Gaat de gemeente de LOCO straks ondersteunen.

Verkiezingen algemeen
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Gaat de gemeente de LOCO straks ondersteunen.

Bericht door Redactie »

Gevonden op internet:
....Voorwaarde is, dat het programmabeleidsbepalend orgaan van de omroep representatief moet zijn.........
De financiële bijdrage aan lokale omroepen is voor gemeenten vastgesteld op 1,30 euro per huishouden..........
Bron http://www.rtvassen.com/index.php?optio ... Itemid=102

Kijk ook op: http://www.olon.nl/sub.php?mv=44&mid=152
Organisatie van Lokale Omroepen in Nederland schreef:De bekostiging betreft de vergoeding van de kosten die rechtstreeks verband houden met het verzorgen van de lokale publieke omroepdienst, voor zover die kosten niet op andere wijze zijn gedekt, op zodanige wijze dat op lokaal niveau in een toereikend media-aanbod kan worden voorzien en continuïteit van bekostiging is gewaarborgd.
De gelden in het Gemeentefonds zijn niet geoormerkt. Een gemeente is dus in beginsel vrij om de hoogte van de gemeentelijke bijdrage vast te stellen. Het betekent evenwel niet dat de de bekostiging € 0,00 kan zijn (tenzij de omroep geen subsidie aanvraagt). Er moet immers worden bekostigd en er moet daarbij worden voldaan aan de in artikel 2.170a, tweede lid, bedoelde eis
.............
1. Hoe moet de omroep de aanvraag indienen en wat moet worden meegestuurd?
[VNG] De omroep moet in elk geval meesturen: het jaarverslag (inclusief jaarrekening), een actueel beleidsplan en de begroting.........lees de hele nieuwsbrief
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
huub verberk
Berichten: 144
Lid geworden op: do jan 14, 2010 18:12

Re: Gaat de gemeente de LOCO straks ondersteunen.

Bericht door huub verberk »

Het Olon verhaal is mij bekend
Overigens moet je voor juli een aanvraag indienen voor 2010 Dat kan al niet meer

De zin "" voor zover niet op andere wijze enz" zegt infeite dat je het geld alleen krijgt als er geen andere inkomsten zijn. Die zijn er natuurlijk wel. Reclame op loco radio.

Het is duidelijk dat dit geld voor lokale radio bestemd is. Loco krijgt het niet. Wie dan wel? Het geld wordt dus verkeerd besteed. Mijn voorstel is dan ook het geld terug te sturen naar Den Haag. Dat is dan eerlijker.

Inzage in boeken is geen probleem. Maar dan willen we graag wel eerst de normen weten waarop LOCO beoordeeld wordt. Hoe groot moet het verlies zijn dat we niets krijgen. Hoe groot de ""winst"' om nog wel iets te krijgen. Dat weet niemand.
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: Gaat de gemeente de LOCO straks ondersteunen.

Bericht door Jan B. Kaiser »

Beste Barry

Ook jij verwart, zoals bijna iedereen, het begrip subsidie, wat je moet aanvragen en dan financiëel moet onderbouwen, met bedragen waar je recht op heb zoals AOW en ziekte-uitkering. Bij ziekte wordt er alleen door een arts bekeken of je ziek bent en hoef je niet te gaan uitleggen of je de uitkering financieel al of niet nodig hebt.
Zo ook met de Loco. De Nederlandse overheid bepaalt het bedrag dat de lokale omroep toebedeelt krijgt en maakt dat over met de bedoeling dat de gemeente dit zondermeer dan overmaakt. De gemeente Oldebroek heeft dat tot nu toe niet gedaan en het geld "verduisterd" en voor andere doeleinden gebruikt. Hier hoeft geen rechter aan te pas te komen om dit te kunnen constateren. Het criterium "gij zult niet stelen" geldt kennelijk niet voor politici, ook al komen ze voor een groot deel van christelijke huize.

Jan B. Kaiser
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Gaat de gemeente de LOCO straks ondersteunen.

Bericht door Barry »

Persoonlijk vind ik dat de Loco bestuurders hier even heel erg "nat" gaan.

De vereisten zijn bekend, maar de aanvraag is niet tijdig ingedien.

Waar ligt in dit geval de "schuld", mijn boeren verstand zegt bij de verantwoordelijke bij Loco.

