Column: Wettelijke Zondagsrust

Voor zo nu en dan of regelmatig een column schrijft kan deze vanaf nu ook op oldebroek.net plaatsen.
Plaats reactie
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Column: Wettelijke Zondagsrust

Bericht door Bert-Jan »

Op zich zou ik eeen column optie op Oldebroek.Net wel een leuk idee willen noemen. Zolang die optie nog niet voorzien, gekozen of als wenselijk geacht is, dan toch maar even een stuk tekst dat ik voor 'column' wil laten doorgaan:

Wettelijke Zondagsrust

Zondagsrust is niet louter een woord voor rust op de dag des Heeren, maar ook de naam van een nog immer geldende Wet gedateerd van 15 oktober 1953, ondertekend door HM Koningin Juliana. Deze wet is nog altijd van toepassing en ik vrees dat overtredingen van de artikelen in die wet meer dan eens per zondag plaats vinden


Als u het gevoel heeft dat u een plichtsgetrouw, ordentelijk, zo niet voorbeeldig burger bent, dan zou ik me maar eens flink achter de oren krabben als u op zondag in het openbaar niest, hoest of proest. Dat mag helemaal niet! U bent in overtreding! U mag alleen geluiden produceren als die niet over een afstand van 200 meter hoorbaar zijn, mits strikt noodzakelijk.

De auto wassen, tuin op orde brengen of andere huishoudelijke klussen verrichten op zondag? U riskeert een aanvaring met de sterke arm der wet! Eventuele darmkrampen die uw lichaam overvallen en teisteren, mág u ontluchten. Edoch zónder al te veel omgevingsgeluid, dus maak van uw scheet inderdaad geen donderslag, voor wat betreft de Zondagswet(mede liederlijk geadviseerd door de Breedbekkikkers c.q Herman Brood). Voor eventuele onwelriekende omgevingsfactoren moet ik u overigens verwijzen naar geldende milieuwetgeving. De Wet Zondagsrust voorziet niet in voorschrijvende en/of bestraffende maatregelen aangaande die omgevingsgevolgen.

Het is u op de zondag (en overigens andere Christelijke feestdagen) niet toegestaan om u op enigerlei wijze te vermaken vóór klokslag 13:00 uur. Noch als organisator, veroorzaker of deelnemer aan ‘een vermakelijkheid’, tenzij u uitdrukkelijk toestemming heeft verkregen van de burgemeester. Voor de rest geldt: gepaste en onopmerkelijke stemmigheid en ingetogenheid, waarde medeburger.

U mag slechts de stilte doorbreken voor een bijeenkomst met een godsdienstig karakter. Uw openbare bejubeling van geloof of overtuiging mag gehoord worden. Ook na 200 meter. Een, al dan niet openbare, wandeltocht is natuurlijk ook toegestaan. Denkt u wel even aan geluidsbeperkend schoeisel? Voor u het weet verstoord u de rust of een openbare samenkomst van geloofsovertuiging, immers. Dat mag natuurlijk niet!

Als u de mogelijkheden wenst te tarten, moet u het om mij niet laten, maar weet wel dat u een gevangenisstraf van ten hoogste 2 maanden riskeert of een geldboete die deze juridische vrijheidsontnemende lading dan weer dekt. Maak geluid zover uw portemonnee het toelaat, zogezegd.

Zo ziet u, uw persoonlijke verwachtingen van uw lovenswaardige burgerschap kunnen zomaar onder druk staan van de wetgeving op de zondagsrust. Daar wordt u even stil van, hè? Dat komt dan goed uit, want dat werd al van u verwacht, nietwaar? Een gelukje bij een ongelukje.

