CU weblog Liesbeth Vos: Kwetsbaar

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

CU weblog Liesbeth Vos: Kwetsbaar

Bericht door Redactie »

Kwetsbaar!
Bron website CU Oldebroek vrijdag 05 april 2013 13:47

Graag neem ik u mee in wat onderwerpen die tijdens de laatst gehouden commissie Samenleving aan bod kwamen. Namelijk: wel of geen subsidie voor de voedselbank, het vergoeden van kinderopvang in speciale situaties en de verordening leerlingenvervoer.
Deze onderwerpen hebben direct te maken met mensen die gebruik van een voorziening maken. Een besluit van de gemeenteraad heeft dan ook invloed op levens (- behoeften) van mensen. Soms zelfs heel ingrijpend. Ik geef u eerlijk toe dat ik dit lastige materie vind.
Zo is er in Oldebroek is, net als in veel gemeentes, de afgelopen jaren een minimabeleid geaccordeerd en nu lijkt het erop dat dit onvoldoende is. Of is er misschien iets anders aan de hand. Je zou dan kunnen denken aan een verkeerd uitgavenpatroon van een burger, maar ook kan er een onvolkomenheid in het minimabeleid gekomen zijn door het duurder worden van de eerste levensbehoeften, of bijvoorbeeld door een toename van kosten van verzekeringen.
Afgelopen week viel het mij zwaar om de visie van de ChristenUnie scherp te richten op de eerder genoemde onderwerpen. Samen met mijn collega-fractieleden probeer ik hier een helder beleid in te volgen en de juiste keuzes te maken. Dat houdt voor ons in dat je als inwoner van Oldebroek moet doen wat je kunt, eventueel in samenwerking met familie, buren, of bijvoorbeeld kerken. Je bent bovenal zelf verantwoordelijk voor je leven (en voor dat van je kinderen). Maar mocht het toch niet lukken dan wil de overheid een springplank zijn; op weg naar een betere (uitgangs-)positie.
Maar wie ben ik om te zeggen dat iemand verkeerde prioriteiten stelt in zijn uitgavenpatroon, of dat je zelf als werkzoekende ouder de oplossing moet zoeken voor kinderopvang. Anderzijds is het ook een taak van de Gemeenteraad dat de financiën van de gemeente Oldebroek op orde zijn. We moeten dus keuzes maken. Keuzes die van invloed zijn op mogelijkheden die u als burger geboden krijgt (of niet).
Voor die verantwoordelijkheid lopen wij niet weg, maar deze weblog wil ik graag gebruiken om aan te geven dat wij naar een goede onderbouwing zoeken voor deze keuzes. Daarom willen wij graag in contact komen met instanties die al uitvoering geven aan het motto: Oldebroek voor mekaar. Maar ook met u die mogelijk al gebruik maakt van deze
instantie(-s) willen wij in gesprek gaan. Ja, dan moet je je als burger kwetsbaar durven op te stellen. Ik heb in deze weblog bewust gekozen om mij kwetsbaar op te stellen als het gaat om mijn meningsvorming. Hierdoor loop ik een risico, maar ik hoop dat deze opstelling u uitnodigt om u ook kwetsbaar op te stellen. Kwetsbaarheid is teer, maar ook heel sterk en kan verdiepend werken in een relatie. Mijn wens voor dit moment is dat wij door ons kwetsbaar op te stellen als individu, wij sterker worden als samenleving in de gemeente Oldebroek!

Liesbeth Vos – van de Weg
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: CU weblog Liesbeth Vos: Kwetsbaar

Bericht door Jan B. Kaiser »

Beste Liesbeth,

Ik begrijp uit je bijdrage dat je nog worstelt met de vraag hoe de Christen Unie om moet gaan met het subsidieverzoek van de voedselbank en in tweede instantie het leerlingenvervoer en de kinderopvang. Feitelijk eigenlijk niet vergelijkbare grootheden, maar toch. Je zoekt naar een goede onderbouwing. Dat verbaast me eigenlijk wel een beetje, want het gaat immers om een vorm van christelijke naastenliefde. Doet de voedselbank immers niet iets dat de gemeente (als vertegenwoordiger van de gemeenschap) eigenlijk zelf zou moeten doen. En dat tegen veel lagere kosten. Heeft jouw partij ook niet het begrip Christelijk in haar eigen naam staan? Of moeten we weer teruggaan naar de tijd van Dickens of die van de liefdadigheid van het armenhuis uit de 17e eeuw?

