Laconieke reactie politici op onderzoek Elsevier

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Laconieke reactie politici op onderzoek Elsevier

Bericht door mrotman »

Laconieke reactie politici op onderzoek Elsevier

Oldebroek 4 september 2007 – “Ik lig er niet wakker van” is de kop van het artikel in de Huis aan Huis krant waar Jordy Boschman de reacties optekent gemaakt door verschillende gemeenteraadsleden. Uit een onderzoek van het weekblad Elsevier blijkt de gemeente Oldebroek zeer matig te scoren als woongemeente, en komen omliggende gemeenten er aanzienlijk beter uit.

Afbeelding
Klik op de afbeelding voor groter formaat en downloaden.

Als gewone burger ben ik verbaasd over de laconieke reactie die de gemeenteraadsleden geven in dit artikel. Als de gemeenteraadsleden altijd zo met kritiek omgaan dan wordt het nooit wat met Oldebroek. Je mag toch verwachten dat ze de conclusies van het onderzoek ter harte nemen en er mee aan de slag gaan zodat bij een volgend onderzoek het resultaat verbeterd is.

Martin Rotman
H.v.d.Schootbrugge
Berichten: 1
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 21:20
Locatie: oldebroek
Contacteer:

laconieke reactie

Bericht door H.v.d.Schootbrugge »

Toen wij als een van de goedkoopste gemeentes uit de onderzoeken kwamen reageerde de gemeente hiet wel positief op.
alle belastingen gingen toen met sprongen omhoog.
Ton van Leijen

Re: laconieke reactie

Bericht door Ton van Leijen »

H.v.d.Schootbrugge schreef:Toen wij als een van de goedkoopste gemeentes uit de onderzoeken kwamen reageerde de gemeente hiet wel positief op.
alle belastingen gingen toen met sprongen omhoog.
Het is altijd verstandig als mensen er rekening mee houden dat wat in de krant staat niet het hele verhaal is. Graag verwijs ik naar een toelichting die binnenkort op onze site ( www.oldebroek.christenunie.nl ) wordt geplaatst. Nog een toelichtende opmerking naar de heer Van de Schootbrugge: destijds werd de ozb niet verhoogd omdat we zo laag zaten, maar omdat de goede dingen die voor de burgers gebeuren meer geld kostten dan in de portemonnee van de gemeente zat en omdat het rijk ons taken oplegde (en nog steeds) zonder bijbehorende financiën. Dat is uitvoerig verantwoord, dus iedereen kan afwegen of het belang van vrijwilligerswerk, goede voorzieningen, veiligheid, sport, gezondheidszorg enz. hem of haar iets meer geld waard is.
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Bericht door Bert-Jan »

Laat ik eerst even zeggen dat ik het onderzoek én de daarbij behorende uitkomst van Elsevier niet ken. Een mening erover hebben gaat dan wel erg ver. Dat deel laat ik dan ook graag rusten, totdat ik e.e.a. wél tot me genomen heb.

Ton van Leijen (fractievoorzitter van de ChristenUnie Oldebroek) heeft hierboven een gelijk in het feit dat je niet alles zwart/wit kunt zien. Er is meer onder de zon dan alleen 1 onderzoek en gemeenten kun je niet ongestraft vergelijken. Daar ga ik verder, waar Dhr. van Leijen stopt.

De positieve geluiden van raadsleden gaan me wel net iets te ver. Als volksvertegenwoordiger moet je toch minstens het signaal van zo’n onderzoek willen oppakken. Ikzelf zie al tijden een zwak punt in de communicatie vanuit het Oldebroeker gemeentehuis.

Natuurlijk zie ik groei in de situatie rond dorpsgesprekken en informatieavonden. Helaas komt het dan ook (zelfs vorige week nog, aangaande het windturbinepark in Hattemerbroek) voor dat men “vergeet” een openbare aankondiging juist, tijdig of volledig uit te brengen.

De website van Oldebroek staat in heel schril contrast met die van, bijvoorbeeld, de gemeente Elburg. De vormgeving, onderliggende technieken en vulling is magertjes. In Oldebroek heeft men er duidelijk voor gekozen om alleen op dinsdagen nieuwe berichten te plaatsen, duidelijk gekoppeld aan de uitgave van de Huis aan Huis krant.

