Rumoerige en rommelige debatavond in de Talter

Gemeenteraadsverkiezingen 2014
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Rumoerige en rommelige debatavond in de Talter

Bericht door mrotman »

Rumoerige en rommelige debatavond in de Talter
door Martin Rotman (zwevende kiezer)
Hieronder mijn impressie van deze avond. De Loco was ook met verslaggever en fotograaf aanwezig.


Oldebroek vrijdag 14 maart 2014 – De tweede debatavond georganiseerd door de politieke partijen wordt gehouden in het Kulturhus de Talter. De bezoekers worden ontvangen met koffie en een koekje. Afgeladen vol is de zaal niet en het grootste deel van de bezoekers bestaat uit de achterban van de partijen. Op de vraag wie er een zwevende kiezer is staken er ongeveer vier personen hun hand op. Waar ik er dus éénvan was.

In het begin van de debatavond werd de avond al verstoord door een bezoeker die meende zelf de regie over de avond te moeten nemen. Luister naar mijn geluidsfragment.
Het verdere deel van de avond werd er veel aandacht besteed aan alle taken die vanuit Den Haag naar de gemeenten toe komt. Heel belangrijk maar ook nog heel onduidelijk, omdat er nog heel veel onbekend is hoe dit precies naar de gemeenten toekomt. Verschillende partijen beloven garant te staan voor de zorg waar die nodig is. Dus ook weer zo een vage belofte.

Pijnlijk
Eén van de lijsttrekkers noemde in de discussie het bedrag wat er per inwoner naar de sport gaat in zijn betoog. Ik geloof dat Erik Doornwaard van de SGP dit bedrag noemde. Hij was trouwens éénvan de betere debaters van deze avond. Hij noemde een bedrag van 80 euro per inwoner in het jaar???......in ieder geval een afgesloten jaar.
Dirk Jan Grootkarzijn kwam vervolgens met de vraag aan de lijsttrekkers of ze wisten welk bedrag er voor de sport op de begroting van de komende jaren staat. Daar wist geen van de lijsttrekkers een antwoord op te geven. Dirk Jan moest zelf het antwoord van 30 euro geven. (Het was voor mij even onduidelijk of dit inclusief of exclusief het tekort op het zwembad is)

Het rumoer en gebrek aan leiding tijdens de discussie ging zelfs zover dat éénvan de lijsttrekkers aan gaf dat hij beter in de zaal kon gaan zitten.

Kloof tussen politiek en burger
Ook werd mij duidelijk dat de kloof tussen politiek en burger voor een groot deel door de burger zelf veroorzaakt wordt. Als burger denken wij alles te kunnen uitbesteden. Het aantal leden van de politieke partijen loopt terug en vergaderingen, ook openbare, worden heel matig bezocht. Wij verwachten van de politiek dat zij ons menukaart voor uithouden die er smakelijk uitziet en laag geprijsd is zonder aan het opstellen daarvan zelf te hebben meegedaan. (participatie) De grootste partij in onze gemeente, de ChristenUnie heeft ongeveer 300 leden, de SGP heeft ongeveer 350 ledenen is nog groeiende. Bij de andere partijen is het ledenaantal bij mij niet bekend maar waarschijnlijk veel lager.

Zinloze avond?
Nee toch niet. Ik heb tijdens de pauze en na het debat leuke en zinvolle gesprekken gehad met een scheidend raadslid, wethouder, en kandidaten die op de lijst staan.
Wel jammer dat er dit keer geen duidelijke beloftes zijn gedaan, zoals de lijsttrekkers in 2010 wel gedaan hebben. (o.a. Kunstgras en subsidie Loco)
Laatst gewijzigd door Redactie op zo mar 16, 2014 6:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Na melding door SGP: ledenaantal SGP in tekst opgenomen. Op deze manier is een onjuistheid weggenomen
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Rumoerige en rommelige debatavond in de Talter

Bericht door Redactie »

“Chaos troef” tijdens Oldebroeker politiek debat
Bron Locourant zaterdag 15 maart 2014 11:34

OLDEBROEK – Vrijdagavond was er in het Kulturhus “De Talter” een politieke debat avond in aanloop naar de verkiezingen, de burger kreeg de mogelijkheid om de standpunten van de politici te horen en met hen in debat te gaan. In Oosterwolde heeft het dorpsbelang deze avond georganiseerd in Wezep en Oldebroek lag het initiatief bij de politieke partijen. De ingehuurde gespreksleidster kon in Wezep het gesprek nog aardig onder controle houden, waardoor daar diverse onderwerpen besproken konden worden. In Oldebroek was het vanaf de opening “chaos troef”.

Lees verder op de website van Locourant en daar kunt u ook de foto's bekijken
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Plaats reactie