drempels bovenheigraaf: springschans

Geef je mening hier.

drempels bovenheigraag weg?

ja
6
55%
nee
5
45%
 
Totaal aantal stemmen: 11

wezeper
Berichten: 10
Lid geworden op: wo apr 06, 2011 15:53

drempels bovenheigraaf: springschans

Bericht door wezeper »

Veel verkeer dat over de bovenheigraaf rijdt, rijdt veel te hard over de drempels.
De drempels zijn véél te laag en dus kunnen de automobilisten met hoge snelheid over de drempels "springen". Ook rijdt hier veel werkverkeer (auto's met aanhangers en vrachtwagens)
dat niet afremt voor de drempels; met gevolg een hels kabaal.....en daar word je niet vrolijk van als dat al vanaf 05:30 uur gebeurt. De drempels zijn bedoeld om de aansluitingen naar de woonerven te accentueren, maar ik denk dat dit weinig effect heeft aangezien men toch geen vaart mindert. Ik zou zeggen weg die drempels!!! En mensen hou je een beetje aan de snelheid, er kan zomaar iemand onverwacht oversteken.
Arnold van de Worp
Redactie
Berichten: 108
Lid geworden op: di jul 29, 2008 20:01
Locatie: Wezep, gemeente Oldebroek
Contacteer:

Re: drempels bovenheigraaf: springschans

Bericht door Arnold van de Worp »

Mischien moet de wijkagent Jos Joxhorst hier nog maar eens een kijkje nemen met zijn laserapparatuur

Een poos geleden werd er ook gecontroleerd op hardrijders op de Bovenheigraaf
dit is recent vermeld door de wijkagent op twitter!
http://twitter.com/#!/polwezep/status/42182948488888320
http://twitter.com/#!/polwezep/status/43011821669597184
liesbert
Berichten: 28
Lid geworden op: di sep 23, 2003 10:28
Locatie: wezep

Re: drempels bovenheigraaf: springschans

Bericht door liesbert »

Ik denk dat als ze de drempels moeten verhogen zodat alle automobilisten wel moeten afremmen om zo zonder schade de drempels over te kunnen. Als je de drempels weg haalt wordt het helemaal een race circuit. Snap dat het voor omwonenden vervelend is, maar weg halen is geen optie.
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: drempels bovenheigraaf: springschans

Bericht door Barry »

Op een dusdanig drukke weg zijn drempels niet de oplossing.

De weg zou ander moeten worden ingericht, met korte slingers of draaien.

De bovenheigraaf wordt veel gebruikt door vrachtverkeer en auto's met aanhangers, vooral drempels bij huizen zorgen dan voor veel overlast. Verkeersremmende maatregelen zijn wel goed, maar dat hoeven geen drempels te zijn.
wezeper
Berichten: 10
Lid geworden op: wo apr 06, 2011 15:53

Re: drempels bovenheigraaf: springschans

Bericht door wezeper »

Liesbert, ben het niet met je eens. De drempels verhogen is sowieso geen optie, omdat anders ambulance er niet goed over heen kan. Dit is ook het geval bij de laatste drempel volgens de gemeente! Deze is té hoog, vandaar dat de drempel bij de aansluiting Bietenakker lager is.
De lage drempels nodigt sommige bestuurders juist uit om er hard over te rijden en dit is dus zeker niet veilig! Kan me meer vinden in het antwoord van Barry. De drempels vervangen door bijv. een wegversmalling lijkt me een goed plan, hierdoor worden automobilisten verplicht om zachter te rijden. Vind het trouwens raar dat je op deze weg 60 mag. 30 lijkt mij vele malen veiliger voor de jonge jeugd die dagelijks oversteekt.
liesbert
Berichten: 28
Lid geworden op: di sep 23, 2003 10:28
Locatie: wezep

Re: drempels bovenheigraaf: springschans

Bericht door liesbert »

Ok ben het met je eens nu ik er wat langer over na gedacht heb. :oops: Een wegversmalling zou beter zijn. :) Maar ben het met 1 ding niet eens. Het eerste stuk van de bovenheigraaf mag je maar 50 km per uur. Pas vanaf de zoutlanddreef ( iets verder) mag je pas 60km. In het stuk van de 50 km liggen de drempels, dus daar zouden wegversmallingen een optie zijn en zeker de snelheid eruit halen en daarnaast minder lawaai maken voor de omwonenden.
wezeper
Berichten: 10
Lid geworden op: wo apr 06, 2011 15:53

Re: drempels bovenheigraaf: springschans

Bericht door wezeper »

Liesbert, fijn dat je er nu ook anders tegen aan kijkt. Is inderdaad 50 km. i.p.v. 60. Maar denk dat 50 kilometer vrij hard is voor een weg met een aantal drempels. Denk dat 30 hier op zijn plaats is.
Als je ziet hoe hard zo'n vrachtwagen ook over die drempels dendert, daar is geen remmen aan als er plotseling iemand oversteekt. Snap echt niet dat je hier 50 mag rijden! Of is het weer wachten op: "Als het kalf verdronken is....." Ik hoop het niet!!!!
liesbert
Berichten: 28
Lid geworden op: di sep 23, 2003 10:28
Locatie: wezep

