CVO presenteert onderscheidend, bondig en concreet speerpuntenprogramma

Gemeenteraadsverkiezingen 16 maart 2022
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

CVO presenteert onderscheidend, bondig en concreet speerpuntenprogramma

Bericht door Redactie »

CVO presenteert onderscheidend, bondig en concreet speerpuntenprogramma
Bron Locourant maandag 21 februari 2022 12:17
Afbeelding
CVO_groepsfoto bron Locourant, on Flickr

Het Christelijk Verbond Oldebroek (CVO), lijst 7, presenteert vandaag het speerpuntenprogramma van de partij. Nadat eerder al de 10 speerpunten bekend werden gemaakt, zijn deze nu voorzien van toelichting en concrete punten. En dat allemaal op 4 kantjes!

Onderscheidend
Als speerpunten heeft CVO bewust ook onderwerpen gekozen die onderscheidend zijn van de andere partijen. Als nieuwe partij willen we namelijk graag aangeven waar de inhoudelijke meerwaarde zit ten opzichte van de huidige partijen in Oldebroek. De focus op de christelijke identiteit, het opkomen voor de positie van onze eigen inwoners op de Oldebroekse woningmarkt en gemeentelijke invulling van het coronabeleid zijn uniek en onderscheidend van de meeste andere partijen.

Bondig
Veel partijen hebben een uitgebreid verkiezingsprogramma geschreven van soms wel meer dan 50 pagina’s. CVO denkt dat de meeste mensen echter niet de tijd hebben om meerdere lange verkiezingsprogramma’s door te nemen. Daarom kiezen wij voor een speerpuntenprogramma op 4 kantjes, waar onze belangrijkste en meest onderscheidende punten op staan. Leesbaar voor iedereen. Aanvullend daarop laten wij inhoudelijk van ons horen via onze optredens in de media (o.a. Loco FM), stellingen via de Veluwe Koerier en Huis aan Huis, en onze website!

Concreet
CVO wil zich onderscheiden door écht concreet te zijn. In verkiezingstijd komen veel kreten voorbij zoals ‘meer bouwen’ en ‘voor veiligheid’. Maar dat wil iedereen! CVO wordt in het speerpuntenprogramma concreet. Meer bouwen is goed, noodzakelijk zelfs, maar we geven ook aan hoe we dat willen doen. Zo willen we duidelijk en concreet zijn, zodat de kiezer op 16 maart weet waar die met CVO aan toe is!

Download HIER het speerpuntenprogramma van het Christelijk Verbond Oldebroek (CVO).

Of lees en doorzoek het programma samen met de programma's van de andere partijen
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: CVO presenteert onderscheidend, bondig en concreet speerpuntenprogramma

Bericht door Redactie »

Willen we dit in Oldebroek?

In maart zijn er gemeenteraad verkiezingen. In Oldebroek doet een nieuwe partij mee. CVO heeft een tiental speerpunten bekend gemaakt van haar verkiezingsprogramma.

Natuurlijk zijn er verschillen tussen de standpunten van de diverse partijen. In overleg wordt er altijd wel een goede oplossing gevonden in de gemeenteraad. Het is de vraag of met de komst van de standpunten van CVO dit zo blijft.

Ik loop ze een voor een langs.

1. Koester onze Christelijke identiteit. Een koopzondag is nooit een wens geweest van de middenstand in Oldebroek. In het verleden zijn hier ook nooit problemen over geweest. De vraag is echter hoe lang dit strandpunt nog houdbaar is. Ongeveer 60% van de inwoners van Oldebroek staat geregistreerd als lid van een kerk. Maar slechts 30% van de inwoners bezoekt met enige regelmaat een kerk. De laatste jaren worden deze aantallen steeds kleiner. Je kunt een meerderheid van de bevolking niet buiten spel zetten.

