Wezep wenst 'paarden-paleis'

Gebruikersavatar
boertje van buuten
Berichten: 142
Lid geworden op: vr feb 29, 2008 20:47
Locatie: Wezep

Wezep wenst 'paarden-paleis'

Bericht door boertje van buuten »

WEZEP - Een gigantisch hippisch centrum met 'landelijke' uitstraling langs de Brandsweg in Wezep, die Oldebroek als paardenminnende gemeente definitief op de kaart zet. (Bron: De Stentor)

Deze droom koestert het college van burgemeester en wethouders hardop. Het is uiteindelijk aan de gemeenteraad om op 16 december te beslissen of deze plannen verder uitgewerkt gaan worden. De droom is ontstaan nadat drie hippische verenigingen - Noord Veluwe Ruiters Oldebroek, Ponyclub Oosterwolde en Heuvelruiters Wezep - aangaven dat ze dringend op zoek zijn naar een nieuwe locatie. Dit voorjaar kwam het bedrijf van Van den Berg langs de Brandsweg in beeld. Deze ondernemer bouwde een nieuwe rijhal en wil op die plek de ruitersport verder ontwikkelen.

------------------------------------------------------------

Ik vraag mij in gemoede af of het nu werkelijk de juiste plaats is voor een zo'n beoogd gigantisch hippisch centrum met alles wat daar verder dan zo bij komt kijken.

Is dat niet een gebied met hoge natuur- en landschapswaarde waarbij het behoud van de open ruimte de doelstelling vormt?

Een dergelijk groot hippisch centrum is een zeer forse ingreep en een directe aanslag op dit fraaie gebied.

Ik kan me niet voorstellen dat een dergelijke gigantische ontwikkeling in dat kwetsbare gebied bevorderlijk is voor het behoud van de natuur- en landschapswaarden en toegestaan kan en zal worden.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Wezep wenst 'paarden-paleis'

Bericht door Redactie »

Wezep wenst paarden paleis

WEZEP - Een gigantisch hippisch centrum met 'landelijke' uitstraling langs de Brandsweg in Wezep, die Oldebroek als paardenminnende gemeente definitief op de kaart zet..... Lees hier verder Bron. De Stentor
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
boertje van buuten
Berichten: 142
Lid geworden op: vr feb 29, 2008 20:47
Locatie: Wezep

Re: Wezep wenst 'paarden-paleis'

Bericht door boertje van buuten »

Het komt er op neer dat er een terrein nodig is van ongeveer 32.000m² met daarop verschillende hallen, kantines, tribunes, overheadruimten, een buitengedeelte met springtuin, buitenbak en longeercirkel. De kosten hiervan bedragen 4.150.000 euro (exclusief grondkosten en BTW). Er is ook een kleinere variant bedacht en die kost 1.794.000 euro.

Uitgangspunten voor B en W zijn onder andere dat er (gefaseerd) een accommodatie gerealiseerd wordt aan de locatie van Van den Berg. Daarnaast moet de vormgeving dusdanig zijn dat het door kan groeien naar een hippisch centrum met nationaal karakter.

Met andere woorden: het moet dus een immens groot centrum van allure worden met tal van gebouwen en gebouwde constructies die het gebied danig zullen aantasten.

We zullen het nog maar even niet hebben over de aan- en afvoerwegen, want dat gaat ook heel wat miljoenen extra kosten. Kosten die uit de gemeentekas moeten komen, oftewel door de Oldebroekse belastingbetaler opgebracht moeten worden. Ik denk aan de verbreding van het viaduct van de Bovenheigraaf over de A28, thans éénbaans, de verbreding van de Collenhovensweg vanaf halverwege de voet van het viaduct van de Bovenheigraaf naar de Brandsweg en de Brandsweg zelf die veel te smal is voor een redelijke afwikkeling van het te verwachten verkeersaanbod.

En dan, waar moet die enorme hoeveelheid auto's gaan parkeren?

