Hattemerbroek; Wakker worden!! (Windmolens)

Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Hattemerbroek; Wakker worden!! (Windmolens)

Bericht door Redactie »

Afbeelding
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
viel
Berichten: 10
Lid geworden op: wo jun 10, 2009 21:09

Re: Hattemerbroek; Wakker worden!! (Windmolens)

Bericht door viel »

Kan er iemand vertellen wie dit geplaatst heeft als extra motivatie om VOOR windmolens in Hattemerbroek te zijn.

Dit is het goedkoopste en tegelijk slechtste verkooppraatje wat ik ooit gezien heb.
Jammer want dit heeft niets met groooooottte molens die een beetje energie opwekken te maken.
Volgens mij zijn er andere oplossingen wel veel betere maar daar zal Jan van Werven wel niet veel beter van worden.

Groetjes
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Hattemerbroek; Wakker worden!! (Windmolens)

Bericht door mrotman »

Zon als alternatief voor wind
Bron www.destentor.nl door Ewoud ten Kleij vrijdag 17 juni 2011 | 07:00

HATTEMERBROEK - Een groot aantal zonnepanelen in plaats van windturbines bij knooppunt Hattemerbroek. Dat is het plan dat actiecomité Geldersedijk woensdagavond uit de doeken heeft gedaan.....lees verder op de website van de Stentor.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Hattemerbroek; Wakker worden!! (Windmolens)

Bericht door Redactie »

ingezonden door Huub Verberk (raadslid ABO)
De windmolens komen in Oldebroek!

Gisteren werd het voorstel om windmolens in Oldebroek te plaatsen besproken in de raad. Het was snel duidelijk dat de CU geen herhaling wilde van de chaotische vergadering in april. Samen met het sgp en PvdA had men het huiswerk goed gemaakt. Alles was al vooraf beklonken. Het CDA wilde nog wel enige wijzigingen aanbrengen maar dat stond de CU niet toe. De CU gaf uiteindelijk toe dat de kans dat de windmolens er niet komen, erg gering is.

ABO en VVD waren tegen deze plaatsing. Opmerkelijk was dat alle partijen meer inspraak van de burgers wilden maar dat men hieraan vervolgens geen waarde hecht. Wat de bevolking met inspreekavonden ook zegt, de windmolens komen er. Vooral de PvdA is erg huiverig voor iedere inspraak van de burger. De PvdA bepaalt wel wat goed voor u is.

Het voorstel om nog meer geld over de balk te gooien door een onderzoek naar clustering van scholen uit te voeren kon geen genade vinden in de ogen van Cu , SGP en ABO. We hebben de burger 22.500 euro bespaard.

Daarna kwam de toekomst visie 2030 aan de orde. Alle partijen prezen dit rapport. ABO noemde het prietpraat. Het zijn 18 papiertjes waarin vooral open deuren worden ingetrapt. Een visie is er niet in te vinden. U kunt zelf oordelen door het te lezen op http://www.oldebroek.nl. De woordvoerder van ABO had een balk meegenomen naar de raad om duidelijk te laten zien dat we met dit rapport 35.000 euro over de balk gooien. Het rapport verdwijnt vervolgens in de kast.

Na afloop hield de burgemeester nog een toespraak over de vertrekkende wethouder Veldhoen . Wie zijn opvolger is wordt dinsdag avond bekend gemaakt.

Huub Verberk
(raadslid ABO)
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Redactie Noord
Redactie
Berichten: 734
Lid geworden op: vr apr 16, 2010 21:03
Locatie: Wezep

Re: Hattemerbroek; Wakker worden!! (Windmolens)

Bericht door Redactie Noord »

ingezonden door CDA Oldebroek

Windmolens: stap voor stap bekijken of ze er komen.

In de raad van de gemeente Oldebroek stonden dinsdagavond de windmolens opnieuw op de agenda. Er gaat gewerkt worden op basis van een procesvoorstel, waarin een aantal stappen worden gezet. Daarbij blijft de raad aan het stuur zitten: na iedere stap wordt bepaald of er wordt doorgegaan of niet. De uiteindelijke beslissing valt bij het al dan niet vaststellen van het bestemmingsplan. Er kan op dit moment dus niet worden gezegd of de windmolens er wel of niet komen.

