Oldebroek positief over toekomst zwembad.

Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Oldebroek positief over toekomst zwembad.

Bericht door Redactie »

bron bestuusakkoord Verbinden en vernieuwen
......De zondag wordt beschouwd als collectieve dag van rust........

.....ChristenUnie, SGP en CDA zijn zich ervan bewust, dat hun christelijke signatuur onvoldoende recht doet aan de verscheidenheid van de bevolking van de gemeente Oldebroek. Die grotere verscheidenheid is wel aanwezig in de samenstelling van de raad, waarin naast de drie christelijke partijen (13) ook ABO (3), PvdA (2) en VVD (1) delen van de bevolking vertegenwoordigen. Daarom vinden ChristenUnie, SGP en CDA dat hierin een extra reden ligt voor een bestuurlijke vernieuwing die meer recht doet aan de kaderstellende rol van de raad..........

......Overigens gaan de drie partijen de samenwerking aan zonder ook maar iets af te willen doen aan de eigen waarden en normen waarvoor ze staan. Normen en waarden die door grote delen van de samenleving positief worden gewaardeerd. Vanuit die waardering is er oog voor de maatschappelijke realiteit, zoals die in de loop der tijd zichtbaar is geworden.......
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Redactie Noord
Redactie
Berichten: 734
Lid geworden op: vr apr 16, 2010 21:03
Locatie: Wezep

Re: Oldebroek positief over toekomst zwembad.

Bericht door Redactie Noord »

Democratie
Ingezonden door de ABO fractie

Het Nederlandse woord democratie stamt af van de Griekse woorden (dèmos), "volk" en (krateo), "heersen, regeren" en betekent dus letterlijk "volksheerschappij". Dit houdt in dat het volk zelf stemt over de wetten, zoals in het oude Athene of het volk verkiest vertegenwoordigers die de wetten maken, zoals in Nederland. Deze volksvertegenwoordigers noemen we gemeenteraadsleden. De 19 raadsleden in de gemeente Oldebroek beslissen namens u wat het gemeentebestuur wel of niet moet doen. Natuurlijk zijn deze mensen het zelden unaniem met elkaar eens. Iedere partij heeft zo zijn eigen ideeën wat goed voor de bevolking is.

Na de verkiezingen moet de gemeenteraad een college van burgemeester en wethouders benoemen. Met andere woorden, partijen proberen met elkaar afspraken te maken om een gezamenlijk plan te schrijven wat men de komende vier jaar wil doen. Tijdens deze gesprekken ontstaat er een “koehandel” in de vorm; als jij het met mijn plannetje eens bent dan steun ik jouw plannetje. Allerlei onderlinge afspraken zorgen er voor dat er uiteindelijk een coalitie akkoord komt. Een kleine partij kan op deze wijze zijn stokpaardje in de praktijk uitvoeren. De SGP had bij de onderhandelingen bedongen dat de zondagsrust erg belangrijk is. CU en CDA gingen hiermee akkoord. Er zouden geen sportactiviteiten verdwijnen op zondag. Wat er was bleef, maar er mag op zondag geen sportactiviteit bijkomen.

Er is ieder jaar een groot financieel tekort bij het zwembad. Een onderzoekbureau heeft adviezen gegeven hoe in de komende jaren dit verlies niet groter wordt. Een van de adviezen was de openingsuren op zondag uit breiden. Er is een wachtlijst voor zwemlessen. Het zwembad verdient aan zwemlessen. Dus zou het logisch zijn extra lessen op de zondag te geven. Het verlies wordt minder en de wachtlijst kleiner. Omdat er afspraken over de zondagsrust waren gemaakt moesten CDA en CU samen met de SGP tegenstemmen. In het bestuursakkoord is veel aandacht geschonken aan een nieuwe bestuursstijl en een grotere rol voor de burgers. Terecht is in dit akkoord opgemerkt dat het huidige college en coalitie geen afspiegeling is van de pluriformiteit van onze samenleving. Dus een extra reden om meer rekening te houden met andersdenkenden. Bij de discussie over het onderzoek naar zwemlessen op zondag hebben wij het tegenovergestelde gezien. Het bestuursakkoord is zeker op dit onderwerp een wassen neus of een dode letter gebleken. Dat is treurig! Ze wisten ook wel dat de oppositie partijen goede argumenten hadden, maar ja, afspraak is afspraak. Zo kan een kleine minderheid binnen een democratie zijn wil aan een meerderheid van de bevolking opleggen. Maar mag je andersdenkenden belasten of in vrijheid beperken met een religieus gebod, de zondagsheiliging? Is dat ook democratie?