Het zijn meestal niet de kleinste auto's die zich met de paardensport bezig houden, en bovendien zijn het vaak ook nog, als het al geen grote vrachtwagens zijn, auto's met trailers daarachter. Die moeten op het parkeerterrein ruim de gelegenheid krijgen om ook nog te kunnen manoevreren en de paarden moeten redelijk veilig in en uit de wagens en de trailers kunnen komen zonder dat dat tot ongelukken met anderen leidt.
Er zal toch minimaal ook een heel erg groot parkeerterrein nodig zijn voor de bezoekers, de deelnemers aan evenementen, de plaatselijke ruiterij, e.d. Bij landelijke evenementen zullen daar bovenop extra nog eens enige duizenden auto's van bezoekers en enige honderden joekels van deelnemers ergens moeten parkeren? Waar kan dat alles gesitueerd worden zonder aantasting van het gebied en wie draait er voor de kosten van de aanleg daarvan op?

Ik ben bang dat dat allemaal voor rekening van de Oldebroekse bevolking zal komen.
Al met al wordt dit een zeer kostbaar grapje. De OZB en andere gemeentelijke belastingen zullen hierdoor wel weer aanzienlijk moeten stijgen.
Het gemeentebestuur ijlt nog een beetje na en gaat er van uit dat ondanks de economische en financiele crisis er nog steeds ruimte is om de bevolking nog langer op de pijnbank te leggen en de duimschroeven nog verder aan te draaien.

Ik denk in ieder geval dat het 1000 maal beter is om een geschikter locatie te vinden. Een locatie waar dat ruimtelijk kan en dus niet in strijd komt met de doelstellingen uit het bestemmingsplan, waar al goede aan- en afvoerwegen zijn en waar parkeren reeds mogelijk is of ook vrij gemakkelijk te realiseren.
Behalve een gepassioneerd plannetje is het ook wel nuttig om de noodzakelijke centjes er naast te plaatsen en meteen even te vermelden hoe het College dat moois allemaal denkt te gaan financieren, zodat het geen luchtfietserij blijft.
Misschien mag tegen die tijd de bevolking zich er ook wel over uit spreken.
Laatst gewijzigd door boertje van buuten op wo dec 10, 2008 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
boertje van buuten
Berichten: 142
Lid geworden op: vr feb 29, 2008 20:47
Locatie: Wezep

Re: Wezep wenst 'paarden-paleis'

Bericht door boertje van buuten »

Tot mijn grote verbazing lees ik nu in de krant dat de Wezepse Heuvelruiters helemaal niet betrokken zijn bij de plannenmakerij voor het 'paardenpaleis' van wethouder Maat.
Zij verkiezen baas in eigen huis te blijven en voelen geen enkele noodzaak tot verhuizen.
Verder zijn zij van mening dat een te ontwikkelen paardencentrum zoals voorgesteld, jaarlijks een aanzienlijk tekort te zien zal geven.
De vraag is nu welke bezuinigingsmaatregelen het College achter de hand heeft om deze lasten op te vangen?
Of heeft wethouder Maat een ingenieus masterplan in zijn achterzak waardoor de paardensektor deze lasten allemaal zelf gaat ophoesten? Dat zou heel knap zijn.
Of zullen deze lasten als Pavlov-reactie dan ook weer doorgeschoven gaan worden naar hogere belastingtarieven voor de burgers van onze gemeente?
Je moet er gewoon maar niet aan denken.
Gebruikersavatar
boertje van buuten
Berichten: 142
Lid geworden op: vr feb 29, 2008 20:47
Locatie: Wezep

Re: Wezep wenst 'paarden-paleis'

Bericht door boertje van buuten »

