Hattemerbroek; Wakker worden!! (Windmolens)

Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Hattemerbroek; Wakker worden!! (Windmolens)

Bericht door Redactie »

Comité Geldersedijk beschuldigd van Werven van omkoping.
Bron De Stentor
.........De initiatiefnemer heeft aangegeven dat direct omwonenden financieel kunnen profiteren van de windmolens. Zij krijgen jaarlijks een bedrag van 400 euro en inwoners kunnen middels aandelen mede eigenaar worden", zegt wethouder Harm Westerbroek. "Dat is omkoping¨, vindt een woordvoerder van het Comité Geldersedijk, waarin zich vele omwonenden uit Hattem en Kampen/Zalk hebben verzameld...........................Lees hier het gehele artikel.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
boertje van buuten
Berichten: 142
Lid geworden op: vr feb 29, 2008 20:47
Locatie: Wezep

Re: Hattemerbroek; Wakker worden!! (Windmolens)

Bericht door boertje van buuten »

Ik wil niet al teveel zeggen van al dat windgedoe, tenslotte is het allemaal wel bedoeld voor een goed doel.
Onlangs verbleef ik een poosje in Canada en daar stonden hier en daar ook wat van die windvangers. Ik vernam echter dat het inmiddels verboden was om nog nieuwe op te richten vanwege landschapsvervuiling.
Landschapsvervuiling? In Canada? Ja, daar denken ze er zo over.
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: Hattemerbroek; Wakker worden!! (Windmolens)

Bericht door Jan B. Kaiser »

Oom Jan vertelt verder:

Tja, die landschapsvervuiling. Dat hadden wij vroeger ook in Nederland, dat heette toen horizonvervuiling. Ik kreeg daar mee te maken, maar dan ik praat over 1980 (van voor de moderne windmolens), toen ik op een (varend) woonschip in de Vecht aan de oever van landgoed Zwaanwijk (Nigtevecht) lag. Er was toen een overijverige ambtenaar van de provincie Utrecht, die mijn woonschip naar de dwanghaven in Vreeland wilde verplaatsen. Je raad het al, vanwege horizonvervuiling. Ik startte de motor dan maar weer en voer naar de overkant. Das was provincie Noord-Holland, waar de ambtenaren minder ijverig waren. Gelukkig werd die Utrechtse ambtenaar ziek en had ik er geen last meer van.
Ik weet overigens niet of die wet op de horizonvervuiling nog bestaat.

Groeten

Jan B. Kaiser
Gebruikersavatar
boertje van buuten
Berichten: 142
Lid geworden op: vr feb 29, 2008 20:47
Locatie: Wezep

Re: Hattemerbroek; Wakker worden!! (Windmolens)

Bericht door boertje van buuten »

Zoals iedereen wel weet hebben we in ons land geen landschap. Vervuiling is dan ook niet van toepassing.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Hattemerbroek; Wakker worden!! (Windmolens)

Bericht door Redactie »

BAAS IN EIGEN BUURT!
Bron website VVD Gelderland Door Chris van den Bos op 18 nov 2014 Milieu

In Nederland en dus ook in Gelderland, ontstaat steeds meer weerstand tegen de plannen om overal maar (grote) windmolenparken neer te zetten. Omwonenden van deze (plan)locaties zijn terecht steeds meer beducht voor de gevolgen als laag frequent geluid, slagschaduw, waardevermindering van de eigen woning en aantasting van hun leefomgeving.
Maar er is goed nieuws voor Gelderland! Dankzij onze Gelderse VVD kunt U nu zelf maximaal invloed uitoefenen op dit soort plannen. Het beslissingsniveau ligt nu namelijk daar waar het volgens ons thuis hoort... bij Uw eigen gemeenteraad.

VVD-amendement haalt meerderheid
Tijdens de behandeling van de Windvisie in de Statenvergadering op 11 en 12 november jl, heb ik een amendement ingediend met de volgende tekst:
De volgende wijziging wordt voorgesteld:
Na beslispunt 1 toe te voegen beslispunt 1a:
1a. Dat voor alle projecten, genoemd in deze Windvisie, daarbij geldt dat alleen Provinciale inzet dan wel medewerking wordt verleend als er draagvlak bestaat voor het project bij de betrokken gemeenteraden.


Uw mening telt voor ons!
Om de zwaarte van een amendement te duiden; het is geen verzoek zoals een motie, maar het gaat dan om een besluit. Vanaf nu is het dan ook zoals bovenstaand beschreven, in de Windvisie geregeld!
Dit VVD-amendement werd aangenomen met steun van CDA, PVV, SGP, 50+ en Groep Wullink. Gelet op de komende Provinciale Statenverkiezingen is het dus goed om te beseffen dat de andere partijen in de Staten van Gelderland, die niet hebben ingestemd met ons amendement, vinden dat U zelf niets te zeggen heeft over het plaatsen van windmolens in Uw eigen leefomgeving.