Het één en ander doet mij denken aan circa een jaar geleden toen het (eveneens Christelijk) college de subsidie op “tafeltje dekje” wilde stopzetten. Jij was er dacht ik toen nog niet bij. Ik heb er Sint Maarten bij moeten halen die als enige van zijn reisgezelschap (de rest was reeds in de herberg aangekomen om zich op genoeglijke wijze te laven aan de maaltijd en de daarbij behorende drank) zijn mantel deelde met een dakloze avant la lettre. Er heeft toen wat water naar de zee moeten stromen alvorens de Christen Unie, bedachtzaam als altijd, evenals de overige partijen, naar ik mij meen te herinneren, zich tegen het voorstel van het college verzet heeft. Moeten we die heilige nu wederom van stal halen omdat het geheugen kort van memorie is?

Natuurlijk verkeert de fractie van de Christen Unie in een spagaat. Je kunt immers niet keer op keer de bezuinigingsvoorstellen van het college (je partijgenoten) als fractie naast je neerleggen. Dat komt de geloofwaardigheid van het college en de partij niet ten goede. Maar, beste Liesbeth, lees er je partijprogramma nog eens op na. Daar vindt je ongetwijfeld ruimte om naastenliefde een hogere prioriteit in te schalen dan die van vermeende bestuurlijke voorkeuren, intercollegiale loyaliteit, financiële prioriteiten, en dergelijke facetten.

Leerlingenvervoer en kinderopvang zijn natuurlijk zaken met een recentere historie en dienen dan ook in een hedendaagse context geplaatst te worden.
Als wij een optimale scholing voor onze kinderen willen hebben hoort daar leerlingenvervoer bij en als wij een gelijkwaardige participatie van man en vrouw in het arbeidsproces voorstaan is betaalbare kinderopvang daar een logisch gevolg van. Dit zijn nu eenmaal de consequenties van een enkele decennia geleden ingezet landelijk beleid.

Met een vriendelijke groet

Jan B. Kaiser
(inmiddels oud-voorzitter van een partij die in het geheel geen moeite heeft om haar keuze in deze te maken).
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: CU weblog Liesbeth Vos: Kwetsbaar

Bericht door mrotman »

Hallo Liesbeth Vos,

Ik denk en vind dat het voorstel van het college om geen geld aan de Voedselbank te geven juist is. Daar wil ik graag twee argumenten voor aanvoeren:

:arrow: Ik denk dat de gemeente de handen vol heeft om op een sociale manier de haar opgegeven taken als sociaal vangnet voor de mensen die daar recht op hebben uit te voeren. Ruimte voor eigen initiatieven of ondersteuning vind ik geen taak voor de gemeente.

:arrow: De Oldebroeker samenleving heeft afgelopen jaren op allerlei manieren laten zien veel in staat te zijn. Ik denk onder andere aan Toer de Dellen en Willemijns Wens, maar ook aan de opbrengsten van piratenfeesten die naar goede doelen gaan. Onlangs was er nog een geslaagde avond van de Rotary, de opbrengst bestemd voor de Voedselbank.
En er komen vast meer initiatieven uit de samenleving.

Aan alle partijen: Wat kan de politiek doen?
Doe eens wat anders dan politiek gekibbel en elkaar straks tijdens de raadsvergadering beschuldigen van harteloosheid, maar organiseer als raad gezamenlijk eens een actie buiten de raadszaal. Zelf heb ik daar al een idee over. Geef minder geld uit aan de verkiezingscampagne van 2014. Geen de verkiezingsborden in de gemeente beplakt met onze plaatselijke politici maar met een grote oproep om donateur te worden van de Voedselbank. Is nog aftrekbaar van de belasting, dus geef wat extra.
Even voor alle duidelijkheid, ik vind voedselbank een waardevolle maar helaas noodzakelijke voorziening die ik een warm hart toedraag. Maar geen taak van de gemeente.

