Eigen router gebruiken ? ,Tips en Trucs

Vragen en antwoorden over de mogelijke aanleg van een glasvezelnetwerk in een aantal kernen van onze gemeente.

Wil je een eigen router gebruiken ?

Peiling eindigde op zo dec 02, 2012 14:57

nee , ik heb internet ,dan ben ik tevreden
1
10%
nee , dat vind ik te ingewikkeld
2
20%
ja , dat wil ik wel maar het lukt niet
0
Geen stemmen
ja , ik wil zo wie zo mijn eigen router gebruiken
2
20%
ja , dat doe ik al
5
50%
 
Totaal aantal stemmen: 10

Gebruikersavatar
robbert_wezep
Berichten: 55
Lid geworden op: za aug 29, 2009 20:33
Locatie: De Zeis , Wezep

Eigen router gebruiken ? ,Tips en Trucs

Bericht door robbert_wezep »

Het komt vaak voor dat mensen hun eigen router willen gebruiken ,in plaats van die van de provider .
Meestal zijn de routers van de providers maar beperkt in functie's of je kan er maar weinig
in aanpassen , ze zijn grotendeels geblokkeerd en alleen in 'admin' mode kan je er wat mee, mits je daar bij kan .
Overigens was Solcon niet te beroerd om een admin account aan te maken in mijn router dus dat is nu al 2 x gebeurt , maar de dag erna is de toegang weer foetsie, ook de extra optie's niet meer te gebruiken .

Nu ben ik toch al niet zo'n superfan van (dichtgetimmerde) speedtouch (tegenwoordig heet hij technicolour) dus heb ik besloten mijn eigen router te installeren (Draytek vigor 2130VN) super ding met Alle opties die je maar zou willen.


Om terug te komen op eigen router gebruiken lopen veel mensen tegen het probleem dat de (eigen) router het niet doet , dit heeft er mee te maken dat het WAN mac adress vast staat in het syteem van de provider , dit kan je vergelijken met het IP van de je computer , deze word gekoppeld aan het mac-adress van de netwerkkaart ,maar vaak word deze na een z.g
release tijd weer vrijgegeven na een bepaalde tijd .

om dus je eigen router aan de praat te krijgen kun je bijvoorbeeld de glasvezel modem een paar uur uit zetten , mogelijk krijg je een nieuwe release en wordt de eigen router geregistreert bij de provider en moet het werken .
Je kan ook in je eigen router het mac adress van de WAN poort (provider router) zetten , het zogenaamde clonen van het mac adress , dan ziet de provider je eigen modem aan als hun
eigen router, hierna zo het ook moeten werken .

echter hier zitten nog wel wat verschillen tussen bij verschillende providers of het werkt :

*bij KPN gaat internet,telefoon en tv allemaal via de router dus dit is extra complex instellen
in je router omdat hier wordt gewerkt met Vlan .
* bij Solcon gaat internet en telefoon via de router en tv rechtstreeks vanuit de glasvezel-
modem , dit is dus een stuk makkelijker instellen . ik had het hier vlot draaien , al moet je
even zoeken naar de voip instellingen.

voor de overige providers weet ik niet waar ze mee werken ,maar laat iedereen die hier ervaring mee heeft zijn steentje bijdragen in deze topic . :mrgreen:
HALLO GL@SVEZEL , DAAAG ADSL EN KABEL !!
Greetzz , Wezep-west