Gepast lijkt mij dan om te zeggen: Wees een kerel accepteer je fouten en neem de schuld op je!

En Huub, ik zou even een herinnering in je agenda zetten om uiterlijk de laatste week van juni een aanvraag in te dienen voor 2011 :wink:

Meneer Kaiser, ik verwijs u naar de reactie bovenaan de pagina. Het gaat dus wel om subsidie. En nogmaals bij een langdurige uitkering ivm ziekte of arbeidongeschiktheid wordt door Uwv weldegelijk gekenen naar de financiële situatie. Vooral aanvullend inkomen is hierbij van belang. U kunt dit navragen bij uw financieel deskundige.
huub verberk
Berichten: 144
Lid geworden op: do jan 14, 2010 18:12

Re: Gaat de gemeente de LOCO straks ondersteunen.

Bericht door huub verberk »

Beste Barry,
Blijkbaar wil je het niet begrijpen. Loco is niets vergeten in Juli en loco gaat ook in de zomer niets vergeten Loco vraagt nl geen subsidie aan. Dat heb ik nu al X keer gezegd en nu moet het toch duidelijk zijn denk ik.
De argumenten staan hier boven.

Met vriendelijke groet

Huub Verberk
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Gaat de gemeente de LOCO straks ondersteunen.

Bericht door mrotman »

Het is dus duidelijk, LOCO wil het geld helemaal niet.
De kaders en spelregels zijn duidelijk. LOCO wil geen aanvraag doen omdat ze zelf al weten dat ze geen geld zullen krijgen. Veldhoen (CU) en ABO denken daar anders over, in het voordeel van LOCO! LOCO pakt vervolgens de uitgestoken hand niet aan en doen geen aanvraag voor een omroepbijdrage.
Dan sta je als politiek met je goede wil toch ook voor schut!!

De OLON nieuwsbrief lees ik heel anders: "Als er een jaaroverzicht, begroting en beleidsplan bij de aanvraag zit, kan de overheid niet zonder duidelijke argumenten onder de € 1,30 per woonruimte uit komen. Een lagere bijdrage zal duidelijk met argumenten onderbouwd moeten worden door de gemeente. Tevens zal de omroep in bezwaar kunnen gaan tegen de afwijzing.
Ook zou de gemeente kunnen zeggen dat de LOCO onnodig groot is ivm de grote van de onze gemeente, lijkt mij niet van toepassing? Alhoewel voetbalwedstrijden van Elburg live verslaan en ook een citaat van de website van de LOCO
Met onze radiozenders op 107.2 en 107.6 FM worden ca. 250.000 potentiele luisteraars bereikt!
Dat is toch 10x het aantal inwoners van de gemeente Oldebroek.
huub verberk
Berichten: 144
Lid geworden op: do jan 14, 2010 18:12

Re: Gaat de gemeente de LOCO straks ondersteunen.

Bericht door huub verberk »

Beste heer Rotman
Denkt u nu echt dat gemeente geld aan loco gaat geven? Denkt u nu echt dat men geen honderd duizend smoezen kan bedenken om het niet te doen. Moet Loco nu echt ieder jaar naar rechter? Denkt u nu echt dat gemeente zich iets aantrekt van rechterlijke om ombusman uitspraken ?(voetbalclubje uit Ooosterwolde kan je er nog wel iets over vertellen).
Heer Rotman , op welke planeet heeft u de laatste jaren gewoond??
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Gaat de gemeente de LOCO straks ondersteunen.

Bericht door Barry »

Beste Huub,

Volgens mij hebben alle walmen van medicinale dranken uw waarnemingsvermogen negatief beinvloed. Maar ik zal even voorkauwen:
1. Hoe moet de omroep de aanvraag indienen en wat moet worden meegestuurd?
[VNG] De omroep moet in elk geval meesturen: het jaarverslag (inclusief jaarrekening), een actueel beleidsplan en de begroting.
Hier staat duidelijk dat er een aanvraag moet worden ingediend. De vraag of het om een subsidie gaat of niet, is niet relevant. Om geld te krijgen moet een aanvraag worden ingediend. PUNT geen mitsen, maren of andere aanhangsels.

Het ouderwetse vraagt en u zal gegeven worden!