Toekomstvoorspelling heeft op dit onderwerp geen zin. Er moet uiteindelijk een duidelijk en goed onderbouwd besluit komen, omdat de bouw van de windmolens in het gebied omstreden is: alleen voor een goed besluit zal uiteindelijk begrip en respect kunnen worden opgebracht. Bovendien moeten er diverse vragen worden beantwoord en (verplichte) onderzoeken worden uitgevoerd. Pas als alle puzzelstukken verzameld zijn, kan de puzzel in elkaar worden gezet en kan de definitieve knoop worden doorgehakt. Wie van tevoren roept dat de molens er wel of niet moeten komen, gaat niet meer objectief de puzzel in elkaar zetten. ABO die tijdens de raadsvergadering concludeerde dat de molens er dus komen, had de aard van het voorstel blijkbaar niet goed voor ogen. Door alleen maar nee te roepen en nu te vroeg te constateren dat de molens er toch komen, heeft de partij zichzelf buiten spel gezet.

Het CDA stelde in een motie voor om een draagvlaktest uit te voeren. Hoe liggen de meningen binnen de gemeente en rond Hattemerbroek over windenergie, waar richten de bezwaren zich precies tegen en hoe kijken mensen aan tegen de mogelijkheid om zelf mee te mogen doen. Ook landelijk en provinciaal wordt draagvlak voor windmolens als een heel belangrijk gegeven gezien. Via de verplichte milieueffectrapportage(PlanMER) worden de gevolgen voor het milieu in beeld gebracht, waarom dan niet de gevolgen voor de mensen in beeld brengen.

Ondanks dat zowel het college als de raad van Oldebroek overleg met de inwoners hoog in het vaandel heeft staan, wilde een meerderheid in de raad hier echter niet aan. Het in beeld brengen van de meningen over windmolens vanuit de bevolking wordt blijkbaar niet gezien als een waardevolle aanvulling op de besluitvorming. Het lijkt erop dat enkele partijen het zelfs bedreigend vinden om de mening van de bevolking te horen. Het CDA vindt dit wel belangrijk en zal hier ook op in blijven zetten. Je mag als raadslid nooit op de stoel van de burger gaan zitten. De fractie zal in de komende tijd nagaan of het mogelijk is om zelf in één of enkele bijeenkomsten de meningen, bezwaren en vooral oplossingen te inventariseren.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: Hattemerbroek; Wakker worden!! (Windmolens)

Bericht door Jan B. Kaiser »

De Christen Unie, de SGP en de PvdA hebben allang besloten dat de windmolens er komen. Zo heeft de CU dit tijdens de laatste reguliere raadsvergadering kenbaar gemaakt. Deze regenteske partijen hebben lak aan de mening van het overgrote deel van de inwoners van Hattemerbroek, alsmede aan de mening van het college van partnergemeente Hattem. Het belang van een individuele grootondernemer in het dorp gaat boven alles. Staat daar wat tegenover, kan men zich afvragen?

Je kunt als CDA natuurlijk wel (in je eentje) roepen dat er zorgvuldig onderzocht moet worden hoe de bewoners er over denken. Nu, er hebben diverse inspraakavonden plaatsgevonden (de laatste na interventie van Hermen Overweg, de interim-burgemeester), waarna de mening van de burger inmiddels in de prullebak is verdwenen. Het is alom bekend dat "men" deze foeilelijke, overlast bezorgende en horizonvervuilende windmolens in Hattemerbroek niet wil hebben. Met alle juridische procedures nog voor de boeg (aanpassing bestemmingsplan en het doorlopen van de bezwaarprocedures tot aan de Raad van State, die het plan dan wellicht voor de tweede keer kan vernietigen) zijn we zo een aantal jaren verder. Net op tijd voor de volgende verkiezingen. En dan zullen Christen Unie, SGP en PvdA hierop door de kiezer aangesproken worden. Het CDA is dan natuurlijk nog steeds bezig met het roepen om onderzoeken naar draagvlak of iets dergelijks. Een definitief standpunt zullen ze ook dan wel niet hebben ingenomen.

Ik eindig deze bijdrage met de verzuchting: "wanneer wordt de politiek in Oldebroek eens volwassen?"

Jan B. Kaiser
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Hattemerbroek; Wakker worden!! (Windmolens)

Bericht door Redactie »

Windmolens: een stapje verder
Bron website ChristenUnie Oldebroek zaterdag 02 juli 2011 07:46

In de raadvergadering van dinsdag 28 juni heeft de raad van Oldebroek het besluit genomen om door te gaan met de procedure voor de plaatsing van vier windmolens bij Hattemerbroek. Dit is weer een stap in een lang proces waar het nog lang niet zeker is of ze er uiteindelijk ook zullen komen. Eerst zullen nog een aantal zaken moeten worden onderzocht en afspraken over participatie en communicatie worden vastgelegd........lees hier verder.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: Hattemerbroek; Wakker worden!! (Windmolens)

Bericht door Jan B. Kaiser »

