Wezep wenst 'paarden-paleis'

Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Wezep wenst 'paarden-paleis'

Bericht door Redactie »

Uitspraak Raad van State Ruimtelijke-ordeningskamer - Bestemmingsplannen
Gelderland geeft geen groen licht voor gedoogbeleid manege brandsweg.


Klik op de link hieronder voor de uitspraak:
http://www.raadvanstate.nl/uitspraken/a ... 9zwNMec%3D

Pieter Steenbergen van de Stentor heeft het begrijpelijk voor u gemaakt:
Ruitervereniging Wezep rijdt illegaal
door Pieter Steenbergen dinsdag 06 september 2011

OLDEBROEK - Moet Paardensportvereniging Noord Veluwe weer op zoek naar een nieuwe locatie? Het ziet het er naar uit, nu de Raad van State het beroep van een omwonende gegrond heeft verklaard.....lees verder op de site van de Stentor.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: Wezep wenst 'paarden-paleis'

Bericht door Jan B. Kaiser »

Ik heb in de kleine avonduurtjes nog een de gehele soap rond het hippisch centrum doorgelezen en wat ik tweeënhalf jaar geleden voorspeld heb is uitgekomen. Omdat ik de Noord Veluwe Ruiters (ofwel PSV zoals ze nu heten) geen kwaad hart toedraag (zij zijn immers aan de hand van oud wethouder Jan Klein het moeras ingeleid waarna Jan Klein ze in de steek gelaten heeft - dit geldt overigens ook voor de PvdA Oldebroek) heb ik aangeboden om hun eerstvolgende evenement, het in oktober te houden clubkampioenschap, op de Oldhorst te houden. De gemeente is namelijk in rechte niet in staat voor een illegaal gebeuren (wat het nu geworden is) een evenementenvergunning af te geven. Ook de cheque van 5000 euro. geschonken door de RABO-bank voor de realisatie van lichtmasten kun vooralsnog niet verzilverd worden.

Ik wens de Noord Veluwe Ruiters veel succes met het vinden van een nieuwe, legale huisvesting.

Jan B. Kaiser
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Wezep wenst 'paarden-paleis'

Bericht door Barry »

Wat gaat er nu gebeuren met de voorgenomen grondaankoop?
Redactie schreef:
Pachtkamer stelt pachter gronden Rambonnetweg-Brandsweg in gelijk.
donderdag 30 december 2010

WEZEP - Op 22 december 2010 heeft de pachtkamer uitspraak gedaan in het pachtgeschil inzake de gronden Rambonnetweg-Brandsweg. De eigenaar van het stuk grond wil het stuk land verkopen aan de gemeente Oldebroek, die er eventueel een Hippisch Centrum wil realiseren, maar er bleek sprake te zijn van pacht. De zaak werd daarom aanhangig gemaakt bij de pachtkamer door de pachter. De pachtkamer heeft nu geconcludeerd dat de eiser in het gelijk moet worden gesteld en er sinds 1 januari 2004 sprake is van pacht.

De gemeente Oldebroek zal, zodra het de uitspraak in kopie heeft ontvangen en deze op zijn gehele inhoud heeft beoordeeld, inclusief de rechtsgevolgen daarvan, de raad daarover nader berichten. Tevens zal het dan toelichten wat dit betekent voor de overeenstemming die er was tussen de verkoper en de Gemeente Oldebroek over de aankoop van de gronden Rambonnetweg/Brandsweg.

Deze overeenkomst bevat namelijk de ontbindende voorwaarde dat de bedoelde gronden vrij van pacht moeten worden geleverd.
http://www.locourant.nl/oudesite/index. ... 8&Itemid=5
Laatst gewijzigd door Redactie op zo jan 15, 2012 8:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link hersteld
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: Wezep wenst 'paarden-paleis'

Bericht door Jan B. Kaiser »

Al begin dit jaar heeft wethouder Veldhoen in de raad aangegeven dat deze grondtransactie niet doorgaat omdat de grond verpacht was en dat het idee van een hippische centrum afgeblazen was. Het ging nu nog slechts om de huisvesting van de PSV Noord Veluwe (voorheen de Noord Veluwe Ruiters en de Pony Club). Omdat het bezwaar tegen het bestemmingsplan Buitengebied 2007 van een eerdere datum dateerde heeft de gemeente kennelijk ook haar oorspronkelijke insteek (een hippisch centrum aan de Brandsweg) aangehouden.
De penibele situatie waarin de PSV nu verzeild is geraakt is het gevolg van een onzorgvuldige juridische afweging bij de besluitvorming genomen door oud-wethouder Jan Klein. Zijn opvolgers zitten nu met de gebakken peren en mogen proberen een oplossing te vinden.