Er is ook geen agenda functie waar diverse gemeente gerelateerde zaken snel en overzichtelijk weergegeven worden. Het navigeren op www.oldebroek.nl kan allemaal beduidend makkelijker gemaakt worden voor bezoekers (burgers). Ook knopjes voor aanpassingen van lettergrotes of voorleesfuncties voor slechtzienden missen nog.

De website bestaat ook duidelijk uit afzonderlijke technieken die niet in elkaar overlopen. Kijk maar naar bis.oldebroek.nl (BestuursInformatieSysteem). Van mij hoeft niet “alles aan elkaar te hangen”, maar dat de bezoeker naadloos gekoppelde functies aantreft is toch iets wat je als overheid moet kunnen. Dat wiel is in Den Haag, Arnhem en zoveel andere gemeenten immers ook al uitgevonden.

Je hoort mij niet zeggen dat er de laatste jaren niet iets veranderd is, maar de stapjes zijn toch wel wat mager in mijn ogen.

Als je de burgers wilt betrekken bij de lokale overheid en/of lokale politiek, dan kun je meer doen. Wat dacht je van het “streamen” van live raads- en/of commissievergaderingen via het internet? Er wordt best veel gepubliceerd, maar de moderne middelen en mogelijkheden bieden meer kansen. Gemak dient de mens, dus biedt informatie gemakkelijk bereikbaar, leesbaar en vindbaar aan.

De techniek achter de huidige website (Lotus Notes Databases, zo te zien) vergt gewoonweg een heel nieuwe aanpak. Op de schop die website! Niet sleutelen, maar werken aan een gewenste opzet en even bij de buren snuffelen of we reeds gedane investeringen (belastinggelden) nog een keer kunnen uitnutten!

Denk even aan de communicatie over de aanleg van de parkeerplaatsen bij het NS station in Wezep, het zichtbaar en voelbaar oppakken van de gebeurtenissen rondom de spookspoorbomen in Wezep, de behandeling van de MKZ-gelden kwestie in en om Oosterwolde, het gedoe omtrent het ketenbeleid en niet te vergeten de recentelijke Landmachtdagen kwestie. Allemaal zaken die onze burgers niet het gevoel geven dat je rustig in je fauteuil kunt wegzakken omdat Oldebroek “waakzaam communiceert” en prompt voor de burgers gaat staan als derden verzaken.

Let wel, ik ben zeker niet louter negatief over Oldebroek. Ik zie daar persoonlijk veel mensen hun stinkende en welgemeende best doen. Dat meen ik echt. Maar als we het gevoel hebben dat er niets te verbeteren valt en een onderzoek lichtzinnig (klinkend) weg kunnen wuiven, dan heb ik mijn duidelijke bedenkingen. Alleen al over het signaal wat er gegeven wordt.

De woordjes “samen”, “open”, “transparant” en “duaal” vallen erg vaak in overheids- en politiek-landschap, maar roepen vereist échte daden.

Graag dus andere reacties dan "Ik lig er niet wakker van"!

Hartelijke groet,

Bert-Jan Dokter
voorzitter PvdA Oldebroek - Wezep
heleen
Berichten: 7
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 19:13

Bericht door heleen »

Het verhaal van Bert Jan lokt bij mij een reactie uit. Hoewel ik eerst weer moet nadenken wat Bert Jan allemaal heeft geschreven....
Bert Jan, je noemt dat je de gemeentelijke communicatie te wensen over laat. Mijn vraag aan jou, wat wil je hier concreet aan gaan doen? Vanavond hebben we commissievergadering en staat (toevallig) het punt Dienstverlening geagendeerd. Ik hoop en verwacht dat je met concreet uitvoerbare ideeën komt. En bij die ideeën hoort natuurlijk een kostenplaatje. Vind jij dat de gemeente Oldebroek op dit moment (veel) geld moet uitgeven aan zaken als bijv. het live via internet volgen van raadsvergaderingen? Terwijl we weten dat het gemeentehuis nog een x verbouwd gaat worden en het op dit moment nog geen vetpot is!

