA)

Bericht door Pietje Politiek »

Of de CU, CDA en SGP een afspiegeling van de maatschappij in Oldebroek vormen doet niet ter zake. Democratie is de meerderheid plus één.

Wat ik een kleine vier jaar geleden uit de media opgevangen heb is dat de SGP best een wethouder had willen leveren. SGP was toen niet zo blij dat de broeders waar doormiddel van een lijstverbinding zij mee op trokken tijdens de verkiezingen, na de verkiezingen andere vrienden uitkozen. (zoals ik het ervaren heb)
Een college van CU, CDA en SGP zou met een meerderheid van dertien van de negentien zetels op voldoende steun uit de raad kunnen rekenen. CU en SGP hadden dan waarschijnlijk meer gezicht kunnen geven aan hun grondbeginselen.

Maar bij college vorming speelt misschien meer dan het behalen van alleen maar een meerderheid. Partijen moeten geschikte kandidaten hebben die wethouder willen zijn. Verder zijn ze onderling misschien zo sociaal om niet maar zo een wethouder na vier jaar weg te sturen, en in te ruilen voor een ander die het weer moet leren en zowat hetzelfde beleid gaat uitvoeren. Dat levert ook een werkloze, die ook weer betaald moet worden.

Wat er precies na de verkiezingen tijdens de regering onderhandelingen afspeelt en meeweegt zal de burger naar ik weet niet het fijne van komen te weten. Deze onderhandelingen zijn niet openbaar.

Wij gaan als kiezer er gemakshalve vanuit dat de lijsttrekker ook de mogelijk toekomstige wethouder zal worden. Dat is niet zeker. Als kiezer kun je op het wethouderschap misschien wat invloed uitoefenen door een voorkeurstem uit te brengen. Het laatste woord hierbij blijft bij de partij die de wethouder mag leveren.
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: Verbazing over lijstverbinding. (CDA)

Bericht door Jan B. Kaiser »

Ja zo gaat het vaak, na de verkiezingen iets in elkaar zetten wat je voor de verkiezingen anders hebt voorgesteld. Die lijstverbinding van SGP en CU werkt overigens in het voordeel van de Christen Unie (die is namelijk twee keer zo groot als de SGP) en ook ik verbaas over deze zet van de SGP, tenminste als ik mij een raadsvergadering in december voor de geest haal waarin een voorstel van de SGP (financiële bijdrage van 50.000 euro aan een hospitium in Nunspeet ten behoeve van stervensbegeleiding) rücktsichloos door de overige partijen afgeserverd werd terwijl nog geen half uur later met een hamerslag de aankoop van een pand bij het bedrijventerrein Hattermerbroek (een zgn."risicovolle grondtransactie) voor ruim het tienvoudige goedgekeurd werd.
Zoals ik ook al op de locourant heb vermeld (Christen Unie: Vertrouwen) is duidelijkheid belangrijk.
Ik citeer: "Overigens ligt het niet in de lijn der verwachtingen dat er na de verkiezingen coalitiebesprekingen tussen ABO, PvdA en de Christen Unie plaats zullen vinden, maar volgens de burgemeester is het “not-done” om daar al voor de verkiezingen over te praten.
Ik persoonlijk vind duidelijkheid echter belangrijker dan oude gebruiken.
Het gaat om twee zaken: of voortzetting van de huidige coalitie, waarbij alle burgers in het dorp weten wat ze krijgen, of een wisseling van de wacht, waarbij de huidige oppositie partijen, zo nodig aangevuld met het CDA, het stokje overnemen en een nieuwe insteek geven aan het begrip besturen. Ik geloof dat de burgers er recht op hebben het standpunt van ABO in een vroeg stadium te vernemen, zodat ze, na zorgvuldige afwegingen hun keuze kunnen maken. Wij spelen geen verstoppertje. Ik hoop dat ook deze manier van communiceren door de burgers van Oldebroek op prijs wordt gesteld."

Jan B. Kaiser
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: Verbazing over lijstverbinding. (CDA)

Bericht door Jan B. Kaiser »

Beste Pietje Politiek

Je vooronderstelling dat de lijsttrekker ook de toekomstige wethouder is, is, voor zover het ABO betreft, niet correct. Wij zullen een wethouder via een open procedure van buiten de raad (en zelfs van buiten de partij) aantrekken, zodat er een optimale scheiding tussen de uitvoerende en de controlerende macht is. Deze wethouder zal op zijn capaciteiten gekozen worden (de wethouder van financiën zal bijvoorbeeld een accountant of iemand met vergelijkbare capaciteiten moeten zijn). Aan een wethouder van ruimtelijke orderning zullen ervaringseisen gesteld worden, etc.

Mijn persoonlijke conclusie is dat het huidige college ontoereikend is om de materie onder de knie te hebben en ook voldoende ambtelijke aansturing ontbreekt. Dit stel ik uit mijn perspectief van een bestuurlijke leidinggevende functie in het verleden.

Met andere woorden, ik wil dat de gemeente meer bedrijfsmatig bestuurd wordt, waarbij het college de directie van "de BV Oldebroek" is en de raad het college van bestuur. De raad moet de bevoegdheid hebben om een wethouder naar huis te sturen, zonder dat dit direct tot een politieke crisis leidt.

Met vriendelijke groeten

Jan B. Kaiser (Jantje Politiek)
Plaats reactie