Leraren moeten meer als een team werken!

Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10150
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Leraren moeten meer als een team werken!

Bericht door Redactie »

Leraren moeten meer als een team werken!

Oldebroek - Op maandagmiddag 12 september werden in het dorpshuis te Wezep de resultaten van het 'Sociaal-Totaal' onderzoek gepresenteerd. Naar aanleiding van het gemeentelijke onderwijsachterstandenbeleid heeft het Gereformeerd Pedagogische Centrum (GPC) alle scholen in de gemeente Oldebroek onderzocht. Een goed pedagogisch klimaat binnen een school is de basis voor het goede functioneren van de leerlingen op school. Uniek is dat alle scholen hebben meegewerkt aan het onderzoek. Naast de scholen hebben ook leerlingen en hun ouders medewerking verleend aan 'Sociaal-Totaal'.


De sterke en zwakke punten van de scholen werden in het rapport benoemd. Een sterk punt is dat de scholen hebben hun visie op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen goed omschreven. Vaak hangt deze visie samen met identiteit van de scholen. Allen benadrukken dat de individuele leerling wordt geaccepteerd en gewaardeerd. Bevordering van zelfstandigheid en eigen verantwoording staan in een hoog vaandel. Daarnaast kwam naar voren dat leraren het moeilijk vinden om om te gaan met leerlingen die gepest worden of zelf pesten. Verschillende scholen hebben op dit gebied beleid ontwikkeld.

Uitkomsten van het onderzoek benadrukken dat de leraren zich als team meer moeten ontwikkeling. In ieder geval moeten van elk lerarenteam de zwakke en sterke punten in kaart worden gebracht. Daarnaast moet de leerling teambreed meer worden uitgedaagd tot meedenken en meebeslissen bij het uitvoeren van de onderwijstaken.

De uitkomsten van het onderzoek worden gewaardeerd door de scholen. Het is een uitdaging om de uitkomsten van het onderzoek in hun eigen school te vertalen.

Bron persbericht gemeente Oldebroek
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Plaats reactie