Website Gem. Oldebroek: Van het kastje naar de muur

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Website Gem. Oldebroek: Van het kastje naar de muur

Bericht door Redactie »

"Van het kastje naar de muur"

Oldebroek mei 2007 - De ambtelijke bureaucratie, veroorzaakt door goedwillende politici en ambtenaren op het gemeente huis, schijnt zelfs zijn gevolgen te hebben voor de website van de gemeente. Elk jaar weer horen de burgers kreten als “De service naar de burger moet verbeteren” en “De overheid moet transparanter zijn”. Via Internet kan de gemeente veel en duidelijk informatie bij de mensen in huis brengen. In een nieuwsbericht stond dat je de jaarrekening via de site kunt downloaden. Dus heeft de redactie geprobeerd in een bericht de bezoekers van oldebroek.net hier op te wijzen. Alleen om de jaarrekening te vinden was een hele zoektocht. Zelfs heb ik een kennis ingeschakeld om te verifiëren of het niet aan mijn onnozelheid lag. Deze kon de jaarrekening ook echter niet vinden. Na een lange zoektocht van ongeveer vijf tot tien minuten heb ik de jaarrekening uiteindelijk gevonden
De redactie van Oldebroek.net wil hier graag en meewerken en tevens de burger dichter bij de bestuurder brengen. Dus de nodige aandacht voor de onderwerpen op http://www.oldebroek.nl

Probeer ook eens op de website van de gemeente Oldebroek de jaarrekening van 2006 te vinden.
Het jaarverslag en de jaarrekening staan tevens gepubliceerd op de website van de gemeente (http://www.oldebroek.nl - bestuur en organisatie - bestuur - gemeenteraad - vergaderingen - 15-05-2007). Bron http://www.oldebroek.nl
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Van de muur terug naar het kastje

Bericht door Bert-Jan »

Even in reactie op de volgende uitspraak van de redactie van Oldebroek.Net
De ambtelijke bureaucratie, veroorzaakt door goedwillende politici en ambtenaren op het gemeente huis, schijnt zelfs zijn gevolgen te hebben voor de website van de gemeente. Elk jaar weer horen de burgers kreten als “De service naar de burger moet verbeteren” en “De overheid moet transparanter zijn”.
De ambtelijke bureaucratie is niet iets waar je zomaar de (gelukkig goedwillend genoemde) politici aan vast moet plakken. Politici werken niet op het gemeentehuis en hebben geen directe invloed op de gemeentelijke website of informatievoorziening.

Lokale politici (gemeenteraadsleden) zijn volksvertegenwoordigers die van buiten het gemeentehuis, in hun vrije tijd, een bestuurscontrolerende taak uitvoeren. Ze hebben doorgaans een volledige ‘normale’ baan elders. Ze mogen zelfs vanuit oogpunt van belangenverstrengeling niet ook nog eens een ambtelijke functie uitoefenen in Oldebroek. Men krijgt een onkostenvergoeding voor het (vele) vergader- en raadswerk. Kort gezegd: er zit een grote en absolute scheiding tussen de uitvoering van politiek en ambtelijk apparaat.

De politiek roept inderdaad dat het allemaal “transparanter” moet en dat de servicegraad altijd hoger kan. Ik ken ook vele voorbeelden van uitspraken in commissie- en raadsvergaderingen waar nadruk gelegd wordt op die zaken. Mijn eigen partij, de PvdA, heeft dan ook, bijvoorbeeld, de verbetering van de dienstverlening in Wezep (Dorpskantoor) nagestreefd en zal dat ook blijven doen.

Ook ik zie in dat de gemeentelijke website van Oldebroek niet echt helder werkt. Op dit moment lijkt deze uit zeker 3 afzonderlijke modules te bestaan. De digitale dienstverlening zit niet achter duidelijk opvallende “knoppen “ en het documentensysteem is ook niet echt makkelijk bereikbaar momenteel. Er wordt in berichten zelfs verwezen naar digitale bijlagen die ook ik niet heb kunnen vinden.

Als PvdA maken we dan ook de opmerkelijke documenten (zoals de jaarrekening en burgerjaarverslag) downloadbaar vanaf onze eigen website. We willen met dat soort handelen mede aandacht vestigen op de beschikbare mogelijkheden en de bereikbaarheid vergroten. De PvdA wil actief communiceren over de ‘eigen zaken’, maar zeker net zoveel over de algemene zaken. Als je betrokkenheid nastreeft moet je jezelf immers minstens betrokken tonen.