Fractie ABO
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Oldebroek positief over toekomst zwembad.

Bericht door mrotman »

....maar er mag op zondag geen sportactiviteit bijkomen.....
Die regel komt niet voor in het "regeerakkoord"

Kleine partij SGP? VVD, PvdA en ABO zijn kleiner!
huub verberk
Berichten: 144
Lid geworden op: do jan 14, 2010 18:12

Re: Oldebroek positief over toekomst zwembad.

Bericht door huub verberk »

De regelkomt inderdaad niet voor in regeerakkoord. Het is een uitspraak van wethouder Kok op Loco
Kleine partij 4 zetels van de 19 zetels is een kleine minderheid
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Oldebroek positief over toekomst zwembad.

Bericht door Barry »

Beste ABO,

De democratie heeft gesproken tijdens de verkiezing, uit deze democratie is een raad gekomen en daarmee moeten we het 4 jaar doen.

Wil ABO nu het zwemlessen op zondag door drukken dan is dat dus in strijd met de democratie. Ik raad u aan om gebruik te maken van de mogelijkheid van het referendum.
huub verberk
Berichten: 144
Lid geworden op: do jan 14, 2010 18:12

Re: Oldebroek positief over toekomst zwembad.

Bericht door huub verberk »

Beste Barry,
De meerderheid wil niet eens een onderzoekje..

Een referendum is iets wat in de komende lichtjaren niet mogelijk is
Redactie Noord 2
Berichten: 234
Lid geworden op: ma okt 10, 2011 19:21

Zwembad de Veldkamp: van financieel naar principieel

Bericht door Redactie Noord 2 »

Zwembad de Veldkamp: van financieel naar principieel
Ingezonden door een bezorgde burger

Coalitie, oppositie en aanhang, proficiat: politieke prutsers en amateurs eerste klas.

Ik heb nergens een financieel met cijfers gedetailleerde onderbouwde oplossing gehoord of gelezen, met betrekking tot het zwembad de Veldkamp. Gewoon op al dit zo belangrijke onderwerpen zo doorgaan met elkaar, wij burgers betalen wel, terwijl jullie elkaar aanspreken op levenswijzen. Een uren en nog steeds voortdurend debat over zwemlessen op zondag, hoe afleidend kan politiek geneuzel zijn. Het zwembad is al open van 12.30 tot 16.00 op zondag, diegene die zwemlessen wil, kan daar dan ook wel bij, daar zal geen financieel gewin uit komen en levert ook geen principiële winnaars of verliezers op. Zorg dat onze gemeente financieel op orde komt, het zou u allen meer sieren dat het tekort van het zwembad per jaar van 4.5 ton naar 3 ton gaat, kom met creatieve en passende oplossingen. Ik maak mij echt zorgen over alle belangrijke onderwerpen waar de politiek zich nog over moeten buigen. De politiek in Oldebroek begint meer en meer op de “Muppet Show” te lijken, men dien verstande dat het wel een heel erg dure show wordt. Coalitie en oppositie en hun aanhangers zijn met deze werkwijze alleen maar bezig met elkaar, wij de burgers waar het om gaat, staan buiten spel. Als jullie elkaar principieel willen treffen doe het dan niet over onze ruggen, maar doe uw werk waar voor u zitting hebt genomen in de raad. Het gaat in de politiek om ALLE INWONERS, dus coalitie en oppositie, ga doen waar voor u zitting heb genomen in de raad van Oldebroek.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Oldebroek positief over toekomst zwembad.

