GEMEENTE OLDEBROEK
Voorstel van het college aan de raad Raadsvergadering d.d. 31 januari 2013 Agendapunt
Onderwerp: bijdrage aanleg kunstgras op de sportparken De Heughte, Mulderssingel en Bovenmolen. Portefeuillehouder: C. van Dijk Kenmerk 113954
Samenvatting
Te nemen besluit
- instemmen met de verzoeken van de voetbalverenigingen VSCO '61 en WHC om hen ieder een bijdrage van maximaal € 340.000,- te verstrekken voor de aanleg van een kunstgrasveld op hun sportpark;
- in afwachting van eenzelfde verzoek van voetbalvereniging OWIOS een reserve instellen met een bedrag van € 340.000,-;
- de totale investering van maximaal € 1.020.000,- betalen uit de (vrij besteedbare) reserve verkoopopbrengsten Nuon;
- de (..) begrotingswijziging 2013 vaststellen.
[/b]
Aanleiding / rol en positie van de raad
Wij hebben de voetbalclubs een financieel aanbod gedaan voor de aanleg van drie kunstgrasvelden. De bijdrage is € 340.000,- per sportpark. Het aanbod geldt tot 1 juni 2013. VSCO '61 en WHC hebben ons laten weten van dit aanbod gebruik te willen maken. OWIOS beslist op zijn vroegst in mei 2013. Voor de investering in kunstgras is goedkeuring nodig van de raad.
Hoofdlijn van het voorstel
Kunstgras biedt de oplossing voor de huidige knelpunten in de beschikbare capaciteit op de complexen. Daarnaast zorgt kunstgras voor een kwaliteitsimpuls in het aanbod van de gemeentelijke
sportvoorzieningen. De clubs zien geen mogelijkheden om zonder steun van de gemeente kunstgrasvelden aan te leggen. De beschikbare capaciteit knelt, vooral op trainingsavonden. Kunstgras vergroot de gebruiksmogelijkheden van de complexen. In vergelijking met andere clubs in de regio vinden onze clubs dat zij in een achterstandspositie verkeren. Na aanleg is de (trainings) capaciteit op beide sportparken op orde en zijn de kunstgrasvelden multifunctioneel inzetbaar. Investeren in kunstgras past ook in het bestuursakkoord en de toekomstvisie.
Financiële gevolgen in het kort
Voor de aanschaf van kunstgras gaan we uit van € 400.000,- min 15% eigen bijdrage is maximaal € 340.000,-. De kans bestaat dat de aanbesteding goedkoper uitvalt. In dat geval kan de gemeentelijke bijdrage omlaag. Samen met de clubs zetten wij maximaal in om een zo laag mogelijk inschrijvingsbedrag op de aanbesteding te realiseren. Wij stellen voor om de investering in kunstgras te betalen uit de vrij besteedbare reserve verkoopopbrengsten Nuon. Het is verstandig om ook alvast rekening te houden met de bijdrage aan OWIOS en hiervoor een reserve in te stellen. De totale investering is dan € 1.020.000,-. Voor de gemeentebegroting heeft deze investering geen structurele gevolgen. De renteopbrengsten van dit deel van de Nuon-gelden zijn niet in het begrotingssaldo verwerkt.
Toelichting
1. Inleiding
Wij hebben eind mei/begin juni 2012 de voetbalclubs WHC, VSCO '61 en OWIOS per brief een aanbod gedaan voor de aanleg van een kunstgrasveld op de drie sportparken. De raad heeft van die brieven een afschrift ontvangen. Ons aanbod is dat wij per sportpark een bedrag van € 340.000,- beschikbaar willen stellen. Dit aanbod geldt tot 1 juni 2013. VSCO '61 en WHC hebben laten weten van dit aanbod gebruik te willen maken. OWIOS heeft meer bedenktijd nodig en verwacht op zijn vroegst in mei 2013 een besluit te kunnen nemen.
2. Historie
Op 14 februari 2012 hebben wij u reeds een voorstel gedaan om te investeren in kunstgras op de drie sportparken. Tijdens de behandeling in de raadscommissie Samenleving bleek dat de drie clubs niet op een lijn zaten. Dat was voor ons aanleiding om het voorstel van de raadsagenda voor 12 april 2012 te halen. In mei 2012 hebben wij de gesprekken over kunstgras met de drie clubs vervolgd. Toen hebben wij hen aangegeven dat ons aanbod om per sportpark € 340.000,- beschikbaar te stellen nog steeds van kracht was.
3. Wettelijk kader
Voor de instandhouding van basisvoorzieningen op de sportparken is de Beleidslijn Buitensport van toepassing. In de uitwerking van die beleidslijn is kunstgras niet opgenomen als basisvoorziening. Voor de investering in kunstgras is op grond van het budgetrecht goedkeuring van de gemeenteraad nodig.
4. Toelichting / uitwerking situatie
VSCO '61 wil haar hoofdveld ombouwen tot kunstgrasveld, WHC en (in principe) OWIOS doen dat op een bijveld. Na aanleg voldoen de sportparken aan de gevraagde capaciteit voor trainingen en wedstrijden. De kunstgrasvelden zijn multifunctioneel inzetbaar.