Re: drempels bovenheigraaf: springschans

Bericht door liesbert »

Ik snap überhaupt niet waarom vrachtverkeer dat richting Oldebroek moet, via de Bovenheigraaf gaat en mag. Bestemmingsverkeer ok, maar doorgaand vrachtverkeer moet maar via zzstraatweg richting Oldebroek.
Maar denk je nu echt dat als het 30 km zone wordt, de automobilist zachter gaat rijden? Ik rijd dagelijks van Wezep naar Zwolle, via de keizersweg/A50/A28. Vanaf het spoor tot aan bijna het viaduct over de A50 is 60km, geen automobilist houdt zich eraan. Moet er bij zeggen dat ik het onzin vindt dat je daar maar 60 mag, je hebt daar geen direct aanwonenden zoals op de bovenheigraaf.
Verder woon ik in Wezep West, wordt vaak gebruikt als sluiproute om de verkeerslichten te mijden. "s Avonds rond een uur of 5 worden de wegen nog net niet gebruikt als race circuit. Het is stapvoets en er spelen, zeker met het mooie weer, enorm veel kinderen op straat. Zelfs bewoners rijden hier te hard.
Er wordt door de gemeente Oldebroek geluisterd met een half oor en verder doen ze er niets mee, totdat het te laat is!
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: drempels bovenheigraaf: springschans

Bericht door Barry »

Ik rij dagelijks vanaf wezep richting oldebroek.

Heel vaak kies ik dan bewus voor de bovenheigraaf, waarom? Deze weg is rustiger en rijd beter door dan over de Zuiderzeestraatweg. Met name de rotonde en verkeerslichten bij de A28 zijn op bepaalde tijdstippen een vreselijk knelpunt.

Daarom kan ik mij goed voorstellen dan vrachtverkeer, dat ook volgens een strak schema rijd, ervoor kiest om de bovenheigraaf te nemen.
Gebruikersavatar
painterman
Berichten: 16
Lid geworden op: zo okt 03, 2004 22:10
Locatie: Wezep

Re: drempels bovenheigraaf: springschans

Bericht door painterman »

Van mij mogen ze direct verdwijnen.
Je mag daar 50km/u rijden, maar als je dat doet ben je wel je bumper of uitlaat kwijt,
ze zijn gewoon net als al die andere drempels in de gemeente veel te steil.
Geen wonder dat de bewoners last van dat lawaai hebben.

Er zijn wel voorschriften wat betreft de hoogte,
Hoe hoog mag een verkeersdrempel zijn?
De hoogte van een drempel is bij voorkeur 8 cm, maar de drempels van 12 cm hoogte, die in het verleden standaard toegepast werden voldoen ook. De lengte van de op- en afrit is afhankelijk van de gewenste snelheidstremming en van de gekozen hoogte van de drempel.
Er bestaan geen wettelijke eisen voor verkeersdrempels. Wat daar het dichtst bij in de buurt komt zijn de richtlijnen van het CROW (Kenniscentrum voor verkeer, vervoer en infrastructuur), waarin wordt uitgegaan van twee typen verkeersdrempels: 8 cm hoog en 12 cm hoog. Bij verschillende hoogtes hoort een verschillende lengte van de op- en afrit.


Hoogte Lengte op- en afrit lengte plateau
20 km/u drempel: 8cm 1,00m nvt
12 cm 1,70m nvt
30 km/u drempel 8cm 1,75m nvt
12 cm 2,40m nvt
50 km/u drempel 8cm 3,00m nvt
12 cm 4,80m 2,40m
60 km/u drempel 8cm 4,00m nvt
12 cm 6,00m nvt
wezeper
Berichten: 10
Lid geworden op: wo apr 06, 2011 15:53

Re: drempels bovenheigraaf: springschans

Bericht door wezeper »

Barry, omdat de weg naar oldebroek via zzstraatweg druk is op bepaalde tijden, wil nog niet zeggen dat de Bovenheigraaf als racecircuit gebruikt moet gaan worden.

En Verder:
De Bovenheigraag is gewoon een sluiproute, die voor spelende kinderen zo wel erg gevaarlijk wordt. Zoals Liesbert ook al schrijft er wordt weer eens niet naar de bewoners geluisterd!! Moet eerst iets ergs gebeuren voordat men overgaat tot acties. Die drempels door "sluipende" vrachtwagens en aanhangers zorgen voor enorm veel overlast. Overdag is dat niet prettig, maar 's morgens vroeg en 's avonds laat is het helemaal erg. Het geluidsoverlast is enorm.
Door de drempels weg te halen en er zebrapaden te plaatsen met bv oranje knipperlicht zal je meer de aandacht van de automobilist trekken en hopen dat ze dan minder hard rijden. Veiligheid staat voorop, vooral in een aangrenzend kinderrijke bebouwde kom.
Volgens de gemeente was destijds dé oplossing: drempels. Maar ik ben van mening dat ze dit besluit maar eens moeten gaan herzien.
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: drempels bovenheigraaf: springschans

Bericht door Barry »

ik zeg ook niet dat het een racebaan moet worden, maar maak alleen duidelijk waarom voor mij de keuze soms valt op de sluiproute.