Jan B. Kaiser
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Wezep wenst 'paarden-paleis'

Bericht door Redactie »

Eigen plek ruiters in zicht
Bron www.destentor.nl door Pieter Steenbergen zaterdag 14 januari 2012

OLDEBROEK - De toekomst van Paardensportvereniging Noord Veluwe (PSV) ligt aan de grens met Elburg, en wel aan de Laanzichtsweg om precies te zijn.
Deze oplossing tovert het college van B en W in Oldebroek uit de hoed voor de al tijden in onzekerheid verkerende vereniging, een fusie van Noord Veluwe Ruiters en Ponyclub Oosterwolde. ....lees verder op de website van de Stentor.
Opmerking redactie Oldebroek.net: Op dit forum wordt al lange tijd dit onderwerp gevolgd. In de artikelen wordt vaak verwezen naar artikelen en documenten op diverse andere websites. Door veranderingen op verschillende websites is het mogelijk dat deze links naar artikelen en documenten niet meer werken. Dit kan en zal mogelijk voorkomen bij de websites van:
de gemeente Oldebroek
de Veluweland
Locourant


Daar kunnen wij als redactie van Oldebroek.net helaas weinig aan veranderen.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
NogEenJansen
Berichten: 9
Lid geworden op: wo sep 28, 2011 15:48

Re: Wezep wenst 'paarden-paleis'

Bericht door NogEenJansen »

Heel slim om het daar te doen. 1. Lekker dicht bij Elburg om daar ook leden te werven en het komt aan de toekomstige rondweg om 't Harde.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Wezep wenst 'paarden-paleis'

Bericht door Redactie »

Ruiters zijn er niet gerust op
Bron www.destentor.nl door Pieter Steenbergen donderdag 19 januari 2012

Volgens Gerrit van de Ziel raakt Paardensportevereniging Noord Veluwe het gevoel een politieke speelbal te zijn maar niet kwijt. archieffoto Henri van de Beek
WEZEP - De donkere wolken boven Paardensportvereniging Noord Veluwe (PSV) willen maar niet opklaren. De ruiters smachten al jaren naar een eigen plek onder de zon, maar tot een definitieve vestiging wil het maar niet komen.......lees verder op de website van de Stentor.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Brief Jan B. Kaiser aan Paardensportvereniging Noord Veluwe

Bericht door Redactie »

Aan het bestuur van de PSV.

Naar ik heb begrepen is er maandagavond aanstaande een algemene ledenvergadering. Ik zou het in dat verband op prijs stellen indien u de inhoud van deze mail tijdens deze vergadering zou kunnen voorlezen als ingekomen stuk.


Geachte leden van de PSV

U kent mij als eigenaar van landgoed de Oldhorst van de jaarlijkse paardendagen die tot voor kort op het landgoed van mij en mijn buurman (De Vollenhof) gehouden werden. Uit dien hoofde kunt u de conclusie trekken dat ik de rijvereniging een warm hart toedraag. Dat is dan ook de reden dat ik, negen maanden na de uitspraak van de Raad van State, waarin de huidige huisvesting van de PSV op de locatie “Stal van den Berg” als illegaal is betiteld, nog steeds geen verdere stappen heb ondernomen. Sinds september vorig jaar ben ik, namens omwonenden, in gesprek met het bestuur van de gemeente evenals met dat van uw vereniging en heb hen er op gewezen dat een huisvesting elders gezocht moet worden. Een mogelijke verhuizing naar de Laanzichtweg in Oldebroek is de revue gepasseerd en recentelijk is ook de optie “locatie Bronsink” ter sprake gekomen. Deze laatste optie heeft het voordeel dat een ontsluiting direct op de Bovenheigraaf gerealiseerd kan worden, waardoor overlast voor omwonenden aanzienlijk gereduceerd wordt. Voor zover ik tot nu toe heb kunnen inschatten hebben de direct omwonenden geen of minder moeite met deze locatie en zullen zij gedurende de tijdspanne dat het bestemmingsplan aangepast moet worden met een gedoogstatus kunnen leven. Wel moet het initiatief voor deze nieuwe locatie van het bestuur van de vereniging komen. Een dergelijk initiatief komt niet van de gemeente.

