VVD gaat helemaal voor nieuwe op- en afrit A28

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie Noord
Redactie
Berichten: 734
Lid geworden op: vr apr 16, 2010 21:03
Locatie: Wezep

VVD gaat helemaal voor nieuwe op- en afrit A28

Bericht door Redactie Noord »

WEZEP / OLDEBROEK - Het nog bijna volledig lege bedrijventerrein Hattemerbroek (H2O) op de geweldige locatie tussen de A50 en A28 heeft op dit moment geen goede aan- en afvoer route naar de snelweg. Wellicht is dat één van de redenen dat ondernemingen twijfelen om de stap naar dit unieke bedrijventerrein te maken. Ondertussen lopen de kosten van dit bedrijventerrein voor haar aandeelhouders (de gemeenten Hattem, Heerde en Oldebroek) dagelijks op.

De huidige op- en afrit ‘Wezep’ op de A28 is absoluut niet optimaal. De verkeerslichten, het grote aantal vrachtwagens, de rotonde naar de Rondweg en het doorgaande verkeer naar Oldebroek en Heerde zorgen dagelijks voor bijzonder gevaarlijke situaties. Je zou bijna zeggen: het wachten is op dodelijke ongevallen!.

Deze onveilige situatie zou kunnen worden opgelost door het verplaatsen van deze op- en afrit richting knooppunt Hattemerbroek waarbij zowel het bedrijventerrein H2O als het locale verkeer winnaars zouden zijn. De kosten van een dergelijke operatie zijn echter zeer hoog en het beheer van de A28 ligt in handen van Rijkswaterstaat. Deze laatste was altijd faliekant tegen een nieuwe op- en afrit, maar sinds kort lijkt er een opening te zijn voor een mogelijke verplaatsing van de op- en afrit.

De VVD afdelingen Hattem en Heerde en Oldebroek willen bij de provincie Gelderland en de Tweede Kamer stevig gaan lobbyen om voor deze verplaatsing geld vrij te maken. Zoals gezegd kan een goede ontsluiting aan de A28 voor veel bedrijven wellicht de doorslag geven zich te gaan vestigen op het nieuwe bedrijventerrein H2O. Immers het goederenverkeer kan dan niet alleen via de A28 maar ook via de afslag naar de A50 richting het noorden en zuiden. Een groot bijkomend voordeel is dat het vrachtverkeer niet meer door de kern van Wezep hoeft te rijden.

Met de Provinciale Staten verkiezingen op 2 maart in zicht gaan de drie VVD fracties zich maximaal inspannen om het verplaatsen van de op- en afrit A28 Wezep richting het bedrijventerrein H2O hoog op de agenda te krijgen. Ongetwijfeld komt dit onderwerp tijdens bijeenkomsten in de regio Noord Veluwe stevig aan de orde.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
boertje van buuten
Berichten: 142
Lid geworden op: vr feb 29, 2008 20:47
Locatie: Wezep

Re: VVD gaat helemaal voor nieuwe op- en afrit A28

Bericht door boertje van buuten »

En hoe moet ik dan op de A28 komen? Moet ik dan eerst door het hele dorp Wezep gaan rijden?
En dat geldt natuurlijk voor alle inwoners van Wezep en aanliggende dorpen. Moeten die dan eerst helemaal door het dorp Wezep rijden om op die op- en afrit te komen?
Dit lijkt geen erg gunstige oplossing voor de inwoners.
Het vormt zelfs eerder een grote barrière.
Wat zouden de inwoners van Wezep ervan vinden als al het autoverkeer dat nu via de Zuiderzeestraatweg van en naar de A28 afgewikkeld wordt dwars door het dorp gaat rijden?
Ik geloof dat het enthousiasme iets aan de voorbarige kant is.
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: VVD gaat helemaal voor nieuwe op- en afrit A28

Bericht door Barry »

Ik ga er vanuit dat het de bedoeling is dat het verkeer dan via de rondweg naar de Voskuilerdijk kan rijden en vandaar de snelweg op kan.

Ik verwacht zelf (als inwoner van Wezep) één voordeel, het sluipverkeer vanaf Heerde wordt hierdoor ontmoedigd om via de stationsweg naar de A28 te gaan en zal eerder kiezen voor omrijden via A50 en het knooppunt Hattemerbroek.

Daarnaast is er nu een onwerkbare situatie ontstaan door de rontonde van de rondweg en de verkeerslichting van de A28, 's ochtends en 's middags zijn er zeer groote verkeersopstoppingen welke door een op en afrit aan de Voskuilerdijk, beter gereguleerd kunnen worden.

Een groot tegen is de te verwachten sluipverkeer richting Oldebroek en Kampen dat haar weg zal vinden via Voskuilerdijk, Duivendansweg en (voor Kampen) Akkerweg.

Toch geloof ik niet dat het ooit zover zal komen en denk ik dat het weer gaat om de welbekende "storm in een glas water"
Gebruikersavatar
boertje van buuten
Berichten: 142
Lid geworden op: vr feb 29, 2008 20:47
Locatie: Wezep

Re: VVD gaat helemaal voor nieuwe op- en afrit A28

Bericht door boertje van buuten »

Als de Wezepse rondweg uit een vierbaansweg zou bestaan is er wellicht wat voor te zeggen, ook al zullen de inwoners van Wezep Noord het dan stevig voor hun kiezen krijgen met geluidsoverlast, behoorlijk wat meer luchtvervuiling e.d.
Maar je kunt nu al op je klompen aanvoelen dat de bestaande 2 baans rondweg zo druk wordt dat daar het verkeer vast komt te staan.
Volgens mij lost dit niets op en wordt het er in het algemeen ook helemaal niet beter op.
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: VVD gaat helemaal voor nieuwe op- en afrit A28

Bericht door Barry »

Je vergeet nu de afname van het verkeer op de stationsweg/zuiderzeestraatweg door het ontmoedigen van het Heerdense sluipverkeer. Daarnaast zal veel Wezep West verkeer ervoor kiezen om niet helemaal naar de Rondweg te rijden maar via de Zuiderzeestraatweg naar de Rotonde bij GlenMills.

Ook zou een nieuwe op en afrit zodanig kunnen worden ingericht dat deze zonder verkeerslichten hoeft te werken en daardoor het verkeer van en naar de snelweg, vlugger weg kan komen.

Daarnaast heeft Wezep Noord nu "last" van het verkeer dat over de Rondweg naar de A28 gaat, dit verkeer is er dan niet.

Voor de duidelijkheid, ik ben zeker geen voorstander, maar ik begrijp de beweegredenen en zie ook voordelen. Maar met name het kostenplaatje vind ik een goede reden om dit niet door te laten gaan.
Plaats reactie