Overigens dwalen we wel een beetje van het onderwerp af. Het ging over het onderzoek van Elsevier waar we als gemeente helaas erg laag scoorden. Persoonlijk vind ik dat namelijk wel erg jammer, dat vind ik als inwoner maar ook als raadslid. Het is niet leuk om te horen dat je in een gemeente woont die eigenlijk maar matig scoort. Zeker als we bedenken dat de gemeente de laatste jaren juist veel zaken heeft ondernomen. De OZB is nl niet voor niets verhoogd. In de tijd dat we nog een van de goedkoopste gemeenten waren werd er nauwelijks iets ondernomen. Het doel was om de goedkoopste gemeente te blijven. Gelukkig is die houding verandert. Als we vooruitgang willen hangt daar een prijskaartje aan. En dan moet je keuzes maken. Het CDA kiest in zo'n situatie eerst voor een rondweg (verkeersveiligheid) en niet voor een live internetverbinding om raadsvergaderingen te bekijken.
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Bericht door Bert-Jan »

Hallo Heleen,

Helaas ben ik er vanavond niet bij in de commissievergadering Bestuur en Veiligheid, wegens persoonlijke omstandigheden.

Concrete voorstellen mag je, uiteindelijk en gepast, best verwachten, actie is reactie, nietwaar? Ik doe in mijn reactie al een eerste voorstel: kijken bij de buren! Elburg heeft biijvoorbeeld een website die hoog scoort. Die website is er ook niet gekomen zonder wensen, plannen en technische realisatie. Waarom uitvinden wat er al is, zou ik zeggen. Gebruik maken van elkaars inzichten en middelen is iets wat ik toch passend vind bij, onder andere, de bestaande regioverbanden en zorgvuldig omgaan met middelen.

Een website is dan ook weer geen communicatie, maar een communicatiemiddel. Wat dat betreft doel ik dus meer op de wijze waarop informatie gedeeld wordt en is het middel ondergeschikt aan het doel.

Digitale dienstverlening is zeker belangrijk c.q. nuttig en in Oldebroeks geval nu eenmaal nog niet af.

Live internetstreaming of live uitzending? Ik verwijs graag naar de mogelijkheden die Oldebroek heeft: een Publieke Lokale Omroep. LOCO dus. Sterker nog, achter de schermen zijn die 2 al in contact gebracht, toevallig dankzij een eerder voorstel in het kader van rampen communicatie die ik in januari 2007 inbracht. Ook ben ik jouw opvolgende inzet op dat gebied niet vergeten en noem die dan ook bij deze.

Streaming video op het internet hoeft zeker geen vermogen te kosten. Geef de middelen voor de CU antivloek campagne en we hebben een begin, zou ik zeggen ;-) Van de kosten voor een rondweg kun je al snel in heel Oldebroek gratis “digitale snelweg” verstrekken en dat ook nog eens veel eerder dan circa 2015 (of later) wanneer een rand- of rondweg misschien, al dan niet, aangelegd kan worden.

In m’n eerste reactie geef ik aan:
Let wel, ik ben zeker niet louter negatief over Oldebroek. Ik zie daar persoonlijk veel mensen hun stinkende en welgemeende best doen. Dat meen ik echt. Maar als we het gevoel hebben dat er niets te verbeteren valt en een onderzoek lichtzinnig (klinkend) weg kunnen wuiven, dan heb ik mijn duidelijke bedenkingen. Alleen al over het signaal wat er gegeven wordt.

De woordjes “samen”, “open”, “transparant” en “duaal” vallen erg vaak in overheids- en politiek-landschap, maar roepen vereist échte daden.

Graag dus andere reacties dan "Ik lig er niet wakker van"!
Het moge duidelijk zijn dat we op één lijn staan in de herkenning van “keuzes maken”, maar dan wil ik er wel aan toevoegen dat er verschil is tussen reëele keuzes en politiek gekleurde keuzes, waarmee ik trouwens niet jouw uitspraken wil kwalificeren.

Veel succes vanavond en hartelijke groet,

Bert-Jan Dokter
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10145
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

reactie CU op website

Bericht door Redactie »

Reactie Christen Unie is te lezen op de website van de CU
.....zijn verbazing uit te spreken over een dergelijke laconieke reactie die gemeenteraadsleden zouden geven. En als ik niet beter wist zou ik dat met hem eens zijn. Maar de werkelijkheid is anders dan de kop van het kranteartikel doet vermoeden. Omdat ik voor de ChristenUnie werd bevraagd wil ik graag vertellen wat ik werkelijk gezegd heb.
lees hier verder...
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Plaats reactie