Een optie om de huidige locatie (Stal van de Berg) te blijven benutten is niet reëel. De gemeente heeft immers schriftelijk al te kennen gegeven dat aan de uitspraak van de Raad van State inhoud gegeven moet en gaat worden. Men houdt als uiterste datum hiervoor 1 juli 2012 aan. Nu heb ik aan de betreffende wethouder (Carlo van Dijk) te kennen gegeven dat ik niet zo strak aan deze datum vasthoud, mits de ledenvergadering van de PSV (u dus) akkoord gaat met een huisvesting elders. Mocht u echter anders beslissen betekent dit de facto een mes op uw keel, omdat dan op korte termijn de bestuursrechter verzocht zal worden om de gemeente te verplichten om handhavend op te treden (d.w.z. het gedogen van de huidige huisvesting ongedaan te maken) onder verwijzing naar de uitspraak van de Raad van State. Met andere woorden, u dient zich te realiseren dat uw beslissing wellicht de continuïteit van de rijvereniging in gevaar kan brengen.

Afhankelijk van uw besluit zal het college dinsdag (morgen dus) een formeel standpunt innemen.

Met een vriendelijke groet

Jean Baptiste Kaiser
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Wezep wenst 'paarden-paleis'

Bericht door Redactie »

Persbericht gemeente Oldebroek, 4 juli 2012
College wil manageactiviteiten Brandsweg stoppen

Het college van Oldebroek ziet geen toekomst voor de manegeactiviteiten aan de Brandsweg 22. Daarmee neemt het college afstand van het standpunt van paardensportvereniging Noord Veluwe. Die liet weten geen gebruik te willen maken van alternatieve locaties die zijn voorgesteld. Op 1 juli 2012 eindigde de gedoogtermijn, die tijdelijke manegeactiviteiten op de locatie mogelijk maakte. Het college bereidt nu een besluit voor waarmee tot handhaving kan worden overgegaan.

Tijdelijke huisvesting
Paardensportvereniging Noord Veluwe is tijdelijk gehuisvest aan de Brandsweg in afwachting van definitieve huisvesting. De vereniging wil haar activiteiten graag voortzetten aan de Brandsweg en de locatie daarbij uitbreiden. Dit is echter niet toegestaan volgens het bestemmingsplan. Het college gedoogde de situatie in afwachting van een inventarisatie naar alternatieve locaties.
Nu de paardensportvereniging geen gebruik wil maken van de aangeboden alternatieven en de gedoogperiode is geëindigd, is het college genoodzaakt te handhaven. Dat betekent dat manegeactiviteiten niet meer zijn toegestaan op de locatie. Het college is voornemens hierover op korte termijn een besluit te nemen.

Aanpassing bestemmingsplan
Paardensportvereniging Noord Veluwe kan zelf een verzoek tot aanpassing van het bestemmingsplan indienen. De gemeente is dan wettelijk verplicht om een procedure te starten waarin wordt getoetst of een wijziging van het bestemmingsplan gewenst is. Uiteindelijk beslist de gemeenteraad over het wel of niet wijzigen van het bestemmingsplan.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
huub verberk
Berichten: 144
Lid geworden op: do jan 14, 2010 18:12

Re: Wezep wenst 'paarden-paleis'

Bericht door huub verberk »

Op 3 dec 2008 schreef de eerst reactie de volgende tekst


""Ik vraag mij in gemoede af of het nu werkelijk de juiste plaats is voor een zo'n beoogd gigantisch hippisch centrum met alles wat daar verder dan zo bij komt kijken.