Voordat u wit wegtrekt of juist rood aanloopt, zo erg is het natuurlijk allemaal niet. De ambtenaren der politie zijn niet standaard uitgerust met een geluidsdetector. Tot nog toe treft u louter dienstauto’s aan met camera’s die, ondersteund door verbluffende technologie, de snelheid van uw voertuig met beangstigende precisie kunnen vaststellen. De foto’s zijn klaar terwijl u wacht. Een microfoon is, tot op heden, niet aangebracht ter detectie van uw zondagsrust overschrijdende decibellen.

Natuurlijk is de bedoeling van de zondagsrust wet heel goed denkbaar en, wat mij betreft, verklaarbaar. Wetten maken we immers ook het normen-en-waarden-proces met juridische grenzen te omzomen. Het zijn middelen die juridische mogelijkheden geven om de openbare orde een handje te helpen als dit noodzakelijk is, omdat er een dispuut of iets dergelijks kan zijn.

Meerdere (grote) politieke partijen en de overheid zelve roepen echter al tijden dat men ‘minder regels’ of juist haalbare regels wenst. Te veel regels of onduidelijke regels leiden louter tot ‘maatschappelijke mist’ en ambtelijke kosten, zoniet ergernis in de maatschappij.

Die zondagsrust wet uit 1953 (vervanger van een wet uit 1815!) is al 2 maal aangepast. In 1976 en 1994 zijn er artikelen verwijderd. Ik pleit ervoor om ook de overgebleven artikelen eens onder de loep van 2007 te nemen. De klank en inhoud dekken immers de lading van de 21-ste eeuw niet.

De beleving van geaccepteerde maatschappelijke vrijheden wordt immers niet geheel recht gedaan door de stelling en klankkleur van deze wet. Dat we zorgen voor rust en zo positief mogelijke omgevingsfactoren voor de Christelijke gelovigen en/of kerkgangers is wat mij betreft niet onmiddellijk een ondenkbare optie.

De mogelijke bevinding van rechtsongelijkheid ligt echter op de loer. De wet gaat uit van ‘geloofsbelevenis’, maar voorziet niet onmiddellijk in Joodse of Islamitische feestdagen. Deze ‘geloofssoorten’ hebben een afwijkende ‘kerkgang’. De Sabbatviering is niet op zondag en een Moskee-ganger laat de beleving allesbehalve afhangen van 1 maal per week. Die gaan gerust elke dag, als het moet meer dan 1 keer ook nog!

Wat nu als ik groepsgewijs geloof in de helende spirituele werking van Death-Metal of, kan mij het schelen, in hemelse vervoering raak van het keelgeluid en/of aangezicht van Jan Smit? Word ik dan ook automatisch beschermt (lees: bevoorrecht) door de wet Zondagsrust? Ik ga vooralsnog uit van het tegendeel.

Is de wet Zondagsrust niet uit zijn maatschappelijke jasje gegroeid? Dient deze niet eens aangepast te worden naar de huidige samenleving, overigens zonder nadelig uit te hoeven vallen naar bescherming van gelovigen, maar ook met inachtname van de belevingswereld van diegenen die gebruik maken van het grondwettelijke recht tot vrijheid van geloof (of dus juist: ongeloof of niet-christelijke geloof)?

In ieder geval is het een wet die in het dagelijks leven een hoop stampij en misnoegen zal opleveren als een burger, opgehitst door een prachtige zonnige lentedag en momenten van diep geestelijk geluk, op de bon gaat omdat hij of zij al zingend een kerk passeert.

Ik wens u, buiten burgerlijke gehoorzaamheid en stille kinderen, een gezonde discussie toe,

Bert-Jan Dokter
Stefan
Redactie
Berichten: 465
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 16:14
Locatie: Wezep-Noord
Contacteer:

Bericht door Stefan »

Goede collumn Bert-Jan! :)

Ik vraag me toch af waarom de (snel)wegen niet zijn afgesloten op zondag, waarom er mensen fietsen naar de kerk op zondag, waarom er treinen door ons mooie dorpje rijden en stoppen op zondag.. ga zo maar door. ;)
Plaats reactie