Michel Mulder neemt revanche op broer Ronald

Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10146
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Michel Mulder neemt revanche op broer Ronald

Bericht door Redactie »

Lars Scheenstra en Elma de Vries bij NK Weg inline-skaten in Wezep sterksten op puntenkoers

Michel Mulder neemt revanche op broer Ronald


WEZEP – Een sprinter won zaterdag de 10 km puntenkoers in Wezep. Lars Scheenstra uit Ter Idzard pakte tot zijn eigen verrassing de Nederlandse titel inline-skaten op dit onderdeel van het wegkampioenschap. Elma de Vries maakte haar favorietenrol op de puntenkoers bij de vrouwen waar.


De 500 meter, eerder op de dag, was bij de mannen een prooi voor Michel Mulder. Hij nam daarmee revanche op zijn broer Ronald, die vrijdag de 200 meter voor zich opeiste. Bij de vrouwen ging de titel op dit onderdeel naar Bianca Roosenboom.

Lars Scheenstra had eerder op de dag op de 500 meter nog brons behaald achter de broers Michel en Ronald Mulder. “Die hebben bij de start te veel snelheid en dan kom je er niet meer tussen”, erkende Scheenstra, die in de voorlaatste bocht wegslipte.
Michel revancheerde zich op de 500 meter voor de verloren 200 meter, die naar Ronald was gegaan. “Ik was iets te veel met Michel bezig en ik vergiste me in de start- en de eindstreep”, aldus Ronald, wier spagaat te vroeg kwam, al was het verschil slechts 15.000e seconden.

“Ik had nooit gedacht dat ik deze titel zou behalen”, zei Lars Scheenstra over de puntenkoers. “We hebben de laatste drie weken veel duurtraining gedaan voor het schaatsen. Daardoor heb ik een betere conditie gekregen”, stelde de 21-jarige Fries vast. De Maple-rijder legde de basis voor zijn winnende puntenaantal, toen hij de ontsnapte Sjaak Schipper uit de Luiginoploeg achterhaalde, en die vervolgens achter zich liet. Scheenstra werd uiteindelijk teruggepakt, maar had toen al voldoende punten.

“Ik kon hem niet bijhouden”, erkende Sjaak Schipper, die op zijn tandvlees het brons binnensleepte, met hulp van ploeggenoot Jan van Loon.
Gerwin Smit sprintte naar zilver. “Ik was er vandaag op gebrand een goed resultaat te behalen. Gisteren op de afvalkoers moest ik er te snel af. Ik liet me verrassen. De eerste helft van de race, toen Scheenstra en Schipper weg waren, was het afwachten. Het was aan de Luiginoploeg om Lars Scheenstra terug te rijden, want die waren met zijn vijven.”

Michel en Ronald Mulder, sprinters van huisuit, waren op de puntenkoers ook van de partij en reden de rit keurig uit, waarmee ze respectievelijk zevende en tiende werden. Michel had in het begin één punt gepakt. Een dag eerder had Michel Mulder zich ook al aan de 15 km afvalkoers gewaagd: “Het is lang geleden dat ik zo moe ben geweest”, zei hij na afloop.

Elma de Vries voelde zich thuis op de puntenkoers: “Dit is mijn onderdeel.” Het was haar eerste titel dit toernooi, waar ze de sprintafstanden aan ploeggenote Bianca Roosenboom moest laten en de afvalkoers aan Mariska Huisman. Vorig jaar was De Vries Europees kampioene op de puntenkoers. In totaal heeft De Vries bij het inline-skaten inmiddels 41 titels op haar naam staan.
Lisa van der Geest was ingenomen met zilver. “Tegen Elma kan ik niet op. Een podiumplek is mooi”, zei de eerstejaars senior uit de rivaliserende ploeg van Schaatsspetters. Ze reed de tweede helft van de wedstrijd met De Vries aan de leiding.

Uitslagen: http://schaatsen.nl/nks-inline-skaten-2 ... ng-uitslag

Over inline-skaten
Inline-skaten is een groeiende sport in Nederland met 85 inline-skatebanen, vele competities en zo’n vijftig toertochten. Voor basisschoolleerlingen organiseert de KNSB de KPN Junior Schaatsclub skateclinics. De Nederlandse skaters behoren tot de wereldtop. Michel Mulder en Crispijn Ariëns zijn wereldkampioen op respectievelijk de 500 meter en de marathon; Manon Kamminga is meervoudig Europees kampioen en de dames veroverden de wereldtitel bij de aflossingskoers.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Plaats reactie