Bij overlast door een sluiproute kun je 2 dingen doen:
1. je ontmoedigd het sluipverkeer
2. je bevorderd de doorstroom op de hoofdweg

Ik ben het er helemaal mee eens dat vooral moet worden gedacht aan de veiligheid van kinderen. Met het verwijderen van de begroeing aan de zijkant van de weg is dit al een stuk beter geworden. Het is kaal, maar je ziet ook de kleine weggebruikers. Misschien is het ook een idee om de oversteek oranjeboomlaan - komijnakker??? (weet niet zeker), te voorzien van (fiets)verkeerslichten.

Toch zie ik ook een verbetering erin als het verkeer vanaf Heerde "gedwongen" via de A50 moet rijden. de grote verkeersstromen die bij de A28 moeten worden verwerkt, moeten in betere banen te leiden zijn.

Ook ben ik groot voorstander van het verwijderen van de verkeerslichten bij de A28. Hierdoor kan het verkeer op de Zuiderzeestraatweg veel beter doorrijden en wordt de "noodzaak" van een sluiproute nemen weggenomen.
liesbert
Berichten: 28
Lid geworden op: di sep 23, 2003 10:28
Locatie: wezep

Re: drempels bovenheigraaf: springschans

Bericht door liesbert »

Denk dat een oversteekplaats voor voetgangers en fietsers geen nut heeft op de bovenheigraaf/komijnakker. Als je kijkt hoeveel automobilisten nu al lak hebben aan de verkeerslichten stationsweg/keizersweg. Vroeger was hier ook een oversteekplaats en negeerden de automobilisten ook het rode verkeerslicht.
Wat je zegt dat de verkeerslichten moeten worden verwijderd bij de A28 vind ik ook geen goed plan. Heb je wel eens geprobeerd met de oude situatie om de zz straatweg op te komen zo rond een uur of 5? Dan gaan wezepers massaal gebruik maken van de afslag Hattem, met het gevolg dat de Keizersweg levensgevaarlijk gaat worden.
Ik denk toch dat wegversmalling op de bovenheigraaf het veiligst is. Maar ja, dat is mijn mening.
wezeper
Berichten: 10
Lid geworden op: wo apr 06, 2011 15:53

Re: drempels bovenheigraaf: springschans

Bericht door wezeper »

Ja, zo zijn er nog wel een aantal verkeerspunten in Wezep te noemen.
Sommige punten zijn erg overzichtelijk em erg gevaarlijk.
Vind dat de gemeente er maar eens moet naar gaan kijken.

Even terugkomend op de situatie Bovenheigraaf - Akkers.
Die drempels zorgen dus buiten het feit om dat ze niet fungeren als "remmer" ze ook een
enorme geluidsoverlast met zich meebrengen. Er zal naar een geschikte oplossing gekeken moeten worden waarin dus zowel de snelheid als de geluidsoverlast verdwijnt.
drh
Berichten: 11
Lid geworden op: zo okt 03, 2004 20:44
Locatie: Wezep

Re: drempels bovenheigraaf: springschans

Bericht door drh »

Beste mensen het blijft moeilijk. Ik woon zelf al jaren aan een drempel en ik kan je vertellen je wordt er stapel gek van. Om 5.15 begint het, door de vele busjes met aanhangers van de bedrijven die met een noodgang over de drempels scheuren is het niet lekker wakker worden elke werkdag is het raak, je hoort de lading los komen van de aanhangers om vervolgens met een enorme klap wee neer te komen. Daar komt nog bij dat er tussen de drempels (60 m) het gas erop gaat, het stuk bij ons mag je 30 km maar sommigen scheuren er zo hard dat ze weer volop in de ankers moeten om vervolgen de volgende drempel te kunnen nemen. Na werktijd en 's nachts zijn het de petjes met boenkmuziek die je wakker houden door met gierende banden het verhaal nog eens overdoen. Waarom is de snelheids-controle altijd over spoor bij Ubink waar geen kind loopt. Hier in de bewoonde wereld zie je ze niet. Mensen ik ben ook voor drempels maar dan niet voor mijn huis.
Het beste is allemaal een kastje in de auto die via gps de snelheid regelt. Waarom wil de overheid dat niet, nou dan komt er geen inkomsten meer binnen via de bekeuringen. Het blijft een probleem die zonder gps niet op te lossen is.
Plaats reactie