Duurzaam Oldebroek: Circulair Monday

Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Duurzaam Oldebroek: Circulair Monday

Bericht door Redactie »

Afgelopen weken zijn we, ben ik in ieder geval overladen met Black Friday. Koop, koop, koop en koop nog meer! Mocht je echt iets nodig hebben dan is een goede korting natuurlijk fijn. Ook is het prettig als je niet zoveel te besteden hebt en door middel van een goede korting toch kunt rondkomen.

Maar toch, we worden overladen met ‘goede’ aanbiedingen en de verleiding is groot om meer te kopen dan je nodig hebt. Dit weekend had ik één verleiding. Een winterjas, waarover later meer.

Black Friday is intussen voorbij, maar we kunnen erop wachten, Cyber Monday. Mijn voorstel is, laten we er Circulair Monday van maken. En dan net als Black Friday het verlengen met een week. Een circulaire week, waarin we ook tweedehands sinterklaas of kerstcadeaus gaan kopen. Spullen
opnieuw gebruiken is goed voor het klimaat en is duurzaam, een kind maakt het vaak niet uit en vind het goed genoeg. Zie ook het stuk in Trouw van afgelopen week.

Sterker nog, ik heb een concreet voorstel. Vrijdag gingen we langs bij de Huiskamer van Wezep. We liepen er voorbij en we hadden een vraag. We stonden wat treuzelend bij de deur, maar gingen toch aarzelend naar binnen. We werden verrast. Er was volop levendigheid. Er werd koersbal gespeeld, koffiegedronken, gekookt en het rook heerlijk. Kortom een gezellige boel. Wat mij bij de deur opviel, was dat ze korter open waren vanwege de energieprijzen.

Eenmaal binnen, kwam er een vrijwilliger op ons af. Naast de vraag die we hadden, werd ook onze belangstelling gezien. We werden enthousiast rondgeleid en wat als eerste opviel was een mooie tweedehands kledingafdeling. En daar lag mijn verleiding, een winterjas. Alle winterjassen zijn zes
euro en er hingen mooie tussen. Ik zag twee mooie jassen, een leren Bomberjack en een lange nette jas. Mijn motto is de laatste tijd, en helemaal tijdens Black Friday, niets kopen wat je niet nodig hebt.

Dus ik kwam er zonder jas vandaan. Ik heb wel getwijfeld en als ik een winterjas nodig heb, dan had ik er absoluut één gekocht. Dit om een aantal redenen. Eén, ik zou door te kopen bijdragen aan de dure energierekening van de Huiskamer. Het is niet leuk, dat je door de energienota, en dat zullen velen herkennen, minder kunt doen. Als tweede, tweedehands kleding is goed voor het milieu. Het wordt immers niet opnieuw geproduceerd. Een spijkerbroek maken kost bijvoorbeeld 8000 liter
water!
Tweedehands kleding dragen wordt ook steeds populairder en wordt als hip gezien.

Kortom, mocht je wat nodig hebben voor sinterklaas of kerst, doe aan hergebruik. Maak er een circulaire week van, doe aan Circulair Monday en loop dan eens de Huiskamer van Wezep binnen.
Vind je dit een interessante blog, volg dan de facebooksite van Duurzaam Oldebroek.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Plaats reactie