De website www.oldebroek.nl kan zeker beter. Men werkt daar achter de schermen ok al hard aan sinds november 2006. Ik vrees echter dat de opzet van de site (layout) al de eerste drempel is en zal blijven voor het optimaal “vinden” van de gewenste informatie. Daar zal ook het nodige aan moeten veranderen.

Groet,

Bert-Jan Dokter
Gebruikersavatar
Jan Souman
Berichten: 19
Lid geworden op: do feb 19, 2004 22:37
Locatie: Wezep
Contacteer:

Op zoek naar de jaarrekening

Bericht door Jan Souman »

Hoi allemaal,
Ik ben ook op zoek gegaan naar de jaarrekening. Allereerst gezocht op jaarrekening 2006. Hierbij werd ik gewezen naar:

Het jaarverslag en de jaarrekening staan tevens gepubliceerd op de website van de gemeente (www.oldebroek.nl - bestuur en organisatie - bestuur - gemeenteraad - vergaderingen - 15-05-2007).

Via bestuur en organisatie - bestuur kwam ik op bis.oldebroek.nl
Hier op gemeenteraad - vergaderingen geklikt.
Hier is echter niets te vinden van 15-05-2007
Op deze website gezocht naar jaarrekening en via deze zoekuitkomst heb ik de jaarrekening gevonden.

Mijn conclusie is dat men de verkeerde richting op gestuurd wordt..

Gr. Jan
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

reactie op Bert Jan

Bericht door Redactie »

De ambtelijke bureaucratie is niet iets waar je zomaar de (gelukkig goedwillend genoemde) politici aan vast moet plakken. Politici werken niet op het gemeentehuis en hebben geen directe invloed op de gemeentelijke website of informatievoorziening.
Dit is een beetje een Telegraaf zin. Had beter gekunt en gemoeten.
Maar ik denk dat wel degelijk de politici, ik bedoel hiermee de gemeenteraad, verantwoordelijk is voor alles wat de gemeente doet. Natuurlijk nemen ze niet elke beslissing afzonderlijk, maar ze zijn er wel voor verantwoordelijk. Dat ze voor dit werk wel of geen vergoeding krijgen doet niet ter zake. Het is natuurlijke niet de bedoeling dat als er iets fout gaat dat de gemeenteraad de verantwoordelijk naar de betreffende ambtenaar of afdeling door schuift.
De gemeente is, na de rijksoverheid en de provincie, de kleinste zelfstandige bestuurseenheid in het Nederlandse bestel. Per 1 januari 2006 zijn het er 458 in Nederland. Zij worden bestuurd door de gemeenteraad. Het dagelijks bestuur bestaat uit het college van burgemeester en wethouders. Alle Nederlandse gemeenten hebben zich verenigd in de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).Bron www.regering.nl
Kan dit nog onder redactie of anders geschreven door Martin Rotman
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Bericht door Bert-Jan »

Geachte Redactie, beste Martin,

Hmm, daar zit natuurlijk wel een nuance in. De gemeenteraad bemoeit zich niet direct met de dagelijkse gang van zaken. Ze oefent daar invloed op uit en neemt beslissingen. Het dagelijkse bestuur en de uitvoering zijn echter een kwestie van het College van B&W en de ambtelijke directie.

Natuurlijk draagt de raad verantwoordelijkheid, zeker voor de (democratische) beslissingen die ze zelf neemt en/of afdwingt. Raadsleden mogen geen rechtstreekse opdrachten geven aan het ambtelijke apparaat. Zelfs vragen aan het ambtelijke apparaat moeten via de griffie gesteld worden. Dat mag niet zomaar even rechtstreeks.

Ook zijn er zaken die landelijk en/of regionaal opgelegd worden aan de gemeente. Daar hebben raadsleden vaak geen invloed op en kan ze ook geen verantwoordelijkheid worden aangemeten voor de uitvoering daarvan.

Er zit wel degelijk verschil tussen ambtelijke, bestuurlijke en politieke verantwoordelijkheid, is wat ik zeggen wil.

Groet,

Bert-Jan Dokter
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

nu wel in het linkermenu een link naar de vergadering

Bericht door Redactie »

Nu wel in het linkermenu een link naar de agenda van de vergadering waar de jaarrekening in wordt behandeld.

Via onderstaande instructie komt u nu wel bij de jaarrekening.
Het jaarverslag en de jaarrekening staan tevens gepubliceerd op de website van de gemeente ( www.oldebroek.nl - bestuur en organisatie - bestuur - gemeenteraad - vergaderingen - 15-05-2007).
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Plaats reactie