Ik denk dat ik ineens weet welk ingenieus masterplan wethouder Maat in zijn achterzak heeft om de lasten voor zijn 'paardenpaleis' niet bij burgers te leggen die geen paarden houden, maar hoogstens een kanariepietje of een goudvis in een vissekom.
Hij gaat een paardenbelasting invoeren.
En die paardenbelasting is zo hoog dat de kosten voor zijn paleis geheel door de paardenliefhebbers gezamenlijk opgebracht worden.
Fantastisch, wie had nu gedacht dat onze wethouder zo buitengewoon vernuftig was. Echt een toffe peer die wethouder Maat.
Gelukkig mensen, hoeven we ons geen zorgen te maken voor nog meer algemene gemeentelijke lastenverzwaringen. Hè, hè, wat een opluchting weer.
Want de rioolbelasting, die we al tweemaal betalen, één keer in de OZB en één keer in de nog weer extra daarbovenop ingevoerde rioolbelasting, moet ook al weer verhoogd worden.
Ik las zelfs dat ze een tekort ontstaan in de jaren 1973 tot 2007 op de begrafenisrechten alsnog willen gaan verhalen via een extra verhoging van de OZB. Het is toch aan te nemen dat die tekorten al verwerkt zijn in de gemeentenbegrotingen en jaarrekeningen van die jaren. Een vreemde zaak. En als het tekorten zijn die in de komende jaren nog zouden onstaan dan is het beter om die via de reserveringen af te schrijven. Een OZB lastenverzwaring is te gek voor woorden. Daar kom je merkwaardigewijs ook niet zomaar weer vanaf.
Volgens mij kennen ze op het gemeentehuis het woord 'bezuinigen', om lastenverzwaringen voor burgers te voorkomen, nog niet. Dat moet nog uitgevonden worden. En dat gaat niet zomaar van een leien dakje.
Het is maar goed dat ik zo af en toe nog wat minder meer uitgaven kan helpen bedenken.
Laatst gewijzigd door boertje van buuten op vr dec 12, 2008 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
boertje van buuten
Berichten: 142
Lid geworden op: vr feb 29, 2008 20:47
Locatie: Wezep

Re: Wezep wenst 'paarden-paleis'

Bericht door boertje van buuten »

Ik ben weer wat verder gekomen en nu lees ik dat de gemeente een optie openhoudt om met ondernemer H. van den Berg mogelijk tot een vorm van samenwerking te komen.
Dat lijkt me bepaald geen verstandige zaak. Het moet in mijn idee duidelijk zijn of dat het een commercieel projekt is van een partikuliere ondernemer of iets van de overheid die het verhuurt aan non-profit organisaties.
Dat schept duidelijkheid over de verantwoordelijkheden, financien en andere postities in dit soort zaken.
Bovendien is in het geval van samenwerking met een commerciele ondernemer minimaal een onderzoek naar de integriteit van de betreffende ondernemer een noodzakelijk vereiste.
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Wezep wenst 'paarden-paleis'

Bericht door Barry »

Ik hoop dat er wordt gezorgd voor een rechtstreekse aansluiting op de A28 want paardentrailers veroorzaken nog meer verkeersopstoppingen dan vrachtauto's. Begrijpelijk dat met deze dieren voorzichtig wordt gereden, maar het is desalniettemin hinderlijk voor het overige verkeer.

En omdat de hondeneigenaren de uitwrpselen zelf moeten opruimen vind ik dat deze verplichting ook voor alle paardeneigenaren moet gelden. Wat een paard achterlaat is toch nog groter dan wat een Sint Bernhard achterlaat.
Arnold van de Worp
Redactie
Berichten: 108
Lid geworden op: di jul 29, 2008 20:01
Locatie: Wezep, gemeente Oldebroek
Contacteer:

Re: Wezep wenst 'paarden-paleis'

Bericht door Arnold van de Worp »

inderdaad is de brandsweg een smalle weg waar je niet zomaar met 2 auto's naast me kaar door kunt rijden dankzij de bomen, ook wel goed tegen hardrijders maar daar gaat het nu niet om, maar een goede oplossing ligt bij de mensen die een paardenpaleis willen
Dagobert Duck
Berichten: 1
Lid geworden op: di dec 16, 2008 21:48

Re: Wezep wenst 'paarden-paleis'

Bericht door Dagobert Duck »

Aan Zoete Lieve Gerritje en Klein duimpje,

Dat de gemeente Oldebroek haar "stille" reserves niet had belegd in Icesave of had ondergebracht bij de Icelandbankski was een geluk bij een ongeluk. Maar dat ze nu hun voorzichtigheid in een keer laten varen om voor een hand vol ruiters zo'n "paardenpaleis" te realiseren, welke nota bene min of meer alleen in de winter wordt gebruikt, vind ik van minder gezond verstand getuigen. Er is eerst een haalbaarheidsonderzoek geweest waarvan de resultaten mijnsinziens niet echt duidelijk zijn en vervolgens wil men weer 2e onderzoek uitvoeren om de haalbaarheid te onderzoeken voor een "paardenpaleis" op de locatie Brandsweg (lees locatie Van den Berg). Waarvoor dient het 2e onderzoek waarvoor EUR. 30.000,00 wordt uitgetrokken? Er is spake van dat in februari 2009 de schop in de grond gaat voor het realiseren van een 2e hal op locatie Van den Berg aan de Brandsweg. Tijd voor een gedegen en grondig onderzoek is er mijnsinziens dan niet meer.

