ABO: Een zonnige toekomst (zonneenergie)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

ABO: Een zonnige toekomst (zonneenergie)

Bericht door Redactie »

ABO: Een zonnige toekomst

De Nederlandse markt voor zonne-energie groeit de laatste jaren heel sterk en we kunnen spreken van een doorbraak.
Een investering in zonnepanelen op uw dak brengt ook vele malen meer op dan uw geld op een spaarrekening zetten. Zonnepanelen zijn de afgelopen jaren flink in prijs gedaald, maar je moet er nog altijd een flink bedrag voor neertellen. Daarentegen kun je hier wel 25 jaar van profiteren.
Hebt u een smalle beurs, dan kunt u toch meedoen. Bij de gemeente kan een duurzaamheidslening worden aangevraagd tegen een zeer laag rentetarief. Hierover kunt u meer informatie vinden op de website van de gemeente Oldebroek.

Afbeelding

Voor particulieren in een huurwoning zijn er ook mogelijkheden. Als je investeert in zonnepanelen bij jouw in de buurt, dan kunt u korting krijgen op de energiebelasting.
De zonnepanelen moeten dan wel het eigendom zijn van een coöperatie en de stroom moet worden opgewekt binnen de zogenaamde “postcoderoos”; een eigen dak is niet meer nodig.
Ook zie je een ontwikkeling op gang komen dat woningcorporaties zonnepanelen installeren om de woningen te verduurzamen; het heeft onze aandacht om dit aan te kaarten.

Niet alle daken zijn even geschikt voor zonnepanelen. De zuidzijde is ideaal, maar iets meer naar het westen of het oosten kan ook Er zijn hulpmiddelen om globaal te bepalen of uw dak geschikt is. Dat is online te checken op ”Zonatlas.nl.” en op “Zonnepanelen – MilieuCentraal” Op de laatst genoemde website kunt u tevens informatie vinden over de kosten en baten, alsook hoe de BTW kan worden teruggevraagd.

Uw humeur zal ongetwijfeld opknappen bij het zien van uw energierekening; want de energie die uw zonnepanelen leveren wordt in mindering gebracht op de verbruikte stroom van het energiebedrijf. Dat wordt salderen genoemd. Meer informatie is te vinden op ConsuWijzer.nl
Als onze gemeente echt een grote stap wil maken om energie neutraal te worden, dan moet er een groot zonnepark worden aangelegd. Het bedrijvenpark in Hattemerbroek is ons inziens daarvoor een geschikte locatie. ( zie ook Gemeente Bronckhorst) De ontwikkeling van dit terrein komt maar niet goed op gang en dat drukt zwaar op onze financiële situatie. Als alternatief zou een groot deel van dit terrein tijdelijk kunnen worden ingericht als zonnepark. Daarmee wordt ook geen onomkeerbare stap genomen omdat een zonnepark maar tijdelijk meegaat.
ABO wil een initiatiefvoorstel indienen voor een haalbaarheidsonderzoek.

Fractie ABO
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: ABO: Een zonnige toekomst (zonneenergie)

Bericht door mrotman »

Wel bijzonder zonnige kijk op zonneenergie

Allereerst wil ik mijn respect uit spreken voor al die burgers die investeren in zonne-energie. Ik hoop dat hun motivatie ook grotendeels uit milieu overwegingen zijn en niet uit geldelijk gewin.

Want financiële rendements-berekeningen zijn volgens mij berekent volgens volgende voorwaarden:
  • Ideale ligging dak
  • saldering over gehele afschrijf periode
Vooral de regels voor saldering kan voor het financieel rendement grote gevolgen hebben. De huidige regeling blijft tot 2020 in stand. Daarna.....?
Bereken ook bij aanschaf dat het duurste onderdeel, de omvormer, minimaal één keer vervangen moet worden.

Verder kunt u in uw overweging meenemen dat saldering, BTW teruggave en vrijstelling energiebelasting ten koste gaat van de andere belasting betalers
huub verberk
Berichten: 144
Lid geworden op: do jan 14, 2010 18:12

Re: ABO: Een zonnige toekomst (zonneenergie)

Bericht door huub verberk »

Beste martin,

Je laatste zin is opmerkelijk. Eigelijk schrijf je dat minder energie gebruik of het zelf maken van energie, niet sociaal is. Immers de overheid krijgt minder btw en belasting en de andere inwoners van Nederland moeten dus meer belasting gaan betalen. Als zo redeneert zeg je dat we allemaal meer auto moeten rijden, huizen niet isoleren enz. We betalen dan allemaal veel energie belasting en dat is dan eerlijk voor iedereen?!
Nee iedereen kan meedoen met zonnenpanelen. Heb je geen geschikt dak dan gaan we proberen dit met een coöperatie te regelen dat daken van gemeenten gebouwen hiervoor gebruikt kunnen worden.
Iedereen kan mee doen en met de nieuwe mogelijkheden en met leningen van gemeenten is dit extra aantrekkelijk.

Kortom, deze vorm van energie productie is goed voor het milieu en goed voor uw geldbeurs.

Met vriendelijk groet,

Huub verberk

Ps ik betaal al enige tijd nauwelijk meer iets voor mijn electriciteit met 20 panelen en dus ook geen energie belasting.
Dickhof
Berichten: 28
Lid geworden op: di aug 12, 2014 8:33

Re: ABO: Een zonnige toekomst (zonneenergie)

Bericht door Dickhof »

Ik zou me meer zorgen maken over de subsidies die de windboeren krijgen.
Windmoleneigenaren die in veel gevallen al na 10 jaar de molens vervangen. Louter en alleen om opnieuw subsidies te verkrijgen. Subsidies die straks op de energierekening van de consument in rekening worden gebracht. Dat graaien noem ik asociaal. Het is ongepast om burgers die zonnepanelen aanschaffen erop aan te spreken dat dit ten koste gaat van de belastingbetaler.
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: ABO: Een zonnige toekomst (zonneenergie)

Bericht door mrotman »

Dat graaien heeft de politiek (dus indirect de burger zelf) mogelijk gemaakt.

Mijn definitie van subsidie is het verschil tussen de marktprijs en de werkelijke vergoeding.

Even kort door de bocht:

Marktprijs 1 kwh stroom 4,5 eurocent
Vergoeding windenergie 8,5 eurocent dus 4 eurocent subsidie
Vergoeding zonneenergie door saldering 22 eurocent dus 17,5 eurocent subsidie
*getallen bij benadering
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: ABO: Een zonnige toekomst (zonneenergie)

Bericht door Barry »

En de (lokale)politiek blijft daarmee doorgaan tegen de wil van de burgers in. Windmolens in Hattemerbroek.... Als ze aan de Looweg bij Van Werven naast zouden worden geplaatst dan kwamen ze er niet, maar bij een ander in de achtertuin mogen die lelijke lawaai dingen wel komen.

Nee, zon-energie is veruit te verkiezen boven de wind, de levensduur van het materiaal is langer en de omgevingsoverlast nagenoeg nihil.
Plaats reactie