Is dat niet een gebied met hoge natuur- en landschapswaarde waarbij het behoud van de open ruimte de doelstelling vormt?

Een dergelijk groot hippisch centrum is een zeer forse ingreep en een directe aanslag op dit fraaie gebied.

Ik kan me niet voorstellen dat een dergelijke gigantische ontwikkeling in dat kwetsbare gebied bevorderlijk is voor het behoud van de natuur- en landschapswaarden en toegestaan kan en zal worden.""



Gewoon de eerste reactie was volkomen juist. Nu drie en half jaar later komt de gemeente tot de zelfde conclusie. Hoeveel geld zou dit alles gekost hebben???
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Wezep wenst 'paarden-paleis'

Bericht door Redactie »

Persbericht gemeente Oldebroek, 9 november 2012
College wil duidelijkheid over locatie paardensportvereniging Noord Veluwe

Het college van Oldebroek wil duidelijkheid over de locatie van paardensportvereniging Noord Veluwe. Op 1 juli 2012 eindigde de gedoogtermijn, die tijdelijke manegeactiviteiten op de locatie aan de Brandsweg 22 te Wezep mogelijk maakte. Het college is genoodzaakt te handhaven en heeft de vereniging gesommeerd om haar activiteiten op deze locatie voor 1 juli 2013 te beëindigen.


Paardensportvereniging Noord Veluwe is nu nog gehuisvest aan de Brandsweg 22 te We-zep. De vereniging heeft eerder aangegeven haar activiteiten te willen voortzetten aan de Brandsweg. Dit is echter in strijd met het bestemmingsplan. Doordat de manegeactiviteiten in strijd zijn met het voor het perceel geldende bestemmingsplan, wil het college de illegale situatie beëindigen. Het college heeft hiertoe een redelijke termijn gesteld. De vereniging heeft tot 1 juli 2013 de tijd om een ander onderkomen te vinden. Slaagt de vereniging hier niet in, dan zal het college vanaf dat moment een dwangsom innen voor zolang de overtreding voortduurt.

Aanpassing bestemmingsplan
De vereniging kan zelf een verzoek indienen tot aanpassing van het bestemmingsplan. Indien de vereniging hiertoe besluit, is de gemeente wettelijk verplicht een procedure te starten. Het college zal de aanvraag beoordelen op verschillende aspecten, onder andere op de financiële haalbaarheid en een goede ontsluiting. De gemeenteraad beslist uitein-delijk over het wel of niet wijzigen van het bestemmingsplan. Het doen van een aanvraag schort de werking van het besluit tot handhaving in eerste instantie niet op.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Wezep wenst 'paarden-paleis'

Bericht door Redactie »

Oud-college steunt ruiters
bron www.destentor.nl geplaatst op 10 januari 2013

OLDEBROEK - Drie voormalige wethouders springen in de bres voor zwervende paardensportvereniging die andermaal dakloos dreigt te worden. Gezamenlijke verklaring ongebruikelijk. Jan Klein: "Het college vraagt hier om door."

Oud-wethouders André Maat, Gerrit Jan Veldhoen en Jan Klein verwijten het huidige college van B en W in Oldebroek gebrek aan historisch besef........lees verder op de website van de Stentor.
'Wethouders willen graag getuigen'
Bron www.destentor.nl 10 januari 2013

Het huidige college wil geen grond aanschaffen, zo zegt wethouder Carlo van Dijk van Financiën. Ook legt hij de uitspraak van de Raad van State niet zo stellig uit als de vereniging. "De uitleg is afhankelijk van welk standpunt je inneemt.........lees verder op de website van de Stentor.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Wezep wenst 'paarden-paleis'

Bericht door Redactie »

In de periode voor de zomer 2012 is met de PSV gesproken over drie alternatieve locaties, die het college meer kansrijk achtte dan Brandsweg 22. De PSV heeft om vanuit hun perspectief begrijpelijke redenen aangegeven liever aan de Brandsweg 22 te willen blijven. Per 1 juli 2012 verliep de gedoogtermijn voor de locatie, waarna een formeel handhavingstraject is ingezet. In het handhavingsbesluit staat dat de illegale situatie per 1 juli 2013 beëindigd moet zijn. Parallel daaraan is met de PSV gesproken over de toekomst. In lijn met het motto 'Meer samenleving, minder overheid' ligt wat het college betreft daarbij primair de verantwoordelijkheid bij de PSV om de bestemmingswijzigingsprocedure te starten en benodigde gronden aan te kopen.