Helderheid over draagvlak en betrokkenheid meerdere gemeenten
Het amendement regelt twee zaken.
In de eerste plaats wordt het begrip draagvlak opnieuw gedefinieerd. Dat is geen vaag begrip maar is nu zichtbaar in het standpunt van Uw eigen gemeenteraad. De meerderheid in die Raad bepaalt of er wel of niet sprake is van draagvlak. Helder en aanspreekbaar dus.
Als tweede wordt gesproken over “betrokken” gemeenteraden. Tijdens de behandeling is het begrip “betrokken”, herhaaldelijk door mij toegelicht. Als een gemeente er voor kiest om een windmolen(park) op of in de nabijheid van een gemeentegrens te plannen, is de aanpalende gemeente daarmee “betrokken”. Er moet nu in beide gemeenten draagvlak zijn.

Provinciale inzet dan wel medewerking gekoppeld aan draagvlak
Aan die draagvlak-eis is “Provinciale inzet dan wel medewerking” gekoppeld. En dat gaat veel verder dan op het eerste gezicht lijkt. Dat zijn niet alleen inpassingsplannen, maar daar vallen natuurlijke alle Provinciale bemoeienissen onder. Een bestemmingsplanwijziging heeft Provinciale medewerking nodig en kan in dat geval niet meer. Ook zaken als hulp en assistentie zijn daarmee afhankelijk van die draagvlak-eis.

Gemeenten en projectontwikkelaars moeten moeite doen
Geen draagvlak moet worden vertaald als blokkade en dwingt gemeenten en (vooral) projectontwikkelaars om daadwerkelijk moeite te gaan doen om U als omwonende over de streep te trekken. En als dat niet lukt en Uw eigen Raad steunt U, gaat het plaatsten van windmolens dus niet door.

Eigen verantwoordelijkheid
Wij zijn toch zelf verantwoordelijk voor onze leef-omgeving? Was dat niet altijd al een echt liberaal speer- en uitgangspunt?

Chris van den Bos
Lid VVD Statenfractie Gelderland
c.vdbos@xs4all.nl
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Hattemerbroek; Wakker worden!! (Windmolens)

Bericht door Barry »

Ik vind het toch heel bijzonder dat deze ontwikkeling wordt doorgezet.

De horizon wordt al vervuilt door die rare torens in Zwolle, dan krijgen we nog die lelijke witte zwaaipalen erbij. Maar dan hebben we het alleen over het uitzicht.

In de Elsevier verscheen al eens een artikel over de onrendabiliteit van windenergie http://www.tegenwind-alblasserdam.nl/20 ... -niets-op/ en in diverse media is te lezen geweest dat Duitsland ook heeft geconstateerd dat windenergie het niet is. Waarom? Bij geen of weinig wind draait ie niet, bij veel wind kan ie ook niet draaien.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Hattemerbroek; Wakker worden!! (Windmolens)

Bericht door Redactie »

Hieronder een citaat uit het verslag van het dorpsoverleg Hattemerbroek dat werd gehouden op woensdag 19 november 2014.
De windmolens zijn al jaren een gevoelig gespreksonderwerp in Hattemerbroek. Bij de stemming onder de vele aanwezigen waren slechts 4 personen voor de plaatsing van windmolens in Hattemerbroek. Op 18 december zullen de windmolens in de gemeenteraad van Oldebroek behandeld worden.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Hattemerbroek; Wakker worden!! (Windmolens)

Bericht door Redactie »

Commissie Ruimte en Grond van 3 december 2014
Bron website gemeente Oldebroek

woensdag 3 december 2014, de agendapunten 01 t/m 07, aanvang 19.30 uur
donderdag 4 december, de agendapunten 08 t/m 14, aanvang 20.30 uur
(na afloop van de gezamenlijke punten met Middelen)

Orgaan: Commissie Ruimte en Grond
Locatie: Raadszaal
Datum: woensdag 03 december 2014
Aanvang: 19:30 uur

........................
...............
Afbeelding
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Hattemerbroek; Wakker worden!! (Windmolens)

Bericht door Redactie »

Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Hattemerbroek; Wakker worden!! (Windmolens)

Bericht door Redactie »

