Comité Dorpsbelangen nog geen eigen lijst.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10147
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Comité Dorpsbelangen nog geen eigen lijst.

Bericht door Redactie »

Verslag Nieuwjaarsreceptie Comité Dorpsbelangen.

Wezep, 8 februari 2006- Op 19 januari 2006 heeft het Comité Dorpsbelangen een Nieuwjaarsreceptie gehouden, waarbij een aantal zaken besproken zijn, waarvan wij u graag op de hoogte brengen.

Allereerst een terugblik:

Wij zijn als Comité verheugd over hetgeen in de afgelopen periode is bereikt. Ons streven om de OZB minder te laten stijgen dan het College voorstelde, namelijk 40 - 30 - 20% over de afgelopen 3 jaar, is geslaagd. Wij zijn de meerderheid van de Raad dankbaar voor het feit dat 4300 handtekeningen voldoende waren om dit voorstel van het College niet te
steunen. Dat een stijging van 30 - 20 - 10% ook voldoende was blijkt uit het feit, dat de werkzaamheden aan o.a. de kleedkamers van WHC, de bouw van het Dorpshuis Oldebroek en het onderhoud aan het wegdek gewoon door konden gaan. Verder zijn er ook geen rekeningen onbetaald gebleven.

De leden van het Comité vinden het momenteel niet nodig om met een eigen lijst uit te komen bij de komende Gemeenteraadsverkiezingen. Wel zal het Comité blijven bestaan en alert blijven op het handelen van de Gemeente en een wakend oog houden op de gemeente- uitgaven.

De volgende onderwerpen zijn eveneens besproken tijdens de nieuwjaarsreceptie:

1. Woningbouw:
Het Comité maakt zich zorgen over de hoge grondprijzen. Dit maakt het voor jongeren onmogelijk om een eigen woning te realiseren. Prijzen van € 320,00 per m² zijn niet haalbaar voor jongeren. Het is ook niet eerlijk om als Gemeente eerst krapte te veroorzaken, waardoor de zogenaamde marktconforme prijzen worden opgeschroefd tot woekerprijzen. Het lijkt erop dat de Gemeente op deze wijze projecten financiert die voor algemeen gebruik dienen.

2. Zwembad:
Zorgelijk is het tekort van € 25,00 per inwoner bij de exploitatie van het zwembad. Mogelijke oplossingen zijn privatiseren of een openstelling van dinsdag tot en met zaterdag.

3. Samenwerking met de Gemeente Elburg:
Hiermee kan veel extra geld bespaard worden. Door bijvoorbeeld een samenwerking tussen de brandweerkorpsen van Elburg en Hattemerbroek, is het verplaatsen van de brandweer van Oldebroek naar Wezep overbodig.

4. Hulpsecretarie Wezep:
Wezep is de enige kern in de Gemeente met een hulpsecretarie. Alle overige kernen zijn aangewezen op het Gemeentehuis te Oldebroek, waar iedereen met de nieuwe openstellingen goed terecht kan. Het sluiten van de hulpsecretarie kan een behoorlijke kostenbesparing opleveren.

5. Groenstroken:
Afstoten van groenstroken aan aangrenzende bewoners kan een besparing op het onderhoud opleveren.

Het Comité wil de komende 4 jaar het College en de Raad positief kritisch blijven volgen. Daarvoor is het belangrijk om te weten wat er in de diverse kernen van de Gemeente Oldebroek leeft en zou een uitbreiding van het aantal leden welkom zijn. Hierbij wordt gedacht aan mensen uit het verenigingsleven en maatschappelijke organisaties, met name
uit de kernen Oldebroek en ’t Loo.

Belangstellenden kunnen reageren bij onderstaande personen:
Mevr. W. Flier te Noordeinde (Tel.: 0525 - 621924)
Dhr. D. Bruinewoud te Wezep (Tel.: 038 - 375 96 95)

Comité Dorpsbelangen
Correspondentieadres:
Acaciastraat 8
8091 TT Wezep
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gast

Comité Dorpsbelangen

Bericht door Gast »

Ik wil graag reageren op een tweetal stellingen van het comité.
Ten eerste de voorgestelde sluiting van de hulpsecretarie. Omdat de bewoners van de andere kernen naar het gemeentehuis van Oldebroek moeten, zou de hulpsecretarie in Wezep moeten sluiten. Blijkbaar vergeet het comité dat Wezep de grootste kern van de gemeente is. Het aantal gebruikers van deze secretarie zal dan ook veel groter zijn dan het aantal mensen dat van Oosterwolde en Noordeinde naar Oldebroek moeten komen.
Ten tweede over de aanpassing van de openingstijden van het zwembad. Ik ben het met het comité eens dat de bijdrage aan de exploitatie erg groot is. Maar gezien de drukte op zondag in het zwembad lijkt het onjuist om het zwembad dan juist te sluiten. Of wordt via een achterdeur getracht om het zwembad op zondag gesloten te krijgen?
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Bericht door Bert-Jan »

Beetje vertekende beelden inderdaad

1. De gemeente zet zich juist in voor meer woningbouw, maar wordt o.a. al enige jaren "getreiterd" door constant wijzigende procedures op provinciaal niveau. Ook zet de gemeente zich in voor betaalbare woningen en oefent flinke invloed op op welke soort bebouwing er moet plaats vinden. Zo kan ik nog wel even door gaan.