Lees ook het artikel in de Stentor van 4 april: http://www.destentor.nl/regio/oldebroek ... -1.3749302

Afbeelding
Laatst gewijzigd door mrotman op zo apr 07, 2013 7:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link naar artikel stentor toegevoegd
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: CU weblog Liesbeth Vos: Kwetsbaar

Bericht door Jan B. Kaiser »

Beste Martin,

Zoals je al wel gemerkt heb ben ik in het geheel niet met je eens. Vroeger (tijdens de Middeleeuwen en de 17e eeuw) dacht men zoals jij verwoordt: de zorg voor de zieken (en lepralijders) en de armen moest particulier initiatief zijn (liefdadigheid), vandaar dat in de Nederlandse taal de begrippen armenhuis, gasthuis en pesthuis zijn ontstaan. Na de tweede wereldoorlog heeft een PvdA voorman (Willem Drees) gemeend dat dit geen particulier initiatief meer moest zijn, maar een overheidsbemoeienis. Het moest geen gunst meer om geholpen te worden, maar een recht op hulp. En dat is een principe, waar ik in ieder geval niet van wil afwijken. Maar ja, één generatie later is men in Oldebroek kennelijk weer teruggevallen op oude tijden. Zoals gezegd, het geheugen is kort. En Martin, je moet een ander geen situaties toewensen, waar je zelf ook niet in terecht wilt komen: verborgen hongersnood in een lieflijk dorp aan de rand van de Veluwe. Je standpunt is toch eigenljik wel een beetje hardvochtig, hoewel ongetwijfeld niet zo bedoeld, maar dan is het in ieder geval wel ondoordacht. En volledigheidshalve: ik heb na het bezoek aan de voedselbank een donatie overgemaakt (heb jij dat inmiddels, als voorstander van particuliere liefdadigheid ook gedaan - hun rekeningnummer is 3010.05.818) en ABO heeft de vorige verkiezingen ook geen plakkaten op de verkiezingsborden opgehangen. De praktijk heeft inderdaad uitgewezen dat dit inderdaad zinloze geldverspilling is.

Met een vriendelijke groet

Jan B. Kaiser
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: CU weblog Liesbeth Vos: Kwetsbaar

Bericht door Barry »

Als burger vraag ik mij ook de zin en onzin van een voedselbank af. Tenslotte hebben we voor elke burger een minimuminkomensgrens. Toegegeven geen vetpot, maar als alle overbodige geschrapt wordt dan is het voldoende om van te leven.

Dan de problemen in de praktijk.
Mensen die bij de sociale dienst de deur worden gewezen wegens regels of ondernemers in tijdelijke nood die verplicht worden te stoppen met hun onderneming, hun "kindje", misschien moet er bij dat loket worden gekeken in hoeverre de toekenning van sociale financiële bijstand gepersonaliseerd kan worden.

mensen met een laag inkomen en daarnaast een zeer hoge maandlast en daardoor niet in hun levensonderhoud kunnen voorzien. Misschien moet er vanuit de gemeente meer nadrukkelijk naar buiten worden gebracht wat de gemeente kan betekenen voor deze mensen, hulp via sociale zaken, schuldhulpverlening of misschien zelfs de schuldsanering.

Ik ben het met Martin eens dat gewoon geld in de voedselbank gooien geen oplossing is, de wortel van het probleem moet worden gevonden. Daar zal ook "schuld" bij de burger zitten, maar in de praktijk heb ik ook gevallen meegemaakt waar men bij sociale zaken tegen een "muur" liep, dus moet ook die kant van het probleem eens onder de loep worden genomen.
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: CU weblog Liesbeth Vos: Kwetsbaar

Bericht door Jan B. Kaiser »

Beste Barry

Wil jij eerst de muren van de bureaucratie slopen? Mijn zegen heb je, maar of dat een realistische aanname is waag ik te betwijfelen. En hoe moet het intussen dan met al die mensen die tussen de wal en het schip geraakt zijn. Heb je daar dan ook een oplossing voor?

Met een vriendelijke groet

Jan B. Kaiser
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: CU weblog Liesbeth Vos: Kwetsbaar

Bericht door Barry »

Jan B. Kaiser schreef:Beste Barry

Wil jij eerst de muren van de bureaucratie slopen? Mijn zegen heb je, maar of dat een realistische aanname is waag ik te betwijfelen. En hoe moet het intussen dan met al die mensen die tussen de wal en het schip geraakt zijn. Heb je daar dan ook een oplossing voor?

Met een vriendelijke groet

Jan B. Kaiser
Beste heer Kaiser,

Bureaucratie is in het gemeentehuis en bestaat enkel doordat het in het leven is geroepen en gehouden door ambtenaren.