Actie tegen komst windmolens Hattemerbroek
Bron http://www.destentor.nl 30 november 2014
HATTEMERBROEK Inwoners van Hattemerbroek, Wezep, Oldebroek, Hattem en Zalk zijn niet van plan het erbij te laten zitten als het gaat om de plannen voor een windmolenpark bij Hattemerbroek.
Door middel van flyers worden inwoners uit de gemeente Oldebroek uitgenodigd woensdag naar de commissievergadering te komen. "Ik denk dat er koffie bij gezet moeten worden", zegt Cynthia van Dijk uit.........lees verder op de website van De Stentor.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Dickhof
Berichten: 28
Lid geworden op: di aug 12, 2014 8:33

Re: Hattemerbroek; Wakker worden!! (Windmolens)

Bericht door Dickhof »

Rijk, provincie en gemeenten blijven in gebreke en geven de burgers gekleurde informatie over windenergie. Ze varen blind op de informatie van milieuactivisten, windlobbyisten, fabrikanten en windboeren die allemaal belang hebben bij het krijgen van subsidie voor windenergie. Bovendien worden de omwonenden onvoldoende betrokken bij de besluitvorming.
Hieronder een presentatie over windenergie, specifiek voor gemeenten waar windmolens worden gebouwd.

http://www.clepair.net/gemeente&wind.html
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Hattemerbroek; Wakker worden!! (Windmolens)

Bericht door Redactie »

Voordelen windenergie
Door Martin Rotman

Als redactielid van Oldebroek.net en moderator van dit forum volg ik de discussie rond de windmolens als sinds 2006. Persoonlijk heb ik nog geen uitgesproken mening over wel of geen molens. Wel begin ik te merken dat de de anti windmolen propaganda erg prominent op dit forum aanwezig is. Of dit terecht of onterecht is kan ik niet aantonen. Wel weet ik dat windmolens als (duurzame) energie bron door de eeuwen heen al een bewezen en veel gebruikte techniek is.

Om op dit forum ook de voordelen van windenergie te laten zien heb ik wat voor u opgezocht:
Voordelen windenergie in het algemeen
+ Bewezen technologie
Onderzoek blijft gelukkig in volle gang maar het plaatsen van een windturbine is in grote lijnen een routineklus. Wanneer je de investering bij elkaar kunt krijgen en er geen dwarsliggers in de buurt wonen kan je vrij eenvoudig ± 3 megawatt hernieuwbaar vermogen laten plaatsen. Zeker op land is dat meestal een rendabele investering.

+ Energetisch snel terugverdiend, geen exotische materialen
Een windturbine is te bouwen van vrij gangbare materialen als staal, glasvezel of zelfs hout en textiel. Enkel de magneten in sommige generators zijn gemaakt van ‘zeldzame aardmaterialen’, al klinkt ook dat schaarser dan het in werkelijkheid is. Wat betreft ‘embodied energy’ verdient een windturbine zich al in enkele maanden terug en aan het eind van zijn werkzame leven is een windenergieconverter grotendeels te recyclen.

+ Windenergie is complementair aan zonne-energie
Van de zon en de wind kun je zeer terecht stellen dat ze onvoorspelbaar zijn. Net zo goed kan je stellen dat het bij fantastisch weer vaak weinig waait, en dat harde storm zelden gepaard gaat met veel zonkracht. In grote lijnen vullen windenergie en zonne-energie elkaar aan, het loont daarom om ze in vergelijkbare hoeveelheden toe te passen.

+ Laag grondgebruik.
Vanwege de turbulentie die ontstaat onder invloed van de rotor hebben de turbines veel ruimte nodig, bij voorkeur staan ze ± 10x de lengte van een wiek uit elkaar. De omgeving onder een turbine blijft echter beschikbaar voor agrarische bedrijvigheid en industrie. Biomassa verbouwen of CSP centrales plaatsen voor windstille dagen is uitstekend mogelijk (PV panelen kunnen helaas slecht tegen de periodieke schaduw onder de wieken).
Voor de bron en lijst van nadelen klik hier
Kijk ook eens op:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/milieu/ ... ergie.html
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aan ... olens.html
http://www.energiekeuzes.nl/
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Hattemerbroek; Wakker worden!! (Windmolens)

Bericht door Barry »

Beste Martin,

Ik snap volkomen dat je een vanuit de objectivieit van oldebroek.net tegengeluid laat horen.

De grootste bezwaren zijn (als ik ze goed samenvat)
- onduidelijkheid over gezondheidsrisico's (op lange termijn)
- horizonvervuiling met alle gevolgen van dien voor toerisme en waardering van onroerend goed
- de twijfelachtige rentabiliteit van windturbines.