2. Het zwembad heeft een exploitatie tekort, zoals welhaast overal waar een zwembad is. 't Is een voorziening, tenslotte. Openingstijden niet verminderen, juist meer open! Ook op Zondachochtend, dan hoeven onze inwoners die niet ter kerke gaan niet af te reizen naar Zwolle. Extra inkomsten --> positief t.b.v. exploitatie.

3. Noodhulp vergt hele goede regels. Zoeken naar besparingskansen is goed, maar dat mag nooit ten koste gaan van reactievermogen. Krijgen we net zulke toestanden op de zuiderzeestraweg als met de ambulances. Ik ben zelf al 2 keer brutaal van de weg afgedrukt (tussen mij en tegenligger door !!) door zo'n ambulance uit Elburg, dus ik weet waar ik over praat.

4. Hulpsecreatie in Wezep móet blijven. Ik sluit me bij de vorige spreker aan. Gemeentelijke dienstverlening moet als het kan beter en bereikbaar. Blijkbaar allemaal mensen met lease auto's en veel vrije tijd in het comité.

5. De ruimtelijke Ordening in de diverse wijken is zeker belangrijk. Vooral in de oudere wijken heeft men vaak behoeften waarin d egemeente een rol moet spelen. Dit wel in samenspraak met buurtbewoners, zodat de oude wijken er leefbaar uit zien in de ogen van de bewoners en niet in de ogen van de ambtenarij. Navenant dat dit eerder geld kost dan oplevert.

Ik hoop dat het comité kritisch blijft meekijken, maar ook wat minder gekleurde uitingen zal slaken.

Bert-Jan Dokter
koos
Berichten: 1
Lid geworden op: zo mar 05, 2006 20:52

comite dorpsbelangen

Bericht door koos »

Ik wil graag een reactie kwijt over het zwembad.
De vorige spreker constateert dat elk zwembad een exploitatietekort heeft, en dat is ook zo maar zo groot als in Oldebroek heeft niet een gemeente in de buurt het.
Enkele voorbeelden De gemeente Nunspeet 26.000 inwoners geeft 180.000 euro per jaar uit aan het Zwembad De Brake dat geprivatiseerd is (Bron de Stentor 4 maart 2006).
De gemeente Zwolle heeft Twee zwembaden met 115.000 inwoners en die hebben een exploitatietekort van € 1.000.000.
De gemeente Oldebroek heeft 23.000 inwoners en het zwembad heeft een tekort van € 620.000 en geen € 500.000 zoals de heer Veldhoen van de ChristenUnie afgelopen donderdag zegt in het Dorpshuis.
Zie het rapport ovet De Veldkamp 2006-2010 dat onlangs verschenen is.
Het comite Dorpsbelangen geeft dus aan dat het tekort t.ov. andere gemeente absurd hoog is en dat de inwoners van de gemeente Oldebroek
heel veel belastinggeld moeten bijdragen aan het zwembad.
Hierdoor is er geen geld voor andere sportvoorzieningen die ook nodig zijn zoals een gymnastiekzaal bij het Agnietencollege,de kleedkamers van Owios en de problematiek bij VSCO.
Ik ben niet tegen het zwembad maar ik vind dat het op een efficienter en bedrijfsmatiger manier geleid moet worden en men moet ook eens naar de personele bezetting kijken of die wel overeenstemd met het aantal bezoekers,hier heb ik ook mijn twijfels over.
Extra inkomsten wil nog niet altijd zeggen dat je meer verdient, je moet ook je personeel en extra energiekosten betalen
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Bericht door Bert-Jan »

Begrijp 't allemaal, maar het water moet toch warm blijven is 't niet. ‘tuurlijk kunnen de boeken van het zwembad "gelicht" worden en kan men kijken naar waar de kosten dan niet overeenkomen met een gemiddelde of zo. Ik ben geen boekhouder, maar die zijn er genoeg in Oldebroek. Zie hier de uitdaging.

Wel brengen Wezepers/Oldebroekers nu op zondag hun geld elders heen, omdat hier het zwembad niet open is op zondagochtend.

U vergelijkt ook andere zwembaden met de Wezepse die wél op zondag de hele dag open zijn. Het exploitatietekort kan dus in principe naar beneden. Als men die volledige zondagopening nu ten minste eens spoedig test, dan kan in ieder geval de uitwerking in natura bekeken worden. Om dit vanachter de bureautjes te bediscussiëren kost alleen maar geld.

We zijn hier teveel gewend om bij het woord “Zondag” onmiddellijk in de stress te schieten. Het zwembad staat er. Afbreken kan altijd nog, maar da’s wel erg definitief.

Groet,

Bert-Jan
Plaats reactie