Bericht door Redactie »

Lees ook het verslag op de website van de VVD
http://www.oldebroek.vvd.nl/actueel_5053/41510/
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Re: Oldebroek positief over toekomst zwembad.

Bericht door Bert-Jan »

"Coalitie, oppositie en aanhang, proficiat: politieke prutsers en amateurs eerste klas" zegt Dhr. Grootkarzijn. Een ferme draai om de oren. Waar ik als één van de Oldebroeker raadsleden me door aangesproken mag voelen, want deze open brief is immers mede aan mij gericht.

Ik blijf echter zoekende naar de exacte boodschap die Dhr. Grootkarzijn mij, of zo hij wil, de PvdA-fractie zou willen meegeven. Mijns inziens hebben we ons ingezet voor hetgeen waar wij door onze achterban rechtstreeks op worden aangesproken, bevraagd en aangespoord. En in de raadsvergadering heeft Jennifer Zoombelt (die namens PvdA sprak) zich 100% zakelijk gehouden in onze inbreng, de houding over dit onderwerp en onze vragen die daarbij leven.

We hebben gebruik gemaakt van de democratische middelen die er zijn. En ja, we zijn amateurs. We werken overdag bij onze werkgevers en 'bedrijven' politiek in onze vrije tijd. Kost soms veel tijd, maar dat is ons eigen probleem.

Meningen staan vrij. Als Dhr. Grootkarzijn (een actief, gewaardeerd en zeer betrokken inwoner van onze gemeente) mij een prutser vindt, dan moet ik de bijbehorende meningsvrijheid en de kwalificatie simpelweg accepteren. De oorvijg accepteren, dus.

Ik slik de kwalificatie echter met enige moeite weg, moet ik eerlijkheidshalve bekennen. Misschien mag ik ooit het genoegen proeven om specifiekere kritiek van Dhr. Grootkarzijn te ontvangen. Waarmee ik aan de slag kan om te trachten mijn bescheiden bijdrage aan het prutser niveau te laten ontstijgen.

Groet, Bert-Jan Dokter
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Oldebroek positief over toekomst zwembad.

Bericht door Barry »

huub verberk schreef:Beste Barry,
De meerderheid wil niet eens een onderzoekje..

Een referendum is iets wat in de komende lichtjaren niet mogelijk is
In dat geval is het misschien een idee om middels een handtekeningen actie, de raad ervan te overtuigen dat een dusdanig groot aandeel van de inwoners een onderzoek of referendum wenselijk vinden.

Als een dergelijke actie tot resultaat heeft dat een substantieel deel van de inwoners achter de door de oppositie geuite voorstellen staan, dan kan de coalitie dit toch zeker niet ongemerkt aan zich voorbij laten gaan.

Voor de kosten hoeft u een dergelijke actie niet te laten, want onze lokale media is vast wel bereid om er aandacht aan te besteden en wellicht is er ook wel iemand te vinden die vragenlijst etc. wil opstellen.
D.J. Grootkarzijn
Berichten: 1
Lid geworden op: za nov 19, 2011 11:11

Re: Oldebroek positief over toekomst zwembad.

Bericht door D.J. Grootkarzijn »

Geachte heer Dokter, beste Bert-Jan,

De titel spreekt al voor zichzelf: van financieel naar principieel, en volgens mij was het de PVDA die op de motie zondag mogelijkheden (motie M2) nog een extra toevoeging deed ? (zie onderstaand citaat):

Moties onderzoek zondag mogelijkheden
De oppositie partijen VVD en ABO brachten moties in om de mogelijkheden voor zwemlessen op zondagen te onderzoeken. De PvdA bracht per motie hetzelfde verzoek in, met de aanvulling om ook langere openingstijden op zondag te onderzoeken. ABO wilde die toevoeging niet in de motie opnemen die zij samen met VVD inbrachten
.