De Christen Unie geeft aan te worstelen met de problematiek, de ABO geeft aan op te willen komen voor de zwakken in de samenleving. Ik neem aan dat elke partij in Oldebroek haar plicht vooral haar zorgplicht voor de sociaal zwakkeren zeer serieus neemt. Als alle partijen dat doel voor ogen hebben, dan kan het toch niet zijn dat een ambtenaar het onoverkomelijke probleem is? De ambtenaren hebben tenslotte enkel de plicht om uitvoering te geven aan de besluiten van de gemeenteraad, dus het probleem zit enkel in het wel of niet daadkrachtig willen en kunnen optreden.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: CU weblog Liesbeth Vos: Kwetsbaar

Bericht door Redactie »

Toelichting uit: Commissie Samenleving 2 april 2013
.................
De aanvraag is naast het subsidiebeleid ook getoetst aan het sociaal beleid. Het sociaal beleid van de gemeente Oldebroek bestaat uit een aantal individuele voorzieningen, bedoeld voor inwoners met een laag inkomen. Deze voorzieningen zijn persoonsgebonden en niet bedoeld voor de subsidie van een voedselbank. Het sociale stelsel biedt voor mensen met een laag inkomen een aantal verschillende voorzieningen. Een voedselbank hoort hier niet bij, maar is een particulier initiatief.
Dit is tevens de lijn welke het Rijk aanhoudt. Er is in Nederland een sociaal zekerheidsstelsel waar voedselbanken geen onderdeel van zijn. Als door omstandigheden extra hulp nodig is, heeft de gemeente de mogelijkheid om individuele bijzondere bijstand te verlenen.
Om die reden wordt geadviseerd de aanvraag voor subsidie voor het opstarten en exploiteren van een voedselbank af te wijzen.

................

Sociaal beleid.
Binnen de gemeente Oldebroek is er een aantal regelingen en voorzieningen binnen en buiten de WWB die minima helpen om rond te komen, zoals bijzondere bijstand, kwijtschelding gemeentelijke belastingen en maatschappelijke participatie. Deze regelingen worden op klantniveau aangevraagd en zijn niet bedoeld voor de ondersteuning van instellingen.
In november 2012 is er een brief aan de Tweede Kamer gestuurd door de staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Dit als reactie op een brief van Voedselbanken Nederland. In deze brief stelt de staatssecretaris dat er een afdoende sociaal zekerheidsstelsel is en voedselbanken daar geen onderdeel van zijn maar een particulier initiatief. Het is van belang de onderliggende problematiek aan te pakken en niet enkel de symptomen te bestrijden. Wanneer door tijdelijke omstandigheden extra hulp nodig is, hebben de gemeenten de mogelijkheid om individuele bijzondere bijstand te verlenen.
De aanvraag past niet binnen het sociale beleid van de gemeente Oldebroek en niet binnen het sociale zekerheidstelsel zoals het Rijk dit voorstaat. Om die redenen wordt voorgesteld om de aanvraag voor een bijdrage voor de opstart en exploitatie van een voedselbank af te wijzen.
......
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: CU weblog Liesbeth Vos: Kwetsbaar

Bericht door Jan B. Kaiser »

Beste Martin,

Nog even een enkele opmerking over je laatste reactie. Het huidige landelijke beleid kenmerkt zich feitelijk door een VVD-beleid dat grosso modo de rijken rijker maakt en de armen armer. De PvdA legt zich ter wille van het regeringspluche daarbij neer. Niet alleen kenmerkt dit beleid zich door forse bezuinigingen op de zorg, het strafbaar stellen van illegale buitenlanders, die niets strafbaars hebben gedaan (zit de PVV dan toch in het geheim toch in de coalitie?), en draconische bezuinigingen op de zorg voor de minder bedeelden elders in de wereld (ontwikkelingssamenwerking, ach dat kan toch ook net zo goed particulier initiatief zijn: missie en zending, je weet wel). In dit licht bekijk ik ook het landelijk beleid inzake de positie van de voedselbanken. Ik kan niet anders dan daar enigszins schamper op reageren. Maar ja, noch de VVD, noch de PvdA heeft een christelijke instelling, en aangezien beide partijen ook niet in het college van Oldebroek zijn vertegenwoordigd (de VVD nam niet eens de moeite om in te gaan op een uitnodiging voor een bezoek aan de voedselbank), vraag ik mij in den gemoede af in hoeverre het christelijk college en raad zich dan zou moeten laten leiden door wat de “ongelovigen” in Den Haag het beste vinden. We hebben per slot van rekening toch een eigen verantwoordelijkheid. Daarnaast zijn er gelukkig veel gemeenten die een subsidie aan de voedselbank passend vinden binnen hun eigen beleid.