2. Geen lastenverhoging voor de inwoners. Zeker, hier trek je stemmen mee maar het is niet reëel. Met een hoge inflatie, meer taken voor de gemeente en meer wensen van de inwoners kun je dit niet waarmaken. Als je sport en cultuur extra wilt steunen, kost dit extra geld.

3. Meer bouwen in de dorpskernen. Helaas zijn de mogelijkheden beperkt. Wil je echt aanzienlijk meer huizen bouwen , moet dat ook buiten de kernen.

4. Geen regenboog vlag. Een zeer ruime meerderheid van de gemeenteraad is hier wel voor. De vlag blijft.

5. Geen handhaving van de coronapas. De gemeente gaat hier niet over. Je kunt je afvragen of een politieke partij moet oproepen om besluiten van de Rijksoverheid niet uit te voeren.

6. Goede, effectieve en betaalbare zorg. Iedere partij wil dit maar de gemeente gaat hier niet over. Alleen bij de jeugdzorg heeft de gemeente een zeer beperkte invloed. Ook dit speerpunt belooft iets wat niet haalbaar is.

7. De kreet “Eigen inwoners eerst” roept veel herinneringen op. Deze populistische kreet wordt door CVO gebruikt bij de verdeling van huizen aan statushouders. Hierbij wordt gesuggereerd dat veel huizen met voorrang naar asielhouders gaan. In werkelijkheid betreft dit 0,2% van de huishoudens in Oldebroek. Het is bovendien een wettelijke taak van de gemeente hiervoor te zorgen.

Door de kreet “eigen volk eerst” zorg je ervoor dat inwoners denken dat de schuld van het te tekort aan woningen bij de asielzoekers ligt. Het is verwerpelijk om een bevolkingsgroep hiervan de schuld te geven.

Als je de speerpunten leest, weet je dat veel niet haalbaar is. Toch schrijft het CVO dit op. Populisme betekent dat je iets roept wat kiezers aantrekt terwijl je ook wel weet dat het niet kan. Hiermee hoop je meer zetels te krijgen in de raad. In goede harmonie, met aandacht voor alle inwoners, een gemeente goed besturen wordt hierdoor moeilijk. Ik hoop dat inwoners van Oldebroek deze slechte ontwikkeling niet willen. Stem met verstand, niet met je onderbuik!

Huub Verberk
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: CVO presenteert onderscheidend, bondig en concreet speerpuntenprogramma

Bericht door Barry »

Deze meneer acht zichzelf intellectueel en geletterd, maar misschien beginnen de jaren te spelen.