Tevens ben ik benieuwd naar uw uitleg van wat een subsidie is.

Wikipedia zegt:
Subsidie (van Latijn subsidium: ondersteuning, hulp, bijstand) is een tijdelijke bijdrage van de overheid of een non-commerciële organisatie ten behoeve van het starten, dan wel een permanente bijdrage voor het uitvoeren van een activiteit waarvan het economische belang niet direct voor de hand ligt.
Persoonlijk had ik uw vermogen hoger ingeschat dan u hier laat blijken.
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: Gaat de gemeente de LOCO straks ondersteunen.

Bericht door Jan B. Kaiser »

Beste Barry

Laten we elkaar persoonlijke vermogens (en dan heb ik het niet over de financiën) maar even buiten beschouwing laten. Dit soort ontboezemingen is niet zuiver in de discussie.

Groetjes

Jan "Vermogen"
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Gaat de gemeente de LOCO straks ondersteunen.

Bericht door Barry »

Jan B. Kaiser schreef:Beste Barry

Laten we elkaar persoonlijke vermogens (en dan heb ik het niet over de financiën) maar even buiten beschouwing laten. Dit soort ontboezemingen is niet zuiver in de discussie.

Groetjes

Jan "Vermogen"
Ik heb enkel critiek op de halstarigheid waarmee dhr. Verberk weigert om te lezen dat er een aanvraag dient te worden ingediend. Zoals u kunt lezen is het een regel opgelegd door de landelijke overheid.

Vervolgens zou ik aan u willen adresseren, het aloude spreekwoord:

De pot verwijt de ketel, dat hij zwart ziet!
huub verberk
Berichten: 144
Lid geworden op: do jan 14, 2010 18:12

Re: Gaat de gemeente de LOCO straks ondersteunen.

Bericht door huub verberk »

Beste Barry,
ik heb al eerder geschreven dat je het niet wilt begrijpen. Overigens wil de VHG = gemeente club dat het zo gaat.
dries wolff
Berichten: 34
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 19:46

Re: Gaat de gemeente de LOCO straks ondersteunen.

Bericht door dries wolff »

In simpelle woorden de loco had volgens de nederlandse overheid recht op het geld wel of niet op tijd aangevraagd doet er niet om.
Nu werd op de laatste bijeenkomst in het dorpshuis naar voren gebracht dat de gemeente oldebroek niet verplicht was om het geld daadwerkelijk aan de loco over te dragen.
Nu mijn vraag is deze regelgeving of wettebepalingen omschreven\vastgelegd door de nederlandse overheid of zuigen ze iets uit hun duim of maken ze zelf regeltjes ? in de gemeente oldebroek.
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Gaat de gemeente de LOCO straks ondersteunen.

Bericht door mrotman »

Vanaf 1 januari geld er een nieuwe wet, de OLON (Overkoepelende organisatie lokale omroepen) heeft een nieuwsbrief met uitleg over de nieuwe wet uitggeven.

Lees ook nog eens:
http://www.oldebroek.net/phpBB2/viewtop ... 704#p11704

Daar zul je ook volgende passage vinden:
De gelden in het Gemeentefonds zijn niet geoormerkt. Een gemeente is dus in beginsel vrij om de hoogte van de gemeentelijke bijdrage vast te stellen. Het betekent evenwel niet dat de de bekostiging € 0,00 kan zijn (tenzij de omroep geen subsidie aanvraagt).
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Gaat de gemeente de LOCO straks ondersteunen.

Bericht door Barry »

Beste Huub,

Met verwijzing naar de reactie van Rotman.

Koop een bril! of leer lezen.
huub verberk
Berichten: 144
Lid geworden op: do jan 14, 2010 18:12

Re: Gaat de gemeente de LOCO straks ondersteunen.

Bericht door huub verberk »

beste barry
nog een keer
als loco verzoek doet wordt het afgewezen omdat loco voldoende middelen heeft

officieel mag het geen 0,00 euro zijn maar 0,01 wel

en verder moet je het nog maar eens lezen wat ik eerder geschreven heb

overigens is de wet niet echt veranderd in 2010 vroeger was het geld niet geoormerkt nu wel maar er is nog steeds een heel klein gatje waardoor gemeeente kan ontsnappen
Plaats reactie