Hier een advies. Laat van dat geld wat het "paardenpaleis" moet kosten 2 basisscholen bouwen met een goede -voor algemeen gebruik bestemde- sportaccommodatie! Hebben veel meer mensen wat aan dan het sponsoren van hobby of een prestige-object van bepaalde personen.

Dit advies is GRATIS van Dagobert Duck
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Wezep wenst 'paarden-paleis'

Bericht door Redactie »

Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
boertje van buuten
Berichten: 142
Lid geworden op: vr feb 29, 2008 20:47
Locatie: Wezep

Re: Wezep wenst 'paarden-paleis'

Bericht door boertje van buuten »

Pfffieiehhh, nou dat valt nog een beetje mee.
Als die college-leden nu even intelligent waren als het gemiddelde raadslid zou dat al heel wat helpen.
Gebruikersavatar
boertje van buuten
Berichten: 142
Lid geworden op: vr feb 29, 2008 20:47
Locatie: Wezep

Re: Wezep wenst 'paarden-paleis'

Bericht door boertje van buuten »

Brand in Wezepse manege wellicht opzet

WEZEP - De brand in de manege van de Heuvelruiters aan de Heidehoeksweg is mogelijk aangestoken. De technische recherche voert op dit moment een grondig onderzoek uit in de manege, maar het is al wel duidelijk dat er een deur is geforceerd.
Ook de plek waar de brand onstond, een jurywagen in het midden van de manege, is opmerkelijk. Vice-voorzitter Maarten Schutte blijft voorzichtig. "We willen natuurlijk niet op de zaken vooruitlopen. Het kan ook nog een kortsluiting zijn of iets dergelijks." De schade in de manege is in elk geval aanzienlijk. Het vuur heeft een gat geslagen in het dak. "Op 8 januari hebben we ons eerste evenement, maar ik twijfel of dat door kan gaan", aldus Schutte.
-----------------
Het is inderdaad nog niet 100% zeker wat de oorzaak van de brand is en als er opzet in het spel is wie de aansteker en/of wie de aanstichter is.
Maar als er opzet in het spel is, waar het alle schijn van heeft, dan heeft dit wel alles te maken met integriteit.
Héél erg vervelend dat we zo belaagd worden door de Nieuwegeinse penoze.
Zo blijft onduidelijk wie de dader(s) is of zijn en kan de schade niet verhaald worden.
Héél erg vervelend ook dat de politie nu net belasting moet innen in plaats van boeven vangen.
Stom van die Heuvelruiters dat ze niet begrijpen dat ze zich te voegen hebben naar de nukken en de belangen van de Nieuwegeinse penoze.
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Wezep wenst 'paarden-paleis'

Bericht door Barry »

Ik vind dat de gemeente een extra belasting moet invoeren.

Al die paarden lui die zelf de uitwerpselen van hun paarden niet opruimen en een hondenbezitter moet met zo'n zakje en schep rond lopen.

Daarnaast zorgen die paardenlui voor grote verkeersoverlast door het onzinnig langzaam en voorzichtig rijden en door het rijden op de openbare weg met karretjes of gewoon op de rug van dat arme dier.

Als iemand graag paard wil rijden moet ie het zelf weten, maar dat hoeft geen gemeenschaps geld te kosten. Ik moet mijn hobby's ook zelf bekostigen.
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Wezep wenst 'paarden-paleis'

Bericht door Barry »

Uit mijn laatst reactie zult u wel begrepen hebben dat ik niet een voorstander ben, omdat ik zelf vind dat er nu al teveel overlast wordt ervaren van paardenliefhebbers. Overlast bestaande uit:

- Uitwerpselen op straat, fietspad etc.
- langzaamrijdend verkeer met een paardentrailer voorop.
- ruiters op de openbare weg met paarden die eigenlijk niet gewent zijn aan verkeer of te onervaren ruiters.
- paard en wagen op de doorgaande wegen.