Wij hebben het over een jarenlang durende discussie binnen de gemeenteraad van Oldebroek, met als resultaat een “waarschijnlijk” kleine vermindering van het tekort, een tekort wat ook wel eens groter zou kunnen uitvallen. En dan gaan jullie met zijn allen een discussie voeren over zwemlessen op zondag, na mijn mening ga je dan van financieel naar principieel. Zoals al eerder aangegeven openingstijden op zondag zijn er al 12.30 – 16.00.
De gemeente Oldebroek is al vele jaren bezig met een financieel tekort van het zwembad (uiteraard mag er geld bij). Onderzoeken zijn er gedaan, misschien kun jij concreet aangeven wat deze hebben gekost? Als burger zie ik deze bedragen nergens terug.
Ik vind dan ook persoonlijk, na jaren discussie een “slappe apotheose” van een zo’n belangrijk onderwerp, ik kan dan ook niet anders dit gehele gebeuren als gepruts en amateuristisch te betitelen, van zowel coalitie als oppositie, een korte toelichting:

- Coalitie blij met een “waarschijnlijk” vermindering van 4.7 naar 4.5 ton!!!!! (per jaar)
- Oppositie weet alleen moties betreffend zondag exploitatie in te brengen, waarvan niemand weet wat het exactie financiele voor- of nadeel is
- Onderzoekers hebben waarschijnlijk hun factuur al betaald gezien Euro ………….., en wachten op nieuwe verzoeken tot onderzoeken
- Discussie: gaat door dit gedrag van financieel naar principieel.

Ik waardeer jullie inzet als amateur politici, maar wil daar wel bij opmerken, dat zittend raadsleden een vergoeding krijgen voor hun inspanningen, Bert-Jan jij zou kunnen pareren dat dit een fooi is met de verhouding tot jullie inspanningen, maar een vergoeding is geld. En volgens mij zijn er diverse raadsleden via deze weg het professionele circuit ingegaan. Met dat ik dit schrijf realiseer ik mij dat raadsleden “semi amateurs” zijn, gedeeltelijk vrijwillig en betaald.

Dus Bert-Jan, ik moet bekennen amateurs was niet de goede betiteling, jullie zijn semi amateurs. Als jezelf nog niet overtuigd bent van het collectief politiek gepruts rondom dit belangrijke onderwerp, en mij zelfs al gaat vragen om duidelijke verklaringen, toelichtingen en oplossingen, ja dan kan ik bij dit eerste consult constateren dat lokale politieke bedrijfsblindheid meester van je heeft gemaakt. Hoeveel ambtenaren en bestuurslagen hebben zich al over dit onderwerp gebogen, we zijn al jaren onderweg, zet al die kosten eens op een rijtje.
Mijn advies: ga eens lekker zwemmen en ontspan je in de “kuur hoek”.

Met vriendelijke groet,
Dirk Jan Grootkarzijn
huub verberk
Berichten: 144
Lid geworden op: do jan 14, 2010 18:12

Re: Oldebroek positief over toekomst zwembad.

Bericht door huub verberk »

Beste Barry,
We hebben al een oproep gedaan aan de ouders om zich te melden. Er is reeds een Poll op Locourant (55% voor 45 % tegen).

Kortom, een redelijk aantal ouders heeft belangstelling voor de zondag zwemlessen.

Maar ze komen er niet! Ze komen er de komende jaren niet, gewoon omdat het college van B&W dat niet wil.

Met vriendelijk groet,

Huub Verberk
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Oldebroek positief over toekomst zwembad.

Bericht door Barry »

huub verberk schreef:Beste Barry,
We hebben al een oproep gedaan aan de ouders om zich te melden. Er is reeds een Poll op Locourant (55% voor 45 % tegen).

Kortom, een redelijk aantal ouders heeft belangstelling voor de zondag zwemlessen.

Maar ze komen er niet! Ze komen er de komende jaren niet, gewoon omdat het college van B&W dat niet wil.

