Ingezonden: ‘Oldebroek voor elkaar’ ‘Omzien naar elkaar’

Gemeenteraadsverkiezingen 2014
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Ingezonden: ‘Oldebroek voor elkaar’ ‘Omzien naar elkaar’

Bericht door Redactie »

Ingezonden: ‘Oldebroek voor elkaar’ ‘Omzien naar elkaar’
Bron Locourant woensdag 12 februari 2014 11:53

OLDEBROEK – Als inwoner heb ik de afgelopen week de verkiezingsavond bezocht in Oosterwolde welke goed georganiseerd was door dorpsbelangen Oosterwolde. Diverse stellingen werden er ter stemming en bespreking ingebracht, en uiteraard klonken er woorden als “participatie samenleving” , “Oldebroek voor elkaar”. Oldebroek voor elkaar is een mooi initiatief om in deze tijd de samenleving te mobiliseren om gezamenlijk actief te zijn. Het begrip “Participatie” vanuit Den Haag houdt nog wel wat meer in, dit ontlast de ambtelijke organisatie niet, maar zal juist in de komende jaren een extra inspanning gaan vragen. Meer invulling aan zorgtaken komen bij de gemeentes te liggen, ook in Oldebroek. Invulling geven aan de Participatiewet lijkt mij een belangrijk onderwerp ook voor de lokale politiek. Ik schrok dan ook enigszins, toen de stelling ter tafel kwam aangaande mensen die een uitkering ontvangen en of zij ingezet zouden kunnen worden bij vrijwilligerswerk. Vanuit “Oldebroek voor elkaar” een mooie overweging. Maar gezien de realiteit en de zorgen waar mensen die te maken hebben met het bestaan rondom een uitkering of werkzaam zijn vanuit een ander perspectief in onze samenleving, is dit bijna een bagatellisering van een probleem, wat op dit moment en de komende jaren zal toenemen.

In toenemende bate doen mensen een beroep op ondersteuning het zij tijdelijk of voor langere termijn.

Vaak is dit de groep mensen die niet op de voorgrond treden, maar in stilte hun lot ondergaan. Het is niet alleen degene die een beroep doet op extra ondersteuning die dit raakt, maar ook de mensen die met hem of haar samenleven.

De inclusief groep heeft vorig jaar al aan alle politieke partijen in onze regio een schrijven doen toekomen, om deze thema’s op de agenda te zetten. Zij hebben op 17 juli 2013 een handreiking van deze problematiek gedaan in verband met de komend gemeenteraadsverkiezingen. Een onderwerp wat direct mensen raakt. Uit de antwoorden die gegeven werden kon ik niet direct herleiden dat er voldoende kennis en antwoorden waren binnen de politiek.

Als raad en politici heeft u een controlerende rol, maar één van de politici op het podium gaf ook terecht aan dat de raad ook een kaderstellende rol heeft, ik zou dan ook graag de vraag willen stellen in het kader van “Omzien naar elkaar” wat is de kaderstellende rol die u samen met uw partijgenoten voor de komende jaren in gedachten heeft met betrekking tot de realiteit van “Participatie samenleving” en de gevolgen ook voor inwoners van Oldebroek?

Met vriendelijke groet,
Dirk Jan Grootkarzijn
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Plaats reactie