En nogmaals: "Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet gij dat ook een ander niet".
En dat geldt ook voor onze politieke gezagsdragers.

Jan B. Kaiser
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: CU weblog Liesbeth Vos: Kwetsbaar

Bericht door Redactie »

ABO: Voedselbank moet geholpen worden

Enige maanden geleden heeft de voedselbank Elburg-Oldebroek subsidie aangevraagd bij de gemeente Oldebroek. Het college besloot dat deze stichting hiervoor niet in aanmerking kwam. Toen het onderwerp voor de tweede keer besproken werd in de commissie samenleving was de wethouder bereid eenmalig € 2.000 te geven aan deze stichting.


De voedselbank Elburg-Oldebroek is in het voorjaar van 2012 opgericht omdat steeds meer inwoners een beroep moesten doen op de voedselbank in Zwolle. De stichting werkt alleen met vrijwilligers. Veel winkels steunen de stichting en kerken verlenen belangeloos hulp door ruimte ter beschikking te stellen voor het uitdelen van de voedselpakketten. De stichting moet echter wel voldoen aan de eisen van de voedsel- en warenwet, waardoor een grotere koelwagen en koelcellen nodig zijn. De organisatiekosten zijn erg laag. De grootste onkosten zijn: de kratjes om het voedsel in te verdelen, de huur van de opslaghal en benzine voor het vervoer.

Helaas wordt er steeds vaker een beroep gedaan op deze voedselbank. Denk niet dat iedereen hier zo maar even voedsel kan ophalen. De financiële situatie van de klanten wordt goed bekeken. Om in aanmerking te komen voor een voedselpakket mag men, na betaling van de vaste lasten e.d., slechts een gering bedrag overhouden voor eten en drinken. Voor een volwassene is dat € 180,00 per maand. Voor elke volwassene komt daar € 60,00 bij en voor elk kind t/m 18 jaar € 50,00. Dat zijn landelijke normen. Voor een echtpaar met 2 kinderen betekent dat totaal € 340,00. Dat is € 2,74 per dag per persoon. Een moeder met 2 kinderen heeft per dag voor eten, drinken, kleding, verjaardagen, Sinterklaas, Kerstmis, schoolreisjes e.d. niet meer te besteden dan € 9,00 per dag.

ABO denkt dat deze stichting meer steun verdient van de gemeente. ABO zal donderdag bij de gemeenteraadvergadering dan ook voorstellen dit bedrag eenmalig te verhogen tot € 5.000 voor investeringskosten. Omdat de stichting ook zeker moet zijn van ondersteuning in de komende jaren, willen we in 2014 en 2015 jaarlijks € 2.000 te geven. Voor de voedselbank een mooi bedrag en voor de gemeente een duidelijk gebaar dat we deze sympathieke stichting graag steunen. We hopen dat alle partijen zich in dit voorstel kunnen vinden.

Natuurlijk doen we een beroep op de gemeente Elburg om ook een dergelijke bijdrage te doen.

Huub Verberk namens de fractie ABO
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: CU weblog Liesbeth Vos: Kwetsbaar

Bericht door Redactie »

VOEDSELBANK krijgt € 4000
Bron website CU Oldebroek vrijdag 31 mei 2013 00:41

De voedselbank Elburg – Oldebroek krijgt €4000 van de gemeente Oldebroek. Een amendement dat werd ingediend door de ChristenUnie kreeg al voor de raadsvergadering steun van SGP, ABO, PvdA en CDA en zorgde voor deze financiële bijdrage. Het bijbehorende dekkingsvoorstel laat ruimte voor het vrijwilligersbeleid. Op die manier is het mogelijk om daar in 2013 nog andere instellingen uit te ondersteunen die op een goede wijze maatschappelijk dienstbaar zijn.

Niemand kan zonder eten. Je kunt het wellicht een paar dagen uithouden, maar je gezondheid zal zienderogen achteruit gaan. Daarom geven wij met z’n allen ook een belangrijk deel van onze inkomsten uit aan voedsel. Als deze inkomsten plotseling dalen, betekent dit een noodzakelijke en vaak forse aanpassing van het leefpatroon. Dat is niet altijd op korte termijn mogelijk en vaak wordt er dan gezocht naar een snelle oplossing. Dat zou het besparen op voedsel kunnen zijn. Maar er zijn ook mensen die langdurig van een minimaal inkomen moeten rondkomen. Zij kunnen te maken krijgen met forse financiële tegenvallers ( kapotte wasmachine, eigen risico zorgverzekering), maar willen ook een jarig kind wel eens een cadeautje geven.

