Ingezonden: Handen af van Kerkpad

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Ingezonden: Handen af van Kerkpad

Bericht door Redactie »

Handen af van Kerkpad

De wereld verandert, vertel mij wat. De ene wijziging onderga je schouderophalend, de andere accepteer je als onvermijdelijk. Maar soms roept een aanpassing totale weerzin op. Alles in geest en lichaam verzet zich. Nee, dit niet, denk je dan - uit welk verward brein is dit plan ontsproten? Zijn ze helemaal gek geworden?

In deze staat van opwinding bracht mij het bericht in de zaterdageditie van De Stentor, dat de gemeente Oldebroek het Kerkpad tussen Oldebroek en Oosterwolde gaat verharden. Met? Ja, u leest het goed, met beton. Beton op mijn dierbare Kerkpad. Dat nooit!
En dan begint het bericht in de krant ook nog met de zin: ‘Goed nieuws voor de fietsers in Oldebroek…’. Goed nieuws, goed nieuws. Veel slechter lokaal nieuws heb ik de laatste jaren niet gelezen.

Het Kerkpad is een organisch onderdeel van het authentieke weidegebied de Broeklanden. Prachtig schelpenpaadje met aan weerszijden een sloot vol waterleven, onderdeel van verschillende fietsroutes. Betonnen plaveisel is in mijn ogen een regelrechte aantasting van de oorspronkelijkheid. Dan kan niet en dat mag niet.

B en W van Oldebroek verdedigen het besluit met het argument dat het Kerkpad bij minder goede weersomstandigheden slecht begaanbaar is en dat (duurzaam, ja ja) beton de veiligheid van vooral fietsers garandeert. O ja, en het onderhoud is dan ook goedkoper.

Zit er op gemeentehuis niemand met een beetje historisch en esthetisch besef? Heeft niemand bij dit voorstel de vinger opgestoken en gezegd: wacht eens even, dit kan niet. Dit pad ligt er al jaren en moet blijven zoals het is en niet worden vernield met zoiets kils en lelijks als beton.
Het Kerkpad moet een schelpenpad blijven. Gewoon opknappen in de oorspronkelijke staat. Dan moet het maar ietsje meer kosten. Dat verdient een pad waar miljoenen voetstappen en wielafdrukken staan.

Handen af van het Kerkpad. Zo niet, dan is de gemeente nog niet van mij af…

Henk Stouwdam,
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Ingezonden: Handen af van Kerkpad

Bericht door Redactie »

De poll is gesloten, de uiteindelijke uitslag is:
Afbeelding

Afbeelding
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: Ingezonden: Handen af van Kerkpad

Bericht door Jan B. Kaiser »

Beste Henk en redactie

Ligt het niet voor de hand de verantwoordelijk wethouder (voor openbare ruimte), Lydia Groot, hier aandacht voor te vragen. Mochten jullie het nog niet gedaan hebben, ik heb het inmiddels al wel gedaan. Is het immers niet het voornemen van het nieuwe college om de burger meer bij het bestuur en de uitvoering daarvan te betrekken en niet meer alles over te laten aan ambtelijk inzicht.

Ook ik gruw van een betonpad. Ik moet er niet aan denken dat het kerkepad naar de Maranathakerk, dat ook over mijn grond loopt (De Oldhorst) van beton wordt. Beton heeft overigens de nare eigenschap om bij hitte uiteen te zetten, wat leidt tot opdruk en wellicht daardoor gevaarlijke situaties voor fietsers, waarvoor dan natuurlijk wel de gemeente aansprakelijk gesteld kan worden.
Er hoeft zich maar één ongeluk voor te doen en de mogelijk besparing als gevolg van het kiezen voor de goedkoopste/minst onderhoudsgevoelige oplossing wordt in één klap tenietgedaan door de schadevergoeding die de gemeente moet uitbetalen.

Met een vriendelijke groet

Jan B. Kaiser
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: Ingezonden: Handen af van Kerkpad

Bericht door Jan B. Kaiser »

Beste Henk en redactie (Martin Rotman?)

Ik kan jullie inmiddels berichten dat de wethouder (Lydia Groot) bereid is om met jullie in gesprek te gaan om te kijken of een andere oplossing dan een betonpad tot de mogelijkheden behoort. Omdat Lydia Groot nog erg nieuw in onze gemeente is (ze komt uit Noord-Holland) is het wellicht verstandig wanneer jullie je personalia bij het gemeentesecretariaat melden en zo komen tot een afspraak. Het aantal Stouwdammen in onze gemeente is namelijk aanzienlijk.
Overigens een compliment aan de redactie dat ze voor dit onderwerp een poll in het leven geroepen hebben.

Met een vriendelijke groet

Jan B. Kaiser
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Ingezonden: Handen af van Kerkpad

Bericht door Redactie »

Gemeente reageert op ingezonden brief Kerkpad

OLDEBROEK - Afgelopen maandag werd op Locourant en Oldebroek.net een ingezonden brief geplaatst van Henk Stouwdam. De gemeente heeft nu gereageerd op deze brief. Ze willen in gesprek gaan met meneer Stouwdam en anderen die het met hem eens zijn.

