Wie kent het echte verhaal van de vervuilde grond?

Geef je mening hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Wie kent het echte verhaal van de vervuilde grond?

Bericht door mrotman »

Wie kent het echte verhaal van de vervuilde grond? Getuigen gezocht

Hieronder twee citaten uit de media:
“Zwaar vervuilde grond gestort in Hattemerbroek”

De oorzaak van het gesjoemel noemt hij simpel: "Geld. Maar de gevolgen gaan verder: we verliezen vervuilde grond uit het oog omdat het uit de keten wordt gehaald. Dat kan ernstige gevolgen hebben."


Al enkele jaren maak ik mij persoonlijk zorgen om de mogelijk schadelijke gevolgen van de stortingen van vervuilde grond ten behoeve van diverse “natuur verbeter projecten”. Ondanks beantwoording van het Waterschap op diverse vragen van mij, is de zorg bij mij nooit helemaal weggenomen. Zo weten mij mensen te vertellen dat ze gezien hebben dat er dode vis in de sloten rond de stortingen gezien is en dat er dode vis uit de plas aan de Middeldijk werd gehaald.

Helaas nu ook het nieuws dat Grindbedrijf Nijhoff ongeveer 5000 ton met koper en PAK’s vervuilde grond onrechtmatig gedumpt heeft aan de Middeldijk. Ondertussen gaat het ontvangen van vervuilde grond en baggerspecie aan de Middeldijk gewoon door.

Daarom ben ik op zoek naar mensen die getuige geweest zijn van opvallende zaken die naar hun mening niet door de beugel kunnen. Ook hoor ik graag het verhaal van mensen die kennis van zaken hebben op dit gebied.

Martin Rotman
06-11 105 712
mail m.rotman@chello.nl


Voor archief info kijk op http://www.oldebroek.net/phpBB2/viewtop ... 6854#p6854
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: Wie kent het echte verhaal van de vervuilde grond?

Bericht door Jan B. Kaiser »

De correcte procedure is natuurlijk dat de gemeente de vervuilde grond (na aanschrijving) laat verwijderen en verbranden en de storter, Nijhoff Grindbedrijf in Almelo, daarvoor de rekening krijgt. Dit bedrijf is al eerder door de Raad van State (in 2009) in het ongelijk gesteld. De gemeente maakt gebruik van een eigen jurist (Mr. Klostermann), die dit klusje naar behoren kan klaren. Beste Martin, bel jij met Nicolette Hoorn, die volgens mij (zo uit mijn hoofd) milieu in haar portefeuille heeft, of moet ABO dat doen? Doortastend optreden lijkt mij op zijn plaats.

Met een vriendelijke groet

Jan B. Kaiser
zoandweg
Berichten: 2
Lid geworden op: di mar 16, 2010 19:42

Re: Wie kent het echte verhaal van de vervuilde grond?

Bericht door zoandweg »

Moet ABO dit ook doen, veel geschreeuw maar ......?"
Ik word het meest vervuilt op "Oldhorst".
Zoals het tegen houden van de bomenkap? 0-1 :mrgreen:
Zoals het tegen houden van de olifant van Oldebroek? 0-2 ps foto`s verkrijgbaar bij de loco van de olifant. :lol:
Zal bakker schuld de 'kaiser"broodjes nu wel in de aanbeiding hebben anders straks dierenvoer.

vr. gr. de "zoandweg" met dit weer stoffig dus zoand in de ogen.
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Wie kent het echte verhaal van de vervuilde grond?

Bericht door mrotman »

Grondbank GMG geeft uitleg over “zwaar vervuilde grond”.