5. Overwegingen
Kunstgras biedt de oplossing voor de huidige knelpunten in de beschikbare capaciteit op de complexen. Daarnaast zorgt kunstgras voor een kwaliteitsimpuls in het aanbod van de gemeentelijke sportvoorzieningen. De clubs zien geen mogelijkheden om zonder steun van de gemeente kunstgrasvelden aan te leggen. De beschikbare capaciteit knelt, vooral op trainingsavonden. Kunstgras vergroot de gebruiksmogelijkheden van de complexen. In vergelijking met andere clubs in de regio vinden onze clubs dat zij in een achterstandspositie verkeren. Vooral in de winterperiode heeft dat speltechnische gevolgen (velden onbespeelbaar, dus minder mogelijkheden voor trainingen en oefenwedstrijden). Daarnaast brengt het extra kosten met zich mee, omdat clubs kunstgrasvelden huren bij clubs in de buurt voor trainingen en oefenwedstrijden. Tot slot is kunstgras goedkoper te onderhouden dan een natuurgrasveld. Een eigen kunstgrasveld levert dus een directe besparing op in de exploitatiebegroting van de clubs.
Investeren in kunstgras past ook in het bestuursakkoord en de toekomstvisie:
• Bestuursakkoord. In het bestuursakkoord 2010-2014 staat dat u wilt onderzoeken of de gemeente vervangende investeringen in de beheerplannen kan gebruiken voor het doorvoeren van vernieuwingen en eigentijdse voorzieningen.
• Toekomstvisie 2030 'Natuurlijk Dynamisch'. Thema Mens & Maatschappij: De gemeente zet in op extra aandacht voor (sport)voorzieningen voor jongeren. Inzet door en samenwerking met maatschappelijke partners (voetbalclubs) kan leiden tot extra voorzieningen. Daarbij kan het combineren en multifunctioneel gebruiken van accommodaties uitkomst bieden. Thema Bestuur en netwerk: Imago Oldebroek: o.a. goed basisonderwijs en aantrekkelijke sportvoorzieningen.
6. Risico's
VSCO '61 en WHC dragen de risico's voor het beheer, onderhoud en vervanging van het kunstgrasveld. Voor OWIOS geldt straks hetzelfde.
7. Juridische aspecten
Wij hebben de clubs schriftelijk aangegeven onder welke voorwaarden wij de bijdrage verstrekken. Deze voorwaarden zijn:
• De clubs moeten een stichting oprichten, die verantwoordelijk wordt voor de aanleg, het onderhoud en de vervanging van het kunstgrasveld.
• Die stichting moet de werkzaamheden aanbesteden onder toepassing van het inkoopbeleid en de inkoopvoorwaarden van de gemeente Oldebroek.
• De stichting moet de uitgaven verantwoorden inclusief bewijsstukken en inzicht geven in de wijze waarop zij de aanbesteding heeft toegepast.
8. Financiën
Voor de aanleg van een kunstgrasveld (inclusief veldinrichting, verlichting, hekwerken en bestrating) hebben wij een bedrag van € 400.000,- als uitgangspunt genomen. Omdat wij vinden dat ook de clubs de 'normale' eigen bijdrage van 15% moeten betalen, hebben wij de gemeentelijke bijdrage bepaald op 85% van € 400.000,- is € 340.000,-. De kans bestaat dat de clubs bij de aanbesteding voor een lager bedrag kunstgras kunnen aanleggen. Ook de gemeentelijke bijdrage kan dan omlaag; de eigen bijdrage van de clubs blijft ook in een lagere aanneemsom 15%. In een bestuurlijk overleg met de clubs willen wij maximaal inzetten om een zo laag mogelijk inschrijvingsbedrag op de aanbesteding te realiseren. Wij stellen u voor om de investering in kunstgras te betalen uit de (vrij besteedbare) reserve verkoopopbrengsten Nuon. Het is verstandig om ook alvast rekening te houden met de bijdrage aan OWIOS en hiervoor een reserve in te stellen. De totale investering is dan € 1.020.000,-. Voor de gemeentebegroting heeft deze investering geen structurele gevolgen. De renteopbrengsten van dit deel van de Nuon-gelden zijn niet in het begrotingssaldo verwerkt. De bijdrage kapitaliseren is niet mogelijk, omdat sprake is van een 'gift' en de clubs eigenaar worden van het kunstgrasveld. Wel blijven wij eigenaar van de ondergrond. Het kunstgrasveld vervangt een natuurgrasveld. De vervanging van dit 'gewone' veld is opgenomen in het beheerplan buitensport. Nu VSCO '61 en WHC verantwoordelijk worden voor beheer, onderhoud en vervanging van het kunstgrasveld, vervallen twee natuurgrasvelden in het beheerplan. Dit bespaart op jaarbasis afgerond € 12.500,- exclusief indexering, eigen bijdrage en BTW. Als OWIOS straks ook meedoet, wordt dit bedrag natuurlijk hoger. Door bezuinigingen vervalt echter per 2015 het beheerplan buitensport. Dit betekent dat alleen voor de jaren 2013 (deels) en 2014 sprake is van een voordeel op het product sportparken.
9. Communicatie
Het beschikbaar stellen van een bijdrage voor de aanleg van kunstgras voldoet aan de vraag van de voetbalclubs. In het voortraject hebben wij daarover met de besturen intensieve gesprekken gevoerd. Het is aan de clubs om met de gemeentelijke bijdrage de aanleg van kunstgras te realiseren. Zij kunnen bij de aanbesteding hun eigen programma van eisen als uitgangspunt nemen. Op basis van het aanbestedingsbedrag volgt een bestuurlijk overleg, met als doel overeenstemming te bereiken over de definitieve gemeentelijke bijdrage.
10. Uitvoering en vervolg/proces
De voetbalclubs realiseren de aanleg van kunstgras zelf. VSCO '61 wil in juni 2013 met de aanleg starten. Een concrete planning van WHC en OWIOS is nog niet bekend.
Oldebroek, 11 december 2012.
Burgemeester en wethouders van Oldebroek,
, secretaris drs. B. Brand MCM,
, burgemeester mr. A. Hoogendoorn.