Ik vraag mij af of alle tegenstanders ook worden gehoord in deze plannen. Want de overlast die nu in kleine mate aanwezig is zal bij de komt van een paarden-paleis zeer zeker groten worden en wellicht te groot. Dan is de gemeente weer genoodzaakt om met haar overheidsgelden de infrastructuur aan te passen.

Ik zelf vind het niet te verantwoorden dat de overheidsgelden hiervoor gebruikt worden terwijl er ook echte problemen in de gemeente zijn die moeten worden opgelost. Problemen die een groter deel van de inwoners raken dan het deel dat baat heeft bij een paarden-paleis.
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Paarden Paleis

Bericht door Bert-Jan »

Beste Barry,

‘tegenstanders’ hebben altijd recht op hun woord. Download de volgende folders:

Zodra er een voorstel is waar de raad instemmingen op moet geven, dan mag je als belanghebbende daar op inspreken, zodra de raad het gaat behandelen (eerst in commissies) Voorwaarde: eerst inspreken in de commissie (technische behandeling), anders mag je in de Raad niet meer inspreken (politieke/bestuurlijke behandeling). Zie de folders.

Folder 'Inspreken in de raadscommissie in de gemeente Oldebroek'

Bijlage behorende bij folder 'Inspreken in de raadscommissie in de gemeente Oldebroek'

Daarbij heb je natuurlijk nog meer mogelijkheden. Je kunt de politieke partijen ook altijd je standpunten kenbaar maken. De PvdA heeft bijvoorbeeld elke maandagavond spreekuur, waarbij je met een woordvoerder of de gehele fractie kunt spreken. Heb je zin om anderzijds zelf initiatieven te ontplooien om met een ‘grotere vuist’ uit de samenleving te komen? Ook dat recht heb je.

Als er een besluit wordt genomen wat ter inzage ligt, ook dan kun je een zienswijze indienen (wat vroeger 'bezwaar maken' heette). Vind je de beslissing daarna nog steeds aanvechtbaar dan is er een juridische gang mogelijk......

Er zijn niet alleen negatieve argumenten te bedenken bij dit onderwerp. De politiek in zijn algemeenheid straalde volgens mij vooraf (december 2008) al uit dat een prestigieus project op kosten van de gemeenschap kan rekenen op ‘gesputter’. Op dit moment wordt er dus gewerkt aan een onderzoeksrapport en dat komt nog terug bij de Raad.

Dat doet allemaal niets af aan het probleem dat 2 paardensportverenigingen nu hebben. Die verdienen óók een serieuze behandeling en aandacht. Dat Hippisch Centrum wordt daar te veel over heen gelegd in de emoties, in mijn ogen. Voor dat eerste moet gewoonweg in 2009 de oplossing gevonden worden. Of er nu wel of geen Hippisch Centrum wenselijk of mogelijk blijkt ergens in de toekomst. Dan nog is er ook nog betrokkenheid met de Heuvelruiters. Het Hippisch Centrum is een bijkomende gedachte/optie die nog in de kinderschoenen staat. Een behoorlijk opvallende gedachte, maar wel een gedachte die niet nu een antwoord behoeft.

Naar mijn mening toont college immers ook dat ze juist tonen ver vooruit te kunnen en willen kijken en de context open en breed weergeven. Men spreekt ook over landschapsinvloeden in de wijde Oldebroekse omgeving (liever paarden in de weilanden dan akkers vol maïs zo ver het oog reikt, of juist niet reikt), men spreekt over studie op positieve economische invloeden, men denkt na bij de voordelen van bundelen en samenvoegen van faciliteit en dus efficiënt gebruik.

Dat dit allemaal eerste gedachten zijn die nog moet worden onderzocht op wenselijkheid en haalbaarheid is dan noem ik dat een logisch gevolg, maar ook een toonbeeld van bestuurlijk vooruitkijken.

Persoonlijk zie ik graag die gedrevenheid, contextueel brede visie én collegebrede betrokkenheid. Die precendentwerking heeft het dan immers ook weer ;-) Zuur kijken doe ik pas als informatie aantoont dat iets niet kan of niet klopt. Dan is dat onderzoeksgeld uitgegeven en hebben we nog niets.

Groet,

Bert-Jan Dokter
Plaats reactie