Waanzinnige TT voor Thomas

Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Waanzinnige TT voor Thomas

Bericht door Redactie »

Waanzinnige TT voor Thomas

De TT is voorbij en we blikken terug op een waanzinnige tijd.
De TT startte voor ons op het moment dat we bericht kregen van de FIM dat we een wildcard toegewezen hadden gekregen. Zoals reeds gezegd, ging ieder teamlid vol aan de slag met de voor hem toebedeelde taken. Cilinders werden bewerkt de motor werd op de testbank gebouwd en bijna continue getest, zelfs nog op de dinsdagavond voor de TT.

Afbeelding
foto Tiny Kolsters

Henri van der Beek maakte onze nieuwe teamfoto's, Bert Smit drukte ze af, maakte spandoeken en extra stickers voor op de kuipen. MJK en MPA leverden respectievelijk de nieuwe speciaal voor de TT ontworpen racepak en Shoei helm. De Stentor kwam langs, interviews voor RTV Drenthe en TV Gelderland werden opgenomen op maandagavond voor de TT. We zouden kunnen spreken van een georganiseerde chaos. Slapen deden de teamleden van de technische staf nauwelijks de laatste weken voorafgaand aan de TT, want er moest ook nog gewoon hard gewerkt worden. Centjes verdienen heet dat nog steeds, geloof ik.
Dinsdagmiddag brachten Jan en Wilhelm, Thomas en Jack naar het circuit om daar alvast de vrachtwagen op het paddock te installeren. De Motor ging pas op woensdagmorgen met Rianne mee. Thomas en Rianne zorgden ervoor dat het materiaal en de race uitrusting door de technische keuring kwamen. Thomas rent van persconferentie naar ridersbriefing. Everhard, Bé, Ronald, Wilhelm en Udo (vanuit Berlijn) arriveerden pas 's avonds.
Donderdagmorgen om 9:15 stond de eerste vrije training op het programma. Thomas is ongewoon relaxed alsof het een rondje om de kerk betreft. Bij aanvang van de 1e vrije training is het (nog) steeds droog de "regendans" begint , het duurt niet lang voordat de eerste regen valt. Er wordt meteen besloten om over te schakelen op regenbanden. De baan droogt echter snel op en de profielloze slicks worden weer gemonteerd. Even later regent het achter op de baan weer te regenen en links en recht vallen de coureurs bij bosjes van hun motorfiets. Na slechts zeven rondjes hield het voor Thomas op en staat hij langs de kant met een "vastloper". Na zoveel testwerk de laatste weken en een probleemloze race op de Sachsenring kunnen we nauwelijks geloven dat dit nou net tijdens het voor ons belangrijkste weekend van het jaar gebeurt.
Dan hebben we geluk of pech, het is maar hoe je het bekijkt. Baldolini uit de Moto2 klasse verliest olie en rijdt door waarbij hij een oliespoor veroorzaakt op vrijwel het gehele circuit. Deze olie blijkt mede door de regen zo moeilijk te verwijderen dat men besluit de rest van het programma af te lasten om de baan te reinigen. 's avonds als het schemert zijn de baco's nog steeds bezig met het verwijderen van de olie.
Pech of geluk? Pech voor Thomas, hij heeft maar weinig rondjes kunnen rijden. Geluk voor Everhard, dij kon met de motor terug naar Wezep, om de oorzaak te zoeken van het probleem door de motor opnieuw op de testbank te bouwen. Pas 's avonds rond 12:00 keren Everhard en Bé op het circuit terug, Thomas ligt dan allang te slapen. We krijgen een nieuw tijdschema voor de vrijdag, 8:40 tot 9:40 vrije training.
Thomas informeert de volgende morgen naar de oorzaak haalt zijn schouders op en blijft ondanks alle hectiek super relaxed. De tweede vrije training gaan alle coureurs voortvarend aan de slag en rijdt men gelijk hard!! Zo ook Thomas, die normaal gesproken moeite heeft om op snelheid te komen. Ietsje te overmoedig op het gas verliest hij zo'n 6 minuten voor tijd, ter hoogte van Manderveen/Duikerlsoot de macht over het stuur en ligt eraf. Lichte schade aan de motorfiets het valt gelukkig allemaal mee.
