Politiek is mien gin bliksem weerd?

Voor zo nu en dan of regelmatig een column schrijft kan deze vanaf nu ook op oldebroek.net plaatsen.
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Politiek is mien gin bliksem weerd?

Bericht door Bert-Jan »

“Politiek is mien gin bliksem weerd, gooi moar veur de haaien”, rock-en-rolde de band Normaal in 1984. Een tekst die trouwens terecht en onterecht steunbetuigingen ontvangt. In een vorig leven als DJ mocht ik het liedje graag en genoegzaam de ether in slingeren. Inmiddels ben ik zelf ‘een beetje actief in de politiek’. U raadt het al, ik zing ook andere liedjes en toonaarden tegenwoordig. ;-) De Normaal-hit blijft echter prachtig en kreeg tekstueel weer eens gelijk.

De SP wil dat nutsbedrijven in overheidshanden blijven en schreeuwt moord en brand fusies van NUON en Essent met buitenlandse partners. Gemeenten op de NW-veluwe ontvingen een brandbrief van de SP. Ook Oldebroek omdat deze 0,197% NUON aandelen heeft. Die moeten vooral niet in handen komen van het Zweedse Vattenfall, volgens de SP.

Op dinsdag 12 mei spraken raadsleden en B&W in een commissievergadering over de NUON aandelen materie én de 6 pagina’s tellende SP-brief. De SP zou inspreken om haar kritiek en vragen kracht bij te zetten. Mooi niet, dus. De reden die de SP me voor dat stilzwijgen gaf was: “We hebben onze brief gestuurd en steken er maar geen energie meer in. We gaan nu actie voeren op een ander onderwerp”. Ik moest even happen naar lucht.

Overal drama maken, posters plakken, Nuts-en en waxine lichtjes uitdelen, demonstreren, websites vullen en ga zo maar door. En op een plek waar beslissingen vallen gaat de SP “geen energie verspillen”. Meer dan een mooie woordgrap zie ik er niet in, maar lachen doe ik niet.

De actiebereidheid van de SP gaat niet verder dan sfeermakerij en campagne rethoriek. “Gooi moar veur de haaien” om in de woorden van Bennie Jolink te blijven.

Niet alleen de SP deed z’n best om de Normaal-hit te bevestigen. In de Raadsvergadering van 19 mei mogen de raadsfracties hun mening aan B&W meegeven over de NUON aandelen. ChristenUnie, VVD en CDA zijn er al klaar mee. Die gaven hun akkoord op een verkoopvoorstel van B&W al in een voorbereidende commissievergadering.

Of men vragen of twijfels heeft over wat verkoop van aandelen inhoudt voor bijvoorbeeld tarieven voor de klant of garanties voor duurzaamheid van energiewinning? Ik moet u volledig teleurstellen…

Alleen Henri Kolkman (PvdA) legde die vragen en bedenkingen bij het college neer in deze voorbereidende en informatieve fase. Helaas laat een vroegtijdige meerderheid in een raadscommissie nu al geen twijfel. Een meerderheid van de gemeenteraad in Oldebroek geeft het college op 16 mei 2009 de boodschap mee: “NUON Verkopen en gemeentekas-spekken”.

De huid is verkocht. De beer die dat jasje nog draagt zal geschoten worden met grove hagel. Nog vóórdat er zekerheid is wat Gelderland met ruim 44% aandelen gaat doen. Er zijn geen vragen. Het geld lonkt sterker dan de drang tot verklarend argument richting burger.

Het CDA was toch in januari 2009 publiekelijk hoogst verontwaardigd over die NUON tarieven? Waar of wanneer is die schreeuw om bewaking van gebruikersbelangen een stille dood gestorven? Zelfs iemand met een huis van 5 ton (!) kon er toch op rekenen dat het CDA een OZB verhoging van 1,20 Euro met hand en tand voor hen bevecht. Wel of geen begrotingstekort. Het blijkt allemaal “doorwrochte” drukte voor de bühne....

Het wel of niet verkopen van NUON verdient argumenten en onderbouwing die helder en controleerbaar zijn voor burgers. Voor nu en de verre toekomst. Anders is de prikkel in Normaal’s “Politiek is mien gin bliksem weerd” weer eens elke letter waard. Ik zoek de CD’s alvast op. Ik kan wel even wat nuchtere achterhoekse zang-humor met bijpassende gitaarsolo’s gebruiken op dit moment.

Bert-Jan Dokter
Plaats reactie