bron facebook pagina wethouder Carlo van Dijk
Afbeelding
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Wezep wenst 'paarden-paleis'

Bericht door Redactie »

Ingezonden door Jan B. Kaiser

De Stentor berichtte vandaag dat de drie oud-wethouders van het vorige college zich opstellen achter het streven van de PSV (voorheen Noord-Veluwe Ruiters en Ponyclub Oosterwolde) om aan de Brandsweg gehuisvest te blijven.

Zij verwijten het huidige college gebrek aan historisch besef. Daarbij gaan zij echter voorbij aan het gegeven dat een uitspraak van ons hoogste rechtscollege, de Raad van State, ook voor gemeentebesturen bindend is.

De Raad van State heeft geoordeeld dat een sportgebeuren (wat een rijvereniging is) strijdig is met de landschappelijke waarden van het gebied waar de Brandsweg in gelegen is. Dit argument alleen al was voldoende om het bestemmingsplan “Buitengebied 2007” op dit punt nietig te verklaren. Over andere, door omwonenden aangevoerde argumenten, hoefde de Raad van State zich niet meer te buigen.

Dat het zover heeft moeten komen is geheel en al te wijten aan het vorige college, dat nagelaten heeft om de wettelijke kaders in voldoende mate te onderzoeken en te toetsen. In het verleden (2009) heb ik in een commissievergadering wel eens verzocht om een integriteitsonderzoek naar de verantwoordelijk wethouder inzake het hippisch gebeuren rond de Brandsweg (er was toen sprake van een samenklontering van alle rijverenigingen in een groots centrum, een zogenaamd hippisch landgoed). Mijn suggesties daartoe werd woedend door de toenmalige PvdA-fractie weg gewuifd.

Ik had het toen over Italiaanse toestanden en dat standpunt huldig ik nog steeds, totdat een onderzoek naar mogelijke vriendjespolitiek het tegendeel heeft aangetoond. Een dergelijk onderzoek heeft echter nimmer plaatsgevonden.

Ook een andere oud-wethouder heeft de schijn van belangenverstrengeling tegen zich, men denke aan het wijngoed in Oosterwolde.

Ik kan niet anders dan tot de conclusie komen dat deze drie oud-wethouders de rijvereniging, die ik overigens een warm hart toedraag (zij hebben vele jaren gebruik kunnen maken van mijn landgoed voor hun jaarlijkse paardendag) mee aan de hand nemen verder het moeras in, hetgeen wellicht in juli leidt tot het einde van de hippische activiteiten van de PSV. Van de bezwaaradviescommissie kan namelijk niet verwacht worden dat zij een uitspraak van de Raad van State herroept. Als dit al zou gebeuren, wordt dit door de bestuursrechter teniet gedaan. Met andere woorden de PSV laat onder leiding van het vroegere college kostbare tijd verloren gaan met uitzichtloze activiteiten.

De PSV heeft (of althans had) de mogelijkheid om terug te keren naar haar oorspronkelijke huisvesting in Oosterwolde, maar wil geen gebruik maken van deze optie.

Jan B. Kaiser
De Oldhorst
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Wezep wenst 'paarden-paleis'

Bericht door Redactie »

Column Klein: Oud-wethouders
OLDEBROEK - Oud-wethouder Jan Klein beschouwt de Oldebroeker politiek op de website van Huis aan Huis. Vandaag zijn eerste column in 2013.

De actie van de oud-wethouders Klein, Maat en Veldhoen om steun te geven aan het bezwaar van de Noord-Veluwe Ruiters (NVR) tegen de handhavingsplannen van de gemeente, heeft voor enige roering gezorgd. Terecht want het is nogal bijzonder wat er gebeurd. De vraag is in de eerste plaats waarom doorgewinterde oud-bestuurders deze ongebruikelijk stap hebben genomen. Dan moet er toch iets aan de hand zijn, zou je zeggen.