Van 13:00 tot 13:40 is de Kwalificatie. Nu komt het erop aan, zijn we er morgen bij of zullen we langs de zijlijn staan toekijken.
Weer kijkt iedereen omhoog, houden we het droog of gaat het regenen. Thomas is er als de kippen bij, hij haakt gelijk aan bij een groepje GP coureurs. Na een slecht drie rondjes gaat het weer regenen, Thomas staat op dat moment 16e. Laat het nu maar doorregenen!!! Thomas staat in de pitsstraat rustig af te wachten, we staan er immers bij, dus geen enkele reden om nu risico's te gaan nemen door met regenbanden de baan op te gaan. De wind steekt echter op en de zon breekt door waardoor het circuit 10 minuten voor tijd weer is opgedroogd. Thomas stapt weer op de EvL125 motorfiets en plaatst zich met zelfs 1.9 seconde over voor zijn eerst GP. We zijn ongelofelijk blij.
Het duurt vervolgens erg lang voordat Thomas terugkeert in het paddock. Hij zou toch niet ergens langs de baan zonder benzine zijn komen te staan of misschien wel in de uitloopronde zijn gevallen. Bij terugkomst verteld Thomas dat hij amper de finish heeft weten te halen, de motor functioneerde de laatste twee ronden steeds minder en nauwelijks over de finish blijkt deze opnieuw te zijn vastgelopen. Everhard kan zijn oren niet geloven en draait het blok bij binnenkomst onmiddellijk los, dit keer blijkt het Big-end de boosdoener te zijn.
Slechts een half uur na de kwalificatie wordt de EvL125 in de Main-Tech bus geladen en huiswaarts gekeerd. Bé rijdt door naar Zeeland om reserve onderdelen te gaan halen en Everhard en Ronald ontmantelen in Wezep het blok om de krukas van een nieuwe drijfstang te voorzien. Udo en Wilhelm blijven op het circuit om de resterende zaken te regelen.
20 minuten hebben we de volgende ochtend de tijd voor de warm-up training. Thomas gezicht staat wel wat strakker als de dagen ervoor. De motor wordt warmgedraaid in het paddock, geduwd door Udo wordt Thomas naar de pitsstraat gebracht. In de pitsstraat wil men de motor opnieuw starten geen kick... Everhard heeft al gauw in de gaten wat het probleem is, het puntje van de bougie blijkt afgebroken. Bé rent terug naar de vrachtwagen om een nieuwe te halen, Ronald legt de bandenwarmer van Chicken Hawk er weer gauw om en het Bankia Team van Terol is gelukkig ook erg behulpzaam. Met nog slechts tien minuten op de klok gaat Thomas de baan in en scherpt in de slechts zeven rondjes die hem nog resten, zijn kwalificatietijd met 2 tiende seconde aan.
Om 12:00 gaat de 125cc GP race over 22 ronden van start. Het laatste uur voor de start wordt rust gecreëerd rondom Thomas, hij doet nog even een hazenslaapje, behalve de directe teamleden zoeken de rest van de mensen om hem heen vast een plekje langs de baan. Gridgirl Malou staat naast Thomas op de grid, geflankeerd door Everhard, Bé en Ronald.
Het weer blijft echter onvoorspelbaar, donkere wolken pakken zich samen boven het TT circuit van Assen. Terwijl de eerste regendruppels vallen gaat Thomas redelijk van start, sinds de vorige race (Sachsenring) beschikken we over een droge koppeling welke bij Thomas enige gewenning vergt. Thomas vindt gelijk aansluiting met een groepje GP rijders. Met Spanjaard Perello is het stuivertje wisselen om de 27e positie. Eens ligt Perello op kop dan weer Thomas. Thomas rijdt sneller dan ooit tevoren en dat onder tricky omstandigheden. Insturend Haarbocht verremt Thomas zich en kijkt definitief tegen een achterstand op Perello aan. De regendruppels vallen steeds sneller en gaan over in een regenbui, racecontrol blijft echter maar wachten met het nemen van een besluit om de race te stoppen. Nadat 75% van de race is verreden wordt dan eindelijk de rode vlag gezwaaid, wat betekend dat de uitslag van de race is bepaald. Thomas komt als 28e over de finish in zijn eerste 125cc GP race.

Kijk ook op http://www.r-squared.nl/vanleeuwen2/
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Plaats reactie