Wethouder Lydia Groot: "Het Kerkpad is een mooi pad met cultuurhistorische waarde, maar slecht begaanbaar, vooral bij regenachtig weer. We hebben uit naam van Stichting Dorpsbelang Oosterwolde een brief ontvangen met handtekeningen van 134 inwoners met het verzoek het kerkpad op te knappen. Met het besluit het Kerkpad te verharden, hebben we dus juist gehoor gegeven aan de vraag van inwoners. Naar aanleiding van de ophef over het Kerkpad gaan wij (het college van Burgemeester & Wethouders) in gesprek met stichting dorpsbelang Oosterwolde, de bewoners en andere belanghebbenden. We gaan na de zomer samen kijken wat de beste oplossing is en kijken hierbij ook naar de materiaalkeuze. We willen graag iets aanleggen waar veel mensen blij mee zijn."
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Ingezonden: Handen af van Kerkpad

Bericht door mrotman »

Jan B. Kaiser noemt mijn naam in bovenstaande reacties. Hier zou de indruk kunnen ontstaan dat ik een uitgesproken mening heb over dit onderwerp. Maar wat is dan mijn mening! Ik fiets graag en geniet ook van de goede betonpaden die aangelegd zijn op de Veluwe. Goede fietspaden verlaagt de drempel om de fiets te nemen, goed voor de gezondheid en duurzaam.
Ik ben dus een voorstander van goede verharde en verlichte fietspaden. Dus ook voorstander van het verharden van het kerkpad.
Vraag: Is de vraag over de verharding ook gesteld aan de dagelijkse gebruikers van dit pad?
Henk Rijkens
Berichten: 23
Lid geworden op: di jul 06, 2004 18:54
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Ingezonden: Handen af van Kerkpad

Bericht door Henk Rijkens »

Tegenwoordig fiets ik dagelijks over het pad heen en terug. De verharding bestaat m.i. niet uit schelpen, maar van dat gelige mergelsteen-gruis. Dit heeft de eigenschap dat het gedurende drogere perioden zo hard als beton (!) lijkt te zijn, echter bij langere nattere perioden heeft dit materiaal de eigenschap dat de bovenlaag week wordt en er sporen in komen, die later weer opdrogen en verharden. De tegenwoordige betonfietspaden, die her en der op de Veluwe liggen zijn van een andere kwaliteit dan vroeger, geen hinderlijke hobbels bij de naden, mooi glad en comfortabel om op te fietsen. Ook ik ben me er van bewust dat historie van belang is en er al heel veel inderdaad om zeep geholpen is in dat opzicht. Waarom geen tussenoplossing: asfalteer het pad en breng er een deklaagje op aan van steengrit. Geeft vrijwel hetzelfde beeld als nu, maar fietst bij slecht weer toch een stuk beter.....
_____________________________
Vriendelijke groet,
Henk

Websites:
Spoorforum
Henks Spoorgalerie
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: Ingezonden: Handen af van Kerkpad

Bericht door Jan B. Kaiser »

Beste Henk,

Meld je aan bij wethouder Lydia Groot om deel uit te maken van het gesprek dat zij met betrokkenen (Henk Stouwdam c.s.) na de vakantie heeft en maak haar deelgenoot van de mogelijke oplossingen.

Met een vriendelijke groet

Jan B. Kaiser
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Ingezonden: Handen af van Kerkpad

Bericht door Redactie »

Handen af van het Kerkpad (2)

Het is allerminst mijn bedoeling over de betwiste verharding van het Kerkpad te gaan jij-bakken, maar de stuitend arrogante reactie van Dorpsbelang Oosterwolde, in De Stentor van afgelopen vrijdag, dwingt mij tot een weerwoord.

Voorzitter Nanne Schoonhoven vindt een gesprek met wethouder Lydia Groot over wel of geen beton als toplaag ,,helemaal niet nodig”. Inwoners van Oosterwolde, met name uit de buurtschap ’t Eekt, hebben immers in een brief met 134 handtekeningen het college van B en W tot zijn besluit aangezet.

,,Mensen die voor de aardigheid over het Kerkpad fietsen, doen dat alleen als het mooi weer is. Er zijn ook mensen die er altijd gebruik van maken”, zegt hij letterlijk. En die mensen willen niet met een vies pak in de kerk of met een broek onder leem op school zitten. Met andere woorden: mond houden Oldebroekers en andere gebruikers. Het Kerkpad is van ons Oostewoldenaren. Wij bepalen dat er een betonlaag op komt.