Wat fijn dat er dan een maatschappelijk initiatief is als de voedselbank waar je in beide situaties terecht kunt en waardoor je van een aantal zorgen tijdelijk ontlast wordt. Het initiatief van een aantal personen om een voedselbank op te richten en die met vrijwilligers te runnen waarderen wij als ChristenUnie enorm. Het is zeker onze christelijke, maar ook onze algemene maatschappelijke verantwoordelijkheid om te zien naar de naaste. Dat geldt dus voor elke burger. Sommige personen doen dat door Mantelzorger te zijn, klussen voor anderen door te doen en weer anderen door een voedselbank te runnen. Wij geloven in de kracht van de burgers van Oldebroek en willen onze waardering daarvoor bij deze nogmaals uitspreken.

De fractie van de ChristenUnie heeft zich uitgebreid laten voorlichten door het bestuur van de voedselbank en heeft ook een bezoek gebracht op de locatie in Elburg. Op dit moment maken ruim 130 personen uit de gemeente Elburg en Oldebroek gebruik van dit goede initiatief. Zover wij kunnen beoordelen is de voedselbank goed georganiseerd en geven zij ondersteuning aan personen die daar echt voor in aanmerking komen. Ook hebben zij contacten met bijvoorbeeld de gemeenten, kerken en budgetbeheerders om te zoeken naar een structurele oplossing van de problemen en

Zoals ik u al schetste zien wij zeker de problemen waar mensen in onze samenleving mee kunnen worstelen. Tijdens de commissievergadering hebben wij dit ook besproken met het college. Want wij zijn van mening dat als er hiaten in onze wetgeving zitten, waardoor mensen onvoldoende inkomen hebben om van te kunnen bestaan, wij als overheid verantwoordelijk zijn voor de noodzakelijke reparatie. Hoewel wij ons realiseren dat het hebben van een zgn bijstandsuitkering geen vetpot is vertrouwen wij het college als zij aangeven dat het beleid nog afdoende is. Onze fractie heeft wel gevraagd het beleid op dit gebied nog dit jaar opnieuw te bezien en daarover te rapporteren. Dat is door het college toegezegd.

De voedselbank deed o.a. een aanvraag voor een structurele voorziening. Dat kon onze fractie niet honoreren. Natuurlijk zien we de waarde daarvan wel in, maar we zijn van mening dat het financieren van een voedselbank geen overheidsverantwoordelijkheid is. De overheid moet zorgdragen voor een voldoende en afdoende beleid. Wel vond onze fractie dat de aanvraag van de voedselbank te lang in behandeling is geweest. Dat betreuren wij en mede daarom hebben wij het college verzocht om het bedrag van € 2.000 te verdubbelen. Daarbij hebben wij het bijbehorende dekkingsvoorstel zo opgesteld dat er nog budget over blijft voor het vrijwilligersbeleid. Op die manier is het mogelijk om daar in 2013 nog andere instellingen uit te ondersteunen die op een goede wijze aan hun maatschappelijke verantwoordelijkheid uiting geven. In een tijd waarin wij als overheid en samenleving werken onder het motto Oldebroek voor mekaar vinden wij dat heel belangrijk.
Bent u de volgende die voor een ( financiële ) blijk van waardering in aanmerking komt op grond van een goed maatschappelijk initiatief?

Liesbeth Vos – van de Weg (egv123@gmail.com; 06-54733956)
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: CU weblog Liesbeth Vos: Kwetsbaar

Bericht door Barry »

Het zou toch mooi zijn geweest als er naast simpel geld te storten, ook meer aandacht zou komen voor een oplossing van het probleem dat de mensen zo weinig overhouden.
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: CU weblog Liesbeth Vos: Kwetsbaar

Bericht door Barry »

In aansluiting op de wisseling van 7-4, waarin de bureaucratie als een mogelijke oorzaak van problemen wordt genoemd wil ik graag verwijzen naar het volgende artikel:

http://www.nu.nl/politiek/3489146/ombud ... leem-.html
Plaats reactie