Aan mijn oproep: “Wie kent het echte verhaal van de vervuilde grond? Getuigen gezocht”, kwam slechts één reactie. Die reactie kwam van de Grondbank GMG, dit is het bedrijf die de werkzaamheden op het toekomstig Landgoed Noorderhoek in uitvoering heeft. De Grondbank GMG nodigt mij uit voor een gesprek.
Op de locatie aan de Middeldijk maak ik kennis met Ronald Agelink (projectleider), Martin Koopmans (manager bedrijfsvoering) en van het Waterschap Veluwe is aanwezig Jorrit Geerlinks. Jorrit Geerlinks is namens Waterschap Veluwe betrokken bij de controle van de aangevoerde grond en baggerspecie.

Definitie kwestie

Voor mij was het flink schrikken toen op website van de Stentor volgende titel stond: “Zwaar vervuilde grond in Ommen, Hattemerbroek en Kampen”. Hoe heeft dit kunnen gebeuren, hebben de controlerende instanties zitten slapen? Heeft Grindmaatschappij gefraudeerd? Koopmans geeft het volgende antwoord:
“Het is een definitie kwestie, een groot deel van het werk van Grindmaatschappij Nijhoff bestaat uit het verwerken van oude ‘bedden’ van spoorlijnen. Nijhoff sorteert en wast het materiaal, waarna het hergebruikt wordt. Eén van de fracties die dan ontstaan heeft Nijhoff al jaren aangeboden als bouwstof klasse 1. Deze licht vervuilde fractie valt wat vervuiling betreft binnen de normen van bouwstof klasse 1. Nu is al enkele jaren een discussie of dit materiaal als bouwstof gezien wordt of als grond. Deze discussie is uitgelopen op een uitspraak van de Hoge Raad, deze heeft beslist dat het geen bouwstof is maar grond. Voor grond zijn de normen van toelaatbare vervuiling veel lager. Dus had Nijhoff na uitspraak van de rechter ineens grond op verschillende projecten aangevoerd die niet meer voldeed aan de regels, terwijl ze voor de uitspraak wel binnen de normen vielen.”

Nijhoff is door de uitspraak achteraf in overtreding, maar voor Landgoed Noorderhoek en haar omgeving maakt het absoluut geen verschil of het nu bouwstof of grond genoemd wordt.

Na het gesprek krijg ik een rondleiding over het terrein. Koopmans geeft aan dat iedereen die vragen heeft of opmerkingen heeft altijd een terechtkan bij de Grondbank GMG. “Wij willen op een open manier naar de omwonenden communiceren, zodat iedereen kan zien wat wij doen op het project Noorderhoek.
Ook Jorrit Geerlinks geeft aan graag op een open manier te willen communiceren. Waterschap Veluwe is bevoegdgezag voor het verondiepen van de zandwinplas. Als waterschap houden wij steng toezicht op de bedrijven die de gronden keuren en verwerken. Van iedere partij die in het water wordt toegepast moet een rapportage met analyse gegevens aan het waterschap worden aangeleverd. Het waterschap controleert deze gegevens streng. Door te werken met Handhavingsteams waar disciplines uit meerdere overheden in worden betrokken proberen we zo goed mogelijk de grondstromen in beeld te krijgen.

Geruchten dode vis.
Jorrit Geerlinks van het Waterschap Veluwe weet het verhaal van de dode vissen te verklaren; “Dit heeft zich niet afgespeeld op Noorderhoek, maar in de visvijver achter de oude vuilstort. Bij ongunstige weersomstandigheden en veel aanvoer van slib was het zuurstofgehalte van het water te laag geworden, gevolg vissterfte. Op verzoek van het Waterschap Veluwe heeft de uitvoerder van het project, Grondbank Nederland B.V. beluchtingspompen in het water geplaatst.” (Grondbank Nederland B.V. is een collega bedrijf van de Grondbank GMG

Ronald Agelink, Martin Koopmans en Jorrit Geerlinks bedank ik voor hun duidelijk uitleg. Met een geruster gevoel kan ik naar huis gaan, maar wel ben er van overtuigd dat deze sector onder streng toezicht van de overheid moet staan.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Wie kent het echte verhaal van de vervuilde grond?

Bericht door Redactie »

Bron Twitter 29 februari 2012
Afbeelding
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Plaats reactie