Beste Engbert-Jan

Het enige wat je met de laatste bijdrage doet is verhullen dat de Christen Unie al lang besloten heeft dat de windmolens er komen. Maar omdat je bang bent dat je dat wellicht een hoop stemmen gaat kosten, doe je nu net of er nog geen besluit gevallen is. Dit is nu weer zo'n prachtig voorbeeld van het ontbreken van helderheid en duidelijkheid in de door de Christen Unie voorgestane gemeentelijke politiek. Ter herinnering referereer ik nog even naar het eerste incident van het ene zeggen en het andere doen, waarbij de Christen Unie bij monde van jou publiekelijk liet weten niet naar een geheime (besloten) bijeenkomst over de windmolens te gaan om er vervolgens doodleuk wel naar toe te gaan. In de raad je daarmee geconfronteerd sprak je van "veranderen inzicht". Ik heb daar toen een andere terminologie voor gebruikt.

We krijgen nu kennelijk wederom te maken met een staaltje van "veranderend inzicht". Nu, ik ben benieuwd hoe veranderlijk dit inzicht in de toekomst zal blijken te zijn.

Jan B. Kaiser
Engbert J Ruitenberg
Berichten: 8
Lid geworden op: di feb 15, 2011 14:01

Re: Hattemerbroek; Wakker worden!! (Windmolens)

Bericht door Engbert J Ruitenberg »

Beste Jan,

Als je onze bijdrage goed leest en ook onze voorgaande berichten over dit onderwerp dan zul je lezen dat wij steeds duidelijk geweest zijn in ons standpunt over windenergie. Ook in ons verkiezingsprogramma zijn we daar duidelijk over wij kiezen voor duurzame energie zowel zonne-energie als wind energie. Ook vier jaar geleden hebben we dezelfde keuze gemaakt voor de plaatsing van de molens bij Hattemerbroek. Ik moet constateren dat er andere partijen zijn die minder consistent handelen naar wat ze schrijven in hun verkiezingsprogramma. ABO is toch ook voor wind energie? Wat ik verder schrijf is dat er wel nog allerlei onderzoeken gedaan moeten worden waaruit zal moeten blijken of het ook werkelijk verantwoord is of ze op deze plaats kunnen komen. Volgens mij begrijp je dat ook best wel maar is het je alleen maar te doen om verwarring te zaaien. En dat is een vorm van politiek waar ik me graag verre van houdt daarom reageer ook niet weer op je tweede opmerking ook dat heb ik je al eens uitgelegd. Maar als jij er voor kiest om op deze manier mensen verdacht te maken terwijl je wel beter weet is dat jouw keuze. In ons politiek handelen proberen wij steeds zo duidelijk mogelijk te zeggen en te schrijven waar we voor staan en waarom we bepaalde keuzes maken. Als het niet duidelijk is willen we dat graag uitleggen maar wel op een eerlijke manier.

Engbert Jan Ruitenberg
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: Hattemerbroek; Wakker worden!! (Windmolens)

Bericht door Jan B. Kaiser »

Beste Engbert-Jan

Ja, het standpunt van de Christen Unie over windenergie is mij duidelijk. Over het standpunt van de Christen Unie over zonne-energie is mij minder bekend. Dit, door de inwoners van Hattemerbroek aangedragen alternatief, is niet door de Christen Unie, althans voor zo ver mij bekend, serieus in overweging genomen. Het is althans nimmer in de raad als zodanig nog voren gekomen. Vier jaar geleden waren de tijden, de samenstelling van de raad en het college anders en was het afwijzend oordeel van de Raad van State nog niet bekend. Dit alles is voldoende grond om nog eens over de materie na te denken. ABO was daar vier jaar geleden niet bij.
Natuurlijk is ABO in principe voor windenergie maar zeker niet tegen elke prijs, vooral ook niet omdat het draagvlak volledig ontbreekt voor de plaatsing van deze giga-molens.