Dit is een even opmerkelijke als particuliere uitleg van het begrip ‘openbare weg’. Beste Nanne Schoonhoven, het Kerkpad is geen pad voor eenrichtingsverkeer vanuit ‘t Eekt, maar een verbinding tussen de dorpen Oosterwolde en Oldebroek, met aan weerszijden gelijke belangen en gelijke rechten. Of betaalt Dorpsbelang Oosterwolde een reconstructie van Kerkpad?
En voor alle duidelijkheid: Oosterwoldenaren zijn op weg naar Oldebroek niet verplicht het Kerkpad te nemen. Gebruik is een recht, meer niet. Voor wie schoon in kerk of school wil zitten, zijn er via de Westerseweg en Mheneweg-Zuid twee uitstekende, geasfalteerde alternatieven. En dat is niet eens zo ver om.

Van de ‘burgemeester van Oosterwolde’, zoals de bevlogen Nanne Schoonhoven ook wel wordt genoemd, had ik meer waardigheid en democratisch inlevingsvermogen verwacht. Laat hem een voorbeeld nemen aan de constructieve opstelling van wethouder Lydia Groot. Zij wil iets aanleggen ,,waar veel mensen blij mee zijn.” Dat lijkt mij een goed uitgangspunt voor een gesprek tussen alle belanghebbenden. We zien elkaar aan tafel bij de wethouder, Nanne.

Henk Stouwdam
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Ingezonden: Handen af van Kerkpad

Bericht door Redactie »

Locourant schreef:Klompenpadoproer lijkt bezworen - Ton van Leijen
Bron Locourant, column Ton van Leijen, maandag 11 augustus 2014

HET klompenpad is natuurlijk het pad tussen Kerkstraat Oldebroek en Eekterweg Oosterwolde. Massa's Oldebroekers en andersdenkenden, ook mijn vrouw en ik, genieten elke keer als je het fietst of loopt. Een gerespecteerde medeburger hoorde dat de gemeente het schelpenpad wilde vervangen door beton. Dat riep bij hem 'totale weerzin' op.......lees verder op de Locourant.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Dickhof
Berichten: 28
Lid geworden op: di aug 12, 2014 8:33

Re: Ingezonden: Handen af van Kerkpad

Bericht door Dickhof »

Burenbonje
Het Kerkpad mag geen klompenpad worden. Dit kan voor- en tegenstanders van beton aanzetten tot een klompengevecht. Niet doen dus. Natuurlijk kan met ander schoeisel ook een gevecht ontstaan. Ik denk aan schoenen gooien, maar in onze cultuur is dat niet zo gebruikelijk. Hoewel met blote voeten de grond wel eens te heet kan worden, ga ik toch voor een blotevoetenpad. Om de kosten van het onderhoud te beperken zou ik kiezen voor een pad van kunstgras; ook uitstekend begaanbaar voor fietsers en val vriendelijk bovendien. Voor bikkels zou een blotevoetenpad van schelpen eigenlijk geen probleem moeten zijn Voor meer avontuurlijke wandelaars zou ik zelfs hier en daar een modderbad willen aanbrengen. Met sloten aan weerszijden van het pad is dat een fluitje van een cent. Ofschoon ook hier het gevaar bestaat dat vechtende partijen elkaar met modder gaan gooien of elkaar de bagger inrijden.

Om de burenbonje in de kiem te smoren moet uit een ander vaatje worden getapt. Dat ziet u goed. We zullen alles uit de kast moeten halen om een hooivorkgevecht de kop in te drukken; doet u mee? Ik stel voor dat beide dorpen elkaar voortaan vriendelijker benaderen. Om te beginnen kan ongeveer halfweg het Kerkpad een totempaal met een wederzijds welkom worden geplaatst. Deze paal zal dan tevens op een subtiele wijze de grens van het territorium van beide dorpen bepalen. Misschien is het goed om hier tevens een informatiepaneel te plaatsen waarop niet alleen de ontstaan geschiedenis van het pad is vermeld, maar ook een exegese komt van “Oldebroek voor mekaar”. Helderheid hierover voorkomt veel gedoe achteraf.


Om de lucht te klaren zou gebruik kunnen worden gemaakt van buurtbemiddeling. Maar je leest steeds vaker dat men bij bonje samen de vredespijp rookt. Het schijnt ook echt te helpen en het kost niet veel. Het risico van een nicotineverslaving is natuurlijk wel aanwezig als men als ketters gaat roken. Maar beter een ketter die rookt dan een krijger die op de oorlogstrom roffelt.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Ingezonden: Handen af van Kerkpad

Bericht door Redactie »

Kerkpad Oldebroek wordt toch verhard
Bron De Stentor, geplaatst op 11 oktober 2014

OLDEBROEK - Het Kerkpad bij Oldebroek wordt ondanks eerdere protesten alsnog verhard. Dat is de uitkomst van een bijeenkomst die wethouder Lydia Groot vorige week had met een aantal betrokkenen.

Voor- en tegenstanders van de verharding waren naar het gemeentehuis gekomen om over de kwestie te spreken........lees verder op de website van de Stentor.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Ingezonden: Handen af van Kerkpad

Bericht door Redactie »

Werkzaamheden kerkpad in volle gang
Bron Locourant 20 februari 2015

Afbeelding
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Plaats reactie