Dit laatste wil ik even verder op ingaan.
Uit diverse onderzoeken is gebleken dat de windturbines enkel rendabel zijn door de verstrekte subsidie op de investering, daartegenover hebben zonnecollectoren een betere rendabiliteit.
Terecht wordt door voorstanders van windenergie opgemerkt dat bij een storm de zonkracht ook minder is, maar daar waar de windturbine moet worden stilgezet, blijft de zonne collector nog steeds energie opwekken, ookal is dit in mindere mate.
Ten slotte vind ik dat je altijd naar de ervaringen van anderen moet kijken en luisteren. Als in Duitsland de ervaring is dat zonnecollectoren veruit zijn te verkiezen boven windturbines, dan lijkt het voor mij een gelopen race.


Ik heb al eens eerder gezegd en blijf het zeggen. In de gemeente zijn veel grote daken welke geschikt zijn voor zonnecollectoren, laat deze volplaatsen. Of verbind een CO2 neutraalbouwen plicht aan het H2O, dit levert groene energie, zonder horizon vervuiling en verhoogt in mijn ogen zelfs de waarde van diverse objecten.

Ook initiatiefnemer Van Werven heeft toch aan de Looweg een zeer groot dak wat benut kan worden voor Zonnecollectoren, waarom houd deze de focus bijna geobserdeerd op windenergie? Die vraag zou ik graag beantwoord zien.
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Hattemerbroek; Wakker worden!! (Windmolens)

Bericht door mrotman »

Hallo Barry,

Ik ben het grotendeels met je eens. Ook ben ik een voorstander van duurzame energie. De omschakeling naar een eerlijke duurzame energie markt zal nog de nodige tijd vergen. (Wereld wijde afspraken) In plaats van subsidies zou een strafbelasting op CO2 producerende energie beter zijn.

Wat bedoel je met zonnecollectoren, ik neem aan dat je zonnepanelen bedoeld.

Door diverse mensen wordt beweert dat op zonnepanelen minder subsidie zit dan windturbines. Onder subsidie versta ik het verschil met de vrije marktprijs van geproduceerde energie. Mensen met zonnepanelen denken vaak dat zei hun eigen geproduceerde stroom consumeren. Dat is in de meeste gevallen niet zo. Op de tijden dat op een woonhuis de zonnepanelen de meeste energie leveren is er niemand in huis, werken en naar school. (vijf dagen van de week). De energie wordt geleverd aan het net en concurreert met andere producenten. De productie van de panelen wordt gesaldeerd met het verbruik, dat is dus een besparing of opbrengst van ongeveer 23 eurocent per KWh. Netwerkkosten, BTW enz worden nog niet in rekening gebracht bij de particuliere producent. (Saldering blijft in ieder geval tot 2020 bestaan)
Dus eigenlijk is de "subsidie" op stroom zonnepanelen veel hoger dan die van windenergie.
Versta mij goed ik vind het heel mooi dat mensen investeren in zonnepanelen.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Hattemerbroek; Wakker worden!! (Windmolens)

Bericht door Redactie »

Actie tegen mega windmolens
Bron Koggecourant, maandag 01 december 2014 12:20

REGIO - Inwoners van Hattemerbroek, Wezep en Oldebroek zijn een huis aan huis actie gestart tegen het initiatief van Van Werven, om in de oksel van de N50 drie mega windmolens te bouwen van 150 meter hoog. Voor de beeldvorming: de toren van de Bovenkerk is 70 meter hoog. Zie de fotoimpressie.

Op de site van Van Werven (www.windmolenparkhattemerbroek.nl/de-initiatiefnemer) is te lezen dat het bedrijf een sterke band met haar omgeving belangrijk vindt en maatschappelijk verantwoord ondernemen een grote rol in de wijze waarop Van Werven het bedrijf heeft ingericht. Zo wordt er bijvoorbeeld veel in de lokale gemeenschap geïnvesteerd. Van Werven ziet het windmolenpark dan ook als een investering in de maatschappij, waarbij er winst voor alle betrokkenen wordt gerealiseerd. De direct omwonenden denken daar anders over.

Gemeente Kampen is tegen het project
Op 3 december besluit de gemeenteraad van Oldebroek over dit project. De gemeente Kampen en Hattem hebben al eerder aangegeven tegen dit project te zijn. De vraag die de inwoners beantwoord wil hebben is welke politieke partijen de bewoners gaan steunen.

Geen bezwaar tegen windmolens, wel tegen locatie
De verontruste bewoners zijn tegen de immense verstoring van het landschap, waardevermindering van de woningen, slagschaduwen. laag frequent geluid ernstige impact op de leefomgeving of belemmering van toerisme en andere economische activiteiten. Men is niet tegen dergelijke windmolens maar niet op deze plek. De bewoners worden opgeroepen om bij de gemeenteraadsvergadering aanwezig te zijn.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gesloten