Met vriendelijk groet,

Huub Verberk
Misschien is het een idee om verder te kijken dan alleen de loco. qwa media is de loco één van de minst aansprekende lokale media. Een artikel voorop de huis aan huis zal meer bekendheid aan het probleem en de gevraagde stemmen opleveren.

Maar, voor mij hoeft het ook niet. Ik denk eerder dat er een prijsverhoging moet worden ingevoerd voor de niet in de gemeente woonachtige zwemlesafnemers.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Oldebroek positief over toekomst zwembad.

Bericht door Redactie »

door martin rotman
Als de redactie van Oldebroek.net mogelijke onjuistheden in het betoog van onze plaatselijke politici ontdekt dan willen wij daar nog wel eens met onderbouwing op wijzen.
Het hele zwembaddossier is best een hele kluif.
Zo kwamen nu pas op het idee om de eindreportage nog eens een keer te doorzoeken met de zoekterm "zondag". Vervolgens willen wij dit even onder uw aandacht brengen:

Klik hier om alle gevonden citaten te bekijken

Hieronder twee van de vele citaten die zijn gevonden:
Afbeelding

Afbeelding

Wilt u het rapport zelf helemaal lezen: klik hier

Het is mogelijk dat er tussen het uitbrengen van de reportage door onderzoeksbureau Andres en de behandeling in de raad aanvullende onderzoeken zijn gedaan die het onderwerp een andere visie op uitbreiding van zwemlessen op zondag geven, wat niet bij de redactie van Oldebroek.net bekend is. Daarom hieronder nog een citaat geven uit de reactie van het CDA gegeven op 17 november:
Het CDA heeft zich aangesloten bij het collegestandpunt. En dat is niet een wereldvreemd standpunt. Voor het CDA is het belangrijk dat het zwembad op zondag geopend is en volop de mogelijkheid biedt voor recreatief zwemmen. Zwemles op zondag is voor ons bespreekbaar, maar dan moet het wel nodig zijn. En dat bleek niet het geval te zijn, terwijl het financieel onaantrekkelijk is. Dat lijkt ons niet meer dan een hele gezonde afweging. Om maar eens een willekeurige vergelijking te maken: als de plaatselijke huisarts het te druk heeft, zal hij of zij ook proberen de wachtlijst weg te werken. Dan wordt eerst gekeken naar de maandag tot en met vrijdag. En heel misschien nog naar de zaterdag. Ook voor de huisarts zal niet zijn eerste oplossing zijn: op zondag structureel een paar extra spreekuren houden. Nee, de zondag blijft voor de dokter alleen voor de spoedgevallen. Dan is het weekend. Geen onderzoekje van de dokter dus. Dat is ook de lijn, die door het CDA voor het zwembad is aangehouden en daar is niets mis mee!
bron CDA http://www.cda.nl/Oldebroek/Actueel/Nie ... ndag_.aspx
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
huub verberk
Berichten: 144
Lid geworden op: do jan 14, 2010 18:12

Re: Oldebroek positief over toekomst zwembad.

Bericht door huub verberk »

Beste Martin
Dit rapport is door alle gemeenteraadsleden gelezen. Iedereen wist dit. Daarom heeft ABO (samen met VVD en PvdA) om een onderzoek gevraagd. Immers het onderzoeksrapport gaat er van uit dat ouders ook naar de zondag willen. We denken dat wel, maar we weten dat niet. Daarom wilden we een onderzoek. Meten is immers weten!
Dan konden we het rapport aanvullen met het feit dat ouders ook willen.
CU en SGP en CDA willen dit niet weten. Ze willen dus ook niet meten. Ze weten wel wat goed is voor de bevolking. En als je dat weet, hoef je niet te meten..Ze slaan dit stukje van het rapport gewoon over.

Het is goed dat je dit publiceert zodat iedere inwoner van de gemeente Oldebroek kan zien welk politiek spelletje hier door de coalitie partijen wordt gespeeld......

met vriendelijke groet,

huub verberk
Plaats reactie