Reacties

Zoals je kon verwachten reageerden de boys van ABO als de honden van Pavlov. Daarbij als vanouds niet gehinderd door veel kennis van zaken, en ook niet geïnteresseerd in de feiten. Nou ja we zijn het van ABO gewend. Je hoopt steeds op wat beschaafdheid maar het komt er maar niet van.

Achterklap
Het op de man spelen hoort bij de huisstijl van ABO. Ook nu weer suggereren ze kwalijke praktijken van de oud-wethouders. Wel, zo’n twee jaar geleden is door ABO al beweerd, dat er sprake zou zijn, van belangenverstrengeling. Diverse instanties werden benaderd, o.a. de Tweede Kamer, de Commissaris van de Koningin, De Rijksinspectie en de Ombudsman. Ook de raadscommissie bestuurlijke zaken heeft zich over de klacht gebogen. Resultaat: Er is geen enkele aanleiding te veronderstellen, dat er niet-ordentelijke praktijken zijn geweest. Een afgang voor ABO. Maar in plaats van nu ruiterlijk te erkennen, dat ze fout zaten met hun verdachtmakingen, houden ze de achterklap levend. Zoiets noemen we in het dagelijks leven kwade trouw. Een fatsoenlijk mens zou zich moeten schamen zo politiek te bedrijven.

Feiten
Dan maar -in het kort- de feiten, want daar gaat het om. Nadat het aanvankelijke plan om aan de Brandsweg een groot centraal ruitersportcentrum te verwezenlijken van de baan was, bleef over, de huisvesting -op een veel kleinere schaal- voor alleen de Noord-Veluwe Ruiters. Door de gemeenteraad (jawel ABO) werd de beslissing genomen, dat de NVR zich aan de Brandsweg zouden mogen vestigen. Dit werd als zodanig opgenomen in het bestemmingsplan buitengebied. De provincie was akkoord en er was een quick scan geweest vwb eventuele problemen met de Natuur Beschermingswet (NBW). Die waren er niet. Dus alles leek in orde. Toch werd het plan getorpedeerd door de Raad van State. Niet omdat de locatie niet goed was, maar louter omdat de RvS het onjuist vond, dat er niet vooraf een volledig NBW-onderzoek was geweest. Een procedure-fout dus. Het is gebruikelijk, dat dan een herstel-actie volgt. Zo werd het ook ambtelijk voorgesteld. Om voor de buitenwereld volstrekt onduidelijke reden besliste het college echter, dat het hele feest niet meer doorging. De NVR moest daar weg en dus werd handhaving aangekondigd. Even was er nog een andere locatie in beeld (Laanzichtsweg) maar dat was een slag in de lucht. Zowel planologisch als financieel onhaalbaar. Ondanks herhaalde gesprekken die de ruiters hadden met de gemeente, er bleek geen enkele intentie om het probleem op te lossen. De NVR voelde zich zwaar in de steek gelaten en hebben zich toen tot de oud-wethouders gewend, die immers volledig van de voorgeschiedenis op de hoogte waren. Toen ook zij, via informele contacten met het gemeentebestuur, niet verder kwamen, heeft de NVR besloten tot een rechtsgang. De oud-wethouders hebben zich bereid verklaard voor de bezwarencommissie de gang van zaken uiteen te zetten.

Ingewikkeld
Het plan voor de ruitersport aan de Brandsweg is een behoorlijk ingewikkeld dossier geworden. Dat zal ook wel de reden zijn, dat de gemeenteraad zich nog niet opnieuw in de discussie heeft gemengd. Dat is toch wel wat bevreemdend omdat de raad zelf heeft beslist dat de NVR zich aan de Brandsweg zou mogen vestigen. Het college negeert die uitspraak door aan te sturen op handhaving. Wat is daarvan nu precies de reden? Dan zou je zijn minst verwachten, dat er actie komt. Want het is al met al een droevige zaak, dat een mooie vereniging dreigt naar de afgrond te worden geleid. Want dat is wat er gaat gebeuren als er geen mensen opstaan die durven te zeggen: dit is te gek voor woorden.

Jan Klein
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Plaats reactie