Zuideinde, Kamperveen, Oldebroek of Kampen

Wat niet te plaatsen is in een ander forum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Zuideinde, Kamperveen, Oldebroek of Kampen

Bericht door Redactie »

Zuideinde, Kamperveen, Oldebroek of Kampen
Ik wil graag iets van u weten.Kan u mijn uitleggen de borden in
het dorp Zuideinde.Aan de ene kant als je het dorp binnenkomt staat Zuideinde Gem;Kampen en aan de andere kant als je het dorp Zuideinde binnen komt staat er Zuideinde Gem;Oldebroek. Help mijn uit de droom svp. Dank U.
Je droomt niet hoor en het is nog vreemder geweest.
Ik ben geen deskundige op dit gebied maar probeer je vraag toch te beantwoorden. De provincie grens zorgt voor deze situatie. Deze grens loopt door de bebouwde kom van Zuideinde. Als je volgende kaart opent KLIK HIER In het midden zie je Zuideinde en nog iets verder naar links boven de provincie grens. (links boven kun je inzoomen en rechtsboven van kaart uiterlijk wisselen) Deze grens loopt door de watergang genaamd Gelderse gracht. (naast Grachtenweg) Bij de kruising van de Wittensteinsallee volgt de grens deze weg naar rechts. Om vervolgens rechtsaf de Zuidwendige weg te volgen. Deze loopt nu dood, maar vroeger kun je deze verder volgen als soort dijkje door de weilanden. Misschien is het vroeger wel een dijk geweest.
Vroeger viel het Overijsselse gedeelte van Zuideinde onder de gemeente IJsselmuiden, maar na samengaan gemeente Kampen en IJsselmuiden is het nu gemeente Kampen. Sinds die tijd is het nog vreemder geweest. Kwam je vanuit Overijssel Zuideinde binnen dan stond er "Kamperveen gem. Kampen". En vanuit Gelderland "Zuideinde gem Oldebroek".
Tijdens het maken van de foto's heb ik ook gesproken met een aantal Zuideinders; Kamperveen is eigenlijk een streek met een aantal kleine kernen waaronder Zuideinde. (Misschien ook wel Noordeinde) Het dorp heeft dus nu weer zijn oude naam Zuideinde terug.
Vorig jaar werd de trekkertrek dus gehouden in Kamperveen en dit jaar in Zuideinde, maar waarschijnlijk in hetzelfde weiland.
Klik hier voor meer over de geschiedenis van Kamperveen TIP

Opmerkingen en aanvullingen natuurlijk welkom. Kan ook via info@oldebroek.net

Afbeelding
De Gelderse gracht kruist de Wittensteinsallee

Afbeelding
Het bord met gemeente Oldebroek

Afbeelding
Hier stond vorig jaar "Kamperveen"

Afbeelding
Opschrift kerk Zuideinde


Afbeelding
Het bord aan de Zuidwendigeweg

Afbeelding
Tijdens de ruilverkaveling (ong. 1973)zijn de meest sloten recht gemaakt, maar deze vormt de provincie grens en heeft nog steeds de bochten. Bij het hek de Polweg. Je kijkt in Oostelijke richting.
Laatst gewijzigd door Redactie op vr jun 03, 2016 21:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Externe link aangepast.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Stefan
Redactie
Berichten: 465
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 16:14
Locatie: Wezep-Noord
Contacteer:

Bericht door Stefan »

Wat betreft die laatste foto. De grens tussen Gelderland en Overijssel ligt bij de Kamperstraatweg (N763) ook erg apart. De grens loopt via een slootje, en maakt dan een hoek van bijna 90 graden. Erg apart om te zien op een kaart, maar nog aparter om te zien ter plekke.

Afbeelding
Blauw = Gelderland

Links ligt dus Gelderland (Oldebroek), rechts Overijssel (Kampen)
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Gelderse gracht

Bericht door Redactie »

Gelderse gracht

http://www.members.lycos.nl/Sprong/newpage13.html
http://kamperveen-historie.webklik.nl/p ... rse-gracht
Hier wordt gesproken over twisten tussen Bisdom Utrecht en het Gelre.

Vraag die bij mij opkomt is of deze Gracht altijd al in verbinding heeft gestaan met de Heigraaf. (foto van Stefanuzz is volgens mij begin wateergang Heigraaf) En deze vroeger doorliep naar Zalk, de provincie grens vormend.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Zuideinde, Kamperveen, Oldebroek of Kampen

Bericht door Redactie »

Hoe zit dat nu met de Wittensteinse allee
Bron Locourant.nl

Klik op de afbeelding om het gehele artikel te lezen.
Afbeelding
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Plaats reactie