Het zou chiquer geweest zijn als je eerst de resultaten van de onderzoeken afwacht, alvorens je als partij al een definitief standpunt inneemt. Nu krabbel je terug als gevolg van de kritiek, maar ik heb de Christen Unie tocht echt horen zeggen dat de windmolens er zo goed als zeker komen.
ABO zaait geen verwarring, ABO neemt en duidelijk standpunt in. Dit standpunt wijkt af van dat van de Christen Unie. Het is natuurlijk even wennen voor de Christen Unie dat er sinds ruim een jaar een wat grotere oppositie partij is, die de kat de bel aanbindt. ABO doet dat op geheel eigen wijze en ik kan mij best voorstellen dat het voor de Christen Unie, na decennialang geen bedreigende oppostie te hebben mogen ervaren (VVD en SGP hadden nauwelijks invloed op het collegebeleid) even scrhikken is. Helaas voor de Christen Unie laat ABO zich echt niet voorschrijven op welke wijze er oppositie gevoerd wordt. Dat ik dan publiekelijik de vinger op de wonde leggen bij inconsistent (eufemistisch uitgedrukt) gedrag van een raadslid (jij dus) moet je als publiek vertegenwoordiger maar op de koop toenemen. Natuurlijk vind je dat niet fijn, maar als je daar niet tegen kunt moet je niet in de raad gaat zitten. Alles wat je als raadslid zegt of doet wordt nu eenmaal onder vergrootglas gelegd. En nogmaals ABO is een oppositiepartij, die door Christen Unie vanaf het begin af aan tot de oppositie is veroordeeld. Jullie krijgen dus waar je zelf om gevraagd hebt. ABO heeft daar overigens geen moeite mee, maar dat had je al gemerkt. Als je echt meent dat je het beleid van de Christen Unie op een eerlijke manier wilt uitleggen dan zul je afscheid moeten nemen van de achterkamertjes politiek met de zgn. geheime (lobby) bijeenkomsten georganiseerd door grootindustriëlen in ons dorp; meer naar de burger moeten luisteren en afstand nemen van de regenteske wijze van besturen die voor de Christen Unie tot op de dag van vandaag in Oldebroek zo kenmerkend is. Als dat inderdaad gebeurt. dan geloof ik je pas. Tot die tijd blijf ik sceptisch. Niettemin bedankt voor de moeite die je neemt om inhoudelijk op mijn kritiek in te gaan. Dat waardeer ik.

Jan B. Kaiser
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Hattemerbroek; Wakker worden!! (Windmolens)

Bericht door Barry »

Persoonlijk zou ik als gemeente allereerst onderzoek doen naar het draagvlak bij de bewoners.

Als er geen draagvlak is, dan loopt de gemeente alleen maar tegen langslepende procedures etc.

Zelf geloof ik in het plan van de inwoners van Hattemerbroek. Temeer omdat er in de omgeving nagenoeg geen draagvlak bij de bevolking is.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Hattemerbroek; Wakker worden!! (Windmolens)

Bericht door Redactie »

Prodeon blijft vechten voor windmolens
Door Minke Schuthof bron www.destentor.nl maandag 24 oktober 2011

KAMPEN - Prodeon, dat vijf windmolens op Kamper grond langs de N50 bij knooppunt Hattemerbroek wil bouwen, heeft maandag bezwaar gemaakt tegen het besluit van de gemeente Kampen. De gemeente wil het bestemmingsplan niet aan te passen om de windturbines mogelijk te maken.....lees verder op de website van de Stentor.
Lees ook het artikel op MVO nieuws
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Hattemerbroek; Wakker worden!! (Windmolens)

Bericht door Redactie »

(persbericht) CDA: geen windmolens bij A50 in Hattem
bron website CDA Hattem

HATTEM – De CDA-fractie heeft met amendementen gerealiseerd dat er geen windmolens meer voorkomen in het Landschapsontwikkelingsplan (LOP) en de Uitvoeringsparagraaf 2012-2025 van de Structuurvisie gemeente Hattem.

Tijdens de raadsvergadering van 24 oktober stonden het Landschapsontwikkelingsplan en de Uitvoeringsparagraaf 2012-2025 van de Structuurvisie Gemeente Hattem op de agenda. In deze kaderstellende documenten stond op kaartmateriaal een drietal windmolens ingetekend in de kom van de A50/A28. Dit waren dezelfde molens die in 2008 voor een omvangrijke discussie hadden gezorgd.

In 2008 verleende de raad geen medewerking aan een bestemmingsplanwijziging die de plaatsing van de molens mogelijk moest maken. De molens kwamen echter nog wel voor op kaartmateriaal uit het LOP en de Uitvoeringsparagraaf. Het CDA vond dat er uit deze kaarten onterecht kon worden geïnterpreteerd dat er in de toekomst windmolens op die locatie geplaatst zouden kunnen worden. Met steun van D66, PvdA en VVD werden de molens uit de kaarten verwijderd met een duidelijk signaal: er is geen ruimte voor windmolens langs de A50/A28 in Hattem.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Hattemerbroek; Wakker worden!! (Windmolens)

Bericht door Barry »

Kijk, in Hattem hebben ze "ballen"
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Hattemerbroek; Wakker worden!! (Windmolens)

Bericht door Redactie »

GS: geen molens N50
Bron www.destentor.nl door Olger Koopman vrijdag 11 november 2011

KAMPEN - Ongeloof en onbegrip strijden om voorrang bij Prodeondirecteur Bert van der Sluis, nadat Gedeputeerde Staten van Overijssel het inpassingsplan voor vijf windmolens langs de N50 naar de prullenbak verwees.....lees verder op de website van de Stentor.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gesloten