1. je mag idealen hebben en deze uitdragen.
2. als ik zie hoeveel geld er over de balk wordt gegooid zal er zeker ook aan de uitgavenkant kunnen worden gesneden om de inkomstenbehoefte van de gemeente te verlagen. Recent nog heeft dhr Verberk erop gewezen hoeveel onzinnige kosten er zijn gemaakt in de grondverwerving voor de nieuwe op en afrit A28, kosten die wellicht hadden kunnen worden voorkomen.
3. de uitleg van dhr Verberk zou kunnen, maar misschien moet er eerst verduidelijking worden gevraagd alvorens te oordelen. Het kan zijn dat er wordt gepleit voor meer hoogbouw, het kan ook zijn dat er wordt gepleit voor bouwen in alle dorpen van de gemeente ipv hoofdzakelijk in Wezep en Oldebroek. Wellicht dat dit bij het debat op 8 maart meer duidelijk wordt.
4 de vlag is maar de helft van het punt en er zijn meer besluiten op een later moment teruggedraaid, niets is onmogelijk. Daarnaast blijft het ook deze partij hun recht om idealen uit te dragen en begrijp ik uit verklarende teksten op oa facebook dat de partij zeker niet anti lhbt is, maar het huidige beleid van de gemeente leeg en mening loos vindt.
5. Blijkbaar is hem ontgaan dat de gemeente praktisch wel het één en ander kan betekenen in hetgeen vanuit Den Haag wordt besloten. Voorbeeld is onze burgemeester die meerdere malen inzake Lelystadairport onze belangen is wezen behartigen om zo te proberen de haagse partijen op andere gedachten te brengen. Daarnaast is de politie dusdanig belast dat de handhaving door BOA's gebeurd, die zijn in loondienst bij de gemeente en staan dus onder het gezag van de gemeente.
6. Vanuit het zorgverleden van de heer Verberk had ik toch meer inhoud verwacht, maar misschien dat hij het niet noodzakelijk acht om er moeite voor te doen. De gemeente is degene die wmo en pgb betaald en simpele regel blijft toch, "wie betaald, bepaald."
7. Populisme ten top, anderen beschuldigen van racisme op een uit het verband gerukte zin. Wederom ga in gesprek, dit heeft mij geleerd dat de partij ernaar wil zoeken om nieuwbouw projecten eerst voornamelijk te laten zijn voor de huidige inwoners, iets wat geloof ik in Hattemerbroek ook gebeurd, heeft dus niets te maken met de statushouders.
Wat wel te maken heeft met de statushouders is dat de gemeente nu voorrang geeft op de sociale huurmarkt en dat daardoor de eigen inwoners vaker misgrijpen en ongewenst lang kinderen bij hun ouders moeten blijven wat voor spanningen kan zorgen etc. Door de voorrang eraf te halen krijgen statushouders en eigen inwoners gelijke kansen. En laten we niet vergeten dat de statushouder een slaapplaats heeft, het is niet zo als bij onze inwoners die door bijvoorbeeld een echtscheiding gewoon op straat staan.

Al met al, de heer Verberk stond aan de wieg van ABO, misschien is hij bang voor de stemmen van deze partij en is hij daarom zo ondoordacht aan het reageren.

En als we dan toch beschuldigen van populisme, als ik het me goed herinner was het iemand van ABO die in 2010 nog verklaarde graag een partij als de PVV in Oldebroek te zien. Maar dat zal dhr. Rotman het beste weten in zijn archief.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: CVO presenteert onderscheidend, bondig en concreet speerpuntenprogramma

Bericht door Redactie »

En als we dan toch beschuldigen van populisme, als ik het me goed herinner was het iemand van ABO die in 2010 nog verklaarde graag een partij als de PVV in Oldebroek te zien. Maar dat zal dhr. Rotman het beste weten in zijn archief.
De heer Rotman is aan het zoeken.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: CVO presenteert onderscheidend, bondig en concreet speerpuntenprogramma

Bericht door Barry »

ik was ondertussen ook aan het zoeken geslagen: https://www.oldebroek.net/oldebroek/php ... php?t=7655

Jacco, ik vermoed Jacco Evink gezien de reactie van Huub Verberk:
Het is jammer dat er niet meer landelijke partijen hier deelnemen in de vorm van Wilders en of Ton.
De VVD en heel misschien ABO zijn de enige die van het linkse gebrabbel afwijken.

Het is in mijn eigen ogen tijd voor een verandering, want de tijd en omgeving veranderen wat de zittende garde totaal niet in de gaten heeft.

(Edit: VVD en ABO zijn de enige die afwijken van de enorm links gerichte partijen in deze gemeente dus geen vergelijking met Ton en of Wilders)
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: CVO presenteert onderscheidend, bondig en concreet speerpuntenprogramma

Bericht door Redactie »

Hallo Barry,

Dit citaat heb ik ook gevonden. Maar welke conclusie je hier uit moet trekken??
Beste Jacco

Voor alle zekerheid wil ik nogmaals duidelijk stellen dat ik niets maar dan ook niets te maken wil hebben met Wilders of Ton. Maar dan ook helemaal niets.
Gelukkig doen ze in Oldebroek niet mee

De gevestigde partijen zijn inderdaad soms de werkelijkheid wat kwijt. ABO brengt daarin verandering.
Met vriendelijke groet
Huub Verberk lijstduwer ABO
Groet de heer Rotman :)
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Plaats reactie